Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

wielen vorzien van antislipbanden

Gestart door P Rehorst dinsdag 22 december 2009, 12:13:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wielen vorzien van antislipbanden
Mede spoorders.

Ik heb een Kof die ik wil voorzien van antieslip bandjes i.v.m. de trekkracht om mee te rangeren.

Ik zoek iemand die in het bezit is van een draaibankje die voor mij de sleufjes in de wielen zou willen draaien voor de antieslipbandjes.

Groeten
P. rehorst
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Denk als je dat gaat doen, dat je Kofje niet meer zo best rijdt 8), dan maken nog maar 2 wieltjes massa. en dat is te weinig.

Niet voor niets zitten er geen slipbandjes op en is de loc voorzien van 2 magneetjes die haar op het spoor trekken.

Mvg Gert
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Op zo'n locje met maar 4 wielen zou ik ook geen rubber bandjes zetten. Integendeel, op een paar locs heb ik juist alle antislipwielen vervangen door gladde wielen.

Wat dat magneetje betreft, ik ben wel nieuwsgierig hoe dat werkt. De railstaven bij C-rail en K-rail zijn van roestvrij staal, en dat is niet magnetisch.
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Ik heb een draaibank. Ik best groefjes in je wielen maken. Je moet zelf weten, of je het wilt. Ik heb een roco sik, ook zonder slipbandjes. Als de rails ook maar een beetje vettig is, heeft ie totaal geen grip meer.

Roy
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Meschien bij je treinboer in de buurt navraag doen voor 1 paar wielen met antislipbandtjes erop.
Heb ik ook eens gedaan voor een Mehano 216 had geen antislipwielen, trein was met een paar wagons niet vooruit
te branden ,rijd nu perfekt zelfs op helling.
Wielen op bestande as persen .
Winkelier heeft zich wel rot gezocht heeft dik een uur geduurd ,gelukkig geen uurloon gevraagd.
Prijs toen wat van 7 euro.

mvgr Ger
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Gert

Marklin is ooit begonnen met er anti slipbandjes onder te doen maar zijn overgegaan op railmagneten waardoor de trekkracht nou niet meer is om over naar huis te schrijven.


Klaas

De rails is niet van rsv maar van nieuwzilverstaal en dat is wel magnetisch dus de railmagneten werken goed.


Roy

Ik maak graag gebruik van het aanbod, ik stuur wel even een e-mail om het een en ander te regelen.


Iedereen bedankt voor de reactie

Groeten
P. Rehorst
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Citaat van: P Rehorst op dinsdag 22 december 2009, 16:03:13
De rails is niet van rsv maar van nieuwzilverstaal en dat is wel magnetisch dus de railmagneten werken goed.
Aha, dat ga ik dan eens testen. Ik heb thuis geen Märklin rail, maar op de club ligt een slordige 100 meter.
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Citaat van: P Rehorst op dinsdag 22 december 2009, 12:13:32
Ik heb een Kof die ik wil voorzien van antieslip bandjes i.v.m. de trekkracht om mee te rangeren.

Citaat van: P Rehorst op dinsdag 22 december 2009, 16:03:13
Marklin is ooit begonnen met er anti slipbandjes onder te doen maar zijn overgegaan op railmagneten waardoor de trekkracht nou niet meer is om over naar huis te schrijven.

De rails is niet van rsv maar van nieuwzilverstaal en dat is wel magnetisch dus de railmagneten werken goed.
Voor een goede massacontact wordt er geen gebruik gemaakt van antislipbandjes, dit ten nadele van de trekkracht.
Omdat de rails van nieuwzilverstaal en dus magnetisch is hebben de Kof’s aan beide zijden magneetjes ter verhoging van de trekkracht.
Om de trekkracht te vergroten kun je eens kijken naar (veel) sterkere magneetjes.

Mvg,
Peter
Re:wielen vorzien van antislipbanden
K rail is wel degelijk van RVS en niet van 'Neusilber'.... maar goed een Köfje hoeft ook niet meer dan twee wagons te verschuiven....
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 22 december 2009, 16:19:06
Citaat van: P Rehorst op dinsdag 22 december 2009, 16:03:13
De rails is niet van rsv maar van nieuwzilverstaal en dat is wel magnetisch dus de railmagneten werken goed.
Aha, dat ga ik dan eens testen. Ik heb thuis geen Märklin rail, maar op de club ligt een slordige 100 meter.

Wat het is (RVS of nieuwzilver) weet ik niet maar de k-rail spoorstaaf is magnetisch.

Gr, Ben.
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 22 december 2009, 12:51:38
Op zo'n locje met maar 4 wielen zou ik ook geen rubber bandjes zetten. Integendeel, op een paar locs heb ik juist alle antislipwielen vervangen door gladde wielen.

Wat dat magneetje betreft, ik ben wel nieuwsgierig hoe dat werkt. De railstaven bij C-rail en K-rail zijn van roestvrij staal, en dat is niet magnetisch.

Misschien heb ik speciale C-rails 8), maar toch echt dat de staven reageren op een magneetje, roestvrij staal of niet 8)

Mvg Gert 
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wielen vorzien van antislipbanden
heren, niet alle rvs soorten zijn niet-magnetisch. Sommige soorten zijn wel degelijk magnetisch, al is het in mindere mate dan staal.

Roy
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Ben dan wel geen goede fotograaf.

Onderzijde van een Kof, zie aan beide zijden de magneetjes.


K-rail, pak je met een magneet(tje) op.


Mvg,
Peter
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:wielen vorzien van antislipbanden
K-rail is van RVS
volgens Marklin
en als je daar een magneet aan hangt blijft hij plakken
dat is toch logisch
het gedraagt zich als staal 8)
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wielen vorzien van antislipbanden
CiteerK-rail is van RVS
volgens Marklin
en als je daar een magneet aan hangt blijft hij plakken
dat is toch logisch
het gedraagt zich als staal

Niet waar! Rvs is dan wel een staalsoort, maar het gedraagd zich heel anders! het is eigenlijk maar grote rommel. Ik zeg altijd:"het roest niet,maar dat is ook het enige voordeel".

Zo voert het stukken slechter warmte af. Het geleid stroom minder goed. het krimt gigantisch na opwarming (zoals lassen) en het is moordend voor boren.

er zijn wel rvs soorten, waarbij dit allemaal minder erg is, maar fijn is het nooit.

En zoals ik al zei, er zijn magnetische rvs soorten. Maar de meeste zijn niet-magnetisch.

Roy
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Wat je ook kunt doen is googlen op " marklin neusilber spur"

Mvg,
Peter
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 22 december 2009, 18:32:04
en het is moordend voor boren.

er zijn wel rvs soorten, waarbij dit allemaal minder erg is, maar fijn is het nooit.

En zoals ik al zei, er zijn magnetische rvs soorten. Maar de meeste zijn niet-magnetisch.

Roy

Er zijn zoveel gelegeerde RVS staalsoorten.
De ergste heb jij nog niet onderhanden gehad. Ik heb in het verleden met regelmaat Hastelloy-typen (b.v. Inconel) bewerkt. Met HSS gereedschap begin je daar echt niks mee. Hardmetaal wil nog maar gaat ook niet van harte. Dit materiaal wordt toegepast bij Liners, dat zijn onderdelen van branders in gasturbines. Bedrijfstemperatuur 1200 graden. Materiaal staat dan donker kersroodgloeiend
Bij vergeleken daarmee is RVS 304 en 316 nog heilig bij.

Heb je wel eens Hardox onder handen gehad  :roll:
Nee is geen RVS maar een zeer taaie metaalsoort waarvan ze onderandere shovelbakken ect van maken. Zeer slijtvast materiaal, daat kom je met een HSS boor niet in. Dat is pas rotzooi  :o

Maar goed nu weer on-topic. de railstaaf van K-rail kan best een magnetische RVS soort zijn. Wil nog opmerken dat de puko-mat van gewoon ijzer is, dat bevorderd de magnetische eigenschappen van de rail natuurlijk wel.

Mvg, Johan
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Ik ken deze materialen best wel, dus doe niet net alsof ik achterlijk ben. We hebben het hier over rvs, en geen exotische materialen. Zoals jij begint, zijn er nog wel een paar 100 op te noemen. Dus laten we ontopic blijven!

Roy
Re:wielen voorzien van antislipbanden
1) probeer eens 1 anti slip band. Ik weet dat er -goedkope recente- 3000 tjes zijn die er ook maar 1 hebben, en trekkracht is prima!
Zo heb je voor massa contact in elk geval 3 wielen. En in dit 4 wielen Köf geval zou ik ze kruiselings plaatsen als je er toch 2 wil, dus niet allebei voor of achter.


2) is er een lok met wielen in zelfde wielmaat? (met anti slip bandjes)?

Bij mij rijdt de Köf op M-rails prima, het trekkracht proef gedaan en viel niet tegen. 2x 4 asser steile helling op trok ie niet, OK. maar beetje helling en enkele wagons prima.


Nu wil ik wel nog antislipbanden inslijpen op wielen van andere loks.
Ik denk zelf aan Dremel methode. Lok op de kop, aansluiten en regelaar open.
Dan met Dremel met kleine slijpschijf, liefst zelfde dikte als bandjes breedte, in lage stand met beleid voorzichting wiel inslijpen, dus op draaiende wielen. Wel goed lokmotor afschermen tegen slijpsel.

Dit is mijn plan, maar nog niet uitgevoerd (moet eerst zien hoe drijfstand bij FLeischman stoomlok los moet/kan).


Hoe dan ook, jij hebt al iemand gevonden die wil draaien op de draaibank, helemaal super.
Deel het resultaat/vervolg hier ook t.z.t.!


Hajo

Re:wielen vorzien van antislipbanden
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 22 december 2009, 19:19:38
We hebben het hier over rvs, en geen exotische materialen. Zoals jij begint, zijn er nog wel een paar 100 op te noemen. Dus laten we ontopic blijven!

Roy

Valt toch echt onder de RVS soorten.

Mvg, Johan
Re:wielen vorzien van antislipbanden
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 22 december 2009, 18:05:06
heren, niet alle rvs soorten zijn niet-magnetisch. Sommige soorten zijn wel degelijk magnetisch, al is het in mindere mate dan staal.

Roy
Klopt, maar de soorten die wel magnetisch zijn, zijn ook iets duurder en zullen ze bij Marklin niet gaan gebruiken voor de rail.

Guus
Re:wielen voorzien van antislipbanden
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 22 december 2009, 19:33:06

Nu wil ik wel nog antislipbanden inslijpen op wielen van andere loks.
Ik denk zelf aan Dremel methode. Lok op de kop, aansluiten en regelaar open.
Dan met Dremel met kleine slijpschijf, liefst zelfde dikte als bandjes breedte, in lage stand met beleid voorzichting wiel inslijpen, dus op draaiende wielen. Wel goed lokmotor afschermen tegen slijpsel.

Dit is mijn plan, maar nog niet uitgevoerd (moet eerst zien hoe drijfstand bij Fleischman stoomlok los moet/kan).

Hajo



Ja, ik heb dit plan uitgevoerd! Helaas nog geen foto van.

Bandje zit er keurig in. Gelijk met de diamantslijpschijf in de Dremel de overige wielen iets opgeruwd t.b.v. betere tractie.

Rijtest nog niet gedaan, kap moet nog op de lok en daar zit nog een nieuw onderdeel in de weg, dremel dremel, dus dat volgt nog.

Maar in basis vind ik de Dremel methode geslaagd.
Met beleid en voorzichtig, dat wel.


Hajo