Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanplan (M): Nieuwe wissels binnen en nog enkele vragen

Gestart door erikmiddel zondag 20 december 2009, 22:18:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan (M): Nieuwe wissels binnen en nog enkele vragen
Zie voor de actuele situatie verderop in deze berichten

Hoi!

Met een beetje knutselen heb je soms een bepaald idee in je hoofd. Hierbij mijn baanplan, met en zonder hoogtes. Ik ben benieuwd naar reacties en/of verbeteringen.

Groetjes,
Erik





Het oranje deel ligt boven het groene deel. Alleen bij de kruising kloppen de hoogtes niet, kwam er na het opslaan pas achter. Station is schuin geplaatst.
Re:Baanplan opgefrist (M)
marklinfan
gast

Re:Baanplan opgefrist (M)
leuk baanplaan het enige nadeel van je baan is dat je locs maar een kant kunnen keren.
als ze een bepaalde kant gekeerd zijn kunnen ze niet meer terug.dus ik denk dat je oranje baan in het midden moet omdraaien
Re:Baanplan opgefrist (M)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Baanplan opgefrist (M)
@ Erik,

Kijk hier eens Klik
Op deze pagina heeft iemand dat "baantje" gebouwd. Klik
Je moet die pagina wel goed doorspitten want overal zit wat foto materiaal verscholen.
Als je op de plaatsen waar jij 100cm hebt getekend 115 cm kwijt kun is dit ook een leuk ontwerp.
Heb onlangs van forum lid Paul de tekeningen en het bouwproces op papier mogen ontvangen.
Verder heeft Paul het plan ook in Wintrack getekend en naar me gestuurd.
Mocht het iets zijn laat het me maar weten.
Ik wilde dit ontwerp wat vergroten ( opblazen) maar ben uit eindelijk overgestapt op 'n baan welke langs alle muren van de kamer gaat en ik in het midden sta. Maar ik blijf dit ontwerp nog steeds een leuke, verrassende en spannende baan vinden.

Ongetwijfeld kun je dit ook voor M maken
Re:Baanplan opgefrist (M)
Lid sinds: 2018

offline
Re:Baanplan opgefrist (M)
Je kunt ook de groene baan vanuit het midden aan laten sluiten op de oranje, ergens rechtsonder.
Dan heb je twee keerlussen  :D
Re:Baanplan opgefrist (M)
erikmiddel
gast

Re:Baanplan opgefrist (M)
Hoi!

Bedankt voor de reacties.

Ik zou graag nog op meer plaatsen groen op oranje laten aansluiten maar zie niet precies waar dit de beste plek is, met name voor oranje.

Verder is het mogelijk inderdaad om van 100 cm naar 115 cm te gaan. Dat baanplan Rieske, is die ook in M-rail te krijgen? Misschien kan ik er een del van gebruiken? Nu vind ik het mooi om in ieder geval mijn station schuin te plaatsen (oranje).

Ik heb hieronder een tekening van de keerlus (waar ook een schaduwstation moet komen) die van de groene rail komt. (overigens de hoogtes kloppen niet, kan gewoon op -91 blijven)



Is het trouwens mogelijk om de afmeting van de grondplaat ook te wijzigen in Wintrack?

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan opgefrist (M)
erikmiddel
gast

Re:Baanplan opgefrist (M)
Hoi!

Uit de kerstdienst weer eens een beetje wezen freubelen met Wintrack en wil het graag definitief maken. Zie hieronder mijn uiteindelijke baanplan. Misschien nog wat kleine dingetjes wijzigen maar dat is het wel.

Naar mijn idee komen de hoogtes uit. De treinenruimte is klaar om geschilderd te worden en vloerbedekking is gekocht.

Graag jullie mening over dit ontwerp.

Een totaaloverzicht


De bovenlaag (komt een stad)


De onderlaag (komt een dorp en een fabriekje)


Het schaduwstation


Een probleempje is nog dat ik bij het plaatsen van brugingangen dit op totaal verkeerde hoogtes krijg in het 3d beeld. Hoe kan ik dit goed aanpassen?

Prettige feestdagen, ik zie de reacties tegemoet
Re:Baanplan opgefrist (M)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Baanplan opgefrist (M)
Je hebt de tunnel ingangen in het verkeerde niveau gezet.
Re:Baanplan opgefrist (M)
erikmiddel
gast

Re:Baanplan opgefrist (M)
Hoi!

Vandaag even de tijd genomen voor twee wijzigingen:


Twee wissels toegevoegd (vanaf rechts gezien), zodat je ook van de bovenste baan nog kunt wisselen. Kijk eens terug naar mijn eerdere ontwerp en je ziet dat de rijmogelijkheden verrijkt worden hiermee. Ik hoef dan niet eerst naar het schaduwstation.


Mijn station een beetje uitgebreid. Hiermee maak ik meer gebruik van de ruimte en kan ik een dubbele perron aanleggen en het opstelspoortje gebruiken voor een loods (helaas te klein voor een draaischijf denk ik). Is het een idee om hier nog een opstelspoor extra neer te leggen?


Zoals je ziet, in mijn 3D beeld gaat het fout. Ik heb de tunnelportalen op het juiste niveau gezet. Heeft het misschien te maken met de hoogte? Kan ik die aanpassen aan het spoor, of koppelen?

Twee vragen:
1. Hoe hoog zal ik de baan maken? Rekening houdende met 3 lagen waar 10 cm tussen zit, een heuvel rechts en bij mij een schuin dak. Ik dacht aan 60 cm voor de bovenste (oranje) laag.
2. Kan ik op deze baan ook met 2 treinen rijden en andere stil laten staan? Ik wil analoog blijven rijden. Lekker nostalgisch. Ik weet nog niet hoe je dit het beste moet aansluiten.

De baan moet in modules van 75-80 cm bij 100 cm ivm de flisotrap.

Willen jullie nog een overzicht met de hoogtes?

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Enkele dilemma's en puntjes op de i
Genoeg rijmogelijkheden zo te zien. Ziet er strak uit. Ik snap alleen die rij engelsewissel in jou schaduwstation niet. Je komt toch op het zelfde spoor uit, dus er kunnen nooit twee treinen tegelijk vertrekken. Bovendien nemen niet alle locs de engelsewissels even lekker, zeker niet 5 achter elkaar. En als je ze weg laat hebt weer 180mm extra opstel ruimte per spoor.
Re:Baanplan (M): Enkele dilemma's en puntjes op de i
Hallo Erik,

Bij het plaatsen van tunnelportalen op een spoor moet je zorgen dat de laag waarin de sporen getekend zijn als actuele laag is gekozen. Vervolgens klik je met de muis op de rail waarop het tunnelportaal komt en klik je vervolgens p het protaal in het keuzemenu. In principe verzorgt Wintrack nu dezelfde hoogte van het protaal als het bijbehorende spoor.
Bij mij is wel eens voorgekomen dat de portalen onder het spoor terecht zijn gekomen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de berg of heuvel waarin ik het protaal in wilde maken niet genoeg hoogte heeft boven het spoor.

Succes met uitproberen.

Groet,
Ronald
Re:Baanplan (M): Enkele dilemma's en puntjes op de i
Hoi Hoi,

Tegen het einde van dit jaar een bijna klaar banenplan. Ik ben er erg blij mee en kijk er naar uit om er in 2010 mee te beginnen!

Die rij Engelse wissels kan ik weglaten inderdaad (scheelt weer in de portemonne want zoveel had ik nog niet).

Wat ik graag zou inbouwen in mijn plan is een hoge brug, ofwel een stuk rail over een groot dal. In mijn plan kan dit alleen door het bovenste niveau open te werken. Mijn vraag: Waar kan ik dit het beste doen? (Ik dacht zelf even aan de nu zichtbare brug in het oranje deel, maar dan loopt dat schuine spoor voor je dal nog langs...)
Het leukste is natuurlijk als er een rail uit mijn schaduwstation in het dal zichtbaar wordt. Dat maakt het speels.

Waar is hiervoor de beste plek?

Groetjes en een goede jaarwisseling toegewenst!,

Erik
Re:Baanplan (M): Enkele dilemma's en puntjes op de i
Ik denk niet dat je ruimte hebt voor een hoge brug. Ik heb mijn ontwerp speciaal zo gemaakt, omdat ik een hoge dalbrug wilde (geen rekening mee gehouden dat hij zo groot werd). Maar volgens mij wil jij heel veel rijmogelijkheden hebben, die heb ik dan weer niet.

Wat je wel kan doen is een brug maken waar de groene en oranje sporen kruisen in het midden van je baan (recht onder waar je 300cm hebt staan). Je moet dan de tunnelportalen opschuiven, maar goed dat zal niet een hele hoge brug worden.

Mijn ontwerp:
Re:Baanplan (M): Enkele dilemma's en puntjes op de i
Dag allemaal,

Bedankt voor alle reacties. Ik baal enorm, want mijn computer is gecrasht en ben nu mijn baanplan kwijt. Gelukkig heb ik de foto's nog en kan ik denk ik wel beginnen.

Wat betreft de brug met dal. Bedankt voor de reactie BasS. Wat dachten jullie van in mijn ontwerp rechts onderin het oranje deel, de bocht tot grote brug te maken (althans een deel). Dan kan ik de stad laten aflopen en maak ik het dal tot in het schaduwstation (niveau -1). Misschien een beetje lastig omschreven, excuus daarvoor.

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): De grote brug
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan (M): De grote brug
Hoi Erik,

Dat is balen met je pc. Kun je geen info meer van je HD halen?
Voor de zekerheid een USB stick aanschaffen of een externe HD dan heb je tenminste bij zo'n probleem al je data nog.

Succes

Ronald
Re:Baanplan (M): De grote brug
of je schijf opdelen in 2 partities. heb je dan virus oid. dan word die standaard op je C gezet. al je andere programma's als window's zelf, staan op de 2de partitie wat dan bijv. aangegeven word als schijf D. Dan hoef je alleen je windows opnieuw te insteleren, en behoud je al je foto's, muziek ed. wat je op je D heb gezet.

Mvg Sunny
Re:Baanplan (M): De grote brug
Hoi!

Bedankt voor jullie meeleven. Gelukkig merk ik dat ik de gegevens van de harde schijf niet kwijt was (stond van jaren foto's op). Misschien toch maar eens branden :) :shock:

Vraagje: Zou ik met mijn laatste baanontwerp + wijzigingen ver genoeg zijn om te kunnen beginnen met het frame? Zo ja, is het slim om een los frame te maken, of meer een dichte tafel? Met 3 lagen natuurlijk. Het moeten deelbare delen zijn vanwege de flisotrap.

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): De grote brug
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baanplan (M): De grote brug
Hallo Erik,

Dat toch maar weer fijn dat er foto's over zijn op  je schijf  :D

Gr Einte
Re:Baanplan (M): De grote brug
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan (M): De grote brug
Hallo Erik,

Foto's kun je beter bewaren op een externe HD ipv op een CD te branden. Na verloop van jaren blijft de kwaliteit op een Hard Disc gelijk maar gaat op een CD langzaam achteruit.
Deze wijsheid heb ik niet van mijn zelf :lol:

Groet

Ronald
Re:Baanplan (M): Vraagje over het Frame
Hoi allen,

Even een berichtje over de huidige situatie. Vanavond heb ik de zolder geschilderd. Omdat het niet in een keer dekt, moet het nog een keertje. Dan de vloerbedekking er in, wat andere verlichting en ik kan beginnen met de bouw.

Een vraag: Kan in mijn ontwerp, de 3 meter ook ingekort worden naar 2.80? Of kom ik dan niet meer uit met mijn hoogtes? Ik kan eventueel op 3 meter blijven zitten, maar dan heb ik in de hoeken op 1 meter boven de grond balken (schuin dak). Ik zou bijvoorbeeld het schaduwstation op 40 cm boven de grond kunnen laten beginnen zodat ik er nog onder kan kruipen eventueel.

Ik hoor jullie commentaar erop wel weer. Heerlijk dit forum! Zoveel mooie banen. Een inspiratiebron.

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Geschilderd, wijziging aanbrengen?
40 cm is erg weinig om onderin te kruipen. Hou er ook rekening dat je hoe dan ook ouder word. Het zal dus een steeds groter probleem vormen om "even" onder de baan in te kruipen.

Verder raad ik je af om vloerbedekking te leggen. Laminaat of marmoleum is veel beter. Ga zeker voor een harde vloer. De vloerbedikking zal stof produceren en op de lange termijn de bedrijfszekerheid en het aanzien van je baan flink kunnen verpesten.

Ik zou ook inkorten naar 2,80m, maar heb even geen idee of je dan in de knoei komt met de hoogtes.

Gr.

Roger
Re:Baanplan (M): Geschilderd, wijziging aanbrengen?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan (M): Geschilderd, wijziging aanbrengen?
Erik,

40 cm is inderdaad weinig onder je baan. Het werkt makkelijker als je daar meer ruimte onder hebt. Wat het ouder worden valt dat voor louw nog al mee  :lol:

Dan moet je gewoon bij werk onder de baan de leesbril opzetten :lol:

Groet

Ronald
Re:Baanplan (M): Geschilderd, wijziging aanbrengen?
Tja, gezondheid is niet te koop. 7 jaar geleden was ik nog een fanatiek handballer. Nu met 37 jaar heb ik een beginnende hernia en ik kan al mijn hele leven absoluut niet op mijn knien zitten. Dan ga je het al gauw in de hoogte zoeken.

Lees mijn reactie dan ook met deze achtergrond informatie in je achterhoofd.
Re:Baanplan (M): Geschilderd, wijziging aanbrengen?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan (M): Geschilderd, wijziging aanbrengen?
Ik heb daarom ook meer ruimte onder mijn baan en ben 10 jaar ouder dan dat jij bent dus die bril voor dichtbij was niet echt een geintje voor mij, maar ja ik zal het ermee moeten doen.

Groet

Ronald
Re:Baanplan (M): Geschilderd, wijziging aanbrengen?
Hallo allemaal,

Ja, die 40 cm... Als ik nou eerst de bakken voor de modules eens maak, dan heb ik een betere kijk op hoe hoog het kan. We wonen in een huurhuis, dus het moet verhuisbaar zijn. Eventueel kan ik (als ik ouder wordt, ben 25) altijd in een andere ruimte er hogere poten onder zetten.

Overigens, vandaag nog een keer geschilderd en vloerbedekking gelegd. Nu is de ruimte bijna klaar! Moet alleen nog een lamp ophangen want er staat nu nog een bouwlamp.

Je hebt gelijk met de vloerbedekking.... De zolder is een stofnest...., maar heb geen andere plek en wil niet investeren in laminaat op de zolder. De ruimte is niet zo mooi en verhuis waarschijnlijk binnen 2 jaar. Is het een idee om de baan (als ik er niet mee bezig ben) af te dekken met een laken?

Groetjes!

Erik
Re:Baanplan (M): Vloerbedekking gelegd....
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan (M): Vloerbedekking gelegd....
Hoi Erik,

Dat laken is wel een idee. Je hebt ook heel dun afdekfolie voor als je gaat schilderen. Misschien is dit een idee om je baan te beschermen tegen stof.

Groet,

Ronald
Re:Baanplan (M): Vloerbedekking gelegd....
Ik heb mijn baan in een voormalige stal achter mijn huis. Dit is ook speelplaats voor de kids en werkplaats voor mij. Aan stof geen gebrek dus. Ik gooi er dan ook een laken overheen, werkt prima alleen niet in 1 keer eraf trekken. :cry: :mrgreen:

Gr Peter
Re:Baanplan (M): Vloerbedekking gelegd....
Hoi!

Ik zit een beetje in mijn gedachten te spelen over de opbouw van het frame. Wat is een slimme manier om een beetje relief in je baan te maken? Want als ik een skelet frame maak en daar een plank op leg, dan wordt bijvoorbeeld in het deel met de stad alles plat en eentonig. Terwijl dat in het Duitse landschap ook niet zo is.

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Vloerbedekking gelegd....
Dat was ook mijn probleem. Ben maar gewoon gaan bouwen want ik had geen idee over hoe  tunnels te maken en hoogteverschil. Nu heb ik een voor mijn situatie en budget (voor mij) mooie baan met leuke rijmogelijkheden. Gewoon wat neerleggen en uitproberen.

Gr Peter
Re:Baanplan (M): Vloerbedekking gelegd....
Citaat van: erikmiddel op zondag 10 januari 2010, 21:42:11
Hoi!

Ik zit een beetje in mijn gedachten te spelen over de opbouw van het frame. Wat is een slimme manier om een beetje relief in je baan te maken? Want als ik een skelet frame maak en daar een plank op leg, dan wordt bijvoorbeeld in het deel met de stad alles plat en eentonig. Terwijl dat in het Duitse landschap ook niet zo is.

Groetjes,

Erik

Zoek eens op 'open raam bouw', een latten frame met vakken van 40x40 of 50x50cm en dan spanten in het profiel van je landschap. De rails leg je op apart uitgezaagde planken. Een goeie site is ook http://www.floodland.nl/aim/index.htm
Re:Baanplan (M): Vloerbedekking gelegd....
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan (M): Vloerbedekking gelegd....
Erik,

Hier kun je misschien wat ideetjes opdoen voor relief in de modules kijk maar eens op de verschillende foto's

http://www.orkhavnbanen.nl/

Bij 2006 foto's zie je de losse modules.

Groet

Ronald
Re:Baanplan (M): Vloerbedekking gelegd....
Hoi!

Vanavond kon ik het niet laten en heb ik de twee grote dozen uitgepakt. Vervolgens met mijn vrouw eens een deel van mijn sporenplan gelegd. Zie het groene deel van mijn plan. Ik mis wel een aantal wissels en ook heb ik de kruiswissel niet.

Ik heb heel veel wissels, maar allemaal andere nummers. Wie weet overigens wat voor rail de bocht is die net zo groot is als een 5200, maar sterker gebogen? Er staat geen nummer op. Het is geen 5206. Verder stikt het van de huisjes. De locs reden moeizaam maar we hadden even plezier!


Vanaf het plaatje op de pc bouwen we voort.


Een eerste stukje rijden! De treinen hebben eerst ruim 20 jaar niet gereden, toen een aantal rondjes en weer een jaar of 5 niet. Eindelijk weer op de baan. Heerlijk om dit weer eens te kunnen doen!

Ik heb een plank op toiletrolletjes (sorry, lekker primitief) om straks het rode deel erbij te leggen. Tja je moet wat om je plan uit te testen. Als het een beetje werkt en rijdt dan kan ik beginnen met de bouw. Misschien hier en daar nog wijzigen.

Nu hebben we het volgende nodig om de baan op te bouwen:


Enkele vragen:
- Een trein slipt door, moeten daar nieuwe slipbandjes op?
- Moet ik iets doen om de treinen soepel te laten rijden?
- Is vloerbedekking niet ook een prima ondergrond voor een baan? (natuurlijk op de tafel?

Even terugkomende op de eerdere discussie. Bedankt voor de antwoorden daarop. Ik had nog eens verder nagedacht en kom met het volgende:

Als ik nou een frame maak van balkjes, en tegen die balkjes een plank timmer waarin relief is gezaagd, dan kan ik daarvanaf mijn landschap maken. Als de rails dan op de gewone plaat ligt, kan ik bijvoorbeeld het dorp weer iets ophogen. Zo krijg je meer relief. Is dit begrijpelijk?

Nou, bedtijd, morgen weer een drukke dag. Wat heerlijk om weer te kunnen rijden!!

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Vloerbedekking gelegd....
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Baanplan (M): Vloerbedekking gelegd....
Citaat van: Erik Middel op zondag 17 januari 2010, 22:15:12
Hoi!
Wie weet overigens wat voor rail de bocht is die net zo groot is als een 5200, maar sterker gebogen? Er staat geen nummer op. Het is geen 5206.
Groetjes,

Erik


Hallo Erik,

dat zal de 5120 zijn, bocht is kleiner dan die van de standaardboog 5100, de 5120 noemen ze industrieboog, er is veel hedendaags Marklin materieel die hier geen gebruik van kan maken,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Baanplan (M): Proefbaan & rondjes rijden! :)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan & rondjes rijden! :)
hoi Erik voor die 5000Euro kun je toch eerst wel vooruit toch? :D

Re:Baanplan (M): Proefbaan & rondjes rijden! :)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan & rondjes rijden! :)
Hallo Erik,

Je kunt eerst proberen om de rail te reinigen dan loopt de lok waarschijnlijk al beter. Ik neem zelf altijd een doekje met een beetje wasbenzine en die haal ik over de rail als je dan ziet wat er af komt dan rijdt daarna de lok een stuk soepeler. Zit veel in de stroomdoorgifte van de rail dus hoe schoner hoe beter. Verder kun je de oude anti-slip bandjes het beste vervangen. Deze niet schoon maken met wasbenzine daar houd rubber niet van.

Succes met je baan

Ronald
Re:Baanplan (M): Proefbaan & rondjes rijden! :)
Hallo allemaal,

Ik ben mijn baan aan het bouwen zoals je hebt kunnen zien, om te kijken of alles een beetje past. Nu kom ik er achter dat ik vooral wissels heb met het nummer 3601... Wat is dit voor wissel, en hoe zou ik nu een schuine lijn kunnen trekken bij een gewone cirkel, zoals ook te zien in mijn oranje deel van het ontwerp.

Groetjes,

Erik

PS: Wat is een goedkope manier om aan rails te komen, Ebay?
Re:Baanplan (M): Proefbaan & rondjes rijden! :)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan & rondjes rijden! :)
Citaat van: Erik Middel op zondag 24 januari 2010, 15:07:49
Hallo allemaal,

Ik ben mijn baan aan het bouwen zoals je hebt kunnen zien, om te kijken of alles een beetje past. Nu kom ik er achter dat ik vooral wissels heb met het nummer 3601... Wat is dit voor wissel, en hoe zou ik nu een schuine lijn kunnen trekken bij een gewone cirkel, zoals ook te zien in mijn oranje deel van het ontwerp.

Groetjes,

Erik

PS: Wat is een goedkope manier om aan rails te komen, Ebay?

Wat denk je van Marktplaats.

Gr Einte
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
3601 is niet terug te vinden in de catalogen.
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Hoi Erik,

Ik koop zelf regelmatig wat op ebay Duitsland als je geduld hebt kun je soms voor zeer weinig geld leuk scoren. Ik had pas 40 stuks K rails voor ? 25,00 zelfs een lot van 10 rails in die koop voor ? 1,00. Je moet dus vooral veel volgen en geluk hebben.

Trouwens ik vind het zeer safe kopen op Ebay nog nooit een slechte ervaring gehad.

Succes

Ronald
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Citaat van: M.user op zondag 24 januari 2010, 20:40:21
Hoi Erik,

Ik koop zelf regelmatig wat op ebay Duitsland als je geduld hebt kun je soms voor zeer weinig geld leuk scoren. Ik had pas 40 stuks K rails voor ? 25,00 zelfs een lot van 10 rails in die koop voor ? 1,00. Je moet dus vooral veel volgen en geluk hebben.

Trouwens ik vind het zeer safe kopen op Ebay nog nooit een slechte ervaring gehad.

Succes

Ronald

Kan ik beamen, maar pas wel op, want als je eenmaal begint te volgen, eindig je net als ik met een enorme verzameling :D

groet,
Frank
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Is hier hetzelfde.Ik koop wel regelmatig nieuw aan 2dehandsprijs bij lippe.com in Duitsland.De K rails kosten daar nieuw maar de prijs van 2dehands in Belgie.Ook bouwpakketten en Noch landschapsonderdelen zijn daar spotgoedkoop.VB de stationsoverkappingen kosten hier 89 euro/stuk en bij hun had ik er in promotie 4 stuks voor.
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Citaat van: fnieste op zondag 24 januari 2010, 21:08:19
Citaat van: M.user op zondag 24 januari 2010, 20:40:21
Hoi Erik,

Ik koop zelf regelmatig wat op ebay Duitsland als je geduld hebt kun je soms voor zeer weinig geld leuk scoren. Ik had pas 40 stuks K rails voor ? 25,00 zelfs een lot van 10 rails in die koop voor ? 1,00. Je moet dus vooral veel volgen en geluk hebben.

Trouwens ik vind het zeer safe kopen op Ebay nog nooit een slechte ervaring gehad.

Succes

Ronald

Kan ik beamen, maar pas wel op, want als je eenmaal begint te volgen, eindig je net als ik met een enorme verzameling :D

groet,
Frank

Dat is leuk Frank je moet jezelf wel in de hand houden. Gewoon budget en niet meer is mijn motto.
Soms koop ik weken niks.

Groet

Ronald
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Citaat van: bellejt op zondag 24 januari 2010, 21:36:04
Is hier hetzelfde.Ik koop wel regelmatig nieuw aan 2dehandsprijs bij lippe.com in Duitsland.De K rails kosten daar nieuw maar de prijs van 2dehands in Belgie.Ook bouwpakketten en Noch landschapsonderdelen zijn daar spotgoedkoop.VB de stationsoverkappingen kosten hier 89 euro/stuk en bij hun had ik er in promotie 4 stuks voor.

Hallo Johnny leuk adres dat Lippe groot aanbod

Groet

Ronald
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Citaat van: bellejt op zondag 24 januari 2010, 17:26:50
3601 is niet terug te vinden in de catalogen.

De 3601 (1947-1956) is gelijk aan een 5100 (1956-2001) bocht.
In de oudere catalogi komt deze dus wel voor!  :lol: :lol: :lol:

Kijk voor een duidelijk overzicht hiervan op: http://www.erichs-modellbahn.de/maerklin_h0/gleise/gleise.htm

Groeten,

Erik
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
hartelijk dank voor de link.Super interessant.
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 25 januari 2010, 16:59:08

De 3601 (1947-1956) is gelijk aan een 5100 (1956-2001) bocht.
In de oudere catalogi komt deze dus wel voor!  :lol: :lol: :lol:

Kijk voor een duidelijk overzicht hiervan op: http://www.erichs-modellbahn.de/maerklin_h0/gleise/gleise.htm

Groeten,

Erik

Maar de 3601 is bij mij een wissel  :o. Inmiddels is het me gelukt om ook met die wissels een schuin station te leggen in het oranje deel, alleen dan net de andere kant op. Ben er nog niet helemaal klaar mee. Ik probeer nu zonder software even te puzzelen en te kijken hoever ik kom.

Wat ik merk is dat ik in het echt, zonder veel gebruik van kleine rail stukjes (die ik toch nog niet heb) ook wel een heel eind kom. Hoe weet ik nou of ik die nog moet gebruiken? Moet alle rails naadloos op elkaar aansluiten?

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Citaat van: Erik Middel op dinsdag 26 januari 2010, 15:25:07
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 25 januari 2010, 16:59:08

De 3601 (1947-1956) is gelijk aan een 5100 (1956-2001) bocht.
In de oudere catalogi komt deze dus wel voor!  :lol: :lol: :lol:

Kijk voor een duidelijk overzicht hiervan op: http://www.erichs-modellbahn.de/maerklin_h0/gleise/gleise.htm

Groeten,

Erik

Maar de 3601 is bij mij een wissel  :o. Inmiddels is het me gelukt om ook met die wissels een schuin station te leggen in het oranje deel, alleen dan net de andere kant op. Ben er nog niet helemaal klaar mee. Ik probeer nu zonder software even te puzzelen en te kijken hoever ik kom.

Wat ik merk is dat ik in het echt, zonder veel gebruik van kleine rail stukjes (die ik toch nog niet heb) ook wel een heel eind kom. Hoe weet ik nou of ik die nog moet gebruiken? Moet alle rails naadloos op elkaar aansluiten?

Groetjes,

Erik


Hallo Erik,

In princiepe moet de rails aan elkaar liggen zonder een schuine opening er tussen.
Over het algemeen lukt dat wel, maar bij mijn baan zitten er ook stukje een heel klein beetje scheef.

Kijk maar naar mijn baan plan, klik.

Succes er mee.

Gr Einte
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Citaat van: Erik Middel op dinsdag 26 januari 2010, 15:25:07
Maar de 3601 is bij mij een wissel  :o.

Waarschijnlijk staat er achter 3601 nog één of twee letters.
Wanneer je hier : http://www.erichs-modellbahn.de/maerklin_h0/gleise/gleise.htm bij de "Standard-Gleise" op de knop <alle Artikel-Nummern anzeigen> klikt, krijg je in een apart scherm het overzicht van de artikelnummers voor de M-rails. Onder de kop Kreuzungen und Weichen staat de 3601 verwijzing.

Wat betreft het toepassen van passtukjes: zelf ben ik van mening dat je bij een vaste baan (ik bedoel dus géén speel- of vloerbaan  :)) nooit meer dan twee passtukjes achter elkaar moet doen. Hiervoor kun je beter een volle lengte rail opofferen en deze passend maken met een dremel.
Voordelen : minder rijgeluid t.g.v. raillassen en het ziet er natuurlijk ook mooier uit!

Het 'kieren' van de rails zou ik toch zo veel mogelijk zien te voorkomen. Het kan natuurlijk leiden tot ontsporingen! Je kunt m.b.v. een ontwerpprogramma controleren of jouw ontwerp theoretisch wél goed op elkaar aansluit.  :lol: :lol: :lol:

Groeten,

Erik
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Hoi Hoi!

Allereerst bedankt voor de reacties van de wissels. Ik heb op de onderkant gekeken en er staat MWR achter. Staat die R voor rechts? Lijkt mij wel? Het is voor mij nog een beetje onduidelijk, maar het komt dus waarschijnlijk uit de 1957 serie.

Vandaag een toffe aankoop gedaan op Ebay, voor een prijs van 16,09 euro inclusief verzenden uit Duitsland:



Is dat een beetje een goede koop?

Nu nog een beetje verder prutsen aan mijn ontwerp op zolder. Ik zit eraan te denken om een stijgende keerlus te maken vanaf het oranje deel omhoog over het groene deel in mijn ontwerp. Zou dat een mogelijkheid zijn?

Groetjes,

Erik

Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Hallo Erik,

Dit is een goede koop als ik die wissel nodig had dan rekende ik ongeveer 8 euro plus verzendkosten.
Dus goede deal  :D :D
Volgens mij heb een of twee wissels die groen zijn aan de onderkant de meeste zijn metaalkleurig aan de onderkant.
De nummers zijn 5141 en 5142, ik zou ze zoveel mogelijk gebruiken ze rijden  veel mooier.

Gr Einte
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Geweldige koop, prijs is gemiddeld 7,50 per wissel zonder verzendkosten. En dat voor 2 wissels die nog 100 jaar meegaan!

Alhoewel de prijzen nog steeds dalen ben ik van mening dat m rails op de lange termijn(25 jaar) weer duurder wordt en c rail gaat overleven. Er komt vanzelf weer een periode dat men deze kwaliteit meer gaat waarderen. Veel plezier ermee  :)