Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zelfbouw via Shapeways: wie heeft er ervaring mee?

Gestart door Kermit65 maandag 01 april 2013, 15:31:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfbouw via Shapeways: wie heeft er ervaring mee?
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Zelfbouw via Shapeways: wie heeft er ervaring mee?
In de MiBa stond recent een inspirerend artikel over Shapeways en ik weet dat enkelen hier onder ons er ook al wat mee doen, met name op het gebied van kleinere accessoires zoals CTA's.
Omdat ik zelf overweeg wat grotere dingen daar te laten maken (stationsdelen) wilde ik graag weten wie er op dat vlak ook ervaring heeft opgedaan. Hoe is de stabiliteit van dat soort dingen? Prijs/kwaliteit nog steeds goed?
Re: Zelfbouw via Shapeways: wie heeft er ervaring mee?
Hallo Richard,

Ik ben zelf bezig met het maken van een station die ik voor een deel al heb laten uitprinten bij Shapeways. Mijn station is zo'n 30 cm lang en 10 hoog.
Hier een plaatje van de spoorzijde van mijn station:


Voorkant midden:

Ik ben nu aan het wachten op de overige delen voor mijn station.

Waar je rekening mee moet houden zijn de minimale diktes voor de diverse soorten materiaal waarin je je ontwerp kan uit laten printen.

Om het uit te laten printen is nog best prijzig. Wat ik zelf heb gedaan om de kosten wat te drukken is de muren hol te laten, mijn muren zijn 3 mm dik, maar de wand, buitenkant muur<->uitholling, is 1 mm dik. Dit heb ik al in mijn AutoDesk ontwerp gedaan. De uitgeprinte delen die ik heb ontvangen zijn goed stevig.

Met de fijne details ben ik nog een beetje aan het worstelen als ik deze in Strong & Flexible laat uitprinten. Zo zijn mijn muurdelen met baksteenmotief losse platen. Maar komen de bakstenen er nog niet helemaal lekker uit. Je ziet wel dat er iets is maar niet helemaal mooi de bakstenen. Misschien komt het doordat ik de uitsparingen net niet diep genoeg heb gemaakt. Deze zijn nu 0,2mm en hadden misschien wat dieper moeten zijn.

Dit zijn tot nu toe mijn ervaringen met Shapeways voor grotere oppervlaktes.

Groeten,
Richard
Re: Zelfbouw via Shapeways: wie heeft er ervaring mee?
Dat ziet er prima uit. Ik weet dat ik met name muurdelen met airbrush zal (moeten) doen en het meest lastige zal nog aanpassing aan het relief zijn van de zandstenen hoeken die er al zijn (Kibri Bonn), maar nu ik dit zie lijkt het mij geen onmogelijke opgave.

Dank je wel, naamgenoot!  :thumbup: