Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Regels treinverlichting...

Gestart door ^Rook donderdag 30 november 2006, 14:38:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Regels treinverlichting...
(geen idee waar dit te plaatsen maar heeft betrekking op inbouwen sluitlantaarntjes...dusss...this seems like the most appropriate spot)

Hallo,

Volgens mij zijn er op dit forum ook een flink aantal mensen aanwezig die zich bezighouden met het grote spoor. Daar zit dan ook vast een hoop kennis tussen over de regels op het echte spoor.

Kan iemand mij misschien een beetje uitleggen hoe de regels met betrekking tot de verlichting van treinen zijn. Nu...maar vooral ook vroeger.

Wat ik bijvoorbeeld weet is dat er een aantal locs zijn met zogenaamde Zwiterse verlichting. Op de website van Weinert (fabrikant van het sluitlantaarntje op Avontuurinminiatuur.nl) zie ik dat zij ook een knipperende sluitlantaarn hebben, genoemd Schweizer Blinklicht, beleuchtet (weer dat Zwitserse dus).

Hoe zit dat nou precies ? De hele wereld heeft voorop z'n treinen gewoon 2 of drie witte lampen en achterop 1 of twee rode en alleen in Zwitserland doen ze dat anders ? Of zoveel landen, zoveel regels ? Hoe was het vroeger...en hoe is het nu ?

Wie schijnt hier wat licht op voor mij ?  :?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Regels treinverlichting...
Verder helemaal niemand joh ? :shock:
Re: Regels treinverlichting...
Let me think........!
Zwitserland is een geval apart,heeft heel bijzondere verlichtingsregels.
Daar is in het Marklin Magazine al het nodige over geschreven,de kunst is om het nu ook nog terug te vinden!
Wist je trouwens dat men in Zwitserland links rijdt?
Zoals ook in Belgie,trouwens.
Zag laatst een DVD van de Union Pacific in Amerika,bleek men daar ook links te rijden!
Zo zullen er nog wel vreemde zaken plaatsvinden die per land verschillen,moet je maar net weten.
Groet,
Paul.