Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!

Gestart door dolphin zondag 13 december 2009, 12:32:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Nou het idee van stopverbod was je in antwoord 27 al aangedragen..................

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 23:09:47
Nou het idee van stopverbod was je in antwoord 27 al aangedragen..................

Mvg, Johan

Sorry, dat heb ik dan in ieder geval niet zo begrepen, vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 23:09:47
Nou het idee van stopverbod was je in antwoord 27 al aangedragen..................

Mvg, Johan

En in #35 soortgelijke reactie.....
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: woutje op dinsdag 15 december 2009, 06:30:36
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 23:09:47
Nou het idee van stopverbod was je in antwoord 27 al aangedragen..................

Mvg, Johan

En in #35 soortgelijke reactie.....

Je hebt het over een parkeerverbod Ben, Walter en ik hebben het over stopverbod dat is echt wat anders

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Ik herrinner mij ook de motor waarover Catzeiler spreekt.Volgens mij was de motor van Rivarossi.Het was een mechanische constructie,wanneer de motor stroomloos stond werd hij losgekoppeld van het tandwiel.Nooooit meer iets van gehoord ik denk vooral vanwege het hier besproken probleem.
Ik weet ook niet direct een oplossing,is een sterke magneet onder de tender geen oplossing ? En dan bij de stopplaats 2 metalen plaatjes tussen de bielzen Of aan de zijkant van de tender en de stalen plaatjes gecamofleerd in een muurtje. Of andersom de magneet onder of aan de zijkant van de rails.Magneet moet net sterk genoeg zijn om de trein op z'n plaats te houden.Zomaar een idee voor een moeilijk probleem.

                                                                   Succes,  Kees
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Misschien niet het makkelijkst maar kan de motor niet vervangen worden (door een setje met decoder of een andere magneet).Wel spijtig voor zo'n duur model.Denk dat ik hem dan zelf maar niet koop want ik heb veel hellingen.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Nee dat kan niet.

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: bellejt op dinsdag 15 december 2009, 12:11:48
Misschien niet het makkelijkst maar kan de motor niet vervangen worden...
Ik zou het niet doen (als het zou kunnen) want Faulhaber motoren zijn zo'n beetje de beste motoren die er zijn.
En het ligt niet eens aan de motor, het ligt aan de overbrenging, omdat er geen wormwiel in zit.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Een wormwiel is geen ideale oplossing want dan ben je de soepele uitloop gelijk kwijt.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Kees2 op dinsdag 15 december 2009, 15:36:28
Een wormwiel is geen ideale oplossing want dan ben je de soepele uitloop gelijk kwijt.

Tsja het is of het één of het ander.........................

Maar je uitloop is bij digitaal elektronisch in te stellen dus is een worm voor rem op een helling wel zo prettig lijkt mij

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 15:46:45
Citaat van: Kees2 op dinsdag 15 december 2009, 15:36:28
Een wormwiel is geen ideale oplossing want dan ben je de soepele uitloop gelijk kwijt.

Tsja het is of het één of het ander.........................

Maar je uitloop is bij digitaal elektronisch in te stellen dus is een worm voor rem op een helling wel zo prettig lijkt mij

Mvg, Johan

Mijn idee, koploper maakt wel korte metten met zo'n wormwielaandrijving, vr gr Arie :mrgreen:
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Arie

1- dan stel je Koploper niet goed in
2- dan maak je geen gebruik van optrek en afremvertraging van de decoder zelf.

Het is allemaal heel goed te doen  8)

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 16:40:23
Arie

1- dan stel je Koploper niet goed in
2- dan maak je geen gebruik van optrek en afremvertraging van de decoder zelf.

Het is allemaal heel goed te doen  8)

Mvg, Johan

Hoi Johan, dat zag ik al eerder in de reacties voorbij komen. ik heb in koploper de remvertraging van de FX/MFX locs uitgeschakeld ( ik had ergens gelezen, dat koploper deze taak dan overneemt).  De oudere locs moeten in de locs versteld worden, zover ben ik nog niet gekomen. Ik begrijp uit jouw reactie, dat ik beter niet in koploper uit kan schakelen?? Parameters van de loc terugschroeven in CS1R?? Hoever??waar??.
Ik begin eigenlijk nu pas de hele baan te gebruiken en moet alle locs nog ijken en afstellen. Nog weinig ervaring mee. Ik heb deze week pas de lengtes van treinen en blokken ingegeven bijv. Ik vind het ( ondanks dat het nu nog niet helemaal perfect loopt) al wel geweldig met koploper, vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Hallo Arie,

Het beste advies is de optrek/rem vertraging van de decoder wel te gebruiken met Koploper. De optrek/rem vertraging stel je zo in dat de lok rijdende met de handrijregelaar mooi soepel rijdt. Er zijn geen schokjes meer tussen de rijstappen. Optrek en rem vertraging stel ik dus niet extreem in bij de decoder, zeg maar iets (een beetje). De res van het rijgedrag kun je in Koploper beinvloeden. In treintype bijvoorbeeld kun je een instelling maken voor een specifiek treinsoort. Een goederentrein laat je langzamer op snelheid komen dan een stop of sneltrein bijvoorbeeld. Door er mee te stoeien kom je vanzelf  spelende wijs aan jou gewenst rijgedrag.

Kort samenvattend:

*-Met de decoder bepaal je het basis rijgedrag van een model zodat die mooi vloeiend rijdt. (Niet schokken en dat het model een mooie kleine uitloop heeft)

*-Met Koploper bepaal je verder de rijeigenschappen hoe het model zich gedraagd naar een bepaalde inzet (treintype)

Er zijn zoveel mogelijkheden met Koploper, dat moet je gewoon spelende wijs ontdekken  8)

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 17:44:13

Er zijn zoveel mogelijkheden met Koploper, dat moet je gewoon spelende wijs ontdekken  8)

Mvg, Johan

Bedankt Johan, de mogelijkheden lijken inderdaad onbeperkt in koploper, moet me verder ook nog verdiepen hoe de decoders af te stellen in CS1R, vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 10:37:16
Citaat van: woutje op dinsdag 15 december 2009, 06:30:36
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 23:09:47
Nou het idee van stopverbod was je in antwoord 27 al aangedragen..................

Mvg, Johan

En in #35 soortgelijke reactie.....

Je hebt het over een parkeerverbod Ben, Walter en ik hebben het over stopverbod dat is echt wat anders

Mvg, Johan

Johan,

Ik weet wat een stopverbod is.

Stopverbod is helemaal niet nodig zolang er spanning op de baan blijft staan. De topicstarter zoekt een oplossing voor als de spanning eraf gaat. Mijn oplossing is de lok parkeren op een plek zonder helling voordat de spanning van de baan gaat dus voor het afsluiten van Koploper. Dat is eenvoudig te regelen door de lok een bestemming te geven.

Een stopverbod geldt voor altijd en dan heb je niets aan deze trein in een schaduwstation.

Gr, Ben.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Hallo Arie,

In navolging van Johan: de lastregeling heb ik bij al mijn locs wel aanstaan, echter met de optrek- en afrem- vertraging op lage waarden. Immers de decoder moet sneller kunnen remmen en optrekken dan koploper doet,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
@Walter, denk dat we het zelfde doen en bedoelen  8)

@Ben Zijn lok mag helemaal niet op een helling stoppen. Zodra hij stilstaat rolt ie achteruit ook al staat er spanning op de baan.
Dus doorrijden op de helling, waar dan ook.

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
gewoon bij koploper de lok stopverbod geven in de betreffende blokken (ook in zijn eigen variabele route desnoods).Ik doe hetzelfde voor mijn goederentrein omdat die bij het stijgen geen probleem zou krijgen om opnieuw te vertrekken.Ik ga trouwens al die afremvertragingen enzo uitzetten.Koploper doet dat allemaal voor mij.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Ik weet niet of mijn plan erg goed/haalbaar is, maar ik zou de assen van de wielen op de tender zwaarder laten rollen d.m.v.een stukje koper ofzo die dan aan de bodem is vastgesoldeerd, en die dan ervoor zorgt dat (mits de trein niet te hard rijdt) er net genoeg weerstand is om hem te laten staan.
Als je altijd rijdt met die opstelling kan je dit ook doen bij alle wagons, zodat je helemaal genoeg weerstand zou moeten hebben.
Ik neem aan dat het niet erg zwaar is?
en anders zou ik denk ikiets als een ontkoppelspoor maken maar dan zonder ontkoppelaar, maar met alleen zo'n pinnetje die omhoog kan.
Die haak je dan onder je tender(wat heb ik toch met tenders) en dan zou hij moeten blijven staan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 18:30:13

@Ben Zijn lok mag helemaal niet op een helling stoppen. Zodra hij stilstaat rolt ie achteruit ook al staat er spanning op de baan.
Dus doorrijden op de helling, waar dan ook.


Johan: da's niet wat Arie zegt in de start van z'n topic:

Citaat van: dolphin op zondag 13 december 2009, 12:32:47Ik heb een baan met een behoorlijke steiging 3.6% ook in de 2 schaduwstations), en als dit nieuwe set opstelt in het schaduwstation en spanningsvrij komt te staan, rolt hij zo weer naar beneden

Arie: hoe zit het? Kan het zijn dat deze lok een vrijloop heeft als deze spanningsvrij wordt?

Gr, Ben.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Hallo Johnny,

de lastregeling doet meer dan alleen de optrek en afrem vertraging maar zorgt ook dat de loc met constante snelheid blijft rijden, dus ook bergop en bergaf met dezelfde snelheid, nee ik zou deze niet eens willen uitzetten, naar mijn mening dus een slecht advies wat jij hier geeft,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: wissels op dinsdag 15 december 2009, 18:21:06
Hallo Arie,

In navolging van Johan: de lastregeling heb ik bij al mijn locs wel aanstaan, echter met de optrek- en afrem- vertraging op lage waarden. Immers de decoder moet sneller kunnen remmen en optrekken dan koploper doet,

met vriendelijke groet,

Walter

Hoi Walter en Johan, Ik heb nu de op- en afrem waarde's van 1 van de locs op 3sec. gezet, is dit laag genoeg?
Staat de lastregeling vanzelf aan als de op-en afrem vertr. aanstaat, of is dit apart in te stellen?
sorry dat ik zo'n beroep op jullie doe,

vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: woutje op dinsdag 15 december 2009, 19:46:47
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 18:30:13

@Ben Zijn lok mag helemaal niet op een helling stoppen. Zodra hij stilstaat rolt ie achteruit ook al staat er spanning op de baan.
Dus doorrijden op de helling, waar dan ook.


Johan: da's niet wat Arie zegt in de start van z'n topic:

Citaat van: dolphin op zondag 13 december 2009, 12:32:47Ik heb een baan met een behoorlijke steiging 3.6% ook in de 2 schaduwstations), en als dit nieuwe set opstelt in het schaduwstation en spanningsvrij komt te staan, rolt hij zo weer naar beneden

Arie: hoe zit het? Kan het zijn dat deze lok een vrijloop heeft als deze spanningsvrij wordt?

Gr, Ben.

Hoi Ben, de klokanker motor heeft simpelweg geen weerstand, vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Dan moet je niet zeggen dat de lok terugrolt als de baan spanningsloos wordt, vandaar de verwarring.

Over lastregeling: dit heeft helemaal niets met optrek en afrem vertraging te maken. En de lastregeling is ook helemaal niet instelbaar bij een M* lok.

Gr, Ben.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Hallo Arie,

Ik heb hier de optrek/afremvertraging inderdaar rond de 2 á 3 seconden staan.
Net ietsje geven, Koploper doet de rest.

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: woutje op dinsdag 15 december 2009, 19:53:13
Dan moet je niet zeggen dat de lok terugrolt als de baan spanningsloos wordt, vandaar de verwarring.

Over lastregeling: dit heeft helemaal niets met optrek en afrem vertraging te maken. En de lastregeling is ook helemaal niet instelbaar bij een M* lok.

Gr, Ben.

Sorry dat ik "spanningsloos"heb geschreven, ik stam nog uit het trafo tijdperk. De loc rolt gewoon meteen de helling af als hij niet "aangestuurd" wordt ( loos staat, spanningsloos, uitstaat enz enz.)
Bedankt voor de info over lastregeling, vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 20:20:39
Hallo Arie,

Ik heb hier de optrek/afremvertraging inderdaar rond de 2 á 3 seconden staan.
Net ietsje geven, Koploper doet de rest.

Mvg, Johan

Dank je Johan, ik ga nu lekker verder met afstellen en ijken van de locs, vr gr Arie :D
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
bedoelde ook niet dat je de lastregeling moest uitschakelen.Met enzo bedoelde ik de rangeerstanden.Lastregelinginstelling spreekt zelfs koploper niet aan.Die heeft een ingebouwde lastregeling voor de op en afrem mogelijkheden die je per treinsoort zelf kan bepalen door de tijden te laten varieren.Heb er zelfs nooit op gelet  of je bij de marklin decoders die last regeling kan uitschakelen.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Misschien om helderheid te scheppen het volgende.

Lastregeling van de decoder (ook wel cruisecontrol genoemd) zorgt ervoor dat een lok onafhankelijk van de belasting dezelfde snelheid blijft houden. In theorie zie je geen verschil in snelheid tussen helling omhoog of naar beneden, in de decoder wordt de snelheid constant gehouden. Bij veel decoders is de lastregeling enigzins instelbaar maar dat vraagt wel enige kennis. Default hebben de meeste moderne decoders geen aanpassing nodig.

Optrek en afrem vertraging is precies wat het zegt: de lok trekt op of remt af met een bepaalde in te stellen versnelling of vertraging. Dit is instelbaar in de decodersettings. In oudere M* decoders kan dit met het beroemde potmetertje. Belangrijk is dat de optrek en afrem vertraging nooit geheel op nul gezet wordt zoals ook Johan en Walter al meldde. Het rijgedrag tussen de decoderstappen wordt dan minder soepel en schokkerig.

In Koploper komt de term "massa simulatie" aan de orde. Deze is instelbaar in "onderhouden treintype" zodat b.v. een lok die een "zware" goederentrein trekt langzamer op snelheid komt als dezelfde lok die 4 rijtuigen trekt.

Gr, Ben.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: woutje op dinsdag 15 december 2009, 21:14:55
Misschien om helderheid te scheppen het volgende.

Lastregeling van de decoder (ook wel cruisecontrol genoemd) zorgt ervoor dat een lok onafhankelijk van de belasting dezelfde snelheid blijft houden. In theorie zie je geen verschil in snelheid tussen helling omhoog of naar beneden, in de decoder wordt de snelheid constant gehouden. Bij veel decoders is de lastregeling enigzins instelbaar maar dat vraagt wel enige kennis. Default hebben de meeste moderne decoders geen aanpassing nodig.

Optrek en afrem vertraging is precies wat het zegt: de lok trekt op of remt af met een bepaalde in te stellen versnelling of vertraging. Dit is instelbaar in de decodersettings. In oudere M* decoders kan dit met het beroemde potmetertje. Belangrijk is dat de optrek en afrem vertraging nooit geheel op nul gezet wordt zoals ook Johan en Walter al meldde. Het rijgedrag tussen de decoderstappen wordt dan minder soepel en schokkerig.

In Koploper komt de term "massa simulatie" aan de orde. Deze is instelbaar in "onderhouden treintype" zodat b.v. een lok die een "zware" goederentrein trekt langzamer op snelheid komt als dezelfde lok die 4 rijtuigen trekt.

Gr, Ben.

Hoi Ben, bedankt voor je uitleg, nog een hoop te leren! Maar ja 20 jaar geleden een baan gemaakt waar ook 12 treinen automatich op konden rijden, en dat ging ook niet vanzelf. Ook toen al wisselstraten alleen met relais geschakeld, iedere trein stuurde dan met schakelrails devolgende aan, toen was het grootste probleem, dat de locs allemaal verschillende snelheden liepen. In de stationssecties lagere spanningsdelen en helling op hogere spanning.  Ik vind het daarom ook wel verwonderlijk dat je tegenwoordig vol de spanning op de rails hebt staan en met koploper zo feilloos worden aangestuurd, super leuk, ik geef het ook nog lang niet op.  vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Nog eerder, ergens in de mid sixties, was er het ROT 10 treinen systeem. Hierbij dienden de wisselstroommotoren omgebouwd te worden door de veldspoelen te verwijderen en te vervangen door permanentmagneten. Vervolgens kregen de individuele lox een decoder die elk hun eigen adres kregen. Daarna kon je je met tien treinen onafhankelijk van elkaar rijden.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: catzeiler op dinsdag 15 december 2009, 22:28:38
Nog eerder, ergens in de mid sixties, was er het ROT 10 treinen systeem.

Vervolgens kregen de individuele lox een decoder die elk hun eigen adres kregen. Daarna kon je je met tien treinen onafhankelijk van elkaar rijden.

Niks decoders bij was een hoogfrekwent systeem. Ik de lok werd een filter gezet zodat die lok allen op zijn eigen frekwentie reageerde, de rest werd uitgefilterd. Met 10 frekwenties was je idd uitgepoept. Ieder frekwentie werd door een kleur op de regelknop gekenmerkt. Dus adressen kende ze niet.

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 22:39:58
Citaat van: catzeiler op dinsdag 15 december 2009, 22:28:38
Nog eerder, ergens in de mid sixties, was er het ROT 10 treinen systeem.

Vervolgens kregen de individuele lox een decoder die elk hun eigen adres kregen. Daarna kon je je met tien treinen onafhankelijk van elkaar rijden.

Niks decoders bij was een hoogfrekwent systeem. Ik de lok werd een filter gezet zodat die lok allen op zijn eigen frekwentie reageerde, de rest werd uitgefilterd. Met 10 frekwenties was je idd uitgepoept. Ieder frekwentie werd door een kleur op de regelknop gekenmerkt. Dus adressen kende ze niet.

Mvg, Johan

Dat heb ik wel eens gezien bij iemand, diegene is nu begonnen met..................................................ja, koploper natuurlijk, vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Mag ik een idee de lucht in gooien?

Achter de lok een 2 assige bagagewagen.
Op de bagagewagen 1 of 2 van de assen vervangen door assen met tandwielen.
In de bagagewagen constructie maken die via pennetjes oid de tandwielen op de assen tegenhoud waardoor de wagen niet kan rollen.
Voor dit schakel meganisme zou je een wissel spoel voor cd rails kunen misbruiken of een ander iets dat vogens zelfde princiepe werkt, misschien is en een manier servos voor te kunnen gebruiken.

Ben ik beetje duidelijk? :oops: of heeft iedereen een abracadabra gevoel?
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
ha, kijk, dat lijkt wel op een parkeerrem :-) als dat nou in de lok past.....
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
dat gaat nooit in een lok passen vandaar het idee van de bagagewagen, die moet zan wel permanent met de lok mee rijden, en de wielen moeten bandjes krijgen voor extra weerstand anders werkt het nog niet
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
een beetje off topic, maar hoe kan het dan zo zijn dat een klokanker motor geen weerstand heeft?
dan is het toch ook zo dat als je er stroom op zet dat hij dan gewoon blijft staan?!? :? :?

ik snap het principe niet echt,of gaat het via electromagneten ofzo?

zou er iemand een foto kunne uploaden van het mechanisme?

ik snap er echt niets van :? :? :?
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Stefan als je weet hoe een gewone gelijkstroom motor werkt of een dynamo dan vindt je in antwoord 43 het antwoord op je vraag.

Voor als je niet de eigenschappen weet van een gewoon gelijkstroom motortje het vogende. Hier vindt je het principe van een gelijkstroommotortje

De spoelen zijn om een weekijzeren kern gewikkeld. Als er nu geen stroom op het motortje staat heeft de rotor (waar het asje aanvast zit) weerstand van de magneet die er omheen zit. Dat komt omdat de magneet de rotor die van weekijzer is magnetisch vasthoud.

Bij de klokanker is de rotor van kunstof. De magneet houdt de rotor dus niet magnetisch vast als er geen stroom op de motor staat. Het asje kan vrij draaien

Ik hoop dat je het nu een beetje begrijpt.

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
ik denk dat ik het nu wel een beetje door heb...

maar dan hebben we nog wel het probleem dat hij terugrolt...

ik weet niet of het mogelijk is, misschien zelfs wel een beetje DOM, maar zou je dan niet een magneetje kunne plaatsen zodat er ietsje weerstand ontstaat?

ik zeg dit met grote onzekerheid,want ik weet niet wat dit zou doen met het motortje of de decoder,maar misschien dat het wel wat is.
(ik heb zelf niet zo'n motor, anders had ik dat al wel geprobeerd)

kun je anders een paar nummers geven van die motoren, dan kan ik ze zelf opzoeken?
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Hallo. ik heb van Wasmi de oplossing voor mijn probleem gekregen :shock:

http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/Russland_Einsatz_des_Schienenwolf.jpg

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Waarom dan niet die klokanker vervangen door een andere motor ? Dat kan toch niet zo moeilijk zijn.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Johnny, heb je #57 al gelezen?
Daar staat het antwoord op jouw vraag, die je ook al in #55 stelde.
Misschien is er wel een gelijkstroommotor te vinden die erin past, maar dan boet je wel in aan rijeigenschappen.
Een Faulhabermotor is zo'n beetje het beste qua motoren.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: dolphin op donderdag 17 december 2009, 15:12:59
Hallo. ik heb van Wasmi de oplossing voor mijn probleem gekregen :shock:

http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/Russland_Einsatz_des_Schienenwolf.jpg

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: vr gr Arie
:P :P
denk niet dat dat goed is voor zijn puko's en zijn bielzen :P :P :P

boverndien worden zijn spoorstaven erdoor verbogen.
wel grappig als je baldadig bent ofzo :P :P :P :P :P