Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)

Gestart door Laenderbahn027 zondag 13 december 2009, 10:43:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Hallo,

Hierbij een draadje over de planning en uitvoering van mijn eerste ombouw naar digitaal. De loc in kwestie is een E41 (blauw), waarvan nog een hoop onbekend is (zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19689.0 en http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19690.0). De bedoeling is om deze loc te voorzien van een permanente magneet en een ESU Lokpilot 3.0 (set ESU 52630, op dit moment helaas nog niet in mijn bezit).

Tijdens het doorlezen van de handleiding die bij de 52632 zit, kwam ik ook een vertaling tegen van de draadkleuren door Märklin gebruikt en welke door ESU gebruikt worden. Echter, als ik dan de E41 openschroef (verkeerde motor voor dit setje), maar ook bij de 3053 (goede motor voor dit setje), zie ik alleen maar zwarte draden lopen! Doe ze dit nou expres, of is het werken met gekleurde draden pas iets van de laatste jaren?

Topic zal een beetje stil liggen tot setje 52630 binnen is, maar mochten er tips van jullie kant zijn, aarzel dan niet om deze te posten. Ik ben zeker geen electronica-wizard, maar als ik het zo zie, zou het toch moeten kunnen lukken. Op naar de kerstvakantie!

Met vriendelijke groet,
William
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Hallo William,

Je hebt een analoge lok, daar werd nog niet met draadkleuren gewerkt.
Werken met gekleurde draden is pas vanaf  digitaal.

Overigens hoef je maar een andere permanent magneet te nemen.
Die je nu hebt bewaar je voor een andere lok, hoef je enkel dan nog een decoder te nemen.


Mvg,
Peter
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: Freak op zondag 13 december 2009, 11:16:55
Hallo William,

Je hebt een analoge lok, daar werd nog niet met draadkleuren gewerkt.
Werken met gekleurde draden is pas vanaf  digitaal.

Overigens hoef je maar een andere permanent magneet te nemen.
Die je nu hebt bewaar je voor een andere lok, hoef je enkel dan nog een decoder te nemen.


Mvg,
Peter

Hallo Peter,

Bedankt voor de tip. Echter, wanneer het allemaal gaat lukken, ga ik ook de rest ombouwen zodat alles digitaal kan rijden. Het komt nog wel van pas! Nu maar eens kijken waar in Duitsland ik het setje ga bestellen, want wachten tot de volgende beurs in Houten is geen optie ;-)!

Met vriendelijke groet,
William
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Hallo William,

Waarom bestellen in Duisland als men ze ook in Nederland kan bestellen.
Google maar eens op ESU 5263X (X staat voor 0, 1 of 2).

Mvg,
Peter
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: Freak op zondag 13 december 2009, 11:34:35
Hallo William,

Waarom bestellen in Duisland als men ze ook in Nederland kan bestellen.
Google maar eens op ESU 5263X (X staat voor 0, 1 of 2).

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

Klopt, maar in Duitsland ben ik, inclusief verzending naar Nederland, voor onder de 40 euro klaar. Dat gaat me, zo te zien, in Nederland niet lukken...

Evengoed bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
William
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Probeer maar eens bij C-rail Maikel in Lelystad (zoek gewoon even op ESU op marktplaats dan kom je hem wel tegen)
Dan moet het onder de 40 Euro zeker lukken.

groet, Bram
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Je hebt er nu even niets meer aan natuurlijk maar in Houten werden er 4 setjes 52630 aangeboden voor ?100.- (in 1 koop)
Was in de middelste hal, langs de doorgang van de beide grotere hallen.
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Gebaseerd op de andere topics die ik heb lopen, blijk ik voor mijn E41 geen ESU 52632 nodig te hebben (want het is een schijf collector motor), maar een ESU 52631 (want het is een kleine schijf collector motor). Dus ook de ESU 52630 valt af (want het is geen grote schijfcollector motor).

Kan iemand mij hier, voor de zekerheid, een bevestiging voor geven?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
William
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
William,

Volgens mij klopt het helemaal !

In de set 52631 zit magneet 51961 (en natuurlijk een decoder 51610).
Deze set is voor de kleine schijfcollectormotor.
Die magneet zit ook in mijn 3000 en de 3077 (en de 3034).

Zie hier bij ESU:

http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/permanentmagnete/

grv Huub
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Hoi Huub,

Bedankt weer! Overigens, ik zie Kelpen-Oler staan: mocht ik er echt niet uitkomen, kan ik dan letterlijk bij jou aankloppen? Ik kom iedere dag langs Kelpen-Oler (wonen in Eindhoven, werken in Roermond), dus voor mij is het ideaal!

Ik hou jou (en de rest) op de hoogte van de vorderingen. Nu eerst bestellen.

Met vriendelijke groet,
William
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: William027 op vrijdag 18 december 2009, 10:19:32
Hoi Huub,

Bedankt weer! Overigens, ik zie Kelpen-Oler staan: mocht ik er echt niet uitkomen, kan ik dan letterlijk bij jou aankloppen? Ik kom iedere dag langs Kelpen-Oler (wonen in Eindhoven, werken in Roermond), dus voor mij is het ideaal!

Ik hou jou (en de rest) op de hoogte van de vorderingen. Nu eerst bestellen.

Met vriendelijke groet,
William

Natuurlijk !
Je kan ook mijn 3034 komen bekijken, die ligt toch nog open  :oops:
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Ik heb de 52631 op MP gekocht bij C-rail Maikel voor 26,50 ex verzendkosten.
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: Eddie E69 op vrijdag 18 december 2009, 16:46:39
Ik heb de 52631 op MP gekocht bij C-rail Maikel voor 26,50 ex verzendkosten.

Dat is een niet te kloppen prijs, lijkt me. Je betaalt dit soort bedragen al gauw voor alleen de decoder uit die set.
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: Eddie E69 op vrijdag 18 december 2009, 16:46:39
Ik heb de 52631 op MP gekocht bij C-rail Maikel voor 26,50 ex verzendkosten.

Huh? Voor een set met de decoder en magneet???

groet, Bram
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Oops, 52610, alleen decoder. :oops:
Sorry voor de verwarring! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Dat scheelt weer een nachtje wakker liggen ;-).

Ik heb 'm van de week in Duitsland besteld: 32,95 plus 5,50 verzendkosten. Duurder dan Houten, maar wel goedkoper dan waar dan ook in Nederland (op die C-Maikel na, maar op Marktplaats zag ik dit type niet staan). Nu hopen dat deze voor de kerstdagen binnen is.

Overigens, ieder volgend item kost hier 0,50, dus mochten we een keer met een aantal mensen iets willen bestellen: let's join forces (bij voorkeur daarna natuurlijk ergens afhalen, anders komen er nog eens extra kosten in NL bij).

Met vriendelijke groet,
William
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Pakketje is inmiddels binnen! Nu op zoek naar een aantal andere zaken, zoals krimpkousjes en dergelijke (1.6 mm bij bv Conrad, heb ik reeds gevonden). Ik heb ook begrepen dat het mogelijk is om bij Conrad een tegenstekker voor de ESU decoder te bestellen, zodat je snel eventueel van decoder zou kunnen wisselen. Iemand een idee wat de naam hiervan is?
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Je zoekt dit ?


http://www.hobbytreinen.nl/product_info.php?cPath=27_29&products_id=592

Ik heb zelf iets gemaakt van een ic-voetje en een stukje experimenteerprint.






Je hebt dan wel weer geschikt montagedraad nodig om van het zelf gemaakte contra-stekkertje verbindingen te maken naar de betreffende onderdelen in de lok.
Kan je ook hier vinden:

http://www.hobbytreinen.nl/index.php?cPath=51_53

O ja, bij Conrad kan je zoeken op Bestnr.: 244698 - 89 maar die is wel heel erg duur  :?
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: William027 op zondag 20 december 2009, 10:07:31
Dat scheelt weer een nachtje wakker liggen ;-).

Ik heb 'm van de week in Duitsland besteld: 32,95 plus 5,50 verzendkosten. Duurder dan Houten, maar wel goedkoper dan waar dan ook in Nederland (op die C-Maikel na, maar op Marktplaats zag ik dit type niet staan). Nu hopen dat deze voor de kerstdagen binnen is.

Overigens, ieder volgend item kost hier 0,50, dus mochten we een keer met een aantal mensen iets willen bestellen: let's join forces (bij voorkeur daarna natuurlijk ergens afhalen, anders komen er nog eens extra kosten in NL bij).

Met vriendelijke groet,
William


Dat ben ik niet helemaal met je eens William, op dezelfde shop als Huub al aangeeft:

http://www.hobbytreinen.nl/product_info.php?cPath=27_29&products_id=631

Daar is die inclusief verzendkosten 36 euro ipv 38,45 euro en bij navraag is de hoeveelheid decoders voor de verzendkosten niet van belang... Daarbij is er ook korting mogelijk bij afname van meerdere decoders. En ze geven aan dat verkopen via eBay en Marktplaats niet als garantie artikelen worden gezien bij ESU...! ESU zal uiteindelijk wel garantie moeten geven vanuit EU regels, maar je zal wel de nodige weken moeten wachten op je reparatie wrs...! Hobbytreinen geeft aan dat ze inkopen via de officiële Benelux importeur TSD uit België en dat er dan volledige en snelle garantie wordt gegeven.

Lijkt mij veiliger dan via Duitse eBay of een stunter op Marktplaats... Maar iedereen zijn eigen keuzes natuurlijk...  :D
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Hmmm, dat van de garantie is wellicht een puntje, maar als ik jouw link volg, vind ik voor verzendkosten 7,50. Dan ga ik over de 40 euro. OK, mét wellicht wat meer garantie, dus zeker het overwegen waard voor de volgende keer! Maar eerst even prutsen...

Desalniettemin, bedankt voor je reactie ennuh, correct me if I'm wrong...
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Bij die mega-aantallen van 1 stuks en zo is het niet zo interessant natuurlijk.

Maar ik ben zover dat ik die ESU (bijna) onvoorwaardelijk vertrouw, dus mijn laatste nieuwe aanschaf ging om 10 exemplaren - alleen decoders dan.

Hmmm, nu moet ik de magneten weer duur inkopen  :shock:
Maar ik weet nooit van te voren welke lok ik vervolgens aanschaf, dus moet ik wel met de magneten wachten.


grv Huub
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Als reactie op jouw foto-pogingen heb ik er ook alvast wat.

De exploded view van mijn 3034, hier zie je ook vreemde voorwerpen - de draden zijn niet origineel en waren schandalig slecht gesoldeerd, maar het moet er toch allemaal uit.




Als je maar zorgt dat dit deel goed in elkaar zit:




Dit deel kan je laten rijden op gelijkspanning, eerst 2 draden aan solderen.
Is wel duidelijk waar.....
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Hier een korte update mét gelijk een paar vragen.

Het uit elkaar draaien van de loc was al een sport op zich (zelf in mijn jeugdjaren ben ik nooit verder gekomen dan het verwisselen van lampjes en koolborstels), maar wel fantastisch om eens te doen! Geweldig hoe het allemaal in elkaar zit.



Eerst even zoeken welke schroeven waarbij horen (met dank aan de explosietekening) et voila: het pijnlijke beeld van een uit elkaar geschroefde loc was een feit!



De volgende stap was het inbouwen van de permanente magneet. Hier ging het enigszins een beetje mis, omdat 1 van de gaten in de plastic omhulling van de magneet niet volledig doorboord bleek. Bij het vastdraaien van de schroef links onder brak dit gedeelte dan ook af. Denk denk denk... Dan maar vastlijmen met secondelijm. Goed laten drogen en het gaatje doorboren en nog eens proberen. Waarschijnlijk is het nu wel goed gegaan (fingers crossed). Daarna het anker er weer in plus het motorhuis en klaar voor de dag!

Op dit moment is de situatie als volgt:



Ik kan dus beginnen met het vastsolderen van de draden van de decoder (ook de krimpkous met een diameter van 1.2 mm is namelijk gevonden). Echter, dan zal er eerst het één en ander losgesoldeerd moeten worden. De meeste zaken zijn wel duidelijk, alleen: dienen de 2 gele discs op bovenstaande foto ook verwijderd te worden? En, voor de vorm, wat zijn dit eigenlijk? Het klopt toch, dat de 2 weerstandjes die bij de ESU set zitten, aangesloten dienen te worden op het linker- en rechtercontactplaatje bij de borstels?

Morgen nog 1 dag vrij, kijken of ik het dan af kan ronden. Meer foto?s volgen later (zijn een beetje donker, dus eerst even photoshop®en...

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: huub op zaterdag 02 januari 2010, 14:00:24
Als reactie op jouw foto-pogingen heb ik er ook alvast wat.

De exploded view van mijn 3034, hier zie je ook vreemde voorwerpen - de draden zijn niet origineel en waren schandalig slecht gesoldeerd, maar het moet er toch allemaal uit.




Als je maar zorgt dat dit deel goed in elkaar zit:




Dit deel kan je laten rijden op gelijkspanning, eerst 2 draden aan solderen.
Is wel duidelijk waar.....


Ik zie een overlap met mijn post denk ik, maar desalniettemin bedankt!
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Je ziet in mijn 2e foto welke condensator je moet laten zitten en welke je weg moet halen.....
Er zijn nog wel meer foto's dacht ik...

grv Huub
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Ik heb je bericht nu eens goed door gelezen  :oops:

De discs zijn dus condensatoren en die ene die aan het aardlipje zit, moet er uit.
De condensator tussen de 2 motoraansluitingen moet blijven zitten.
Verder zitten er in de ESU-set 2 spoelen (zien er uit als weerstanden maar zijn het niet)
Die moeten er voor de werking niet perse in, ze dienen uitsluitend voor radio-ontstoring.
Maar als je ze toch hebt....

soldeer je ze aan de motoraansluitingen nadat je de aansluitdraden op een goede lengte geknipt hebt.
Ze dienen zo kort mogelijk bij de motoraansluitingen te zitten.

De krimpkous kan je over de aansluitdraden aanbrengen zodat het gevaar voor kortsluiting fors kleiner wordt.
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Ter verduidelijking heb ik een paar foto's gemaakt van de binnenkant van mijn E03 (3053)
niet dezelfde lok en precieze constructie, maar het geeft wel een idee hoe het moet.
Je ziet de aansluitdraden oranje en grijs zitten, die moet je bij gebruik van de spoelen aan die spoelen solderen en de andere uiteinden aan de motoraansluitingen. Ze staan is serie met die draden dus.
Effe naar eigen inzicht plaatsen waarbij je moet bedenken dat er zo weinig mogelijk stress/beweging op die draden komt als de lok door een boog rijdt.




Inmiddels is de upload van de 2e foto klaar:



Hier zie je de decoder en de zelf gemaakte stekkerverbinding (zodat de decoder er gehaal in enkele seconden uit gehaald kan worden).

NB de lok kan al rijden als je naast de 2 motoraansluitingen ook nog de rode draad aan de sleper en de zwarte draad aan het chassis maakt.
De chassis-aansluiting voer ik altijd op 2 punten uit voor de betrouwbaarheid:
de zwarte draad soldeer ik aan de lip op de motor, daar waar eerst die condensator zat,
en ook nog aan een ander punt zoals b.v. het punt waar het relais zat, daar heb je nog een schroefje van en de draad klem je onder het schroefje. Beter met een soldeerlip, maar die moet je maar net hebben....

En verder, heb je al nagedacht over de verlichting ?
De originele lampjes maken door de constructie van de lok verbinding met het chassis en dat willen we niet.......

grv Huub
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Hoi Huub en anderen die dit lezen,

Bedankt weer voor de aanvullende informatie! Niet alleen maakt dit weer het een en ander een stuk duidelijker, het roept ook weer een paar vragen op.

Wat betreft het bevestigen van de zwarte draad aan het chassis: je vermeldt dat je dit op 2 plaatsen doet. Doe je dit eenvoudig door een extra draad aan de draad die aan de decoder zit, te solderen? Kan je hiervoor willekeurige draad nemen (lees: ook draad die je bijv. gebruikt voor het aansluiten van rails)? Of doe je dit met dezelfde draad op twee punten?

Wat betreft de verlichting: als ik de standaard verlichting wil houden, is dit toch geen probleem (zie pag. 13 van de ESU handleiding)? Dit wordt toch pas een issue wanneer ik de verlichting met de rijrichting mee wil laten schakelen? Je mag me uiteraard corrigeren wanneer ik er naast zit. Zou kunnen, wanneer ik op p. 14 kijk. Ik zal ook nog eens door het forum surfen, maar je mag me ook hier vertellen hoe ik de verlichting van het chassis dien te isoleren :-). Gemak dient de mens, ook bij mij, als ik eerlijk ben...

Met vriendelijke groet,
William
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: William027 op zondag 03 januari 2010, 09:05:19

Wat betreft het bevestigen van de zwarte draad aan het chassis: je vermeldt dat je dit op 2 plaatsen doet. Doe je dit eenvoudig door een extra draad aan de draad die aan de decoder zit, te solderen?

Jawel

Kan je hiervoor willekeurige draad nemen (lees: ook draad die je bijv. gebruikt voor het aansluiten van rails)? Of doe je dit met dezelfde draad op twee punten?

In principe is elke draad geschikt, maar ik gebruik van dat zelfde spul als al aan de decoder zit.
Lekker dun; treinen zijn toch al zo klein.
Ik heb hiervoor rolletjes van ESU gekocht:


http://www.hobbytreinen.nl/index.php?cPath=51_53


Wat betreft de verlichting: als ik de standaard verlichting wil houden, is dit toch geen probleem (zie pag. 13 van de ESU handleiding)? Dit wordt toch pas een issue wanneer ik de verlichting met de rijrichting mee wil laten schakelen? Je mag me uiteraard corrigeren wanneer ik er naast zit. Zou kunnen, wanneer ik op p. 14 kijk. Ik zal ook nog eens door het forum surfen, maar je mag me ook hier vertellen hoe ik de verlichting van het chassis dien te isoleren :-). Gemak dient de mens, ook bij mij, als ik eerlijk ben...

Je wil de lampjes dan niet op de decoder aansluiten ? Pag. 13 is van toepassing voor jou decoder trouwens.

Als je ze aansluit tussen decoderaansluitingen wit (voor) en geel (achter) en verder aan het chassis (kan moeilijk anders) doen ze het wel maar zullen ze naar verwachting onrustig branden. De verlichting wisselt wel met de rijrichting.

De beste oplossing is de blauwe draad te gebruiken maar dat kan niet zomaar, de lampjes moeten dan geisoleerd worden van het chassis (of andere lampjes met speciale fitting).

Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
CiteerWat betreft de verlichting: als ik de standaard verlichting wil houden, is dit toch geen probleem (zie pag. 13 van de ESU handleiding)? Dit wordt toch pas een issue wanneer ik de verlichting met de rijrichting mee wil laten schakelen? Je mag me uiteraard corrigeren wanneer ik er naast zit. Zou kunnen, wanneer ik op p. 14 kijk. Ik zal ook nog eens door het forum surfen, maar je mag me ook hier vertellen hoe ik de verlichting van het chassis dien te isoleren :-). Gemak dient de mens, ook bij mij, als ik eerlijk ben...

Je wil de lampjes dan niet op de decoder aansluiten ? Pag. 13 is van toepassing voor jou decoder trouwens.

Als je ze aansluit tussen decoderaansluitingen wit (voor) en geel (achter) en verder aan het chassis (kan moeilijk anders) doen ze het wel maar zullen ze naar verwachting onrustig branden. De verlichting wisselt wel met de rijrichting.

De beste oplossing is de blauwe draad te gebruiken maar dat kan niet zomaar, de lampjes moeten dan geisoleerd worden van het chassis (of andere lampjes met speciale fitting).


Ik heb zojuist even gezocht op het forum, maar kon niet zo direct een methode vinden om de lampjes te isoleren van het chassis. Suggesties?

Trouwens, bedankt weer voor je reactie, ik zat erop te wachten ;-)...
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: William027 op zondag 03 januari 2010, 10:43:13
Wat betreft de verlichting: als ik de standaard verlichting wil houden, is dit toch geen probleem (zie
Trouwens, bedankt weer voor je reactie, ik zat erop te wachten ;-)...

Dat dacht ik al.....  :lol: vandaar mijn vorige bericht, kost wel wat tijd om het uit de duim te zuigen en in te kloppen  :mrgreen:

Nog even voor de duidelijkheid:
Er zijn speciale fittingen (en lampjes) te koop maar ik heb daar geen ervaring mee.
Ik heb er dus ook nog niet over nagedacht hoe dat op te lossen bij de constructie van deze lok.

Als het dan toch gewijzigd moet worden ga ik meestal altijd voor LEDs.
En dan begint het geklooi  :?

LEDS stralen het licht niet af zoals een gloeilampje, wat er meestal in resulteert dat ik per lokzijde 3 LEDs gebruik.

Ik zal zometeen nog een foto plaatsen.

grv Huub

Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Dan kunnen we daar samen voor naar een oplossing zoeken! Kijken of je misschien ook nog iets aan mijn aanwezigheid op het forum hebt ;-).
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: William027 op zondag 03 januari 2010, 10:51:26
Dan kunnen we daar samen voor naar een oplossing zoeken! Kijken of je misschien ook nog iets aan mijn aanwezigheid op het forum hebt ;-).

Wie weet, iedereen heeft weer andere vaardigheden en inzichten.......
Maar hier is de foto van de LED verlichting van mijn 3053.
De constructie is niet het zelfde als van de 3034, wel de 3050 (SBB AE6/6) daar heb ik op de plek van het lampje een afstandsbus geschroefd en daar 3 ledjes op geplakt.
In onderstaande foto zie je een blokje plastic met de leds, mijn oplossing voor deze lok.
De 2 leds aan de zijkant stralen direct in de betreffende lichtgeleider en de bovenste led doet dat voor de lichtgeleider in de kap.

Moet ik mijn 3050 nog open schroeven ?
Dat moet toch een keer om die Lenzdecoder te vervangen door een ESU......



Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: William027 op zondag 03 januari 2010, 10:43:13
Ik heb zojuist even gezocht op het forum, maar kon niet zo direct een methode vinden om de lampjes te isoleren van het chassis. Suggesties?


Daar zijn speciale fittingen voor: 276770

En het bijbehorend steeklampje: 610080


Foto: Huib Maaskant

Gr, Ben.
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Ben,

Dankjewel voor de aanvulling  :D

grv Huub
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Het was ook te mooi om waar te zijn dat de loc in 1 keer zou rijden. Aanmelden via MS gaat prima, maar wanneer ik aan de regelknop draai:

1) is er geen verlichting;

maar erger nog:

2) hoor ik alleen maar gezoem, maar zet de loc zich niet in beweging.

Zijn beide problemen te herleiden tot een massaprobleem?
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Voor je iets verder doet; Meet de uitgangen van de decoder... En kijk of er stroom staat op het licht..

groet, Bram
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Heb je wel gecontroleerd of je de motor via de wielen rond kan draaien met je vingers ?
De plaatsing van de magneet en het vastschroeven van het motorschild kan ook verkeerd gaan.
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Heren,

Inmiddels rijdt de loc in 1 richting wel, omschakelen geeft alleen gezoem en verder niets (dit na het opnieuw vastzetten van de magneet en het motorhuis). Als alles vast zit, zijn de wielen niet meer te draaien (misschien met wat geweld wel, maar anders niet). Licht brandt nog steeds niet, doormeten van de decoder heb ik geen apparatuur voor. Kortom: nog even verder hobbyen...
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Inmiddels werkt het licht (natuurlijk! Op de MS zit die fijne lichtknop. Even op drukken en klaar!), maar inderdaad, het knippert nog wel. Puntje: licht en rijrichting zijn niet hetzelfde, dus even de oranje en grijze draad omwisselen...

To be continued.
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Done!

De loc rijdt, al dan niet met verlichting in de juiste richting. Alleen, hij wil maar 1 kant op, niet de andere kant. Verlichting schakelt wel mee om. Verder krijg ik geen icoontje in de MS op de optrekvertraging in te stellen (zoals bij de BR86), maar dat is voor latere zorg. Eerst zien te regelen dat de loc in beide richtingen wil rijden... Suggesties?
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Maar wel zoemen ?
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Inderdaad, wel zoemen. Echter, het probleem is opgelost: kennelijk zat er ergens een contactje niet helemaal 100% goed. Even friemelen en go, in twee richtingen! Nu de zaak fatsoeneren en eens met de instellingen spelen. Rijgedrag is nog niet helemaal je van het, als ik eerlijk ben...
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Je moet hem niet vergelijken met een moderne superlok natuurlijk.
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: William027 op maandag 28 december 2009, 17:24:48
Hmmm, dat van de garantie is wellicht een puntje, maar als ik jouw link volg, vind ik voor verzendkosten 7,50. Dan ga ik over de 40 euro. OK, mét wellicht wat meer garantie, dus zeker het overwegen waard voor de volgende keer! Maar eerst even prutsen...

Desalniettemin, bedankt voor je reactie ennuh, correct me if I'm wrong...

Het is 36 euro inclusief die 7,50 euro verzendkosten, anders zou het wel heel erg duur worden...  :lol:

Dus dan is het 2,45 euro goedkoper, aantal maakt voor de verzendkosten niet uit en je hebt gegarandeerd garantie...  :D

Daarnaast is het leuker om een Nederlandse detailhandelaar te steunen dan een Duitse eBay-er, toch?  8)

Sorry voor het off-topic geneuzel over prijzen, it's on topic now again!
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Ik denk dat de een het over een losse decoder heeft en de ander over een setje  :roll:
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: William027 op zondag 03 januari 2010, 14:17:14
Inderdaad, wel zoemen. Echter, het probleem is opgelost: kennelijk zat er ergens een contactje niet helemaal 100% goed. Even friemelen en go, in twee richtingen! Nu de zaak fatsoeneren en eens met de instellingen spelen. Rijgedrag is nog niet helemaal je van het, als ik eerlijk ben...

William, ik heb dit draadje eens doorgelezen en ik vraag me af of je de lok voor de ombouw grondig hebt gereinigd en getest (Analoog)?
Dit is namelijk heel belangrijk voor een geslaagde ombouw.
Ik kan dit namelijk nergens lezen, maar is het wel gebeurd.
En met reinigen bedoel ik niet alleen de motor, maar ook het chassis, loopstel, sleper, wielstellen etc.
Hopelijk krijg je je E 41 snel goed rijdend. :D
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: HOTrack op zondag 03 januari 2010, 21:30:21
Citaat van: William027 op maandag 28 december 2009, 17:24:48
Hmmm, dat van de garantie is wellicht een puntje, maar als ik jouw link volg, vind ik voor verzendkosten 7,50. Dan ga ik over de 40 euro. OK, mét wellicht wat meer garantie, dus zeker het overwegen waard voor de volgende keer! Maar eerst even prutsen...

Desalniettemin, bedankt voor je reactie ennuh, correct me if I'm wrong...

Het is 36 euro inclusief die 7,50 euro verzendkosten, anders zou het wel heel erg duur worden...  :lol:

Dus dan is het 2,45 euro goedkoper, aantal maakt voor de verzendkosten niet uit en je hebt gegarandeerd garantie...  :D

Daarnaast is het leuker om een Nederlandse detailhandelaar te steunen dan een Duitse eBay-er, toch?  8)

Sorry voor het off-topic geneuzel over prijzen, it's on topic now again!

Ik neuzel even mee: het is 36 euro ex verzendkosten, die komen er nog eens bij (voor een ombouwsetje decoder plus magneet). Ik zal eens neuzen wat ze nog meer hebben, kijken of ik mijn "verraad" dan nog goed kan maken ;-)!
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: Kappa op zondag 03 januari 2010, 23:21:12
Citaat van: William027 op zondag 03 januari 2010, 14:17:14
Inderdaad, wel zoemen. Echter, het probleem is opgelost: kennelijk zat er ergens een contactje niet helemaal 100% goed. Even friemelen en go, in twee richtingen! Nu de zaak fatsoeneren en eens met de instellingen spelen. Rijgedrag is nog niet helemaal je van het, als ik eerlijk ben...

William, ik heb dit draadje eens doorgelezen en ik vraag me af of je de lok voor de ombouw grondig hebt gereinigd en getest (Analoog)?
Dit is namelijk heel belangrijk voor een geslaagde ombouw.
Ik kan dit namelijk nergens lezen, maar is het wel gebeurd.
En met reinigen bedoel ik niet alleen de motor, maar ook het chassis, loopstel, sleper, wielstellen etc.
Hopelijk krijg je je E 41 snel goed rijdend. :D


Hallo Kappa,

De loc heb ik van tevoren een aantal rondjes laten rijden, en toen reed deze prima. Na het openen heb ik goed gekeken of alles er van binnen nog netjes uit zag, en dat was zonder meer het geval (bedankt Sander!). Ik heb er dus verder niets aan gedaan.

De rijeigenschappen zijn inmiddels al een stuk beter, ligt er ook aan hoe je alles in stelt. Het blijkt wel een tamelijke "crime" om de ontstoorders goed in de kap te passen. Hetzelfde geldt voor de draden. De "losse" draden heb ik afgestopt met een stukje krimpkous, dus die maken geen contact meer. De overige draden zijn zo fijn en kort, dat het best lastig is om ze fatsoenlijk weg te werken. Dat ga ik de komende tijd doen, maar de volgende keer denk ik dat ik of met een contrastekker ga werken, of ik maak de draden langer. Andere tips zijn uiteraad ook welkom.
Re:Ombouwplannen E41 (Märklin 3034)
Citaat van: huub op vrijdag 25 december 2009, 13:09:56
Je zoekt dit ?


http://www.hobbytreinen.nl/product_info.php?cPath=27_29&products_id=592

Ik heb zelf iets gemaakt van een ic-voetje en een stukje experimenteerprint.






Je hebt dan wel weer geschikt montagedraad nodig om van het zelf gemaakte contra-stekkertje verbindingen te maken naar de betreffende onderdelen in de lok.
Kan je ook hier vinden:

http://www.hobbytreinen.nl/index.php?cPath=51_53

O ja, bij Conrad kan je zoeken op Bestnr.: 244698 - 89 maar die is wel heel erg duur  :?

Hoi Huub,

Die eerste link die je geeft, dat lijkt me vergelijkbaar met hetgeen jij zelf hebt gemaakt, toch? En dat voor 2,95: geen geld. Waarom heb je dan toch voor zelfbouw gekozen, als ik vragen mag?