Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Boerderij pimpen. NIEUWE FOTO'S 29/01

Gestart door Remie zaterdag 19 december 2009, 20:57:39

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Boerderij pimpen. NIEUWE FOTO'S 29/01
Hallo,
Ik heb op houten een boerderij gekocht. Qua vorm is hij wel goed hollands. Maar ik wil heb nog verder pimpen.
Want hij is nog niet helemaal hollands. Zal het helpen om hem baksteen bruin te verfen? Of is wit wel goed genoeg? Daar zit ik nog over te denken.
Die figuren op het dak vind ik niet mooi. Er af er mee. Maar dan komt er een gat :shock:.
Het zal mooi zijn om een stro dak te maken. Dan is dat gat ook weg. Maar hoe maak ik een stro dak?
Het gaat over deze boerderij van kibri:


Ik zag hem op houten. En hij was al in elkaar gezet.
Re:Boerderij pimpen!
Gerard
gast

Re:Boerderij pimpen!
Ik neem aan dat het woonhuis een "stenen" gebouw is en dus zou ik om te beginnen de muren met verdunde grijze verf behandelen. De voegen lopen dan mooi vol met grijze verf en je bent meteen de "plastic-look" van de muren kwijt.
Re:Boerderij pimpen!
Alles is van baksteen. De witte stal is ook van bakstenen. Dit is op de foto niet duidelijk. Een echte held ben ik niet met verfen. Ik heb op houten spuitbussen gezien voor 12 euro. Als ik daar demuren mee verouder, dan is de plastic look ook weg (Denk ik). Met jif kan ik ook de voegen laten zien.
Is dat ook mogelij. De goede verf heb ik niet. EN dat kan je niet weghalen de spuitbus wel. Dus de volgende keer ( in februari denk ik) op houten dat kopen?
Re:Boerderij pimpen!
Gerard
gast

Re:Boerderij pimpen!
Als je lichtgrijze Humbrol of Revell vermengt met wasbenzine en daar de muren mee "verft" en dan met een zacht doekje afneemt krijg je ook hele mooie resultaten.

Ik doe het in ieder geval op die manier, maar er zullen ook wel andere methodes zijn.

Edit: hier 2 voorbeelden van 2 muren die ik op bovenstaande manier behandeld heb:


en:

Re:Boerderij pimpen!
Dat ziet er ook mooi uit ja.
Het gaat mij vooral om het stro dak.
Maar de rest zal ook wel mooi zijn.
GR remie
Re:Boerderij pimpen!
Mag ik ook wat tips geven?: Ik zou die zwanenborden boven aan het dak (van de schuur) juist laten zitten, dat is het typische kenmerk van boerderijen uit Friesland (dacht ik!) Als je deze donker groen schildert samen met de kozijnen en deuren dan krijg je een Nederlandse boerderij. In campeerwinkels kan je kleine bezempjes kopen van een soort gras. Ze lijken op ouderwetse takkenbezems. Als je die takjes op het dak plakt krijg je een rietendak. Maar ik zou het dak op dezelfde manier als Gerard beschrijft behandelen. (maar dan met donkergrijs) Je bent dan van de plasticlook af en hebt een mooi realistisch dak.
En als het houtwerk donkergroen is is het echt een mooie Nederlandse boerderij. Dat is een model dat ik ook graag op mijn baan wil hebben, dus ik hou jouw vorderingen in de gaten!
Re:Boerderij pimpen!
Kijk. Na deze reactie even gegoogled. En ik kwam meteen op dit uit:
Deze site gaat daar over Een likkie witte en groene verf en klaar.
Re:Boerderij pimpen!
Die bedoelde ik inderdaad!
Als dat niet Hollands is!
Re:Boerderij pimpen!
En dan de paarden op het woongedeelte. Daar zie ik niks van.
Waar is wasbenzine dan te koop? Revell verf is wel bij de Blokker te krijgen denk ik en anders bij de modelbouw winkel in de stad.
Dit moet ik mengen en dan met een doekje aan brengen. Of er een klein beetje op schilderen en dan met een doekje er over vrijfen
Re:Boerderij pimpen!
Wasbenzine koop je bij de bouwmarkt of de verfwinkel. Revell verf bij een speelgoedwinkel met bouwpakketten in het assortiment (ik bedoel vliegtuigen e.d.) of inderdaad bij de modelspoorwinkel.
Re:Boerderij pimpen!
Die paarden die zou ik er misschien inderdaad afhalen en dan de afwerklijst langs het dak netjes donkergroen schilderen samen met het schrootjes gedeelte bovenaan de punt van de gevel.
Re:Boerderij pimpen!
Lid sinds: 2008

offline
Re:Boerderij pimpen!
Remie,
die paardenkoppen moeten er af. Volgens mij horen die thuis op een z.g. Oostfriese  boerderij,
dus één  die in noordwest Duitsland, tegen de Deense grens ongeveer, is gesitueerd.
Het boeiboord (de afwerklijst)  inderdaad groen of wit schilderen; kan volgens mij allebei.

De stenen van de schuur moeten in elk geval een roodbruine of grijze kleur krijgen. Dit wit zie
je m.i. bijna alleen in Limburg, maar daar staan de zwanen dan weer niet op het dak.

Probeer dan gelijk ook om wat mos op de pannen te krijgen; klein beetje "fine turf" of "fine
earth" van WoodlandScenic/Noch  bijv. en eventueel in de  juiste, bruinige kleur brengen.

Als je probeert om alles wat je schildert, niet te egaal qua kleur te maken, zul je zien, dat het
een pracht van een boerderij wordt;  vervuild, aangetast door weer, regen en wind; hier en daar
misschien een deur waar een stukje hout verrot is.
Succes.
Wim
Re:Boerderij pimpen!
Gerard
gast

Re:Boerderij pimpen!
Wasbenzine kun je ook bij een drogist kopen.
Re:Boerderij pimpen!
En hoe maak ik het dan dat de deur is verot.
En het aangetaste metsel werk. Hoe is dat te maken met verf? Ik ga denk ik ook wel een beetje mos op het dak doen. Gewoon een beetje lijm natuurlijk.
Of ik ga verfen zit ik nog over te twijfelen. Mijn verf kunst is niet zo erg mooi :lol:

En met de plastic look valt het wel mee. De flits maakt alles te licht. Deze foto is geflitst. Als je hem zo ziet staan valt het mee. Ik heb net het zwaantje geveft
Re:Boerderij pimpen!
Lid sinds: 2008

offline
Re:Boerderij pimpen!
Remie,
juist omdat jouw verfkunsten niet zo groot zijn, zou je wel eens een heel leuk resultaat
kunnen krijgen. Vervuild (metsel)werk is nooit mooi afgebakend; juist heel erg slordig verlopend.
Krab eens een stukje uit de onderkant van een deur, niet mooi recht, maar onregelmatig, verf
dit in een donkere kleur (bruin of groen, wat je wilt) en laat de rest van de deur iets lichter.
Op zo'n manier lijkt zo'n plek aangetast door ouderdom, dus houtrot.
Wees niet te bang; zeker met verf kun je niet zo veel verpesten, want je kunt er immers nog
eens overheen met de kwast.
Succes
Wim
Re:Boerderij pimpen!
Als ik de spullen heb ( ga niet zo vaak winkelen) Dan zal ik er eens mee beginnen.
Ik heb al de zwanen geverfd. Dus jullie krijgen ergens in de vakantie nog een foto.
Re:Boerderij pimpen!
Lid sinds: 2009

offline
Re:Boerderij pimpen!
Je kan het ook met schoolkryt doen (?)
enige ervaring die ik heb..
En witte verf revell (heb ik)
Dat op een puntje van een doekje dippen (heeel weinig)
En dan over het plastic strijken..
een vegende beweging snap je?
succes!
Re:Boerderij pimpen!
Dus eerst met bruine krijt alles ''kleuren''. Dan met een doekje met een heel klein puntje witte verf er over heen?
Re:Boerderij pimpen!
Lid sinds: 2009

offline
Re:Boerderij pimpen!
Citaat van: Remie op dinsdag 22 december 2009, 11:31:01
Dus eerst met bruine krijt alles ''kleuren''. Dan met een doekje met een heel klein puntje witte verf er over heen?

Ja of eerst revell potje kopen van de kleur die jij wilt. Daarna paar dagen drogen. En dan idd met een puntje verf een strijkende beweging maken (waterbasis verf zal vast ook wel helpen)

Succes!
Re:Boerderij pimpen!
MM,
Heb je er misschien ook een foto van?
Dit lijkt mij de makkelijkste manier om het te kleuren.
Ik ga om andere muren en deuren het eerst uitproberen natuurlijk.
Gr Remie
Re:Boerderij pimpen!
Lid sinds: 2009

offline
Re:Boerderij pimpen!
Citaat van: Remie op dinsdag 22 december 2009, 12:19:28
MM,
Heb je er misschien ook een foto van?
Dit lijkt mij de makkelijkste manier om het te kleuren.
Ik ga om andere muren en deuren het eerst uitproberen natuurlijk.
Gr Remie


Zie maar in mijn topic, het station is met witte werf gedaan.
Dat huisje, en de villa met klimop is geverd, daarna verouders met zwart;)!
Gr Jeffrey!!
Re:Boerderij pimpen!
Dat effect van je station heb ik op die van mij ook gemaakt een tijd geleden. Maar ik heb jif gebruit. Ziet er ongeveer het zelfde uit. Die kruit is zeker er een bruin gebouw van te maken?
Re:Boerderij pimpen!
Lid sinds: 2009

offline
Re:Boerderij pimpen!
Citaat van: Remie op woensdag 23 december 2009, 14:25:05
Die kruit is zeker er een bruin gebouw van te maken?

:?: :roll:
Re:Boerderij pimpen!
Ronald69
gast

Re:Boerderij pimpen!
De muren kun je ook behandelen met Cif, gewoon onverdund erop brengen en later wegvegen en op deze manier zijn je voegen in het metselwerk "gevoegd".

Grt, Ronald.
Re:Boerderij pimpen!
Re:Boerderij pimpen!
Lid sinds: 2009

offline
Re:Boerderij pimpen!
zoiets ja
ik zou het gewoon eens uit proberen. Lukt het niet, jammer. Lukt het wel, een ervaring rijker :D
Re:Boerderij pimpen!
Citaat van: Ronald69 op woensdag 23 december 2009, 17:28:45
De muren kun je ook behandelen met Cif, gewoon onverdund erop brengen en later wegvegen en op deze manier zijn je voegen in het metselwerk "gevoegd".

Grt, Ronald.
Die ken ik ja. Heb ik al vaker gedaan. En nu ook:
1
Eerst op een grachtenhuis.
2
Toen op de boerderij
3
Hier het geheel op de baan zelf.
Ook de zwanen hebben hun kleur:
4
@MM
Ik bedoelde dus krijt. Dat gaat er toch veel te makkelijk af?
Gr Remie.




Re:Boerderij pimpen! >eerste foto's!
niet dat ik weet. Ik heb een tijdje geleden een grachtenpand van Heljan verouderd. Dan was een soort krijt. Dat zit op huizen als ene soort ''alg'' en lijkt op een kruitje die plat is gestampt. Dat smeerde ik uit op de grachtenpand en ging dan van een verre afstand haarlak erover spuiten. En nu halfjaar later zit het er nog op!!! Gewoon uitproberen!
Re:Boerderij pimpen! >eerste foto's!
Re:Boerderij pimpen! >eerste foto's!
Dat ziet er ook leuk uit ja.
Maar dan doe ik het wel met krijt. Dat is zowiezo wel veilig :lol: :lol: :lol: :lol:
Re:Boerderij pimpen! >eerste foto's!
Alleen van veraf ziet het er uit alsof alles weg schimmelt :? :?

Grt Remie
Re:Boerderij pimpen! >eerste foto's!
En hier de boerderij.
Heb hem toch rood gemaakt.
Beetje met tippex zitten vervuilen.
Heb poeder gebruikt om de stenen rood te maken.
Met juf ben ik bang de boeder en weer af te halen.
Het is toch een schoonmaak middel...
Dus dan haal ik daarmee de poeder er af.
Deuren en luiken groen.
Zwanen zijn nu ook aan de andere kant van de schuur wit en groen met tippex stift.
Hier het resultaat:
1
2
3
4

En zo was het eerst:

(alleen de schoorsteen was toen nog gedaan.)

Grt Remie
Re:Boerderij pimpen! >NIEUWE FOTO'S 8/1
Voor de turf moet ik nog even kijken bij de winkel.
Met een beetje verdunt houtlijm aanbrengen neem ik aan?
Grt,
Remie
Re:Boerderij pimpen! >NIEUWE FOTO'S 8/1
Remie,
ik dacht dat je ergens gezegd had, dat je helemaal niet goed bent in schilderen.
Ik vind de muren er prima uitzien!! Hier en daar heel lichte voegen, lijkt wel of door de ouderdom
de kalk, die als toevoeging in de specie werd gebruikt, er doorheen komt.
Op andere plekken is er van de voegen bijna niks meer over. Lijken daardoor wel behoorlijk
uitgesleten. Ik vind het prachtig.
Je zou naar mijn mening de zwanen nog wat grijzer/groener moeten maken; zo steken ze eigenlijk
teveel af, en lijken ze te nieuw voor de boerderij.
Bij deze boerderij horen ook afhangende deuren, die slecht in de verf zitten, en misschien zelfs
wel rotte plekken vertonen.
Complimenten.
M vr gr,

Wim
Re:Boerderij pimpen! >NIEUWE FOTO'S 8/1
Hey Remie,

Je bent goed aan het experimenteren! Ik denk wel dat je het vast nog beter kan  8) Je zegt zelf dat het net lijkt of de schimmel op de huisjes aan het groeien is, zo ziet dat er wel uit inderdaad. Ik denk dat het komt doordat het 'wit' teveel aanwezig is. De krijtmethode is een methode die volgens mij in weatheren niet veel wordt toegepast. Voor voegjes in de muren kun je eens proberen met vloeibaar schuurmiddel te werken, gewoon de JIF pikken uit het keukenkastje en ff proberen  8).

Probeer een stukje muur, met een kwastje met schuurmiddel bestrijken, niet te dik niet te dun en goed laten uitdrogen. Als het droog is met wc papier of keukenrol het opgedroogde schuurmiddel er weer vanaf vegen totdat jij het mooi vindt. In de voegjes blijft het dan achter. Als je het goed doet komt het er zo ongeveer uit te zien



Als je grijze voegjes wilt, meng je eerst een klein druppeltje zwart bij het schuurmiddel voor je het op je muur smeert.

Groetjes Michel

Re:Boerderij pimpen! >NIEUWE FOTO'S 8/1
Bedankt voor de leuke reacties!
Citaat van: h0ogovens op vrijdag 08 januari 2010, 20:11:27
Voor voegjes in de muren kun je eens proberen met vloeibaar schuurmiddel te werken, gewoon de JIF pikken uit het keukenkastje en ff proberen  8).

Probeer een stukje muur, met een kwastje met schuurmiddel bestrijken, niet te dik niet te dun en goed laten uitdrogen. Als het droog is met wc papier of keukenrol het opgedroogde schuurmiddel er weer vanaf vegen totdat jij het mooi vindt. In de voegjes blijft het dan achter. Als je het goed doet komt het er zo ongeveer uit te zien
Als je grijze voegjes wilt, meng je eerst een klein druppeltje zwart bij het schuurmiddel voor je het op je muur smeert.

Die ''schimmel'' is alleen op de huizen die ik met jif heb gedaan.
Ik weet al wat ik er mee ga doen.
Met een wc papiertje of keukenrol het opgerdroogde weg vegen :D
Dat had ik niet eerder gehoord.

Op die foto ziet alles er mooi uit 8)
Citaat van: WAJ Janse op vrijdag 08 januari 2010, 18:56:19
ik dacht dat je ergens gezegd had, dat je helemaal niet goed bent in schilderen.
Ik vind de muren er prima uitzien!!
Klopt,
Dit is niet geschilderd.
Groen ga ik nog verandere.
Dat is met een gewone stift er op gezet.
Maar dat ziet er toch best goed uit vond ik.
De bakstenen zijn van rouche gemaakt :oops: :roll: :lol:
De lichte glitering is voor de tippex er wel uit gegaan.
Dus dit is een prima oplossing.
Grt,
Remie
Re:Boerderij pimpen! >NIEUWE FOTO'S 8/1
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

offline
Re:Boerderij pimpen! >NIEUWE FOTO'S 8/1
Citaat van: Veer op zondag 20 december 2009, 13:00:46
Mag ik ook wat tips geven?: Ik zou die zwanenborden boven aan het dak (van de schuur) juist laten zitten, dat is het typische kenmerk van boerderijen uit Friesland (dacht ik!)
Klopt, dit zijn de zogeheten "uleborden" (ook wel "oeleborden") en die zijn zo Fries als bûter, brea en griene tsiis. :wink:

Citaat van: WAJ Janse op zondag 20 december 2009, 13:36:07die paardenkoppen moeten er af. Volgens mij horen die thuis op een z.g. Oostfriese  boerderij,
dus één  die in noordwest Duitsland, tegen de Deense grens ongeveer, is gesitueerd.
Zulke geveltekens kom je tegen in vrijwel het gehele Nedersaksische cultuurgebied, wat loopt van de grens met Denemarken door Duitsland (Niedersachsen) en Noord- en Oost-Nederland. In Twente zie je ze bijvoorbeeld ook. Het paard was overigens het symbool van de stam der Saksen, vandaar dat je het in hun oude stamland nog zo vaak aantreft als gevelteken. Sommige boerderijen uit Noordwest-Duitsland kun je daarom in praktisch dezelfde bouwstijl en met dezelfde geveltekens ook in Oost-Nederland aantreffen, wat natuurlijk erg handig is voor de modelbouwer! :)
Re:Boerderij pimpen! >NIEUWE FOTO'S 8/1
Knarf,
bedankt!  Dat van die paarden wist ik niet.
En eigenlijk had ik niet zo'n idee, dat e.e.a. zo ver doorliep, zelfs tot in N-O Nederland.
Weer wat wijzer.
vr gr,

Wim
Re:Boerderij pimpen! >NIEUWE FOTO'S 8/1
Ik heb de luiken en deuren laten verotten. En het hout op het woongedeelte groen gemaakt ipv grijs. Dat ziet er toch iets beter uit:

Het woon huis. Met groene houten planken ipv grijs

De planken nog een keer
En het rottende hout op de schuur:




Tips en complimenten en verbeteringen zijn zeer welkom. In kan altijd nog extra foto's nemen
Remie
Re:Boerderij pimpen. NIEUWE FOTO'S 29/01
Remie,
ik vind de groene kleur inderdaad beter staan.
En ja, de slechte onderhoudstoestand van die schuurdeuren, prima!
Ik denk dat je een heel eind op de goede weg bent.

Oh ja,  de hengen van de deuren zou je nog een kleurtje kunnen geven.
Van de schuur bijv.  roestbruin. En laat dan een klein beetje roest doorsijpelen naar onder.
Van de woning, voorzover te zien, zullen ze eerder meegeschilderd zijn met de kleur van
de deur. Die zullen wel beter onderhouden zijn.
M vr gr,

Wim
Re:Boerderij pimpen. NIEUWE FOTO'S 29/01
Voor een stuk of10 hengen te schilderen vind ik het niet de moeite om verf te kopen. Ik vind het wel goed zo. Maar als er nog andere dingen zijn kan je het gewoon zeggen. Ik zal op houten wel naar turf zoeken (als ik nog geld over hou :lol: )
Re:Boerderij pimpen. NIEUWE FOTO'S 29/01
Ik kan natuurlijk gemakkelijk wat roepen Remie, maar ik weet niet hoe groot jouw budget is voor
dit soort hobbykarweitjes.
Anderzijds, je kunt misschien wat mengen, van die verven die je nu al hebt.
En een potje verf blijft wel lang goed.
Maar goed, da's jouw mening hier over.

Nogmaals, je bent heel goed bezig vind ik.
M vr gr,

Wim