Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

SYMOLA

Gestart door geros dinsdag 15 december 2009, 10:11:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SYMOLA
Lid sinds: 2009

offline
SYMOLA
Heeft iemand wel eens van SYMOLA koppelingen gehoord.
Wat zijn je ervaringen en waar zijn deze te koop. Ik ben Koplopers aan het ombouwen en wil ze ook kortkoppelen.
Greetz
Ger
Re:SYMOLA
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:SYMOLA
Wat wil je er aan onmbouwen?

Edit:
Keuterman?
Re:SYMOLA
Wasmi
gast

Re:SYMOLA
Nee, wel van SYMOBA :-) Heb ze zelf gebruikt, werkt prima. Wel sterke lijm gebruiken, twee componenten gaat lekker. Zie ook :

http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/Symoba-Roco/symtipp.html
Re:SYMOLA
Lid sinds: 2009

offline
Re:SYMOLA
inderdaad, slordigheidje van mij, het is Simoba.
Wat ik wil/aan het ombouwen ben, is een nieuwe motor, Kuhnedecoder, verlichting in alle rijtuigen, voor en achter nieuwe seinverlichting, baanschuivers, pantograven en kortkoppelingen en last but not least: passagiers.
greetz
Ger
Re:SYMOLA
Lid sinds: 2009

offline
Re:SYMOLA
Ik heb nog een vraag aan Walter.
Ik ben naar de website gegaan die jij hebt aangegeven  maar zie door de bomen het bos niet meer.Misschien kan jij me helpen welke soort of nummer ik nodig heb om de bakken van de koploper kort te kunnen koppelen.
Greetz
Ger
Re:SYMOLA
Wasmi
gast

Re:SYMOLA
Ger,

ik weet niet hoeveel ruimte je hebt onder/in die koploper bakken.  Er zijn in principe twee manieren, de eerste is binnen in, dan moet de wagon dus uitelkaar, en moet je een gat in de bodem maken. Is op zich prettig, want over het algemeen kun je de koppeling dan tegen een kopwand of vormrand aan lijmen, en verder zit de koppeling waarschijnlijk mooi opgesloten. De tweede is gewoon onder de wagon lijmen. dat is wat kwetsbaarder, maar bespaard je het uitelkaar halen en het gaten boren.

verder zijn er twee versies van de Symoba koppeling. Als je veel ruimte hebt kun je de ovalen versie gebruiken (nr 101), die is beter vast te lijmen. In kleine ruimtes moet je de vierkante 111 gebruiken. Ik meen me te herinneren dat die ook iets minder uitslag heeft dan de ovale.
Wat je zeker bij moet bestellen is het uitricht hulpstuk (Justiereinheit), nr 102. Als je dat goed gebruikt is het plaatsen van de koppeling een fluitje van een cent.

Welke koploper wil je ombouwen???
Re:SYMOLA
Lid sinds: 2007

offline
Re:SYMOLA
Het zal wel om de Lima Koploper gaan.
Daarvan heb ik er op Rail 2009 een paar zitten ombouwen. Kleine Symoba's K111 gebruikt en die direct onder de bodem geplakt met tweecomponentenlijm. Alleen bij het motordraaistel is daarvoor geen ruimte. Daar een Fleischmann mechaniekje gebruikt.

Keuternman is de vertegenwoordiger in Nederland. Hier het assortiment.

Is niet overal gemakkelijk te koop. Zelf haal ik ze altijd in Houten.
Re:SYMOLA
Lid sinds: 2009

offline
Re:SYMOLA
bedankt mannen, ik heb een en ander bij Keuterman kunnen bestellen.
het gaat om de 6 uitvoeringen die Lima ooit op de markt heeft gezet. Ik vind ze  mooi en wil ze nu verder verfraaien zie boven.
Greetz
Ger