Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

3327 loopt niet lekker

Gestart door chrisant maandag 14 december 2009, 17:59:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3327 loopt niet lekker
chrisant
gast

3327 loopt niet lekker
Een zoon van kennis van me heeft recent een complete verzameling van iemand gekregen. Alleen omdat mijn kennis en z'n zoon absoluut geen ervaring met Märklin hebben vragen ze af en toe aan mij om hun te helpen. Een van hun drie locomotieven is een 3327 welke er prima uit ziet. Alleen rijdt hij niet goed. Ik ben helemaal niet bekend met dit model en er zit voor mij ook een vreemd printplaatje in. Heeft dit soms met digitale aansturing te maken? Zowel ik als mijn kennis rijden analoog.

Hieronder de foto van de loc.



Re:3327 loopt niet lekker
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:3327 loopt niet lekker
Hé Antoine,
dat is volgens mij niet digitaal.
Maar ik kan me vergissen.
Re:3327 loopt niet lekker
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:3327 loopt niet lekker
Deze loc is niet digitaal maar voorzien van een electronisch schakelrelais wat moest voorkomen dat de loc een bokkesprong maakte bij het omschakelen.
De lampjes die in deze loc gebruikt worden zijn volgens mij ook 1,5 volt ipv 16 volt.
Re:3327 loopt niet lekker
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:3327 loopt niet lekker
Citaat van: chrisant op maandag 14 december 2009, 17:59:46en er zit voor mij ook een vreemd printplaatje in. Heeft dit soms met digitale aansturing te maken?

Hallo Chrisant,

Nee, helemaal niets. Het is de voorschakel-elektronica die voorkomt dat de lok bij wisseling van rijrichting een "bokkesprong" maakt dus niets met digitaal.

Verder: is de motor schoon? Zitten er goeie koolborstels in? Hoe ziet het sleepcontact eruit?Geen haren of andere vuiligheid tussen de tandwielen? Allemaal aandachtspunten van belang voor goede rij-eigenschappen.

Ik heb deze lok ook in bezit en ooit laten digitaliseren met 5***** aandrijving. Ze rijdt als een "zonnetje".  :D

Gefeliciteerd met deze lok en veel plezier ervan. Succes!

Edit: Oeps... Wilfried was me net voor...
Re:3327 loopt niet lekker
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:3327 loopt niet lekker
Hans,

Kan gebeuren, alleen weet jij wel meer te vermelden waar opgelet moet worden.
We zijn er toch om elkaar te helpen.
Re:3327 loopt niet lekker
Bedankt voor jullie reacties. Het is dus een analoge. Iets wat ook wel verwacht had gezien de leeftijd van het ding.
Ik zal eens gaan kijken wat het kan zijn. Die koolborstels zijn in ieder geval anders dan wat ik gewend ben.
Sleepcontact is goed. Wordt dus hobby'en. Helaas is de loc dus niet van mij.
Er zitten drie lampjes bij in de doos. Zal kijken of ze de goede spanning hebben.
Re:3327 loopt niet lekker
Nou, probleem opgelost. Heb hem uitelkaar gehaald maar kon geen slijtage vinden. Ondertussen meteen de lampjes erin geschroefd.
Beetje olie aan beide zijden van de as van het anker gedaan en een half druppeltje aan de tandwielen en mevrouw liep weer als een tierelier. Na een paar ronden was zij weer de oude.

Ik zal de 3000 en 3074 die net zolang stil gestaan hebben ook maar van drupje olie voorzien ondanks dat ze in eerste instantie beter liepen dan de 3327.
Re:3327 loopt niet lekker
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:3327 loopt niet lekker
Dat is goed nieuws voor de zoon van je kennis, hij zal weer blij zijn.
Re:3327 loopt niet lekker
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:3327 loopt niet lekker
Citaat van: chrisant op maandag 14 december 2009, 19:01:09Na een paar ronden was zij weer de oude.

Leuk man! Een druppeltje olie (echt niet meer hoor; teveel olie werkt averechts!) wil ook wel is wonderen doen, zo hier.

Nogmaals veel plezier met de lok!
Re:3327 loopt niet lekker
De lampjes zijn inderdaad 1,5V typen.
In ieder deel van de veldspoel staan 2 diodes in serie.
Parallel aan de diodes in serie staan de lampjes van 1,5V.

Mvg,
Peter
Re:3327 loopt niet lekker
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:3327 loopt niet lekker
Goed om te horen dat het al opgelost is en er verder niets aan mankeerde.
Re:3327 loopt niet lekker
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:3327 loopt niet lekker
Ik heb die loc ook (een ook de 1139). Ze lopen mooi, maar 1 ding is waardeloos vind ik. De manier waarop de lampjes in de fittingen zitten. Je moet het draadje maar gewoon los ergens ertussen steken.

Wel mooi, dat de loc weer loopt.

Roy