Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

BR 23014: De grote revisie is begonnen!!

Gestart door markos vrijdag 23 januari 2009, 20:02:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 23014: De grote revisie is begonnen!!
Ik heb nog een oud wrak van de BR 23 liggen....



Ik heb er zelfs een film mee gemaakt (zie link)

hier ziet hij er nog redelijk uit van een afstandje, maar dat komt omdat ik hem toen net met de zwarte spuitbus had bespoten :oops:
Hij was toen zwaar aan het afbrokkelen...

Mijn zoon wil die zoooo graag weer rijdend hebben, én digitaal, én mooi strak gespoten, én met ledverlichting én rookgenerator, én geluid én ....

Omdat het een heel mooi type is ben ik het wel hem eens, maar dan een grote revisie, die tevens dient als leer project voor mijn zoon....

Vraag me af:
* of ik op enige manier de wielen  kan bruineren.....
* Hoe het drijfwerk op te knappen...
* Hoe de oude laklagen te verwijderen
* Het geluid van de tandwielen te verlagen (zitten nylon tussen)
* Hoe wielen van de assen te halen en weer klemvast te krijgen


Wie heeft tips?
Re: BR 23 grote revisie..... zoek nog tips!
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: BR 23 grote revisie..... zoek nog tips!
Hmm, ik kan je niet met alle vragen helpen, maar zal mijn best doen.

Bij GM&S (en vast ook elders) hebben ze speciale wielentrekkers, hiermee kun je de wielen van de asjes halen.
Voor de nylon te verwijderen kun je t beste zoveel mogelijk tandwieltjes loshalen en deze wassen (denk t beste in wasbenzine).
De kap, mits metaal, kun je voorzichtig afschuren, en de rest laten behandelen door verfoplosser en/of wasbenzine).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Er zijn vast wat meer pro manieren, maar volgens mij kan dit ook lukken.
Groeten,

Ronald
Re: BR 23 grote revisie..... zoek nog tips!
Hallo,

Ook ik waag een poging:

Lok helemaal uit elkaar nemen (maar dat had je wellicht al door) de schuifbeweging (drijfwerk) kun je dan even schoonmaken in een badje wasbenzine, net als (tand-)wielen, het onderstel.
Inderdaad, bij GM & S kun je wielentrekkers kopen, maar ook een hulpje om de wielen weer goed gekwarteerd (dat is 90 graden verzet ten opzichte van elkaar) op de as te krijgen. Van groot belang bij loks met drijfstangen.
De wielen kun je meestal even schoonmaken met een doekje. Als er stof of andere troep tussen de spaken zitten kun je dat meestal verwijderen door hetzelfde wasbenzine te gebruiken. als er veel troep zit, verwijder ik het meestal eerst met een speld of naald.
Oude verflagen verwijderen..daar gebruik ik ovenreiniger voor. Heb het al een paar keer gebruikt op metaalkappen van Märklin, Roco en HAG. Kap in een bak leggen en ovenreiniger erover heen spuiten. halve dag tot hele dag laten inwerken en dan kun je het met een harde kwast de verf zo verwijderen.
Goed afspoelen, laten drogen en dan eerst grondverf erop, voordat je de eigenlijke kleur weer gaat aanbrengen.
Gebruik rubber handschoenen als je met aggressief spul werkt.

Ik heb jaren terug ook zo'n 23'er gehad. Die heb ik verkocht en een Roco ervoor terug gekocht. Gewoon, omdat ik deze veel mooier vind. Nu Märklin opnieuw met een 23'er komt, koop ik die misschien ook nog erbij. Is namelijk een favo lok van mij.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: BR 23 grote revisie..... zoek nog tips!
Bedankt voor jullie tips alvast!

Heb even een foto van het hoopje "ellende" geplaatst....
Ik heb trouwens ook al heeel veeel naar die roco gekeken, maar ik ben zo bang dat die ook niet lekker rijd op mijn C-rails baan.
Ik nl met mijn nieuwe Rivarossi's ook nogal wat problemen....,  ,maar dat is weer een ander verhaal...


Re: BR 23 grote revisie..... zoek nog tips!
Hallo,

Nou, ik kan je vertellen.....ik heb ook C-rails en ik heb er geen problemen mee. Rijd heel mooi en ziet er bovendien prachtig uit.

Toedels

Harry Stipkes
Re: BR 23 grote revisie..... zoek nog tips!
Bij mij rijdt een Roco 69233 BR23 DRG perfect op K-rail. :wink:


Bron: Roco

Heb overigens ook een M* 3005 ooit gerevideerd, voorzien van een nieuwe as en 5* aandrijving met Lokpilot. Op de plaats van de gloeilampjes 3 mm leds gemonteerd. Vorig jaar verkocht toen bovenstaande in de aanbieding was bij Grootendorst.

Die oude bak ziet er niet uit vergeleken met de moderne uitvoeringen van Roco en de nieuwe van M* maar het was een leuk projectje.

Gr, Ben.
Re: BR 23 grote revisie..... zoek nog tips!
Hoi Ben,

Het is een leerproject voor mijn zoon van 8....,
dus is het niet het streven naar perfectie, maar wel grote verbeteringen...
Hij kuntselt ontzettend graag met papier/plakband enz, dus is het zo zoetjes aan tijd voor het echte werk.

En samen rommelen is goed voor de verstandhouding tussen vader en zoon....
(als hij niet mijn handen soldeert, net als vanavond... :wink:)

Hij al eens eerder gesoldeerd, en ook al eens eerder een lokje bewerkt.
Hij was er reuze trots op!
en ik op hem! :lol:

Re: BR 23 grote revisie..... zoek nog tips!
Die 3005 kun je prima reviseren hoor. Bij mij reed hij pefect, zeker met de nieuwe motor.

Succes met de ombouw!

Gr, Ben.
BR 23014: De grote revisie is begonnen!!
Vandaag zijn we begonnen met de sloop van de lok en het verwijderen van de oude verfresten.



de hele reportage is hier te zien
Re: BR 23014: De grote revisie is begonnen!!
Nieuwe update:

Niet alleen de verf is verwijderd....  :oops: :cry:

Heeft iemand nog een oude versie liggen die hij kwijt wil?
Re: BR 23014: De grote revisie is begonnen!!
Oei, jammer! Sterk spul dat gootsteenontstopper.

Kan je niet helpen aan een slooplok maar dit model zie je veel in Houten liggen als slooplok. Ook daar kun je zeker wel losse wielen verkrijgen.

Gr, Ben.

Re: BR 23014: De grote revisie is begonnen!!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: BR 23014: De grote revisie is begonnen!!
Waarom gebruiken jullie ontstopper? Doe een bakje vol thinner, kap erin, en een paar uur later is alle verf kapot. Daarna even borstelen, en je houd blank metaal over. (bakje wel even afdekken, anders verdampt de thinner redelijk snel). Wellicht dat verdunde zoutzuur ook werkt.

Roy
Re: BR 23014: De grote revisie is begonnen!!
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 10 februari 2009, 13:52:54
Wellicht dat verdunde zoutzuur ook werkt.
Zoutzuur werkt perfect, alle metalen worden echter ook aangetast.

Remolie of ovenreiniger in een plastic zak, lok erin, geduld en klaar is Kees. Thinner kan ook maar is ongezond goedje i.v.m. dampen. Daarnaast heb je een probleem met eventuele kunstof delen die per ongeluk mee opgelost worden.

Gr, Ben.
Re:BR 23014: De grote revisie is begonnen!!
Citaat van: Ronald op vrijdag 23 januari 2009, 20:07:49
Hmm, ik kan je niet met alle vragen helpen, maar zal mijn best doen.

Bij GM&S (en vast ook elders) hebben ze speciale wielentrekkers, hiermee kun je de wielen van de asjes halen.
Voor de nylon te verwijderen kun je t beste zoveel mogelijk tandwieltjes loshalen en deze wassen (denk t beste in wasbenzine).
De kap, mits metaal, kun je voorzichtig afschuren, en de rest laten behandelen door verfoplosser en/of wasbenzine).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Er zijn vast wat meer pro manieren, maar volgens mij kan dit ook lukken.
Groeten,

Ronald

OK... dat afschuen is zo'n beetje het domste wat ik ooit gehoord heb op dit forum(niets persoonlijks)
maar als je gaat schuren verwijder je ook eventuele details en dat komt je loc dus niet ten goede...

en over die tandwielen van nylon, (of heb ik dat verkeerd begrepen) die zou ik niet in terpentine o.i.d. leggen, want dan lossen ze op(in terpentine tenminste)
Re:BR 23014: De grote revisie is begonnen!!
Citaat van: stefant4 op maandag 14 december 2009, 17:46:46
en over die tandwielen van nylon, (of heb ik dat verkeerd begrepen) die zou ik niet in terpentine o.i.d. leggen, want dan lossen ze op(in terpentine tenminste)

Je hebt de klok horen luiden maar je weet niet enz....

Gr, Ben.