Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanplan (M): Nieuwe wissels binnen en nog enkele vragen

Gestart door erikmiddel zondag 20 december 2009, 22:18:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Hoi Hoi,

Goed om te horen! Eigenlijk heb ik er nog wel 2 nodig, want dan kan ik die vier in een grote bocht gebruiken. Heb mijn baanplan een beetje veranderd en begint er leuk uit te zien. Gebruik makend van de tip van een mede forummer, gewoon een beetje proberen en uitleggen :)

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Wissels & uitproberen
Hoi Erik,

volgens mij heb ik nog een oud doosje M rail liggen waar ik in ieder geval niets meer mee doe en er zitten geloof ik wissels in.

zal eens even kijken naar de staat en welke het zijn.

gr

jacques
Re:Baanplan (M): Wissels & uitproberen
Hoi Jacques,

Dat klinkt goed. Ik wacht het wel even af. Wat geweldig is, is dat ik met mijn huidige rail collectie mijn sporenplan heb kunnen uitwerken. Met enkele wissels erbij geeft het nog wat extra rijmogelijkheden. Nu maar de wissels uit DLD afwachten :)

Nu dutten want morgen is het weer vroeg dag....

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Wissels & uitproberen
Hoi Erik,

Leuk dat je ook aan het bouwen bent me m-rail. Die meegebogen wissels zijn incl. porto zeker niet te duur. Er bestaat van m-rail ook een marklin banenboek met voorin diverse tekeningen hoe je m-rails bochten, wissels e.d. kan combineren incl maatvoeringen en toe te passen afstanden. Is voor mij altijd een inspiratiebron geweest met hier en daar leuke en verrassende wisselcombinaties. Succes met het bouwen!!

Groet Jos
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Citaat van: Erik Middel op zondag 31 januari 2010, 21:12:30

Gebruik makend van de tip van een mede forummer, gewoon een beetje proberen en uitleggen :)


Dat vind ik een goed idee  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gr Einte
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Citaat van: Einte op zondag 31 januari 2010, 21:50:51
Citaat van: Erik Middel op zondag 31 januari 2010, 21:12:30

Gebruik makend van de tip van een mede forummer, gewoon een beetje proberen en uitleggen :)


Dat vind ik een goed idee  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gr Einte

Dat is toch het hele idee achter dit Forum !

Hoe zong Adéle het in de jaren 60 :
We sein tog op de wereld ommekaar, ommekaar . . .  :lol: :lol: :lol:

Groeten,

Erik
Re:Baanplan (M): Proefbaan dilemma
Citaat van: Einte op zondag 31 januari 2010, 21:50:51
Citaat van: Erik Middel op zondag 31 januari 2010, 21:12:30

Gebruik makend van de tip van een mede forummer, gewoon een beetje proberen en uitleggen :)


Dat vind ik een goed idee  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gr Einte

Einte laat zich kennen :). Ik moet je zeggen Einte, het werkt prima! Ik kom er verder mee dan het Wintrack geneuzel waar uren in ging zitten, bovendien werkt het niet op mijn Apple nu...

Gisteren zo'n beetje mijn plan af gemaakt.

Ik zit er aan te denken om het volledige schaduwstation weg te laten, en een aantal opstelsporen onder het kale deel van oranje te zetten. Zou dat mogelijk zijn? Wat denken jullie?

Daarvoor moet ik nog wel enkele wissels scoren op Ebay. Reden voor het weglaten van die onderste laag is dat ik bang ben in problemen te komen met de hoogte van de baan als ik er ook nog onder wil kruipen, en het schuine dak.

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Wissels & uitproberen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baanplan (M): Wissels & uitproberen
Hallo Erik,

Er zit op MP een handelaar waar ik het een en ander van gekocht heb, en waar ik goede ervaringen mee heb.
Hij komt uit Meersen er staat een brug en een 6021 digitale besturing op z'n foto's.
Gewoon een mailtje met wat je nodig hebt, mischien heeft hij het.

Gr Einte
Re:Baanplan (M): Ontwerp grondplaat
Hoi,

Einte bedankt voor je berichtje.

Zojuist even zitten stoeien in het oude vertrouwde Paint. Ik heb een idee voor een grondplaat wat ik even wil delen. (zie foto). Omdat de baan bij een eventuele verhuizing door de flizotrap (rotding) moet kunnen wil ik werken met losse delen. Dat zijn de zwarte vierkanten op de tekening. Dit is gewoon een frame van balkjes vastgezet in de hoeken. De poten moet ik een beetje verdelen. Alles kan ik dan aan elkaar zetten met iets van vleugelmoeren (de bruine delen). Hoogte denk ik nog steeds aan 40 cm van de grond, op paaltjes. Zou dat stevig genoeg zijn, om de paaltjes slechts aan het frame te monteren?

Ik wil werken met een verhoging (zie mijn ontwerp, welke een beetje gewijzigd is). Kan ik die met dezelfde balkjes vastzetten als bijvoorbeeld het frame? Zit nu nog te denken om ergens een schuin deel in te maken. Het liefst zou ik nog ergens een dal willen maken, een flink dal. Dus dan moet er een en ander aangepast worden. Dat kan natuurlijk het beste door het op 1 deel te laten.



Even voor zover.

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Ontwerp grondplaat
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan (M): Ontwerp grondplaat
Hallo Erik,

Ontwerp ziet er goed uit alleen moet je goed opletten op een stevige bevestiging van de poten aan het frame. Ik zou op elke bak poten op de 4 hoeken zetten op zodoende voldoende draagkracht te hebben. Nu zijn er een paar plaatsen waar de afstand tussen de poten wat te groot lijkt. Er is prima bouwbeslag verkrijgbaar in elke bouwmarkt om de poten zeer goed vast te zetten.
Dit zijn zogenaamde hoekankers met ril

http://www.gebu.com/assets/s2dmain.html?http://www.gebu.com/bouwproducten/bevestigingenbouw/72bhoekankersmetril.html

Verder is afmeting best wel goed om een mooie baan te maken. Ik heb zelf bijna de zelfde vorm en afmeting van baan.
Wat ik wel adviseer is toch te overwegen om de lengte van de poten langer te houden zodat de baan meer dan 40 cm boven de grond komt. Dit maakt het werken toch wel een stuk relaxter.

Succes met bouwen wordt vast een mooie baan.

Groet

Ronald
Re:Baanplan (M): Ontwerp grondplaat
Hoi allemaal,

Ik was even te enthousiast met het ontwerp van mijn grondplaat, want ik ben toch nog niet helemaal tevreden over mijn plan. Op zolder al uitgelegd, maar bijna helemaal uit elkaar moeten halen omdat het groene deel niet naar mijn smaak is. Het gaat hier om:



1. De kruiswissel heb ik niet (ben nog aan het zoeken, maar de schuine rail naar het oranje deel doe ik niet.
2. De industriele aftakking links in het midden plaats ik ergens anders.
3. Verder is het vrijwel gelijk, alleen heb ik links een derde bocht eromheen getrokken.

Mijn probleem nu: Ik wil in het schuine stuk een klein station plaatsen. Dat is goed te realiseren, alleen nu kan je maar vanaf 1 kant bij je station komen, en als je er eenmaal geweest bent niet meer. Dan moet je een heel eind rijden (boven langs bij oranje deel) voordat je er weer komt.
Ziet iemand een oplossing? Ik wil het liefst mijn grote schaduwstation (zie eerdere posts) weglaten om hoogte te besparen.

Vanuit het oranje deel maak ik een iets hoger gelegen keerlus die boven het groene deel links komt te liggen. In de praktijk ziet dat er erg leuk uit!

Oja, niet te vergeten, als je terug kijkt naar mijn grondplaat ontwerp, dan wil ik de derde bak lager maken, om zo met een dal te werken. Ideetje?

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Station maar van 1 kant bereikbaar...
Hoi!

Waarschijnlijk alle lezers ernstig verward met mijn vorige bericht. Nu even duidelijk maken:

Ik ben gister avond nog een beetje wezen puzzelen en denk dat ik er wel uit ben met het groene deel!

Vandaag de gebogen wissels binnen gekregen :). Ik zoek er eigenlijk nog wel twee.

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Wissels binnen!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan (M): Wissels binnen!
Erik,

Je kunt een klein kopstation plaatsen alleen zou je dan de twee wissels direct achter elkaar moeten plaatsen om zo 2 iets langere sporen te krijgen. Wel de twee sporen dan even lang houden dat staat mooier.

Succes

Ronald
Re:Baanplan (M): Uitgepuzzeld?
Hoi allemaal,

Een maandje niets van mij laten horen, maar juist aan de slag gegaan. Ik heb met mijn huidige baanplan gepuzzeld en het eens uitgelegd op de grond. Zo krijg ik een beter idee van de mogelijkheden en kan ik goed zien wat ik nog nodig heb.

Hier even een overzicht van foto's. Ik begin met het horizontale deel van de L vorm.


Dit deel ligt onder de baan (verborgen in een berg) Het andere deel van de L komt hier grotendeels overheen.


De derde (buitenste) rail ga ik waarschijnlijk weglaten. Op het schuine deel komt een klein station (dorp). De gebogen wissels heb ik daar weg gehaald voor andere doeleinden.


Dit is het andere deel van de L vorm. Ik heb 2 keerlussen in elkaar gewoven om veel rijmogelijkheden te krijgen. Het schuine deel vormt het station. Achterin heb ik een set wissels (verborgen) om veel van baan te kunnen wisselen. Het doodlopende stuk moet ik nog aansluiten met een gebogen wissel die ik nog niet heb.
Eigenlijk wil ik die buitenste bocht nog dichter erop leggen. Tips?


Even een detail foto van de wissels.


Vanuit dit deel is het ook mogelijk om naar een keerlus (iets hoger gelegen) te rijden. Deze gaat over een grote brug en berg. De bochten op het onderste deel vanuit het kleine station gaan over een dal (door het onderstel iets lager te maken)

Wat vinden jullie hiervan? Krijgen jullie een beeld? Gaat dit zo een beetje lukken in de praktijk? Het is nu een beetje een rommeltje omdat het als 'klad' is neergelegd. Als dit een beetje naar mijn wens is, kan ik beginnen met de bouw van het onderstel. Ziet iemand nog grote fouten of onvoorziene problemen? Zijn er nog tips voor meer rijmogelijkheden of creativiteit? Ook zoek ik nog een mogelijkheid om een paar schaduwsporen neer te leggen. Misschien vanuit de derde rail op foto 1?

Groetjes,

Erik

PS: Ik wacht nog op 2 elektrische wissels die uit Duitsland moeten komen.
Re:Baanplan (M): Wissels binnen!
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baanplan (M): Wissels binnen!
Hallo Erik,

Een hint geen wissels onder bergen verstoppen  :shock: :shock: :shock:

Dat vraagt om problemen.

Heb ik ook gedaan  :shock: :shock:

Van de zomer wordt dat veranderd.

Gr Einte
Re:Baanplan (M): Wissels binnen!
Hoi Einte,

Is dat van 'levensbelang?' Voor mijn scenery zou het in dit geval wel een stuk beter uitkomen. Omdat ik dat deel in een berg wil zetten. Misschien kan het goed samen met een controlepaneel waarop ik kan zien waar de wissel heen leid?

Overigens op de op een na laatste foto zie je de rail naar boven komen, een bocht, recht stuk en dan bocht naar wissel maken. Dat rechte stuk moet naar mijn idee een bocht worden om een mooi geheel te maken.

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Uitgepuzzeld?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baanplan (M): Uitgepuzzeld?
Hallo Erik,

Bij mij zit er een punt onder de berg waar ik nu mee bezig ben een punt waar twee treinen kunnen botsen bij een verkeerde keuze  :shock: :shock:

Dat ga ik van de zomer oplossen door een flyover te maken, zie je vanzelf wel  8)

Mijn idee is geen wissels op punten waar je moeilijk bij kan  8) 8)

Gr Einte
Re:Baanplan (M): Uitgepuzzeld?
Ok,

Dat lijkt mij helemaal duidelijk! Misschien moet ik in die berg een gat maken zodat ik mijn hoofd erdoor kan steken. Ik weet het nog niet. Maar bedankt voor de tip!

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Uitgepuzzeld?
Hoi Erik,

Je moet er voor zorgen dat je altijd overal goed bijkan. Dan is het geen probleem. De meesten hebben bijvoorbeeld ook schaduwstations. Dan zijn de wissels ook 'verborgen'. Nogmaals, bereikbaarheid is het belangrijkste. Verder kan je eventueel zorgen dat je een beveiliging inbouwd. Bij mijn oude trix express baan had ik bijvoorbeeld lampjes gemaakt op mijn controle centrum (2 per wissel, voor iedere stand 1) zodat ik kon zien of de wissel in iedergeval het goede signaal had gekregen om om te gaan.

mvg.

Olaf
Re:Baanplan (M): Uitgepuzzeld?
Hoi Hoi,

Dat klinkt mij duidelijk in de oren. Inderdaad zat ik te denken aan iets met lampjes. Of wat dacht je van zo'n schakelaar:



Dan weet je ook altijd welke kant je wissel op staat, als je het maar in je ontwerp plaatst.

Kan ik zo verder met dit plan? Zie ook mijn vragen in mijn vorige bericht met foto's.

Vriendelijke groeten,

Erik
Re:Baanplan (M): Uitgepuzzeld?
Wat ik mij eigenlijk afvraag ook, het hout wat zichtbaar is op deze foto's (wat voor hout is het eigenlijk?) Is dat ook goed bruikbaar als basis voor het onderstel van mijn modelbaan? Of is het gevoelig voor vocht e.d.

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Uitgepuzzeld?
Dag!

Kan iemand mij vertellen hoe ik straks het spoor vast maak op de planken, en waar ik rekening mee moet houden? Nogmaals, is het houtsoort wat op de foto's te zien is te gebruiken als ondergrond voor de baan, of beter van niet?

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Houtkeuze en montage
Hoi,

Ik gebruik MDF. Dat is relatief goedkoop en goe te hanteren/verwerken. Ik zou de rails vastschroeven maar niet lijmen. Als je een keer wat anders wil kan je het makkelijk demonteren. Je hebt dan wel wat meer geluid (de schroefjes geven dat door), maar dat deert mij niet. Verder de draadjes hier goed lezen. Daar staan eigenlijk alle discussies met voors en tegens wel in.

Olaf
Re:Baanplan (M): Houtkeuze en montage
Hoi Allemaal,

Gisteren eindelijk binnen gekregen van een trage Duitse e-bayer:



Dit is zo'n beetje het laatste wat ik nodig heb en kan langzamerhand beginnen met het bouwen van mijn frame (zoals eerder uitgetekend)

Enkele vraagjes voor mede forummers:

1. Kan ik het beste MDF of Multiplex gebruiken voor de platen? Ik heb nu iets waarvan ik even de naam kwijt ben, zie eerdere foto's. Daar staat het wel op.

2. Hoe kan ik het beste en stevigste poten monteren? Is een hoekprofiel stevig genoeg? Als ik balkjes onder de plaat maak kan ik ze daaraan vast schroeven. Zou dat goed genoeg zijn?

3. Was nou kurk het beste dempmateriaal voor M-rails, of een groene ondervloer voor laminaat? Dat kan toch gewoon met houtlijm?

4. Is het slim om de scenery gewoon van het ene deel in het andere deel over te laten lopen? Dat betekent wel wat schade bij een eventuele verhuizing, maar verder natuurlijk geen gezicht als je lijnen ziet lopen.


Waarschijnlijk wil ik de pootjes iets van 40 of 50 cm maken, anders heb ik een probleem met het schuine dak. Mocht ik verhuizen kan ik er natuurlijk langere poten onder zetten. Oftewel, de poten moeten eigenlijk demonteerbaar zijn. De delen wil ik aan elkaar zetten met grote vleugelmoeren.



Wat een leuke hobby is het toch. Ik kijk uit naar jullie reactie.

Groetjes,

Erik
Re:Baanplan (M): Nieuwe wissels binnen en nog enkele vragen
Hallo Erik,

Voor een tafel is MDF goed liefst zo dik mogelijk 18 mm

Voor een helling heb ik 9 mm multiplex, voor de volgende baan zou ik wat voor dikker kiezen  :?

Gr Einte

Ps hoop je hier mee geholpen te hebben  :D
Re:Baanplan (M): Nieuwe wissels binnen en nog enkele vragen
haal gewoon een plaat treplex