Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)

Gestart door Laenderbahn027 zondag 13 december 2009, 10:43:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Voor 1 ombouw stelt het niks voor, maar wel bij 30 stuks...
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: William027 op maandag 04 januari 2010, 11:36:31
Citaat van: HOTrack op zondag 03 januari 2010, 21:30:21
Citaat van: William027 op maandag 28 december 2009, 17:24:48
Hmmm, dat van de garantie is wellicht een puntje, maar als ik jouw link volg, vind ik voor verzendkosten 7,50. Dan ga ik over de 40 euro. OK, mét wellicht wat meer garantie, dus zeker het overwegen waard voor de volgende keer! Maar eerst even prutsen...

Desalniettemin, bedankt voor je reactie ennuh, correct me if I'm wrong...

Het is 36 euro inclusief die 7,50 euro verzendkosten, anders zou het wel heel erg duur worden...  :lol:

Dus dan is het 2,45 euro goedkoper, aantal maakt voor de verzendkosten niet uit en je hebt gegarandeerd garantie...  :D

Daarnaast is het leuker om een Nederlandse detailhandelaar te steunen dan een Duitse eBay-er, toch?  8)

Sorry voor het off-topic geneuzel over prijzen, it's on topic now again!

Ik neuzel even mee: het is 36 euro ex verzendkosten, die komen er nog eens bij (voor een ombouwsetje decoder plus magneet). Ik zal eens neuzen wat ze nog meer hebben, kijken of ik mijn "verraad" dan nog goed kan maken ;-)!

Je hebt gelijk...  :oops: Ik dacht dat je het alleen over de ESU 52610 decoder had nml... De set is inderdaad iets van 35.50 euro. Zal bij afname van meerdere ook wel wat goedkoper kunnen neem ik aan...
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: huub op zondag 03 januari 2010, 11:03:01
Citaat van: William027 op zondag 03 januari 2010, 10:51:26
Dan kunnen we daar samen voor naar een oplossing zoeken! Kijken of je misschien ook nog iets aan mijn aanwezigheid op het forum hebt ;-).

Wie weet, iedereen heeft weer andere vaardigheden en inzichten.......
Maar hier is de foto van de LED verlichting van mijn 3053.
De constructie is niet het zelfde als van de 3034, wel de 3050 (SBB AE6/6) daar heb ik op de plek van het lampje een afstandsbus geschroefd en daar 3 ledjes op geplakt.
In onderstaande foto zie je een blokje plastic met de leds, mijn oplossing voor deze lok.
De 2 leds aan de zijkant stralen direct in de betreffende lichtgeleider en de bovenste led doet dat voor de lichtgeleider in de kap.

Moet ik mijn 3050 nog open schroeven ?
Dat moet toch een keer om die Lenzdecoder te vervangen door een ESU......





Hoi Huub,

Vraagje: hoe kom je aan deze LED-opstelling en waar koop je deze?

Bedankt weer! Ik moet namelijk toch iets doen aan het geflikker van de verlichting... LEDs lijken me een hele mooie technologie, maar zoeken op LED op het forum geeft me onvoldoende informatie...
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Dat zal je toch zelf moeten verzinnen en maken.....
Leds zijn overal te koop, ik bestel ze meestal bij:

http://stores.shop.ebay.de/ledbaron__W0QQ_armrsZ1
Of bij Conrad, maar in Eindhoven zijn ook elektronicawinkels zoals Wiener en Brigatti.

Maar daarmee ben je er nog niet, er zijn zoveel verschillen in behuizingen, kleuren, lichtopbrengst, afstraalgedrag.....
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Hallo,

Hier een laatste update van mijn kant, aangezien de loc nu prima loopt me eveneens prima werkende verlichting. Tevens zal ik een lijst geven met zaken die ik de volgende keer toch echt anders zou doen.

Op onderstaande foto zien jullie de loc, volledig uit elkaar. Alles is wel nog vastgesoldeerd, want een dergelijke ?destructieve? handeling vereist enige moed...



Vervolgens is het een kwestie van de draden lossolderen op de cruciale plaatsen (immers, dan is terugbouwen naar analoog ook niet zo moeilijk) en vervolgens, volgens de uitstekende ESU handleiding, de draden van de decoder op de juiste plaatsen solderen.



Wat me nog het meest stoorde tijdens de ombouw is de diameter van de draden aan de decoder, plus de lengte ervan. Zelfs voor een relatief kleine loc als de 3034 is het nagenoeg onmogelijk om zowel de verlichting aan de ene, als aan de andere kant aan te sluiten: de draad staat dan dermate strak, dat ik er maar een stuk standaard draad aan vast heb gesoldeerd zodat de afstand wel netjes te overbruggen was.



Ook moest er nieuwe verlichting komen, waarbij de fitting geïsoleerd is van de massa van de loc. Met enige moeite heb ik de fitting in de oude metalen fitting van het originele lampje geplaatst (waarbij dan weer wél de klemlipjes van deze houden sneuvelde). Een stukje dubbelzijdige tape doet wonderen.



Het resultaat, zeker na het aanpassen van enkele CV?s (opnieuw volgens de handleiding) is zonder meer bevredigend. Dit smaakt naar meer!



Bedankt aan iedereen en met name Huub voor de hulp tijdens deze ombouw.

Lessons learned (hoe banaal ook):
-) Koop een adapter-stekker waar je de ESU-decoder aan kunt koppelen. Dit geeft én veel langere draden (ca. 30 cm volgens de omschrijving), én het maakt het makkelijker om van decoder te wisselen indien nodig;
-) Gebruik geen piepschuim als ondergrond voor de ombouw, want hier komen hele kleine vezeltjes uit die graag overal gaan zitten;
-) Koop een setje pincetten in plaats van gebruik te maken van de normale pincet. Dat scheelt weer in de intrahuiselijke verhoudingen;
-) Krimpkous is erg handig: kost weinig en is prima aan te brengen. Door een doorzichtige variant te kiezen, kun je altijd nog kijken waar er mogelijk iets mis is in geval van een defect;
-) Neem de tijd... Niet alleen voor de ombouw, maar ook voor de handleiding.

Dit was zeker niet de laatste! Het is alleen zonde om de analoge locs van m?n pa om te bouwen. Aan de andere kant: met de ESU decoder zijn ze nog steeds te gebruiken op een analoge baan. Echt waar, na 15 jaar de hobby herontdekken is zoveel leuker dan verwacht...
Märklin 3034 - Ombouw voltooid!
Hiermee is de ombouw van de 3034 voltooid. Mochten er mensen vragen hebben: je weet me te vinden!

Met vriendelijke groet,
William
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Nog een tip: gebruik geen tiewraps om draadjes te bundelen maar een stukje decoderdraad. Twee knoopjes er in en de eindjes afknippen. Kun je mooi en strak werken.

Gr, Ben.
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Ik zou, maar dat is mosterd na de maaltijd, ook de vensters door doorzichtig plastic vervangen: is een fluitje van een cent en geeft bijzonder veel voldoening. Zie hier voor info: http://www.trainman.eu/
Heb het zelf ook gedaan.
Dit model heeft ook mijn voorkeur en is vrij simpel om te bouwen en heeft prima rijeigenschappen.
Leuk draadje William: smaakt naar meer

groet Hennie