Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

TGV van het merk Jouef Digitaal maken en motor aanpassing!!

Gestart door Pjotter dinsdag 15 december 2009, 21:15:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TGV van het merk Jouef Digitaal maken en motor aanpassing!!
 :D hallo

Nou wou ik onlangs een decoder kopen en een nieuwe motor voor de TGV.
Toen ik hoorde dat het soms nog wel eens uitmaakt welke motor bij welke decoder het best werkt.
En aan gezien ik de trein graag wil laten mee draaien met de andere moet er het 1 en ander gebeuren.
Waar ik best wel zin in heb omdat aan te pakken.

Ik heb een TGV van het merk Jouef die voor marklin baan geschikt is.
Als ik hem in volledige lengte wil laten rijden heeft hij het er heel zwaar mee met opgang komen en kwa snelheid zit er weinig pit in dan.

Nu wil ik hem dus digitaal hebben en met een veel betere motor waar de trein gewoon lekker mee rijd.
Verder wil ik alle wagon?s verlichten en de front en sluit lichten mee schakelbaar zijn en eventueel later nog een extra functie bij kan maken.

Kunnen jullie me hierbij advies geven over wat ik beter kan doen en aanschaffen of niet moet doen???

Alvast bedankt voor het reageren
:)
Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en moter aanpassing!!
Vraagje: wat is een moter?
Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en moter aanpassing!!
Hallo,
ik zou een permanent megneet gebruiken voor de motor met een 5 polige anker + ESU locpilot. werkt schitterend

Groetjes,
Alexander
Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en motor aanpassing!!
Wat moet die Jouef daarmee Alexander?

Het is nogal een vraag Pjotter. Eerste tegenvraag. Hoe oud is het model? Jouef levert de TGV al heel lang in verschillende productieseries met verschillende aandrijvingen. Heb je misschien een fotootje van de binnenkant van het motorrijtuig?
Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en motor aanpassing!!
Hoop dat ik je met deze foto's  wat wijzer kan maken.
Kwa leeftijd heb ik echt geen idee het zit nog in een oude zwarte verpakking







Alvast bedankt
Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en motor aanpassing!!
Zo en nog 2 van de gehele binnen kant




Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en motor aanpassing!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en motor aanpassing!!
Heb je motor al getest met een decoder?
Misschien draait de motor veel beter, als ie door een decoder met hoogvermogensregeling wordt aangestuurd.
Je kunt de motor altijd nog vervangen.
Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en motor aanpassing!!
En dan gewoon een decoder van Marklin ??  of van een ander merk beter?

heb hem nog niet getest met een andere decoder   (heb ze niet zo op voorraad liggen ;) )

bedankt voor de reactie
Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en motor aanpassing!!
Ik zou in ieder geval een Lokpilot no. 52610 kopen, want die kan met de huidige motor overweg, maar ook met de meeste gangbare vervangings motoren.
Zoals Kappa zegt, er is een redelijke kans dat de TGV met deze decoder al veel beter loopt.

Mocht het rijgedrag na inbouw van de decoder steeds niet naar tevredenheid zijn, dan kan je alsnog de motor vervangen door een bv. Mabuchi.

Het is overigens wel een ambitieus project, je hebt de kennis nodig van fijnmechanica en electronica. De betere modelbouwzaken hebben meestal wel een inbouwservice voor decoders.

Als je het zelf aandurft staan we hier op het forum natuurlijk met goede raad voor je klaar.

Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en motor aanpassing!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en motor aanpassing!!
Inderdaad een lokpilot van ESU zou ik hier ook inbouwen.
Houd wel even rekening met welk protocol je wilt rijden.

Lokpilot 52611/52613 is DCC, zie http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-v30-dcc/

Lokpilot 52610/52612/52614 is DCC en Motorola en Selectrix, zie http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-v30/

Lokpilot 61600/61601 is Mfx en Motorola, zie http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-v30-m4/
Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en motor aanpassing!!
Citaat van: Pjotter op donderdag 17 december 2009, 11:48:22
Hoop dat ik je met deze foto's  wat wijzer kan maken.

Hallo Pjotter. Ziet er nog netjes uit voor zo'n oudje. Maar ik ben bang dat die aandrijving gewoon flink tekort schiet voor een volledig, tiendelig stel. Daar zal een decoder niet veel aan helpen. Nou is het vast wel mogelijk om er een nieuwe aandrijving in te zetten, maar een standaard klusje zal dat niet zijn.
Re:TGV van het merk Jouef Digitaal maken en moter aanpassing!!
Citaat van: jeweve op woensdag 16 december 2009, 08:23:22
Vraagje: wat is een moter?
[/quFote]


Wat een flouwe opmerking.....