Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Piko Hondekop AC

Gestart door mpe donderdag 30 november 2006, 20:15:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko Hondekop AC
mpe
gast

Piko Hondekop AC
Hallo allemaal,

Even een vraagje, ik heb een wissel stroom Hondekop van Piko. Hij staat nu op adres 5, maar mijn NS 2200 ook. Via de handleiding kan je het adres wijzigen maar het lukt mij niet.

Met de control unit 6021,geprobeerd, maar geen resultaat. ik heb de duitse en engelse handleiding gebruikt.

Misschien doe ik iets fout, kan iemand het mij in duidelijk nederlands uitleggen.
Kan je adressen ook veranderen met een mobile station?

vriendelijke groeten
Marcel
Re: Piko Hondekop AC
Gerard
gast

Re: Piko Hondekop AC
Als je mij via een PB-tje je privé-mailadres stuurt, kan ik je wel verder helpen.
Re: Piko Hondekop AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko Hondekop AC
Heey marcel,

Dit doe ik als ik ga omprogrammeren met de 6021.


Plaats allereerst de locomotief / treinstel op een vrijstaand stukje rails zonder andere voertuigen met een decoder. Zet daar dan de loc op en doe het volgende:

Stap 1:
Druk STOP en GO tegelijk in net zo lang totdat je 99 ziet knipperen op je beeldscherm.
Stap 2:
Als dat gedaan is druk je alleen op het knopje STOP.
Stap 3:
Je toets de oude code in van je loc.
Stap 4:
Je rode schakelaar helemaal naar links houden ( wat je doet om van richting te veranderen ) en deze vast houden. Daarna op het knopje GO drukken.
Als je dat gedaan hebt gaan de lampen van de loc 1 keer knipperen.
Stap 5:
Je toetst het getal 01 in ( dat getal staat voor het veranderen van je loc adres je hebt ook andere voor het veranderen van de sterkte van het geluid enz. ). En draai je de rode schakelaar naar links om weer om te polen.
Als je dat goed gedaan hebt gaan de lampen 2 maal zo snel knipperen.
Stap 6:
Je toetst de nieuwe locnummer in en draait de rode schakelaar weer naar links.
Stap 7:
Je drukt eerst op STOP en dan op GO en dan moet je loc het nieuwe adres hebben.

Dit heb ik ook menigmaal gedaan met het omnummeren van mijn Mehano en Roco modellen.
Deze staan vanaf fabriek allemaal op nummer 03 en ja dat rijd wat moeilijk.

Hoop dat het duidelijk is en dat je er wat aan hebt.
Groetjes,

Andere Marcel ;)
Re: Piko Hondekop AC
realpolarbear
gast

Re: Piko Hondekop AC


Duidelijke uitleg "andere Marcel"

Maarrr!!! heeft iemand ook zo'n duidelijke uitleg om het via het MB of CS te doen????

Gr Frits
Re: Piko Hondekop AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Piko Hondekop AC
Hoi Frits,

Ik heb het niet getest met de Piko.
Heb het wel getest wel met de marklin decoders uit de ombouwset 60760.

Zorg ook hier dat je alleen de te programmeren lok op je baan of test stukje rails hebt staan!

Kies in je MS of CS voor lok 36850

Kies dan voor lok wijzigen, adres
verander het adres wat in het display staat naar het nieuwe adres
Op het display verschijnt PROG? druk daarna op OK

Druk op OK en alles het goed is knipperen de lichtjes van de lok ter controle dat het geluk is.

Re: Piko Hondekop AC
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Piko Hondekop AC
Quote Gerard:

HOERA , :) mijn Piko Hondekop is binnen!
/quote

Gerard, is dat er een van de tweede levering?
zoja bij welke zaak heb je 'm vandaan?

Ik heb zelf net met Brekelmans gebeld en die geeft aan "de week na Sinterklaas"
Re: Piko Hondekop AC
realpolarbear
gast

Re: Piko Hondekop AC

Bedankt Brigitte

jou verhaal klopt helemaal, en op deze manier heb ik het ook regelmatig toegepast, Maarrr!! het gaat mij echt om de piko hondekop en de ICE, ook van piko,
er zit wel een handleiding bij maar daar kom ik niet echt uit,,,ook hoorde ik in de wandelgangen dat je, wat betreft de ICE ,het uitmaakt welke sleper op het programeer spoor staat ( klopt dat verhaal???) , en dan de cv waarde ed,
ze gaan er soms nog plotsklaps als een speer vandoor op volle snelheid, en dat klopt volgens mij niet helemaal, heeft iemand een advies of hint hoe dat met het CS of MS geregeld kan worden?????

Groet Frits
Re: Piko Hondekop AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Piko Hondekop AC
Frits, dit zou ook moeten werken bij de decoder in de Piko Hondekop! Mijn Hondekop is inmiddels verhuisd naar mijn vader, vandaar dat ik geen adres verandering nodig had. Het zou dus ook voor de ICE moeten werken.

Misschien moet je testje wagen.

Re: Piko Hondekop AC
Gerard
gast

Re: Piko Hondekop AC
Citaat van: robkop op vrijdag 01 december 2006, 12:43:33
Quote Gerard:

HOERA , :) mijn Piko Hondekop is binnen!
/quote

Gerard, is dat er een van de tweede levering?
zoja bij welke zaak heb je 'm vandaan?

Ik heb zelf net met Brekelmans gebeld en die geeft aan "de week na Sinterklaas"



Robkop,

Dit is inderdaad de 2e levering van de Hondekoppen. Ik heb hem gekocht bij WillieS in Eindhoven.

Woensdag 29 november was ik daar om mijn M*-jaarwagon op te halen. Op mijn vraag wanneer hij de 2e Hondekop-levering verwachtte, zei hij dat hij die "vlak na Sinterklaas" zou komen.
Nog geen uur na mijn thuiskomst belde hij me op met de mededeling dat de zending was afgeleverd. Die zending was vlak na mijn vertrek uit de winkel afgeleverd. De winkelier was nog naar de parkeerplaats gelopen om te kijken of hij me daar kon opvangen. Jammer voor hem (en mij) was ik de andere kant uitgelopen naar het station, omdat ik deze keer met de stadsbus was gekomen.
Dus ben ik donderdag de 30e maar weer terug gegaan naar de winkel om de trein op te halen.



Re: Piko Hondekop AC
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Piko Hondekop AC
Gerard,

Veel plezier met je HK treinstel.
Ga je er ook binnenverlichting in monteren?
Re: Piko Hondekop AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko Hondekop AC
Citaat van: robkop op vrijdag 01 december 2006, 14:14:24
Gerard,

Veel plezier met je HK treinstel.
Ga je er ook binnenverlichting in monteren?

Ik dacht dat dit wel de bedoeling was! het stond namelijk is zijn naam! maar nu ? heeft hij waarschijnlijk de loc open proberen te maken en is er achtergekomen dat dat niet zo soepel liep, of niet?

Groetjes,

Robbert
Re: Piko Hondekop AC
Gerard
gast

Re: Piko Hondekop AC
Robkop schreef:
CiteerVeel plezier met je HK treinstel.
Ga je er ook binnenverlichting in monteren?
Ja, dat is wel de bedoeling. Maar eerst ga ik op vakantie.

Robbert schreef:
Citeer
Ik dacht dat dit wel de bedoeling was! het stond namelijk is zijn naam! maar nu ? heeft hij waarschijnlijk de loc open proberen te maken en is er achtergekomen dat dat niet zo soepel liep, of niet?
Robbert, ik ben nog niet met gereedschap in de buurt van het treinstel geweest.
Na de vakantie laat ik verlichting inbouwen. Ik heb er al een afspraak over gemaakt. Maar dan heet het al januari 2007. Het heeft geen haast: ik heb op dit moment toch geen baan. Pas in april kan ik beginnen met de opbouw daarvan.

Re: Piko Hondekop AC
Hartelijk dank voor de vele reacties. Ik heb inmiddels de Piko Hondenkop op een ander adres.
Ik merk wel dat er vele wegen zij om te programeren met de 6021. Met jullie hulp en de hulp van mijn "hof" leverancier Wentink Apeldoorn ben ik eruit gekomen.

Toch wel prettig een Marklin Forum.

De Piko Hondenkop AC is een geweldig treinstel voor een dergelijke prijs.
Wil in de toekomst ook verlichting in het treinstel, wie weet een goed adres.
Via de reguliere handel loopt dat nogal in de papieren qua uurloon.

groeten, Marcel Peters  :D
Re: Piko Hondekop AC
realpolarbear
gast

Re: Piko Hondekop AC


Hallo (Model) spoorders


Even een vraagje over de Hondekop,,, ik heb een tweede piko Hondekop aangeschaft
en wil ze graag koppelen, vraag ! kan dat ? en zoja welke koppelingen moet ik daar voor kopen,,,, of zitten er nog meer addertjes onder het gras?

Gr Frits
Re: Piko Hondekop AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Piko Hondekop AC
Hoi Frits,

Er zijn werkende scharfenberg koppeling te koop van Philotrain. De Treinenpassage in Leeuwarden schijnt ze in ieder geval te verkopen.

Prima bron voor je Hondekop verfraaïng is het draadje op BeneluxSpoor.net "pimp my Hondekop"

klik hier

Ik zou dit even op mijn gemak doorlezen.
Re: Piko Hondekop AC
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Piko Hondekop AC
Nog een vraagje over de Piko Hondekop,

De gebruikte decoder in de AC versie, heeft die ook nog een funktie vrij om evt binnenverlichting aan te sluiten en dus via de decoder te schakelen?
Re: Piko Hondekop AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Piko Hondekop AC
Hoi Rob,

Ik verwacht van niet.

Het eerste wat ze bij MTE tegen me zeiden was dat ie uitgevoerd was met een erg simpele decoder zonder extra's, mocht ik meer willen dat het dan de moeite waard is om 'm te vervangen door een wat duurder exemplaar.
Re: Piko Hondekop AC
Martin
gast

Re: Piko Hondekop AC
Hallo 'hondekop' collega's (klinkt niet echt aardig, maar is niet zo bedoeld natuurlijk)

ik heb zaterdag op de beurs in Houten ook een Piko hondekop aangeschaft, en ik ben er zeer tevreden mee. Ook ik vind het een prima prijs/prestatie verhouding, en een zeer goed initiatief om een nederlands model uit te brengen, dat ook nog eens geschikt is voor Marklin.
De rij-eigenschappen vind ik goed, mooie snelheid en goede lastregeling. Front en sluitverlichting is ook oke. Ben benieuwd of er al iemand binnenverlichting in gesmurfd heeft.
Waar je wel even rekening mee moet houden is dat hij nogal moeite heeft om over de gebogen brugdelen van Marklin te rijden. Het hekwerk aan de binnenkant van de bocht zit dan in de weg. Verder gaat hij prima, ook door de krappe 5100 bochten.
Vind het alleen jammer dat de sleper achter zit en het motordraaistel voor. Ik had dat liever ansdersom gezien. Het is nogal lastig als hij moet stoppen voor een sein (met rijstroomonderbreking) Gevolg is dat ik hem dus eigenlijk 'achteruit' laat rijden, dus met de sleper voor. Op zich geen probleem natuurlijk, maar wel lastig omdat je hem dus bewust in zijn achteruit moet zetten als je gaat rijden. Ben ik nu de eerste die daar over mekkerd, of heb ik misschien een draadje gemist? Ik weet dat je met een CS de standaard rijrichting kan omprogrammeren, maar die heb ik (nog) niet. Met een MS lukt dat vlgs mij niet. Heeft iemand daar misschien een handige oplossing voor? (ps: draadjes omwisselen op de motor vind ik geen optie)

groeten, Martin

Re: Piko Hondekop AC
robert
gast

Re: Piko Hondekop AC
Citaat van: Martin op maandag 18 december 2006, 22:09:02
Hallo 'hondekop' collega's (klinkt niet echt aardig, maar is niet zo bedoeld natuurlijk)

Ben benieuwd of er al iemand binnenverlichting in gesmurfd heeft.


Hallo Martin,

Ik heb er gele led binnenverlichting van viessmann ingebouwd.  Het stuurstandrijtuig was redelijk snel voor elkaar. Ik heb wel, om het passend te krijgen, een beetje  aan de bovenkant van het interieur moeten knippen. De aarde heb ik rechtstreeks op de wielas gemaakt.
Het motorrijtuig was een echte uitdaging. Daar de motor in een deel van het eerste klas comparitment zit, is daar helaas geen verlicht aanwezig.

Verder ziet het er zeer mooi uit
Re: Piko Hondekop AC
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko Hondekop AC
Ik heb ook een Piko Hondekop, en goede treinvriend Hans (Kroko 04) heeft daar heel netjes LED verlichting ingebouwd.
Het was volgens hem een monnikenwerk, dus of hij op een 2e Hondekop zit te wachten betwijfel ik  8).
De verlichting brandt altijd is niet via de decoder te schakelen, omdat er een hele simpele decoder inzit, zonder extra functies.

Mvg Gert
Re: Piko Hondekop AC
Gerard
gast

Re: Piko Hondekop AC
CiteerDe verlichting brandt altijd is niet via de decoder te schakelen, omdat er een hele simpele decoder inzit, zonder extra functies.
Dat er een simpele decoder in zit, zei mijn treinenboer WillieS ook al. Dit in verband met het laten inbouwen van interieurverlichting. Ik heb tegen hem gezegd dat hij de verlichting ook aan de front- en sluitseinen mag koppelen.
Als ik mijn trein terug heb zal ik vertellen hoe het bij mij gedaan is.
Wel even geduld hebben :lol:, het was nogal druk bij  mijn treinenmeneer met allerlei ombouw- en reparatieprojecten.
Re: Piko Hondekop AC
Martin
gast

Re: Piko Hondekop AC
Ik ga net als Robert ook gele Led verlichting van Viesmann inbouwen. Helaas is de binnenverlichting niet te schakelen via de decoder, en omdat de decoder op zich prima bevalt wil ik die ook niet vervangen voorlopig. Daarom wil ik het gaan proberen met 'energie zuinige' Ledjes. Bovendien is de verlichting dan niet zo onnatuurlijk fel als bij traditionele gloeilampjes. En dat gelige licht ziet er ook veel gezelliger uit. Heb het ook al ingebouwd in een motorpost, resultaat is zeer mooi.
Het probleem van de rijrichting die steeds opnieuw ingesteld moest worden is trouwens ook opgelost: ik gebruik de MS niet meer, maar heb een (2e hands) 6021 aangschaft. Geweldig apparaat is dat, snap niet dat Marklin ze niet meer maakt.

Groeten, Martin
Re: Piko Hondekop AC
Lid sinds: 2007

Central Station met C-rail, Nederlands materieel

offline
Re: Piko Hondekop AC
Heeft er iemand misschien foto's van de led verlichting in het motor-rijtuig? Wil zelf namelijk ook graag verlichting in mijn hondekop, maar als het erg moeilijk gaat is het misschien verstandiger om het door mijn dealer te laten doen :wink:
Re: Piko Hondekop AC
woopietrein
gast

Re: Piko Hondekop AC
De 6021 gebruik ik nog met alle plezier, ik zie niet in waarom ik dat dure ding moet verlaten voor een MS.
En ja je moet soms twee getallen per loc gebruiken om de functies te schakelen, maar gelukkig is dat nog maar voor een loc. bestemd.
Maar ik ben heel content met mun 6021, en mijn Piko ICE doet het ook goed erop of ervan ..............
Re: Piko Hondekop AC
demennes
gast

Re: Piko Hondekop AC
Goedendag Heren en dames,

Heb sinds een jaar of 2 een groene hondekop met gele snoor tijdperk III, alleen ik erger mij eraan dat er geen 3e pit op zit het omgekeerde L sein zo gezegd zou iemand mij kunnen helpen hoe ik dat zou kunnen doen en wat ik daarvoor nodig heb om zo'n 3e pit te kunnen plaatsen ???

Groeten

Dennis
Re: Piko Hondekop AC
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Piko Hondekop AC
Hallo,

Ik heb een vraagje dat slaat op post #3 van Marcel (mister1736)
werkt dit hele verhaal ook voor de decoders van van daag de dag?
Het stukje tekst is van 2006, maar een ESU loc 4 is van een datum erna toch?

Gr Ruud
Re: Piko Hondekop AC
demennes
gast

Re: Piko Hondekop AC
heb alleen niet zoveel ervaring met het ombouwen van treinen maar vind het zo'n zonde dat er geen 3e pit in zit in omgekeerde L :(

Groet

Dennis