Citaat van: Laurent op woensdag 16 december 2009, 22:39:38
Maar dat slaat dus nergens op,
Ho, ho. Weldegelijk!
Jeweve heeft gelijk want je vergeet de snelheid te verdubbellen naar 200
Km/h. Dat zijn wel effies 200 kilometer per uur! En dat is een niet te verwaarlozen factor in het geheel. Ik heb het gehele vraagstuk met behulp van de rekenmachine nog is op m'n gemak geanalyseerd, er daarna nog is een draaitabel op losgelaten, en kom tot de volgende verrassende conclusies:
drie keer dubbel: R
r*R
v*S/A
s zou dan de ideale remweg formulering en ter bepaling zijn. De lok zal precies beremt worden en zodoende tijdig tot stilstand komen. Men zal dit vooraf wel goed moeten uitrekenen anders kunnen afrondingsverschillen en daardoor weer afwijkingen ontstaan. Dit moet goed in de gaten worden gehouden want dan kan het goed mis gaan! Dan zit je met de gebakken peren en kun je zonder meer het spoor gaan opbreken. Hier het getoonde bewijs door Wasmi:
Overigens staat A
s voor het aantal assen in verhouding tot de de formule van A
b. Bij de berekingen is geen rekening gehouden met de toevalligheidsfactortabel die van toepassing moet zijn bij gevaarlijke meewinden. Ook de niet te onderschatten "Gerardsfactor" (stabiliteit) blijft buiten beschouwing want dan wordt het allemaal nog een graadje erger. Zou dat wel het geval zijn geweest is de formule W
K-A
m ook nog is van toepassing en wordt het verhaal wel heel erg ingewikkeld.
De waarheid zal dus wel ergens in het midden liggen...