Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal

Gestart door Tom woensdag 29 november 2006, 17:53:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Geachte Marklincollega's,

Ik loop al geruime tijd rond met het idee om m'n oude Marklin 3055 (NS 1205) om te bouwen naar digitaal, maar ik blijf aan het twijfelen.

Maar er zijn natuurlijk alternatieven:
- Een nieuwe Marklin 37120
- Een Roco 69494 (Die loopt heel stil en is een stuk goedkoper)

Wat zouden jullie gedaan hebben? En als jullie zouden kiezen voor ombouwen, wat zouden jullie dan precies kopen/vervangen?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Tom, ik zou sparen voor de nieuwe 37120, daar komen straks meerdere varianten van. We hopen in 2007 op ACTS 125x natuurlijk.

Ik heb zelf gewacht op de nieuwe 1211, maar ik had nog geen enkele 12xx in mijn verzameling. Deze is op de juiste schaal en de varianten die komen zijn straks ook op correcte schaal. Dan past een oud model er ook niet echt bij vind ik.

Tenzij je het bij 1 1200 wilt houden, dan is het natuurlijk goedkoper om diegene die je hebt om te bouwen.
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
[offtopic]

Heeft Roco ook een 1200 uitgebracht dan?

[/offtopic]

Groetjes,

Robbert
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Ombouw (zelf) met een magneet en een goede decoder komt op een Eurootje of ? 38,00. Dat had ik er altijd voor over.
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Heey,

Het ligt er maar net aan wat jezelf wilt. Dan bedoel ik ga je straks verder met de meer oudere gemaakte 1200's of ben je van plan om de 1200 die ze nu uit gaan brengen om die aan te schaffen?
Als je dus kiest voor de 1ste optie dus de 1ste serie(s) 1200 zou ik de loc om ( laten ) bouwen.
Als je de loc echt op schaal wilt hebben en ook verder wilt gaan met het verzamelen van deze serie(s) 1200 zou ik die andere ( proberen te ) verkopen en dan sparen voor de NS 1211.
Voor de rest word het dan lastig als je dan beide 1200's wilt laten rijden Brig ;). Zowel dan de 1211 en dan een ACTS 1200 als die der ooit zullen komen tenminste  :roll:.
Groetjes,

Marcel
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Citaat van: Freak op woensdag 29 november 2006, 19:15:34
Als je besluit om je loc om te bouwen neem hiervoor dan een ESU LokPilot met Hamo magneet.

Mvg,
Peter

wat is het verschil tussen de marklin magneet en de hamo magneet

Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
De marklin= voor wisselstroom
De hamo= Voor gelijkstroom modelen van marklin!

Groetjes,

Robbert
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Marklincollega's,

Allereerst bedankt voor alle reacties en ik merk dat m'n verhaaltje enige vragen oproept. Daarom een verduidelijking van m'n gedachtengang middels een aantal punten:

- De 3055 ziet er nog als nieuw uit.
- De 3055 is een loc van 'vroegah'. Ik heb er dus een beetje 'binding' mee.
- Ik vind de 3055 een heel stoere loc.
- De 3055 loopt helaas bepaald niet zo geruisloos als bijv. een  Roco 69490/69494. (De eerste heb ik. De laatste wil ik ook nog graag hebben).
- Als ik besluit tot aanschaf van de Marklin 37120 of een andere loc, dan knip ik bij de 3055 het draadje naar de motor door en zet hem op een rangeerbaantje (De verlichting brandt dan wel).
- De eventueel nieuw aan te schaffen hoeft niet persé een 1200-serie loc te zijn.

Het is wel de bedoeling van het eventueel naar digitaal ombouwen dat de 3055 ook geruisloos dient te lopen.
Wat heb ik dan allemaal nodig en wat dien ik allemaal te vervangen?

Ik hoop dat ik m'n twijfels en overwegingen wat duidelijker heb kunnen maken.

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom, de 3055-twijfelaar ;-)
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Brigitte en Mister1736,

Ik lees in jullie reacties opmerkingen over de schaal van de 3055. Is deze niet goed? (Is me nooit opgevallen).

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Nee, de "oude" 1200 is iets te kort :?. Ik dacht ongeveer 2 centimeter.
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Hoi Tom,

Goed gelezen  8) de oude 1200 is inderdaad toen niet op schaal gemaakt. Valt ook niet op zolang je hem niet naast de nieuwe zet  :D

De nieuwe is dan ook een nieuw ontwikkeld model geheel in schaal 1:87 hij is dus stukje langer dan de oude. En aan de binnenkant van de kap is al te zien dat er voorbereidingen zijn getroffen voor andere versies, dus die gaan zeker komen.

Maar als je verder geen binding met 1200 zal het je weinig uitmaken dat ik hoop op een ACTS versie  :wink:
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Freak,

Je hebt gelijk. Eerst maar eens kijken of de loc ook stiller te krijgen is als ie nog analoog is.

Update 1:
Ik ben de loc al aan het demonteren. Eerste reactie nu het motortje gedemonteerd is: wat een boel vieze zwarte smurrie zit erin.

Update 2:
Het draaistel/motorhuis ligt nu kopje-onder in de wasbenzine.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Brigitte,

Wat is precies de ACTS versie  van de 1200-serie? Ik heb ff zitten zoeken op het Internet, maar daar word ik niet wijzer van.

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Tom,

Klik HIER of HIERvoor een foto van een ACTS 1200.

Groeten,
Herman
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Herman,

Bedankt dat je een aantal foto's van de ACTS-versie van de 1200-serie online hebt gezet.

Smaken verschillen: ik vind de 1200 in NS-kleuren leuker om te zien.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
@ Herman bedankt  8)

@ Tom, is alleen maar goed dat smaken verschillen!

Waarom vele met mij zitten te springen om een 125x ACTS versie, wil ik nog wel ff kwijt. Die rijden nog fijn elke dag hun rondjes op t spoor.

De 1:87 125x in combinatie met de Roco 6703 (zie ook op de foto's) er achter is een niet te vermaden setje hoor  :D
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Als je een emotionele binding hebt met een lok dan moet je hem laten ombouwen.

Ik heb dat toen ook laten doen met mijn oude 3084 br 50 stoomloc uit mijn kindertijd met een 60901 ombouwset. Ja dat kostte mij toen wel 95 euro een jaar of 3 geleden, maar ik heb er een perfect lopende loc met rookgenerator voor teruggekregen.

En ja voor niets gaat de zon op. Een goede ombouw van een loc loont altijd.
En stil zal zo'n model nooit worden, maar dat wil je ook helemaal niet.


Groeten,
Davy
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Geachte Marklincollega's,

Ik heb het motortje van de 3055 schoongemaakt volgens de tips van een ander draadje.
Hij loopt wel een stuk rustiger, maar maakt nog wel meer motorgeluid dan m'n digitale locs en ik ben bang dat ik er op termijn steeds minder tevreden mee zal zijn.

Ik heb daarom een aantal vragen aan jullie:
- Maakt de nieuwe 37120 ook relatief veel geluid?
- In m'n 3055 zit een 3-polig anker. Is dit te vervangen door een 5-polig anker?
- Helpt het vervangen van de veldspoelmagneet door een permanente magneet?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Heey,

Maar om nog even op de 1200 terug te komen.
Als er meer een emotionele of andere waarde aan zit zou ik de loc zo houden als u er dan niet mee zou willen gaan rijden en dan een 1211 ( of welke versie in de toekomst ) aanschaffen en dan daar lekker mee gaan rijden.
Dus als ik u was zou ik die 1200 een speciaal plaatsje geven en dan een nieuwe kloppende 1200 kopen.
Groetjes,

Marcel
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Citaat van: Tom op donderdag 30 november 2006, 22:22:19
Geachte Marklincollega's,

Ik heb het motortje van de 3055 schoongemaakt volgens de tips van een ander draadje.
Hij loopt wel een stuk rustiger, maar maakt nog wel meer motorgeluid dan m'n digitale locs en ik ben bang dat ik er op termijn steeds minder tevreden mee zal zijn.

Ik heb daarom een aantal vragen aan jullie:
- Maakt de nieuwe 37120 ook relatief veel geluid?
- In m'n 3055 zit een 3-polig anker. Is dit te vervangen door een 5-polig anker?
- Helpt het vervangen van de veldspoelmagneet door een permanente magneet?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom


Dit is dan wel de trix maar misschien toch wel even handig om door te lezen!:

Klik hier!

En als je er vandaag nog uit komt:

Zou ik um hier snel kopen!

Robbert
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Marklincollega's,

Na er een nachtje over geslapen te hebben, ben ik er al uit: ik bouw de 3055 om naar digitaal en gebruik hem als rangeerloc.
Welk type Esu-decoder heb ik nodig?
(Dan bestel ik de decoder direkt. Anders blijft ik er maar tegenaan hikken ;-))

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Robbert,

Ik had de advertentie van de opening (1 december = vandaag) van de eerste Marklinshop van Kuijpers-hobbyhuis al gezien.
Er staat echter geen prijs bij de 37120 vermeld. De loc is ook alleen af te halen.
Voor mij is het dus een wilde gok om vanuit Overijssel naar Utrecht te rijden (Ik heb een Ford Thunderbird, dus het eventuele prijsvoordeel wordt weer opgeslokt door de reiskosten).

(Tenzij iemand vandaag naar de opening gaat en de prijs ff doorgeeft ;-))

Toch bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Jah,. ik ga naar de opening.
Laat me weten of ik het moet doorgeven (Ga wel pas rond een uur of 1 a 2) Zo ja,.. geef ff je 06 dan SMS ik het ff.

Groeten,
Herman
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Geachte Marklincollega's,

Om dit draadje leesbaar te houden:
Ik heb Herman middels een privé-berichtje het nummer van m'n mobieltje doorgegeven.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Kost ?229! MEt marklinpas die ik heb 219   :lol: Weet je al wat je gaat doen?

Groetjes,

Robbert
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Robbert,

Ik vind 229 Eurootjes nou ook weer niet echt een superaanbieding, of vergis ik me?
Plus ca. 45 Eurootjes benzinekosten (Vanwege die Ford Thunderbird ;-)) omdat de loc alleen maar af te halen is.

Daar komt nog bij dat men op dit forum nou niet bepaald positief is over Kuijpers-hobbyhuis qua klantvriendelijkheid.

Toch bedankt dat je de prijs door hebt willen geven en ook Herman bedankt voor de genomen moeite :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Vind ik ook! Als hij 190 was? dan wel !

Groetjes,

Robbert
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Robbert,

Wat was jouw indruk van de eerste Nederlandse Marklin Store?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Citaat van: Tom op vrijdag 01 december 2006, 17:15:19Wat was jouw indruk van de eerste Nederlandse Marklin Store?
Graag je reactie.
Rob,

Maak je dan wel even speciaal topic als je dat doet !! Zodat we niet te veel off topic raken hierro ;).

Maar Tom ben blij dat je je moeilijke keuze hebt kunnen maken met je 1200 ;).
Groetjes,

Marcel
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Mister1736,

Je hebt gelijk over het (gedeeltelijk) off-topic raken van dit draadje. Het ging over de keuze tussen het digitaliseren van een 3055 of de aanschaf van het nieuwe 37120 model. Dus?

Robbert? Mag ik je uitnodigen om een draadje te starten over jouw oordeel over de eerste Nederlandse Marklin Store?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Mister1736,

Tja, ik heb inderdaad een tijdje zitten twijfelen over die 3055. (Ik ben soms zo ;-))

Het probleem is ook een beetje dat ik maar een klein baantje (3 Ovaaltjes) heb waarop slechts 3 locs tegelijkertijd kunnen rijden.
Ik vind het dan gewoon zonde om zomaar locs te kopen en/of locs om te bouwen waar ik in feite maar weinig mee opschiet.

Jij zult daar, gezien jouw enorme verzameling, ongetwijfeld heel anders over denken ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Citaat van: Tom op vrijdag 01 december 2006, 17:36:57
Dag Mister1736
Hey,
Zeg maar gewoon Marcel hoor ;).
Citaat van: Tom op vrijdag 01 december 2006, 17:36:57Robbert? Mag ik je uitnodigen om een draadje te starten over jouw oordeel over de eerste Nederlandse Marklin Store?
Daar hebben we er al 1 van namelijk hier ;). Dus iedereen kan dus daar reageren.
Citaat van: Tom op vrijdag 01 december 2006, 17:36:57Jij zult daar, gezien jouw enorme verzameling, ongetwijfeld heel anders over denken
Ach,
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Ik heb een hoop dat klopt en er zijn een hele hoop locs / treinstellen die ik heb gekocht vanwege : emotionele / verzamel waarden en gewoon omdat ik die trein / dat treinstel mooi vind. Ik spaar dus gewoon hele reeksen van loc en trein types zoals bijv de Serie 16.17 en 1800 van de NS.

Maar om even op de 1200 terug te komen ;).
Als je die 1200 alleen maar gebruikt om te rangeren doe je toch de loc veel te kort  :(. Dat baseer ik dan op zijn gedane diensten in tijden dat de loc te bewonderen was in NL voor zowel de Cargo als de Personen treinen ;).

Maar nogmaals ben blij dat je na lang nadenken je keuze hebt gemaakt en de loc lekker laat ombouwen zodat je er mee kan rijden !
Groetjes,

Marcel
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
CiteerMaar om even op de 1200 terug te komen .
Als je die 1200 alleen maar gebruikt om te rangeren doe je toch de loc veel te kort  . Dat baseer ik dan op zijn gedane diensten in tijden dat de loc te bewonderen was in NL voor zowel de Cargo als de Personen treinen .

Helemaal mee eens. Maar ieder zijn keuze.
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Geachte Marklincollega's,

Ik ben weer terug van een bezoekje aan de treinenzaak in Apeldoorn en heb o.a. een Marklin Mfx 60924 ombouwsetje gekocht.
(Als ie daarna wel geruisloos loopt, o.a. vanwege de permanente magneet en de hoogvermogen motor, dan blijft ie braaf z'n baantjes rijden, i.p.v. als rangeerlocje ingezet te worden ;-))

Wie heeft er ervaring met het inbouwen van zo'n setje in een Marklin 3055 en kan me vertellen waar ik speciaal op dien te letten?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Freak,

Dat is nou typisch een antwoord van een man die ruime ervaring heeft met het ombouwen van locs :-)
Ik heb dat nog nooit eerder gedaan en ik ben natuurlijk bang dat ik de decoder verkeerd aansluit waardoor deze defect raakt.

Ik begin de 3055 alvast te demonteren en hou dit draadje in de peiling.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Freak,

Je schat mijn technische vaardigheden veel te hoog in ;-)

Wat ik overigens nimmer heb vermeld in dit draadje, is dat het motorgeluid van de loc heel anders (Normaler) is als ie achteruit loopt.
Vandaar dat ik niet heb gekozen voor een 'losse' Esu-decoder, maar voor een Marklin-setje inclusief 5-polig anker en een permanente magneet.

Technische voortgang: Ik heb de 3055 zojuist gedemonteerd en zit met een knullige blik naar de beide ankertjes te kijken. Ze passen allebei op de overige tandwieltjes, maar het ene asje is blijkbaar langer dan de andere. Welke dien ik te nemen?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Freak,

Ik heb het motortje in elkaar gezet met het anker waarvan het uiteinde van het asje precies gelijk ligt met het kunststof motorgedeelte. (De andere leek er 'losser' in te liggen).

Ik heb het aantal tandjes gecontroleerd en de goede (Met 8 tandjes dus) zit in het motorblokje.

Als ik met m'n vingers aan de wieltjes draai, dan lijkt het allemaal okee.

Ben ik nu toe aan de electrische aansluitingen?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Freak,

Wat doe ik met de lengte van de draadjes? Op maat knippen of gewoon zo laten?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Freak,

De decoder zit erin, de trein rijdt en het lampje aan de voorzijde brandt ook (Het Ledje aan de achterzijde dient nog gemonteerd te worden).

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Marklincollega's,

De decoder heeft separate uitgangen voor de voor- en achterlampjes. Is hier wisselende verlichting van te maken met een 3055?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Jep, de lampjes voor voor sluit je aan op voor  :o :shock: en die van de achterkant op de achterkant. De vraag rest dan wat is voor wat is achter, meestal is de kant van de sleper de voorkant (laat iemand dit verbeteren als ik het zo snel mis heb) Mss is er ook nog wel op de cabinedeuren een ééntje en tweetje, in dat geval mag je ervan uitgaan dat het ééntje de voorkant is.

Wisselende verlichting (dus ook een rode verlichting) zit er standaard niet in, die zul je indien je dat wilt erzelf in moeten maken.

Groeten,
Herman
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Marklincollega's,

In de kap zitten standaard geen voorzieningen voor wisselende sluitverlichting. De decoder heeft die wel, dus ik vroeg me af of iemand daar iets op verzonnen heeft.
Bestaan er bijvoorbeeld duo-leds? (Rood en wit?)

(En de kant van de sleper is inderdaad de voorkant ;-))

De loc loopt vooruit onregelmatig. Achteruit loopt ie prima. Heb ik misschien een smeerpuntje gemist o.i.d.?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Ik heb een 3055  NS1216 in 1979 nieuw gekocht toen ik zelf 8 jaar oud was. 129 oude hollandse guldens.
Ook voor mij een nostalgische waarde en ondanks dat ik een nieuwe ns 1200 vorig jaar heb gekocht de oude toch omgebouwd met 60904 onderdelen en de bijbehorende Märklin decoder.
Ook gelijk kortkoppelingen erop gezet.
Wat betreft dat rauwe geluid bij het lopen, dat deed de loc altijd al en is bij ombouw naar HV niet verdwenen. Hoort een beetje bij de loc denk ik.
Hieronder een filmpje..... en een foto van de binnen zijde.

http://media.putfile.com/Afbeelding-322



http://img135.imageshack.us/img135/7384/afbeelding319av6.jpg

Jeroen
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Dag Pepdeze,

Leuk filmpje. Zo'n geluid maakt mijn 3055 dus ook.
(De foto kwam bij mij niet tevoorschijn).

Nadat ik de beide schroefjes van het kunststof motorschild iets losser had gedraaid en de tandwieltjes van een drupje olie had voorzien, liep de loc regelmatig.
(Ik haal morgen ff wat kogellagervet om te kijken of dat helpt).

Ik beschouw het ombouwen als 'af'. Het is dat het m'n 'oude vertrouwde' locje van 'vroegah' is. Anders was ik er minder tevreden over geweest.
Ik heb verder geen analoge locs, dus ombouwen is voor mij gelukkig een éénmalig avontuur geweest. Ik zou het niet nogmaals doen.

Ik wil iedereen bedanken voor alle tips en ondersteuning. Ik vond het een beetje een hachelijke onderneming vanwege alle verhalen over defect geraakte decoders, terwijl het inbouwen op zich helemaal niets voorstelt.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Foto doet het nu wel.Ik heb ook al van alles geprobeerd de loc stiller te krijgen.Eigenlijk vind ik het wel best zo.

Succes,

Jeroen.
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Geachte Marklincollega's,

Nadat ik het motortje nogmaals uit elkaar heb gehaald, het motorhuis weer eens kopje-onder in de wasbenzine heeft gelegen en ik de tandwieltjes en alle smeerpuntjes met een beetje kogellagervet aan een kaasprikkertje heb gesmeerd, was ik pas tevreden over het rijgeluid.

Dat kogellagervet is een regelrecht aanradertje voor locs die niet lekker stil lopen.
(Met dure naaimachine-olie veroorzaakte het locje een ietwat opdringerig geluid).
Bijkomend voordeel is natuurlijk dat kogellagervet niet op de rails druppelt, wat weer voor heel andere narigheid zorgt.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Ik heb 4 jaar geleden mij 1200 uit 1974 naar Delta laten ombouwen en dat bevalt me prima.
Echter hij is niet meer zo snel als voordien, maar ja na 32 jaar nog steeds prominent aanwezig hoor.
Digitaal was toen niet mogelijk, maar met Delta erin heeft de 1200 en ik het prima naar ons zin.
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Geachte Marklincollega's,

Ik vraag me alleen nog af of iets op de wisselende front/sluit verlichting te verzinnen is.
De decoder voorziet hier middels aansluitingen namelijk wel in.

De vraag luidt dan ook: heeft iemand een loc, waarbij dat niet standaard ingebouwd is, zelf voorzien van wisselende front/sluit verlichting?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Geachte Marklincollega's,

Dit draadje is 'stil blijven staan' na m'n vraag of wisselende front- en sluitverlichting ook toe te passen is in een omgebouwde Marklin 3055.
Ik zie echter met enige regelmaat omgebouwde Marklin 3055 locs te koop staan op Marktplaats die wel wisselende front- en sluitverlichting hebben.

Een willekeurige advertentie van Marktplaats:
Citeermarklin digitale NS 3055-1205 in uitstekende staat met nieuwe digitaal decoder.lichtwisseling op en afrem vertraging alles instelbaar

Het kan blijkbaar wel.

Wie o wie heeft hier een eenvoudige en robuuste oplossing voor bedacht?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 3055 (NS 1205) ombouwen naar digitaal
Hallo Ton

Even over de verlichting. Ik heb zelf ook een aantal oude 1200 omgebouwd met de 60904 motor. Waar ik in eerste instantie last van had was de knipperende verlichting. Dit heb ik opgelost door nieuwe lampenhoudertjes te plaatsen in de oude fitting. Daarin passen de steeklampjes van Marklin en vervolgens kan je ze op de nieuwe decoder aansluiten - grijs/oranje aan de voorzijde en geel/oranje aan de achterzijde. Met de door jou gekochte decoder kan je de verlichting dan ook nog dimmen. Veel succes met je oude 1200 en bewaar de oude onderdelen zorgvuldig. Mocht je ooit spijt krijgen dan is er een weg terug.