Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?

Gestart door stefant4 vrijdag 18 december 2009, 13:40:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
Ik weet niet of er al een topic bestaat als deze, maar ik had dus een vraag over een mobiel.

Ik wil graag een camera wagon maken, en daarvoor wil ik een nokia mobiel gebruiken.
de camera mag er uit gehaald worden, en dan ingebouwd in een wagon.
Is er een kans dat dit kan?
het gaat om een nokia 7373, zo'n draaiding.
iemand die het weet?
ik hoor et graag.
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
Of met een sony ericsson k550i. ;)
Dan kan ik ook wat proberen
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
Je pakt het volgende:

1) camera
2) Elastiekje
3) platte bodem wagon

Maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes 8) :mrgreen:

Mvg Gert
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
Helaas denk ik niet dat het gaat lukken,

de camera in de telefoon bestaat uit een lens + een CCD en een stuk aanstuurelectronica. Hoewel de lens waarschijnlijk wel los kan, is de CCD een soort-van chip op de printplaat. En dan heb ik het nog niet over de aanstuurlogica gehad.

Als je zoiets wilt doen dan hoop ik dat je goed bent in SMD solderen. En daarna, als je de specificaties van de CCD kan vinden,  moet je er een stukkie logica om heen bakken die het signaal omzet in een stroom beelden die je dan ergens anders weer kan weergeven. Lees een microcontroller/processor die de verwerking doet.

Zie ook eens hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_camera

Er staat ergens rechts een plaatje van een CCD, om je een idee te geven.

Lijkt me allemaal ietwat pittig als hobbyproject ;)

Om nou niet helemaal negatief te doen heb ik even op 'micro camera' gegoogled;

http://www.helihobby.com/html/micro_video_camera.html

Hier staat iets van een kleine camera voor radiografische helicopters, die z'n beelden via 2.4 GHz (dit is een vrije radiofrequentie waar ondermeer ook draadloos netwerk, bluetooth en je magnetron op werken).

Als het voor een radiografische helicopter is weet je in elk geval dat het klein en licht moet wezen.

Prijs is even rond de 170 US$, met de gunstige dollarkoers dus een euro of 150 (gok ik).

Je moet alleen 12V DC , 80 mA voeden, dus moet er een trafo voor die er de juiste spanning van maakt. Trackspanning is standaard 18V AC.

Er stond overigens nog iets goedkopers tussen, ik heb t niet zo goed gelezen, misschien is dat ook wel wat?

grt,

Michel
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
kijk anders eens bij een makro die heeft ook kleine kamera's worden normaal voor beveiliging of als achteruitrij camera gebruikt de achteruit rij camera is als ik goed heb ook in draadloze versie
camera even uit de montagestrip halen en op plat wagonnetje of ergens in ruimere wagon inbouwen.
zelf ga ik er ook nog mee bezig ik had vroeger ook altijd camera in m'n modeltruck zitten(al had deze wel veel meer ruimte om de draadloze set te kunnen plaatsen)
dit geeft superleuke beelden.
sucses in ieder geval met je knutselproject
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
ik denk dat ik dan eens ga kijken bij de makro en zo'n draadloos dinkie koop.
die maak ik dan vast in een donderbus ofzo, dan zie je hem ook niet, en het lijkt wel mooi.
of ik maak het afhankelijk van hoe groot hij is vast in een loc.
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
hoi stefan ik moet ook nog s aan de slag camera heb ik wel moet alleen voeding en zender nog regelen als ik wat leuks heb gevonden laat ik wel weten ik ga eerst eens porberen m'n oude zendersetje om te bouwen zodat hij in wagon past bagagewagen of zo ik zie wel als er maar ruimte is schuifwandwwagen doet het ook wel goed
knutselse nick
conrad zou ik ook s ff kijkien keuze genoeg in alle soorten en maten
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
Citaat van: technick op dinsdag 22 december 2009, 15:02:21
hoi stefan ik moet ook nog s aan de slag camera heb ik wel moet alleen voeding en zender nog regelen als ik wat leuks heb gevonden laat ik wel weten ik ga eerst eens porberen m'n oude zendersetje om te bouwen zodat hij in wagon past bagagewagen of zo ik zie wel als er maar ruimte is schuifwandwwagen doet het ook wel goed
knutselse nick
conrad zou ik ook s ff kijkien keuze genoeg in alle soorten en maten

zou idd wel kunnen, maar eerst ff sparen voor nog wat rails ofzo...

en daarna een br 24, dus een camera heeft geen prioriteit
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
Ik heb zelf een kleine draadloze camera via marktplaat gevonden (zoeken op spycam). Deze werkt op een 9v blokbatterij en kost ?30 à ?40. Camera pas precies in een oud Silberlinge stuurstandrijtuig (met het venster in het midden), alleen verlichting verwijderd en klein stukje karton er onder. Ik moet alleen het raam nog uitboren omdat hier kleine krasjes op zitten en het beeld daardoor wat vertroebelt is.

Ergens anders op dit forum heeft iemand de zelfde camera in een circus wagen en er ook beelden van. Ik kan het zo 1,2,3 niet terug vinden.
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
Hier nog een linkje

http://www.minicamera.nl/draadloze_mini_camera-c-21.html?osCsid=183e4e131de9c6a02ac99d0c5a52edb7

voldoende licht is wel belangrijk met deze camera's hou daar wel rekening mee

Groetjes Eric
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
ik heb ooit eens een website gevonden met een filmpje van zo'n camera op een trein. volgensmij: http://www.treinengek.nl/
kan je een mailtje sturen naar de webmaster. 
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
Citaat van: MärklinKoen op maandag 04 januari 2010, 09:55:53
ik heb ooit eens een website gevonden met een filmpje van zo'n camera op een trein. volgensmij: http://www.treinengek.nl/
kan je een mailtje sturen naar de webmaster. 

Of je spreekt Herman05 hier eens op 't forum aan. De website is van hem !  :D
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
Jep,
Da's mijn site :)

Gewoon een simpel cameraatje uit China. Was één van de eerste minicamera's voor ?30,00 ofzow. Kwaliteit is niet je van het, maar ik denk dat de huidige versies wel wat beter zijn. Onderstaand de link naar het filmpje. (Is wel een lage resolutie maar dat was toen eenmaal niet beter :P)
http://www.treinengek.nl/mijnbaan/film/film1.wmv

Ik heb hem gewoon op ene platte wagen gemonteerd omdat ik namelijk niet uit kwam met de snoerdikte en de breedte van het rijtuig. De camera+snoer was namelijk te breed voor de wagon.

Groeten,
Herman
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
Volgens mij heb ik het zelfde cameraatje als Herman. Ik heb hem ingebouwd in een metalen Silberlinge stuurstandrijtuig.

Camera inc. batterij ingebouwd. Kap kan er nu gewoon op.


Alles er naast. Alleen een klein stukje karton om de camera op zijn plaats te houden. De verlichting heb ik er wel uit moeten halen omdat daar geen ruimte meer voor is.


Niet goed zichtbaar, maar camera zit recht achter het venster. Venster ga ik nog uitboren omdat er allemaal krassen op zitten.
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
wat een links en reactie's allemaal! :shock:

ik ga maar eens kijken wat ik kan vinden, en dan moet ik me maar eens een 2e hands slooprijtuig kopen via mp of zo
Re:camerawagon maken van nokia 7373:hoe moet dit?
Je zou eens op de site van Huib Maaskant moeten kijken http://www.floodland.nl/aim/info_zelfbouw_videowagen_1.htm
groet, Marco