Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!

Gestart door dolphin zondag 13 december 2009, 12:32:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Ik heb gisteren op Houten het zojuist uitgekomen set 26556  Württembergische sneltrein. (Schnellzug, K.W.St.E.) aangeschaft( superprijs) 8). Prachtige rijeigenschappen en geluiden. Gewoon een superset.

Ik heb een baan met een behoorlijke steiging 3.6% ook in de 2 schaduwstations), en als dit nieuwe set opstelt in het schaduwstation en spanningsvrij komt te staan, rolt hij zo weer naar beneden :shock: :shock: :shock:
De C loopt zo makkelijk weg als er geen spanning opstaat, naar mijn weten is dit de enige loc van Marklin die dit doet.
Ik rijdt met koploper en kan niets bedenken, zodat ik het set toch kan gebruiken, wie heeft er een idee???? :?: :idea:



vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. (Schnellzug, K.W.St.E.)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. (Schnellzug, K.W.St.E.)
Hallo Arie,

de afremvertraging van de decoder veel korter instellen is overigens absoluut een noodzaak om te rijden met koploper zal je probleem vermoedelijk oplossen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:26556 Württembergische sneltrein. (Schnellzug, K.W.St.E.)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. (Schnellzug, K.W.St.E.)
Walter, bedankt voor je reactie, ik zet de (marklin)afremvertraging zelfs uit uit in koploper, zodat koploper afremt.
Mijn probleem met deze loc is dat hij als hij NIET aangestuurd wordt door koploper of cs1r hij (of zij) gewoon van de helling afrolt!
De meeste locs hebben genoeg wrijving of zelfs wormwiel aandr, zodat ze blijven staan, een C niet,

vr gr Arie.

nb Ben inmiddels koploper full trottle aan het uitproberen, 12 treinstellen op de baan, machtig :D
Re:26556 Württembergische sneltrein. (Schnellzug, K.W.St.E.) probleem!
Dag Arie,

klopt als een bus jouw verhaal. Ikzelf heb deze set ook ( 3711) met wagons en kan hem op een helling niet laten stoppen omdat hij naar beneden rolt. Mijn 3412( identieke motor) heeft hetzelfde "manco".
Hoe je dit zou moeten oplossen zou ik niet weten. Onze technici op dit forum zullen denk ik wel een oplossing klaar hebben.

Gegroet:
Erik
Re:26556 Württembergische sneltrein. (Schnellzug, K.W.St.E.) probleem!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. (Schnellzug, K.W.St.E.) probleem!
Citaat van: Erik Salden op zondag 13 december 2009, 15:09:52
Dag Arie,

klopt als een bus jouw verhaal. Ikzelf heb deze set ook ( 3711) met wagons en kan hem op een helling niet laten stoppen omdat hij naar beneden rolt. Mijn 3412( identieke motor) heeft hetzelfde "manco".
Hoe je dit zou moeten oplossen zou ik niet weten. Onze technici op dit forum zullen denk ik wel een oplossing klaar hebben.

Gegroet:
Erik


Bedankt Erik, ik hoop ook dat onze technici op het forum een oplossing weten :shock: :shock: :shock:  vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Op het moment dat hij stilstaat een blok voor de wielen gooien. :D
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Dropje op zondag 13 december 2009, 19:43:56
Op het moment dat hij stilstaat een blok voor de wielen gooien. :D

Ik dacht eigenlijk aan het monteren van een handrem 8)
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
wat is een superprijs? wel een SUPERSET ! ik ben jaloers op je.
loopt ie voor of achteruit naar beneden?

grt. rene
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: tjebbe op zondag 13 december 2009, 20:08:45
loopt ie voor of achteruit naar beneden?

grt. rene

Net hoe de helling ligt lijkt mij  :wink:

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 13 december 2009, 20:10:33
Citaat van: tjebbe op zondag 13 december 2009, 20:08:45
loopt ie voor of achteruit naar beneden?

grt. rene

Net hoe de helling ligt lijkt mij  :wink:

Mvg, Johan

justem :mrgreen:
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Zou je niet kunnen instellen dat ie met 0,1% vooruit gaat als je hem stil zet ofzo..?
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Robbert op zondag 13 december 2009, 20:49:51
Zou je niet kunnen instellen dat ie met 0,1% vooruit gaat als je hem stil zet ofzo..?

Lijkt me niet want als je stopt en de baan uitschakeld staat er geen stroom meer op en loopt hij ook weg.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Robbert op zondag 13 december 2009, 20:49:51
Zou je niet kunnen instellen dat ie met 0,1% vooruit gaat als je hem stil zet ofzo..?

Hoi Robbert, ik ben bang dat hij dan verbrand, vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Enige oplossing is mechanisch tegenhouden. Hoe, ik heb wel een idee maar om dat nu uit te voeren voor die ene lok, lijkt mij niet dat je dat gaat doen.
Wat is het idee dan  :roll: wel een beweegbaar stootblok maken. Als de trein binnen is laat je via koploper achter de trein een stootblok plaatsen. Hoe, simpel via een servo. Wegrijden kan gewoon en dan klap je het stootblok weer van het spoor af. Een betrouwbaar mechaniekje is wel te verzinnen.

Het idee komt van de werkelijkheid. Het rangeerbahnhof Neurenberg kent inklapbare stootblokken. Schaal 1:1 dus.

Dus zo gek is mijn idee niet. Het alleen de vraag of jet het wilt  :wink: :mrgreen:

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
In een Railhobby van ergens uit de jaren tachtig heb ik iets gelezen over een toen revolutionaire motor die bij afwezigheid van spanning geen weerstand had. Bijgevolg had deze bij stroomloze stukken voor een sein een mooie lange uitloop.Keerzijde van de medaille is dat ie op een stroomloze helling naar beneden rolt. Als je het artikel wil, kan ik het wel opzoeken, ik moet dan wel ff een fors aantal jaargangen doorworstelen.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Er een tweede loc achter parkeren, is dat wat? :D
Een soort van parkeerremlok dus. En van die de koppeling afhalen, anders zit ie steeds vast.
Dirk-Jan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Kan je nu al wel vertellen dat het een klokankermotor betreft en als de aandrijving geen wormwiel bevat dat loopt een dergelijl model met deze motor terug op de helling. Klokankermotoren zijn thans bekent van Faulhaber, Maxon en Escap.

99% van de modellen met een klokankermotor hebben ook een wormwiel dus doet zich daar het probleem van teruglopen op een helling niet voor.

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: catzeiler op zondag 13 december 2009, 22:02:34
In een Railhobby van ergens uit de jaren tachtig heb ik iets gelezen over een toen revolutionaire motor die bij afwezigheid van spanning geen weerstand had. Bijgevolg had deze bij stroomloze stukken voor een sein een mooie lange uitloop.Keerzijde van de medaille is dat ie op een stroomloze helling naar beneden rolt. Als je het artikel wil, kan ik het wel opzoeken, ik moet dan wel ff een fors aantal jaargangen doorworstelen.
Ik durf het bijna niet te vragen....... vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Op het moment dat de trein stil staat of als de spanning eraf gehaald wordt electromagnetisch een pinnetje door de rails tussen de staven omhoog laten gaan hoest niet zo lang te zijn genoeg om bijvoorbeeld de 1e as tegen te houden, failsafe is spanningsvrij deze omhoog en electrisch te laten zakken.
Kan volgens mij met een verticaal geplaatste wisselaandrijving al redelijk gerealiseerd worden.
Re:26556 Württembergische sneltrein. (Schnellzug, K.W.St.E.)
Citaat van: dolphin op zondag 13 december 2009, 13:12:50
ik zet de (marklin)afremvertraging zelfs uit uit in koploper, zodat koploper afremt.

Dit is niet verstandig. De optrek en afremvertraging dien je zodanig in te stellen dat je lok zonder schokjes rijdt tussen de individuele decoderstappen. Staat los van de massa simulatie van Koploper (mits je niet overdrijft met je decodersettings).

Over je probleem van terugrollen: Dropje heeft het best uitvoerbare advies.

Gr, Ben.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Ik zal het artikel opzoeken.
Re:26556 Württembergische sneltrein. (Schnellzug, K.W.St.E.)
Citaat van: woutje op zondag 13 december 2009, 22:30:27
Over je probleem van terugrollen: Dropje heeft het best uitvoerbare advies.

Gr, Ben.

Toch zou ik liever een trein tegen een stootblok laten rollen dan tegen een asje tegen een pinnetje.

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Je bent niet de enige met dit probleem, Arie.
Het is dan ook niet de enige lok met zo'n motor; mijn DRG BR05 (37052) flikt dit ook  :?
Je kan het al zien aan komen als je de lok op een spanningsloos stuk rails vooruit duwt: geen weerstand, rolt weg als een wagon.

Ook ik ben benieuwd of er een zinnige, uitvoerbare oplossing komt.
(en niet van het niveau van zet een zware magneet onder de rails....)
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Ik weet niet of het praktisch haalbaar is, maar zat te denken om een dun koperen stripje, met een uiteinde, op de puko's te solderen.
Dit stripje staat dan enigzins omhoog geveerd en aan de kant van het hoogste punt is het stripje omgevouwen.
Zodra de lok over het stripje rijdt, veert deze naar beneden, door de druk van de sleper.
Zodra de lok stopt en de sleper voorbij het stripje is, zal de lok achteruit rollen en zal de achterkant van de sleper tegen het omgevouwen deel van het stripje komen en de lok blokkeren.
Probleem is misschien wel dat je moet opppassen voor sluiting.
Het is maar een idee en er zal wat finetuning bij komen kijken.
Ik heb even snel een schematisch tekingetje gemaakt.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Realistisch zou het zijn als je aan het begin van de helling een wissel zou plaatsen, die een terugrollende trein "opvangt" en naar een stootblok aan het einde van een kort, doodlopend spoortje leidt.

Als je helling uit meerdere automatiserings-blokken bestaat, zou je dat beveiligingsspoortje aan het begin van elke blok moeten plaatsen.

Je voorkomt daarmee het terugrollen niet, maar je zorgt er wel voor dat het terugrollen geen kwaad meer kan. Tenzij de trein zo hard terugrolt dat hij voor of tegen het stootblok ontspoort natuurlijk  :shock:
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Ad idee is briljant maar dan heb je het hele treingewicht tegen de sleper rusten  :o das ook niet fijn  :(

Mvg, Johan.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Tja.... als je overal wilt kunnen stilstaan heb je dus een rem nodig in de trein, en niet op je baan. Valt er niet iets te verzinnen in de lok gekoppeld aan een decoderfunctie??
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Wasmi op maandag 14 december 2009, 08:50:42
Tja.... als je overal wilt kunnen stilstaan heb je dus een rem nodig in de trein, en niet op je baan.

Probleem speelt alleen op de helling, mag aannemen dat je helling niet je hele baan is.
Met Koploper kun je afdwingen door een stopverbod in een blok toe te passen niet te stoppen op een doorgaand spoor in de helling stopverbod is in te stellen voor specifiek één trein dus is alleen het schaduwstation gelegen op de helling vormt een probleem.
Op lossing aangedragen met een wissel er achter met stootblok ligt in de lijn van een dynamisch stootblok alleen wat eenvoudiger te realiseren. Prima oplossing!

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: EgMaf op maandag 14 december 2009, 00:02:59
Realistisch zou het zijn als je aan het begin van de helling een wissel zou plaatsen, die een terugrollende trein "opvangt" en naar een stootblok aan het einde van een kort, doodlopend spoortje leidt.

Tenzij de trein zo hard terugrolt dat hij voor of tegen het stootblok ontspoort natuurlijk  :shock:
Het probleem hier is dat de trein idd tegen het stootblok botst en niet beheersbaar is.
Lijkt me ook niet gezond voor je dure trein als ie 10x per dag achteruit tegen het stootblok klapt.
Tenzij je koploper zo aanstuurt dat je het doodlopende spoor detecteert en de C gecontroleerd achteruit laat rijden.

Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 00:03:09
Ad idee is briljant maar dan heb je het hele treingewicht tegen de sleper rusten  :o das ook niet fijn  :o
Daar ben ik me wel terdege van bewust Johan.
Maar omdat de sleper opgesloten zit tussen de lok en rail, kan deze geen kant op.
Je zal er ook voor moeten zorgen dat de strip zo gemonteerd wordt, dat de trein na het stoppen maar een heel klein stukje achteruit kan rollen, om de snelheid zo laag mogelijk te houden.
En het blijft maar een idee, ik heb ook geen idee of het eenvoudig realiseerbaar is.
Het probleem dat hier is aangekaart door Arie is dan ook niet makkelijk op te lossen.
Misschien dat een combinatie van meerdere ideeën tot een goede oplossing kunnen leiden.
Een andere maar rigoureuzere oplossing is het "hellingvrij" maken van de schaduwsporen.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Kappa op maandag 14 december 2009, 10:25:59
Het probleem hier is dat de trein idd tegen het stootblok botst en niet beheersbaar is.

Denk dat dat erg mee zal vallen, het is geen waonnetje wat de helling af raast. De lok heeft een overbrenging dus er is wel degelijk mechanische weerstand echter die is niet vodoende om de trein geheel stil te houden. Ik verwacht dat de trein langzaam achteruit zakt en niet met een rotvaart zoals jij verondersteld.

Ik blijft toch bij het idee dynamisch stootblok, dan houdt je de afstand wat de trein achteruit rijdt nl ook klein.

Mvg, Johan

Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Hoe dan ook, ik vind het een slechte zaak van marklin om deze set voor een dikke 600,- uit te brengen en dan niets te verbeteren. Dit probleem moet bekend zijn geweest van de oude loks. Ik stond op het punt hem ook te kopen maar zie er nu vanaf. Het grootste deel van mijn baan bestaat uit hellingen en ook als het bloksysteem in werking treed vind ik dat ze echt stil moeten staan. Dat is toch wel het minste wat je kan verwachten voor dit geld. Weer heel jammer want de set is erg mooi.

Olaf.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Eigenlijk heeft deze lok de best denkbare aandrijving.
Een zeer soepele en stille motor, met een mooie uitloop door de wormwielloze overbrenging.
Dus voor die ?600,- krijg je juist heel veel.
Tis alleen zo dat elke aandrijfsysteem weer z'n nadelen kent.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Heej,

Kun je dan niet iets van een ankertje maken aan de loc. Dat als hij achter uit rolt dat hij zichzelf dan tegen houd. Dan verankerd de loc zich op de dwars ligger.

Helaas hoor je dan wel het geratel van de anker over de rails.
tis maar een idee  :oops:

GR Mark
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Kappa op maandag 14 december 2009, 12:46:40
door de wormwielloze overbrenging.

Tis net een puppie, ook ontwormd  :lol: :lol: :lol:

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Vrienden, heel erg bedankt voor het meedenken, ik heb inventieve oplossingen voorbij zien komen, sommige zelfs voorzien van  plaatjes/werktekening! Helaas gebruik ik de ( 6) sporen ook nog eens 2 kanten op, zodat alle oplossingen ineens niet meer uitvoerbaar zijn.
Als er geen oplossing is in de loc zelf, moet ik de handdoek in de ring gooien.
Het slimste lijkt het me dan ook maar om deze loc in de vitrine te zetten en met een andere te gaan rijden 8), nogmaals bedankt,  vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: dolphin op zondag 13 december 2009, 12:32:47Ik rijdt met koploper en kan niets bedenken, zodat ik het set toch kan gebruiken

Voordat je Koploper afsluit zet je je trein op een spoor zonder helling.

Of je verkoopt de lok en koopt iets anders wat dit probleem niet heeft.

Gr, Ben.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Arie,

Zet hem maar in je virtrine en geniet er daar van. Je kunt hem ook af en toe laten rijden en dan zorgen dat hij niet op de helling hoeft te stoppen. Dan geniet je er ook van.


Dick
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 12:56:41
Citaat van: Kappa op maandag 14 december 2009, 12:46:40
door de wormwielloze overbrenging.
Tis net een puppie, ook ontwormd  :lol: :lol: :lol:
Gelukkig heeft mijn hond geen last van wormwielen. :mrgreen:

Arie, heb je geen opstelsporen die wel vlak zijn dan?
Dat je deze trein alleen daar opstelt.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Ik heb geen idee hoe de tandwielen / overbrenging in deze loc zit.
Maar zou je niet een passend wormwieltje op 1 van de tandwielen kunnen zetten? Dat verder vrij kan draaien?
Dan ben je het voordeel van een wormwielloze (woord kende ik nog niet 8) ) overbrenging wel kwijt maar heb je het nadeel ervan ook niet meer.

Succes,
Kiezel :)
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: dolphin op maandag 14 december 2009, 15:05:13
Vrienden, heel erg bedankt voor het meedenken, ik heb inventieve oplossingen voorbij zien komen, sommige zelfs voorzien van  plaatjes/werktekening! Helaas gebruik ik de ( 6) sporen ook nog eens 2 kanten op, zodat alle oplossingen ineens niet meer uitvoerbaar zijn.

Mijn plan met de opvang-wissel werkt ook als er 2 kanten op gereden wordt: Gewoon een elec. wissel van maken die alleen naar het opvangspoor gaat als er een trein moet stoppen.
Eventueel kun je Koploper zelfs zo instellen dat de trein rustig tegen het stootblok aangezet wordt.

Is niet simpel, maar dat maakt de hobby juist leuk, toch :)
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Antislip-bandjes mischien? :?
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Eddie E69 op maandag 14 december 2009, 19:14:52
Antislip-bandjes mischien? :?

Zal weinig helpen als de lok letterlijk weg rolt  :lol:

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
hoe kan die lok nou wegrollen?! :roll:
De motor heeft toch een permanent magnetisch veld, die houdt toch het anker tegen, en zodoende de aandrijving...................... :|
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Eddie E69 op maandag 14 december 2009, 19:32:17
De motor heeft toch een permanent magnetisch veld, die houdt toch het anker tegen, en zodoende de aandrijving...................... :|

Een klokanker heeft wel een magnetisch veld maar geen weekijzeren kern daardoor is er geen weerstand van de stilstaande motor en er is geen haakse wormwiel overbrenging aanwezig. De lok rolt echt de helling af  8)

Pak maar eens een klokanker motortje en draai het asje maar eens met de hand, Gaat soepel, je voelt geen polen die zich naar de mangeten richten. De rotor waar de polen omgewikkeld zijn, zijn van kunststof, is geen weekijzeren kern.

Mvg, Johan
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Tsssss! :?
Daar hebben ze blijkbaar niet over nagedacht............... :roll:
Zijn er meerdere lok's met het zelfde systeem?
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: Kappa op maandag 14 december 2009, 15:49:41
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 12:56:41
Citaat van: Kappa op maandag 14 december 2009, 12:46:40
door de wormwielloze overbrenging.
Tis net een puppie, ook ontwormd  :lol: :lol: :lol:
Gelukkig heeft mijn hond geen last van wormwielen. :mrgreen:

Arie, heb je geen opstelsporen die wel vlak zijn dan?
Dat je deze trein alleen daar opstelt.

Hoi Ad, het is inderdaad mogelijk de C op het onderste traject te laten rijden 2 opstelsporen in het zicht 5 achterin het schaduwstation.
Jammer is dan wel dat de trein niet door het S bahn station kan rijden dan, vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: EgMaf op maandag 14 december 2009, 18:21:41
Citaat van: dolphin op maandag 14 december 2009, 15:05:13
Vrienden, heel erg bedankt voor het meedenken, ik heb inventieve oplossingen voorbij zien komen, sommige zelfs voorzien van  plaatjes/werktekening! Helaas gebruik ik de ( 6) sporen ook nog eens 2 kanten op, zodat alle oplossingen ineens niet meer uitvoerbaar zijn.

Mijn plan met de opvang-wissel werkt ook als er 2 kanten op gereden wordt: Gewoon een elec. wissel van maken die alleen naar het opvangspoor gaat als er een trein moet stoppen.
Eventueel kun je Koploper zelfs zo instellen dat de trein rustig tegen het stootblok aangezet wordt.

Is niet simpel, maar dat maakt de hobby juist leuk, toch :)

Ik kan daar later nog eens over denken, nu moet er nog zoveel aan de baan in opbouw gebeuren.................vr gr Arie
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Standaard in dubbeltractie rijden met een loc die dit niet heeft?

Zonder gekheid, ik vind deze loc in een woord geweldig! Een zacht duwtje met je pink duwt hem weg.
Net echt! Helaas heeft ie geen rem, waardoor dit soort praktische nadelen een rol speelt.
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Hallo Arie,

een stopverbod voor deze C loc op de helling zou een optie kunnen zijn, hiervoor een variabele route voor deze loc in Koploper gebruiken.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:26556 Württembergische sneltrein. PROBLEEM met terugrollen!!!
Citaat van: wissels op maandag 14 december 2009, 23:01:41
Hallo Arie,

een stopverbod voor deze C loc op de helling zou een optie kunnen zijn, hiervoor een variabele route voor deze loc in Koploper gebruiken.

met vriendelijke groet,

Walter

Kijk, dat lijkt me inderdaad wel een goed uit te voeren plan, het S-bahn station en de ondersporen zijn namelijk wel vlak. Gewoon de schaduwstations overslaan voor deze C.

Eerst nog een tijdje proefrijden en fijntunen, ik rij pas sinds het weekend met de komplete baan, wel gaaf, vr gr Arie