Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

3-polige of 5-polige motor?

Gestart door siko zaterdag 12 december 2009, 19:21:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3-polige of 5-polige motor?
Hallo,

Vandaag in Houten een BR212 met 6080 decoder gescoord.
Ik wil (moet) de boel ombouwen met een decoder met MM-II protocol. Het type motor is LFCM, dus ik kan geen 60760 setje toepassen.
Dus ga ik shoppen bij ESU: Set 52630 met Lokpilot v3.0, Hamo magneetje.
Nu is mijn vraag: Waarom kan de 3-polige motor met de ESU-set blijven zitten, terwijl bij de M* 60760-set een 5-polige motor wordt geleverd? Hoe hoogvermogen is dat dan nog?

Groet,
Siko

(wie weet waar ik het gunstigst een ESU-set kan aanschaffen?)
Re:3-polige of 5-polige motor?
De clou is de permanent magneet. Dat maakt de gelijkstroom motor. En een 5 polige motor is krachtiger als een 3 polige en loopt ook nog eens soepeler.

En een voordelig ESU setje had je in Houten moeten kopen maar aan die wijsheid heb je niets meer. Over 28 dagen is er weer een Houten. :P

Gr, Ben.
Re:3-polige of 5-polige motor?
Wat loopt mooier dan? Een 5-polige met de 'slechte' 60760 of een 3-polige met een betere decoder?

Siko
Re:3-polige of 5-polige motor?
De ESU decoders met permanent magneet zijn ontworpen voor een motor met 3-polig anker.

Voor het voordeligste:
Geef bij google  gewoon even ESU 52630 in en je vindt winkels

Mvg,
Peter
Re:3-polige of 5-polige motor?
nou die 60760 is niet slecht hoor.het is een gemiddelde decoder
er zijn wel slechtere decoders.maar die namen zijn wel eens geroept
Re:3-polige of 5-polige motor?
Persoonlijk vind ik de 60760 ook helemaal niet slecht. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Het enige is het geheugenprobleem bij onderbreking van de rijspanning, dat ondanks toegevoegde condensator niet helemaal te vermeiden is.

Misschien is het een idee het motorhuis- en schild zelf te fabrieken zodat er de DCM-motor uit de 60760-set in past.
Ik heb al eens gekeken of iemand dat heeft gedaan maar kan dat nergens vinden.

Siko
Re:3-polige of 5-polige motor?
Citaat van: siko op zaterdag 12 december 2009, 20:56:43
Misschien is het een idee het motorhuis- en schild zelf te fabrieken zodat er de DCM-motor uit de 60760-set in past.
Er zijn setjes in Houten te koop voor het ombouwen van een LFCM of SFCM zodat je de motor ook kunt gebruiken in combinatie met een 60760.
Maar waarom zou je, neem gewoon een ESU LokPilot met bijbehorende permanent magneet.

Mvg,
Peter
Re:3-polige of 5-polige motor?
CiteerEr zijn setjes in Houten te koop voor het ombouwen van een LFCM of SFCM zodat je de motor ook kunt gebruiken in combinatie met een 60760.
Ik vind zoiets nooit op een beurs  :cry:

CiteerMaar waarom zou je, neem gewoon een ESU LokPilot met bijbehorende permanent magneet.
Geen Alzheimereffect? Net zo'n mooie langzame loop?
Net even gegoogled. De prijs zou niet veel verschillen met die van M*.

Siko
Re:3-polige of 5-polige motor?
Er zijn diverse stand waar de setjes te koop zijn.

Een ESU (decoder met permanent magneet) koop je voor rond de 34 Euro.
Geen Alzheimereffect, nog een mooiere loop.
En je hem veel meer mogelijkheden dan met een 60760.

Mvg,
Peter
Re:3-polige of 5-polige motor?
Ok. Ik ben 'om'.

Siko
Re:3-polige of 5-polige motor?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3-polige of 5-polige motor?
Verschil is wel dat een 5 polige motor, bij lage snelheden, minder schokkerig loopt dan de 3 polige motor .
Wil je rangeerlok met goede rijeigenschappen bij lage snelheden, dan is een 5 polige motor beter.
Bij normaal bedrijf is het verschil veel minder merkbaar.
Re:3-polige of 5-polige motor?
He verdikkeme...
Nu twijfel ik weer: De BR212 wil ik inzetten als rangeerder.
Re:3-polige of 5-polige motor?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3-polige of 5-polige motor?
Anders ga je toch eerst voor de ESU set met magneet en doe je ervaring op.
Als het niet bevalt kun je alsnog een 5 polige motor inbouwen.
Je hebt dan hooguit de magneet uit de ESU set over, maar dat is geen megabedrag.

Tip: Als je Br 212 nog een LFCM (motor met grote schijfcollector) heeft, dan dien je bij inbouw van een 5 polige motor wel de frees te hanteren.
Er moet een stukje uit het chassis worden gefreesd en de ook van de magneet, anders lopen de wielflenzen in de bochten tegen de magneet aan.
Dus de ESU set is in eerste instantie het makkelijkst.
Re:3-polige of 5-polige motor?
CiteerTip: Als je Br 212 nog een LFCM (motor met grote schijfcollector) heeft, dan dien je bij inbouw van een 5 polige motor wel de frees te hanteren.
Er moet een stukje uit het chassis worden gefreesd en de ook van de magneet, anders lopen de wielflenzen in de bochten tegen de magneet aan.

Da's info waar ik wat aan heb.
Thnx Kappa.

Siko