Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan Niek en Wim weer opgepakt; update 27-02-2013

Gestart door dafniek zondag 20 december 2009, 21:05:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan Niek en Wim weer opgepakt; update 27-02-2013
Een tijdje geleden heb ik al ons baanplan op het forum gezet.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18477.0
We hebben een baanplan gemaakt a.d.h.v. de vorm van de tafel. Nu wil ik ook laten zien hoe we verder gaan.


bouw van de tafel




de tafel


ik aan het verven :wink:

Eerst zouden we op deze manier bergen maken, maar dat is veranderd.




We doen het nu op deze manier:



Waar LEGO toch wel niet goed voor is


direct maar isolatiefolie eronder gemaakt
Re:Baan Niek en Wim
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Niek en Wim
Hallo Wim en Niek,

leuk om jullie baan te gaan volgen, het eerste begin is er  :D.

Even een TIP, kijk uit met TL buizen boven je baan, als je die kapot stoot is het leed niet te overzien.

De klimspiraal ziet er erg steil uit ?? hoeveel graden ga je hier omhoog.

Succes met de bouw.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Niek en Wim
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Niek en Wim
Ziet er strak uit! 8) 8) . Netjes gemaakt.
(is die man die onder je tafel lag te "schilderen" al wakker?) :mrgreen: :mrgreen:

Dirk-Jan
Re:Baan Niek en Wim
Blausee-Mitholz
gast

Re:Baan Niek en Wim
Bij die spiraal heb ik zware twijfels  :shock:
In mijn ogen kan dat nooit daar achter, veel en veel te stijl. Als je dat handhaaft krijg je grote problemen.

Mvg, Johan
Re:Baan Niek en Wim
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Baan Niek en Wim
denk ook dat je die spiraal niet haalt.Denk dat je treinen trouwens tegen de schuine wand zullen botsen.Als je stijging aanhoud van 3 à 5 % heb je 3 meter nodig om safe 7 cm te overbruggen.
Re:Baan Niek en Wim
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Niek en Wim
Hallo,


Wel leuk gemaakt
Maar het is de bedoeling de muur te verfen en niet je zelf zo aan je kleren te zien.  :lol: :lol: :lol: :lol:

En zoals andere al zeggen is de spiraal waarschijnlijk te stijl.
Maar wat ik ook nog zie is dat de spiraal en dan de rails die zo goed als "tegen" de schuine kant ligt
Ik denk dat je trein daar niet "goed" langs komt.

Maar misschien zie ik het op deze foto verkeerd ( tja geen diepte in de foto he  :P )


gr Frans
Re:Baan Niek en Wim
dafniek
gast

Re:Baan Niek en Wim
Hallo allemaal

bedankt voor de reacties!
Peter, de tl buis zit goed vast hoor :)
Haha Dirk-Jan, ik lag daar niet zo lekker als je zou denken en dan moet je ook nog schuin schilderen :( maar dat is voorbij
En Frans, kan jij schilderen zonder je kleren vies te maken? :shock:

Wat betreft de spiraal het valt wel mee en er komen geen lange treinen langs. Ik heb al geprobeerd met de trein die er langs komt te rijden en dat levert geen problemen op.
Het spoor en de spiraal liggen wel ver genoeg bij het dak vandaan. Zal inderdaad de diepte zijn. :wink: Komt morgen wel een foto van.


Dit is de trein die erlangs gaat rijden

reacties zijn welkom
Re:Baan Niek en Wim Update 21-12-09
Om het probleem met het hoogte verschil wat op te lossen zou je misschien de sporen aan de voorkant wat hoger kunnen leggen. Dan wordt de helling vanzelf wat minder steil. De sporen onder de berg door kunnen dan nog wat aflopen naar beneden.

Wel een lekker compact plan zo
Re:Baan Niek en Wim Update 21-12-09
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Niek en Wim Update 21-12-09
Het is goed dat de tl buis goed vast zit daar geloof ik wel in, maar het ging me meer om het stoten.

Als je de tl raak met iets klapt hij uit elkaar, en dah heb je feest :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Niek en Wim Update 21-12-09
Hallo,

@ Piet: Dat is een mogelijkheid maar het valt wel mee met de helling zoals ik al zei. Hopelijk is het te zien op deze foto:


@Peter: Ik snap wat je bedoelt met de tl, ik heb zelf weleens een tl lamp op de grond gegooid 8) 8)
Maar later als er verlichting op de baan komt gaat de lamp weg.

Frans, nog even een paar foto's die ik beloofd had:




Ik hoop dat het duidelijk genoeg is. Als er nou 3d fotografie bestond...
Re:Baan Niek en Wim Update 24-12-09
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Niek en Wim Update 24-12-09
Hallo,

Dit is wel heel erg stijl, ik deed dit met een legoblokje per rail, hier zijn het er wel twee  :shock: :shock:

Veel te stijl  :?

Zou ik niet doen zo, bij mij ga ik 11 cm omhoog met 15 lengtes rail  8)

Gr Einte
Re:Baan Niek en Wim Update 24-12-09
Einte,

ik wil je best geloven maar de trein red het makkelijk of is er nog een ander probleem?
Ik zie trouwens in jou draadje dat je ook ongeveer driekwart spiraal hebt(net als ik) en jij moet 12 cm omhoog en ik 13 cm. Maakt 1 cm zoveel verschil? :?

Citaat van: Einte op maandag 13 juli 2009, 14:11:08
Er liggen 17 stukken rails die omhoog kunnen, meer ruimte is er niet dat is dus 17 x 18cm = 306 cm voor 12 centimeter omhoog. Ik moet boven twee seinen die daar zitten, daar heb je 10 cm voor nodig, plus de dikte van de plaat 12 of 18 mm.
Nou, deed ik een test een tijd geleden met lego blokjes en die was steiler, en dat ging goed



Hier een oude test situatie, hier ga ik ook ongeveer 12 cm omhoog met 14 of 15 lengtes.


Re:Baan Niek en Wim Update 24-12-09
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Niek en Wim Update 24-12-09
Citaat van: dafniek op donderdag 24 december 2009, 21:59:39
Einte,

ik wil je best geloven maar de trein red het makkelijk of is er nog een ander probleem?
Ik zie trouwens in jou draadje dat je ook ongeveer driekwart spiraal hebt(net als ik) en jij moet 12 cm omhoog en ik 13 cm. Maakt 1 cm zoveel verschil? :?

Citaat van: Einte op maandag 13 juli 2009, 14:11:08
Er liggen 17 stukken rails die omhoog kunnen, meer ruimte is er niet dat is dus 17 x 18cm = 306 cm voor 12 centimeter omhoog. Ik moet boven twee seinen die daar zitten, daar heb je 10 cm voor nodig, plus de dikte van de plaat 12 of 18 mm.
Nou, deed ik een test een tijd geleden met lego blokjes en die was steiler, en dat ging goed



Hier een oude test situatie, hier ga ik ook ongeveer 12 cm omhoog met 14 of 15 lengtes.



Dit was de oude situatie nu ga ik met die lengte van 17 railsen 11 cm omhoog, en dat gaat mooi.



Gr Einte
Re:Baan Niek en Wim Update 24-12-09
Hallo Wim & Niek,


thnx voor de foto's
het gaat inderdaad ( ook maar net )
Maar zolang het ok gaat heb ik niks gezegd :lol:


gr Frans
Re:Baan Niek en Wim Update 24-12-09
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Niek en Wim Update 24-12-09
Die spiraal ziet er toch redelijk steil uit maar als jou treinen zonder problemen boven komen is er natuurlijk geen probleem.

Een 3D camera is er al, het staat nog wel in de kinderschoenen maar komt eraan.

Hoe het werkt weet ik ook niet.


Fijne dagen,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Niek en Wim Update 24-12-09
het ziet er wel mooi uit,maar ik zal nooit zo steil gaan hoor.3% is erg goed voor je locs,heb je geen problemen,maar als het bij jou gaat vind ik het goed hoor zelf zal ik nooit zo steil gaan.



groeten en fijne dagen verder peter(ke33)
Re:Baan Niek en Wim Update 24-12-09
Goeienavond,

Vandaag lekker kunnen werken aan de baan.
We hebben bij de spiraal links een mangat gezaagd en ook aan de rechterkant.




Bovendien hebben we onder het dubbelspoor nu volledig folie aangebracht. Dat folie wordt gebruikt in grote fruitkisten. Dat komt onderin te liggen zodat de appels niet beschadigen. Maar het is ook prima te gebruiken voor isolatie onder rails.



Groeten,
Wim
Re:Baan Niek en Wim Update 25-12-09
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Niek en Wim Update 25-12-09
Dag Wim,

Jullie hebben de dag goed besteed  :D

Gaat wel aardig snel zo.

Dat mangat is zeer handig want op de gekste plekken blijven de treinen staan.

Fijne dagen,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Niek en Wim Update 25-12-09
Hallo,

vandaag muurvuller gesmeerd zodat er niet zo'n knik in de rails zit:






M'n vader(Wim) heeft gisteren pootjes gemaakt voor de spiraal. Die ga ik er morgen onder zetten. Komen zeker foto's van  :lol:
Re:Baan Niek en Wim Update 27-12-09
hallo niek en wim,

das heel mooi gemaakt,goed bedacht die plamuur om het gelijdelijk te maken.volg je en laat die foto's maken maar komen.

groeten peter
Re:Baan Niek en Wim Update 27-12-09
Hallo,

Hier de foto van de pootjes:


Ik heb nog even een vraagje over mijn BR 151. Hij maakt veel lawaai, weet iemand hoe dat komt en wat er een oplossing voor is? Er mist een slipbandje maar volgens mij is dat niet wat je hoort. Als de trein op topsnelheid rijdt heb ik hier geen last van. Ook even een filmpje:
BR 151
Re:Baan Niek en Wim Update 27-12-09
Niek,

Ik denk dat een drupje olie wonderen doet voor je BR151.

Groeten,
Frank
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Frank,

zoiets had ik al in gedachten maar wat voor olie zou ik kunnen gebruiken?
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Wim, lees post #3 nog eens.
Als je overmatig stijtage aan je materieel wilt hebben moet je vooral die helling laten zitten.
Later niet klagen dat we je niet gewaarschuwd hebben!

Mvg, Johan
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Johan,

Zeg je dit vanwege het lawaai van de BR? Zo ja, het lawaai was al zo toen ik hem gekocht had (via marktplaats).
En deze trein gaat niet bij die helling omhoog rijden.
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Nee hoor want in post #3 wist ik nog niet van je BR 151.
Tis jou spul, ik vindt het prima hoor. Maar als je later problemen krijgt kun je niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent.

Verder even goede vrienden  8)

Mvg, Johan
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Johan,

We hebben het hellingpercentage nog eens berekend en we komen dan op 4,9%. Volgens Märklin is 5% het maximum, dus dit hoeft geen probleem te zijn.

Vr.gr.
Wim
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Niek,

Voor het smeren van je locs moet je speciale olie gebruiken. Dit kun je dan ook het beste kopen in een treinhobby winkel.

Let erop dat je staks niet teveel olie gaat gebruiken. Elders op dit forum vind je wel infomatie welke delen je moet smeren en hoe je dat het beste kan doen.

Groeten,
Frank
Re:Baan Niek en Wim Update 28-03-10
Goedenavond,

De afgelopen tijd hebben we weer wat aan de baan kunnen doen. We willen ons dorp op een triplexplaat bouwen met ruimte eronder.
Volgens ons is het voordeel hiervan dat je de bedrading mooi eronder weg kunt werken en door een of twee gaten in de tafel naar beneden kunt leiden.
Bovendien kun je, als je dat wilt, op een andere plek het dorp opbouwen en dan de plaat op z'n plaats leggen.



Verder heb ik met DAS-klei vier tunnelportalen gemaakt, twee voor dubbelspoor en twee voor enkelspoor. Er moeten nog twee enkelspoor portalen komen, maar dat komt vanzelf.









Groeten,
Wim
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Citaat van: Wim Vogel op zaterdag 09 januari 2010, 20:52:17
Johan,

We hebben het hellingpercentage nog eens berekend en we komen dan op 4,9%. Volgens Märklin is 5% het maximum, dus dit hoeft geen probleem te zijn.

Vr.gr.
Wim


zonder er maar continue op te willen hameren, de ervaring van velen is dat 3% het beste is. Slijtage op termijn aan je loks is gewoon een feit. en het zou zonde zijn namelijk.

aan de andere kant, loopt het, dan loopt het.

Mooie portalen, ga je ook nog binnenwanden voor de tunnels maken????
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Hallo Johan,

Het is wel de bedoeling om binnenwanden te maken. Misschien ga ik die wel van karton maken en dan beplakken met 'steenpapier', maar dan alleen de eerste 20 cm van de tunnel. Dan heb je niet zo'n inkijk.

Gr.Wim


Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Erg mooie portalen, Wim!

Groeten,

Erik
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Daar sluit ik me bij aan, deze portalen zier er wel héél strak uit. Waarschijnlijk toch dank zij de secure voorbereiding, met de hulp van mallen.

Ik ben benieuwd of de portalen nog gaan vervormen, dat is tenminste mijn ervaring met DAS klei. :?

Groet,
Ronald
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Hallo Ronald,

Dat vervormen klopt wel.
Al tijdens het drogen merkte ik dat de 'poten' van de portaal ietsje krompen en dus korter werden. De portalen zijn echter 10 cm hoog, dus ik heb genoeg speling.
Verder vind ik DAS-klei heel prettig te verwerken.

Gr.Wim
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Hallo Wim,

Bij mij werd een muurtje niet alleen korter, doch de gehele muur toonde een kussenvormige vervorming. De zijranden gingen dus bol staan. Wellicht dat de mal helpt de boel zonder vervormen te laten drogen. Ik ben daarom benieuwd naar het resultaat.

Groet,
Ronald
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
las ook nog ergens dat bij een te steile spiraal, je risico hebt dat de lange rijtuigen eruit worden getrokken......
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Wat worden er op dit forum toch mooie dingen gedaan met klei. Ik vind het hele mooie portalen!
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Bedankt voor de complimenten.
Maar ja, dit gebeurde er na 3 dagen.





Het muurtje op de onderste foto was eerst recht.
Ik ben bang dat ik weer nieuwe portalen moet maken en dan op de een of andere manier gefixeerd laten drogen.
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
Hallo Wim,

Het is heel simpel zo doe ik het:
Eerst het portaal maken van hout iets groter dan het moet zijn, en dan bekleden met klei.
Het hout insmeren met houtlijm en dan de plak er plakken en dan de stenen maken zoals je hiervoor ook deed.

Succes er mee  :D

Gr Einte
Re:Baan Niek en Wim Update 09-01-10
En luisteren naar Einte hè !!!! hij is onze klei expert. Zie zijn draadje. Succes.

Neem het niet klakkeloos van mij aan want ik plak mijn steenmotiefpapiertje (3x woordwaarde) gewoon op het portaal, maar zou het misschien komen door de dikte van de plak. Als je er net als Einte eerst hout achter zet heb je niet zo'n dikke laag nodig.

Gr Peter
Re:Baan Niek en Wim Update 04-04-10
Goedenavond,

Ik laat de tunnelportalen even rusten en heb mij de afgelopen dagen meer beziggehouden met de bebouwing.
Ik ben 30 maart jarig geweest en heb o.m. 2 bouwdozen van huisjes gekregen.





Verder heb ik via de computer een partij gebruikte huisjes gekocht. Ze waren niet allemaal even mooi, Maar als je het een beetje handig aanpakt, kun je van 2 huisjes wel 1 maken.



Er was ook een station bij. Samen met een ander huisje heb ik daar een ander station van gemaakt.


Het oude station. Zoals te zien is, moet daar wel wat aan gebeuren.


Het huisje.

En dit is het geworden:




Het moet natuurlijk nog wel geschilderd worden. Dit wordt het station voor de zijlijn.

Groeten,
Wim
Re:Baan Niek en Wim Update 04-04-10
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baan Niek en Wim Update 04-04-10
dat heet recycling :D
Re:Baan Niek en Wim Update 28-11-2010
Goeienavond,

Zo, dat is een tijd gelden dat we hier wat geplaatst hebben.
Nu is het niet zo dat we stil gezeten hebben maar het kwam er niet van om het op het forum te zetten.

Wat hebben we zoal gedaan?
We hebben voor het dorp met het station een aparte plaat gemaakt, die los op de baan komt. Dat vinden wij gemakkelijk voor als er wat veranderd of bijgemaakt moet worden. Je haalt dan zo de hele plaat van de baan af.
We hebben de rotswand vast aan de plaat gemaakt en die bekleed met gaas en papier-maché.


Re:Baan Niek en Wim Update 28-11-2020
Vervolgens hebben wij de bochten aan de linkerkant veranderd.
Het bleek toch dat de zijlijn omhoog te steil was. En doordat wij die bocht omhoog veranderd hebben kwam er ook ruimte om een spoor naar beneden te laten lopen voor een schaduwstation. De foto's maken een en ander wel duidelijk.

De oude situatie:


De nieuwe situatie:

Re:Baan Niek en Wim Update 28-11-10
We hebben een stratenplan bedacht voor ons dorp.
Maar ja, hoe maak je mooie straatjes en stoepen. Toevallig hadden wij nog verschillende kleuren voegmiddel voor tegels staan nog van een verbouwing. De kleuren zijn antraciet, middengrijs en beige. Daar zijn vast wel goeie kleuren voor de straten van te maken. We zijn begonnen met de trottoirs.





Op het plateau komt een kerkje.
Re:Baan Niek en Wim Update 28-11-2020
Citaat van: Wim Vogel op zondag 28 november 2010, 22:42:33
Vervolgens hebben wij de bochten aan de linkerkant veranderd.

Na 40 berichten toch maar veranderd  :roll:  8) in bericht 3 was je er al op gewezen.

Mvg, Johan
Re: Baan Niek en Wim weer opgepakt; update 27-02-2013
Beste forumleden,

We hebben de draad na een lange tijd weer opgepakt. En dat heeft wel een aantal consequenties gehad.
Mijn vader heeft in de tussentijd o.a. de onderbouw voor de berg aan de rechterkant gemaakt.

Maar we hebben eerst de scenery aan de kant gezet, de tafel is namelijk verbouwd.
Het originele tafelblad is aangepast en dient nu als ondergrond voor het schaduwstation.

Links en rechts komen klimspiralen die naar het zichbare niveau leiden.
Daardoor komen de 2 sporen die we eerst aan de achterkant onder de berg hadden te vervallen.
Maar ik heb eerst een vraag voordat we verder gaan.
Is het handiger om eerst de klimspiralen te maken en dan het houten 'rooster' voor de bovenbouw of andersom?

Gr.
Niek