Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

wat is beter: märklin of roco?

Gestart door stefant4 maandag 07 december 2009, 16:56:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:wat is beter: märklin of roco?
 dat ze beter rijden is wel waar maar ik heb een kandt bv loc en dat is mijn tweede omdat de

eerste van mij opeens niet genoeg stroom opnam hij reed voor geen meter meer

en  de koppelstangen zijn veel te slap al 4 keer zijn ze gebroken....    :?
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: 1200Blauw op maandag 08 februari 2010, 14:24:23
Citaat van: henkv op vrijdag 01 januari 2010, 21:10:52
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 31 december 2009, 23:35:35
Märklin-materieel rijdt bij mij al 35 jaar probleemloos. Ik heb de indruk dat mijn Roco 2200 en 2400 die leeftijd niet gaan halen, al was het alleen maar vanwege de klikconstructie van de kap (buigbaar, dus thermoplastisch plastic wordt ooit broos --> kaduuk) tegenover de degelijke schroefjes van Märklin, de moeilijke bereikbaarheid van bijvoorbeeld de smeerpunten en de in mijn ogen minder degelijke manier van aandrijven (cardanassen tegenover tandwielen).

Mis. Mijn oudste Roco locs gaan ook al ruim 30 jaar mee. Daaronder een 2200 uit 1977. Geen punt.

Andermaal bewonder ik je wetenschappelijke benadering :mrgreen:

Bedankt.  8)

Maar mensen die overtuigd zijn van de uitzonderlijke kwaliteiten van het oudere Märklin materieel roepen vaak dat ze locs hebben die al 30 of 40 of 50 jaar oud zijn en nog altijd prima lopen. Dat is ook zo, maar wat ze niet in de gaten hebben is dat zoiets helemaal niet zo uitzonderlijk is. Dat oude spul zat nu eenmaal niet erg ingewikkeld in elkaar en is bij normaal gebruik tamelijk onverwoestbaar, echte productiefouten (zinkpest of zoiets) daargelaten. Ik heb een verzameling modellen van voor 1970 (de modellen dus) naar NS voorbeeld en dat rijdt nog allemaal. Daaronder spul van Märklin/Hamo, maar ook Fleischmann, Trix, Lima en zelfs mijn 55 jaar oude BUB 2200 snort nog lekker over de rails mits die rails maar is berekend op de toen gangbare flenshoogtes.  :P

Een gangbare loc uit de jaren zeventig moet bij normaal gebruik en onderhoud gewoon nog meesnorren.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Ik ken iemand met een 30 jaar oude Lada. Trots dat 'ie erop is! Altijd direct starten lopen, als je ´m maar goed onderhoudt zegt 'ie! Persoonlijk heb ik liever een 30 jaar oude Mercedes... ;-)

Ik heb geen goede argumenten gehoord die mijn betoog onderuithalen, dus blijf ik er nog maar even bij.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 24 februari 2010, 22:13:16
Ik heb geen goede argumenten gehoord die mijn betoog onderuithalen, dus blijf ik er nog maar even bij.


Stap eens binnen bijn RailzMiniworld in R'dam. Vraag eens hoe de Roco's daar dagelijks hun rondjes rijden en vraag ook eens of de Trix 1200 het nog doet.  :o

Verder ieder z'n ding hoor, blijf lekker rijden met je oudjes. :wink:

Gr, Ben.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 24 februari 2010, 22:13:16
Ik ken iemand met een 30 jaar oude Lada. Trots dat 'ie erop is! Altijd direct starten lopen, als je ´m maar goed onderhoudt zegt 'ie! Persoonlijk heb ik liever een 30 jaar oude Mercedes... ;-)

Ik heb geen goede argumenten gehoord die mijn betoog onderuithalen, dus blijf ik er nog maar even bij.


Je wil ze niet horen. Tja, dan houdt het op.
Zo'n klassieke Märklin loc heeft naar mijn ervaring meer onderhoud nodig dan een Roco met cardanaandrijving. Dus Märklin is in jouw vergelijking de Lada begrijp ik?

Ik vraag me overigens ook wel af of de 2200'en en 2400'en die Roco nu produceert even probleemloos zullen zijn, maar dat geldt voor de huidige producten van Märklin ook.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Ben, Henk,

Jullie verkondigen alleen je mening, maar beiden geven jullie niet aan, op basis van argumenten dus, waarom je dat vindt.
Zelf ben ik denk ik wel duidelijk geweest:
1. Onderhoud van een Marklin-loc is gemakkelijker omdat de kap geschroefd is op het onderstel en niet geklikt. Bij de klik-constructie loop je altijd het risico dat er een stukje plastic afbreekt. Eigenschap van buigbaar plastic is namelijk per definitie dat het broos wordt zodra de weekmaker eruit is. Dat gebeurt onherroepelijk, altijd.
2. Roco heeft een aantal smeerpunten van de locs zodanig weggewerkt, dat er draadjes losgesoldeerd moet worden om bij de smeerpunten te komen. Dat geldt overigens ook voor het verwisselen van een complete sleper, had ik dat al genoemd?

De vorige keren nog niet genoemd, maar zeker ook van belang:
3. Sommige Marklin-kappen zijn van metaal. Dat is bijzonder degelijk. Zelfs een val van een tafel (moet je natuurlijk niet doen) kan worden overleefd. Roco-locs breken zeker in stukjes.
4. De trekkracht van Roco-locs valt tegen weet ik uit de praktijk. Een trein van ongeveer 20 metalen wagons trekt een Märklin 1200 zonder problemen, waar een Roco 2200 het laat afweten (slippartij).
5. Bij de meeste metalen wissels haperen Roco-locs waar Märklin-locs gewoon doorrijden. Het loopt gewoon allemaal net iets minder lekker. Of dat zich ook voordoet bij C- of K-rails durf ik niet te zeggen.

Spullen van Roco zijn doorgaans gedetailleerder en zien er zeker ook mooi uit. Een aantal 2200's heb ik aangeschaft, omdat Märklin dat model niet maakt, dus ik weet denk ik wel waar ik over praat.


Citaat van: henkv op donderdag 25 februari 2010, 11:31:41
Je wil ze niet horen. Tja, dan houdt het op.
Ik heb je verhaal nog even teruggelezen, maar inhoudelijk staat er niets anders dan dat alles bij jou nog werkt, zelfs je Lima. Dat is mooi. Je hebt het waarschijnlijk altijd goed onderhouden, of er weinig mee gereden. Je vertelt me niet waarom een klikconstructie beter is dan een schroefconstructie, of waarom die cardanas beter is dan tandwielen. Dat kun je ook niet vertellen, want dat is een kwestie van natuurkunde. Die geeft Märklin gelijk.  Een tandwieloverbrenging is efficienter dan een cardanasoverbrenging en een schroefcontructie duurzamer dan een klikconstructie. Economische motieven geven Roco gelijk: de constructie is goedkoper.

Citaat van: henkv op donderdag 25 februari 2010, 11:31:41
Ik vraag me overigens ook wel af of de 2200'en en 2400'en die Roco nu produceert even probleemloos zullen zijn, maar dat geldt voor de huidige producten van Märklin ook.
Kijk, daar ben ik het wèl mee eens. De spullen van Märklin tegenwoordig zijn minder dan die van vroeger. Daartoe wordt Märklin ook gedwongen. De omzet loopt terug, terwijl de eisen van de klanten steeds hoger worden (meer detail, kortkoppeling, NEM-schacht, geluid, langzaam optrekken  en ga zo maar door). Het moet uit de lengte of uit de breedte. Een locje mag ook weer geen ?1.000,- kosten toch?
Re:wat is beter: märklin of roco?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 25 februari 2010, 13:27:37
Kijk, daar ben ik het wèl mee eens. De spullen van Märklin tegenwoordig zijn minder dan die van vroeger. Daartoe wordt Märklin ook gedwongen. De omzet loopt terug, terwijl de eisen van de klanten steeds hoger worden (meer detail, kortkoppeling, NEM-schacht, geluid, langzaam optrekken  en ga zo maar door). Het moet uit de lengte of uit de breedte. Een locje mag ook weer geen ?1.000,- kosten toch?
Waarom zouden de huidige producten van Marklin (en ook van andere fabrikanten) van mindere kwaliteit zijn dan van 40 jaar geleden?
Minder robuust misschien, omdat de veeleisende modelspoorder van vandaag nu eenmaal geen genoegen meer neemt, met rondrijdende koffiemolens, met aangegoten details en weggelaten handgrepen, remimmitaties, hoogspanningsleidingen etc.
Een lok uit de jaren 60 die dag in dag uit zijn rondjes heeft gedraaid heeft ook met uitgelubberde ankerlagers te maken.
Kijk eens naar loks uit de jaren 60 met kunststof kappen, waarvan de lak afbladdert, omdat Marklin geen primer toepaste.
Ook liggen de productie aantallen,  mede door de veel snelle afwisseling van modellen, veel hoger dan vroeger en is de kans op fouten groter, dan toen.
Ik zou niet weten waarom de huidige producten geen 40 jaar mee zullen gaan, mits je er zuinig en verstandig mee omgaat.
Het is tenslotte geen kinderspeelgoed (meer)........huh  :?: :roll: :mrgreen:
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 25 februari 2010, 13:27:37
5. Bij de meeste metalen wissels haperen Roco-locs waar Märklin-locs gewoon doorrijden. Het loopt gewoon allemaal net iets minder lekker. Of dat zich ook voordoet bij C- of K-rails durf ik niet te zeggen.

Ik heb juist een heel andere ervaring. Roco's rijden bij mij allen probleemloos over zowel M- als K-wissels. Kan ik helaas niet van iedere marklin zeggen. Persoonlijk vind ik dat de rijeigenschappen van marklin-lok's zowel oud als nieuw ver achterblijven bij die van Roco. Marklin loks (vooral de oude) zien er wel degelijk uit, met al dat gietijzer en weinig losse frutseltjes, maar in de praktijk willen ze ook best slijten als je er veel mee rijd. Uitgelubberde tandwielen en lagers is helemaal niet vreem in een oude marklin. Toen ik mijn eerste Piko (een hondekop) voor het eerst goed bekeek had ik mijn twijfels over de duurzaamheid. Maar het ding rijd nu alprobleemloos jaren braaf zijn rondjes. Zonder enige vorm van onderhoud.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Dit blijft een topic van modder gooien
De ene gooit een berg modder op de marklin modellen en de ander gooit het weer terug op de roco!!!
Zo blijven we bezig!!!! :P :D
Re:wat is beter: märklin of roco?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Vorige week ben ik in de gelegenheid geweest om met een digitale RE 460 van Maerklin en een Re 465 van Roco te kunnen rijden op mijn korte - analoge - testbaantje. Ik heb beide loks ook goed kunnen bekijken.
Beide loks hebben qua uiterlijk hun voor- en nadelen. Bepaalde details zijn bij de een mooier uitgewerkt, sommige details bij de ander. Eerlijk gezegd heb ik nog niet eens zozeer gekeken naar de waarheidsgetrouwheid van het uiterlijk, maar naar wat ik zelf mooier vond ogen.
De Roco reed duidelijker soepeler en stiller. Echt verbazingwekkend hoe zacht die over de K-rails rondzoemde. Maar de Maerklin was ook duidelijk toe aan onderhoud. Met schoongemaakte en geoliede assen zal die waarschijnlijk ook wat soepeler rijden. Van een eerlijke vergelijking kon dus geen sprake zijn. Pas toen ik beide loks ook kort achter elkaar op de baan liet rijden, viel me het wat minder goede rijgedrag van de Maerklin op. Zonder de aanwezigheid van de Roco zou me dat niet zijn opgevallen.
Mijn conclusie: als ik een nieuwe lok ga kopen, ga ik zeker eerst wat proefrondjes rijden. Dat zal in eerste instantie zeker met een Maerklin-lok zijn. Met dat merk heb ik nu eenmaal meer - in emotioneel opzicht - dan met Roco.  Als de Maerklin-lok me dan bevalt, mag hij mee naar huis. Anders zal ik zeker eens kijken wat ik van een vergelijkbare Roco vind.
Vergelijkingen gaan vaak mis, omdat je zaken vergelijkt die je niet met elkaar kunt meten. Als emoties ook nog een rol gaan spelen, is het helemaal afgelopen. De een houdt nu eenmaal van een zware metalen bovenbouw, de ander van een rijk gedetailleerde kunststoffen versie.   
Re:wat is beter: märklin of roco?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 25 februari 2010, 14:49:57
Dit blijft een topic van modder gooien
De ene gooit een berg modder op de marklin modellen en de ander gooit het weer terug op de roco!!!
Zo blijven we bezig!!!! :P :D
Modder gooien?
Ik lees alleen maar ervaringen van modelspoorders, daar is toch niets mis mee?
Re:wat is beter: märklin of roco?
met modder gooien = beschimpen, lasteren, smaden .
Bron: Synoniemen.net

Volgens mij heb ik dit toch nergens gelezen.
Ik heb gelukkie beiden merken,en het bevalt me nog steeds prima.
De een heeft die,de ander weer dat.
Dit is mooier bij de een,en dat is weer beter dan de ander.
Denk dat we echt wel een boel pagina's vol krijgen hiermee.
Koop ze dus beiden,en liefs gebruikt. Scheeld weer in de prijs... :lol:

Mvg: Alex
Re:wat is beter: märklin of roco?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 25 februari 2010, 14:49:57
Dit blijft een topic van modder gooien
De ene gooit een berg modder op de marklin modellen en de ander gooit het weer terug op de roco!!!
Zo blijven we bezig!!!! :P :D

Dat is nu juist mijn bedoeling nìet. Daarom vraag ik om een onderbouwing van uitspraken die gedaan worden. Zoals verschillende forummers hier al zeggen speelt emotie een grote rol. Die probeer ik er door het vragen om argumenten uit te filteren, op een naar ik hoop respectvolle manier.

Citaat van: Kappa op donderdag 25 februari 2010, 13:56:33
Ook liggen de productie aantallen,  mede door de veel snelle afwisseling van modellen, veel hoger dan vroeger en is de kans op fouten groter, dan toen.

Ik denk dat de productieaantallen juist lager zijn dan vroeger, maar de diversiteit groter. Of bedoel je dat ook?


Citaat van: Kappa op donderdag 25 februari 2010, 13:56:33
Ik zou niet weten waarom de huidige producten geen 40 jaar mee zullen gaan, mits je er zuinig en verstandig mee omgaat.
Het is tenslotte geen kinderspeelgoed (meer)........huh  :?: :roll: :mrgreen:

Eens. Dat geldt denk ik voor alle merken, of het nu Marklin, Roco of een ander merk is.

Voorzichtige conlusie kan denk ik wel zijn dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur en prioriteiten is met welk merk je in zee gaat. Mijn voorkeur is denk ik wel duidelijk ;-)
Re:wat is beter: märklin of roco?
Met alle respect, maar het begon met mijn reactie op jouw onderstaande bericht .

Citaat van: 1200Blauw op donderdag 31 december 2009, 23:35:35
Märklin-materieel rijdt bij mij al 35 jaar probleemloos. Ik heb de indruk dat mijn Roco 2200 en 2400 die leeftijd niet gaan halen, al was het alleen maar vanwege de klikconstructie van de kap (buigbaar, dus thermoplastisch plastic wordt ooit broos --> kaduuk) tegenover de degelijke schroefjes van Märklin, de moeilijke bereikbaarheid van bijvoorbeeld de smeerpunten en de in mijn ogen minder degelijke manier van aandrijven (cardanassen tegenover tandwielen).

Zo'n vaak gemaakte opmerking over het feit dat de eigen Märklin locs het al tig jaar doen. Kennelijk moet dat iets zeggen in de vergelijking met andere merken, maar ik heb nog steeds geen idee wat. Het is, zoals ik dus opmerkte, namelijk in het geheel niet bijzonder en is ook bij Roco locs of locs van andere merken heel normaal. Daar heb ik eigenlijk nog geen behoorlijk weerwoord op gelezen, behalve een hoop theoretische veronderstellingen die weinig met de praktijk te maken hebben.

Om toch op een paar punten in te gaan. We zijn het er snel over eens dat een schroefbevestiging van de kap gemakkelijker is dan een klikbevestiging. Alleen dat de manier van bevestigen veel schade oplevert aan Roco locs is naar mijn ervaring niet waar. Kan mede komen doordat de klassieke draaistelmotoren zoals Märklin, maar ook Fleischmann, Lima, etc vroeger toepasten, meer onderhoud vergen dan de cardanaandrijvingen van Roco en de kap er dus veel vaker afmoet. Het is vrij normaal dat een Roco loc 10 of 20 jaar na aanschaf nog nooit open is geweest, de nodige meters heeft gemaakt, maar nog even soepel loopt als in het begin. Dat hoef ik met mijn locs met klassieke draaistelmotoren, ongeacht het merk, niet te proberen.

Zo'n veronderstelling over het bros worden van kunststof kan ik theoretisch wel volgen (de weekmaker moet er eens uit) maar ook hier geldt dat er nou niet veel praktijkproblemen mee zijn, echte productiefouten daargelaten. Een bekend voorbeeld van het laatste is de eerste productie van het aloude Märklin/HAMO TEE-stel. Maar ik heb ook een paar exemplaren van de nog oudere eerste producties van de Lima blauwe 1200 (moet jou toch interesseren  :wink:) en met de kappen is na 47 jaar nog niets mis. Met de supersimpele aandrijving al helemaal niet.

De kap van een Roco die van de tafel rijdt, valt volgens jou in stukken. Eigenlijk niet dus. Leuk is het nooit, maar mijn ervaringen op dat punt zijn ronduit verbazend. Een maand geleden reed hier toevallig nog een vijfdelige Blokkendoostrein van de tafel af, 1,30 meter naar beneden. Je hart staat stil, de modellen vallen in heel veel onderdelen uit elkaar, maar de echte schade was een paar kapotte buffers, vouwbalgen en nog wat klein grut, maar geen gebroken kappen. Ook de buffers van Märklin moeten er dan echt aan geloven. Dankzij de voortreffelijke onderdelenservice van Roco rijdt de trein alweer zijn rondjes.

De trekkracht van de 2200 is kleiner dan die van de meeste Märklin locs. Kijk, daar zijn we het dus over eens. De trekkracht van de meeste Roco's is voor mijn bedoelingen overigens meer dan genoeg.

Als ik schrijf dat ik me afvraag of de huidige producties ook zo probleemloos zullen zijn, dan denk ik met name aan de electronica die er tegenwoordig inzit. Om de een of andere reden is die vaak ook nog nodeloos ingewikkeld voor de digitale doeleinden die de fabrikanten willen bereiken. Die Mätrix Koploper is een mooi model, maar waarom die print nou zo ingewikkeld en kwetsbaar moet ontgaat me.

Ik heb geen voorkeur voor het een of het andere merk, wel voor goed uitgevoerde cardanaandrijvingen. Hooguit maakt Roco meer modellen die bij mijn voorkeuren passen.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Hallo allemaal,

Ben weer even terug op dit forum voor zolang als het duurt.
Heeft te maken met het hebben van meerdere hobby's, gaat de ene hobby vervelen, dan pak ik de andere hobby weer op :)

Maar even terug on topic...
We leven inmiddels eind 2018, online aankopen doen is hot and happening.
Veel webwinkels verzenden aankopen gratis en zelfs het retour zenden is vaak gratis.
De begeerte naar bijvoorbeeld een nieuwe lok is meestal een lok van een bepaald type, uitvoering en tijdperk.
Dat ligt dus vaak al grotendeels vast.
Het verstandigste dat je mijns inzien het best doet is van meerdere merken die lok naar jou laten opsturen en tegelijkertijd de aankopen beoordelen en een keuze maken naar criteria die voor jou belangrijk zijn. En zo koop je de voor jezelf beste lok :)
...Een nadeel heeft deze werkwijze wel...je zult het bedrag voor de loks die je besteld in de meeste gevallen wel vooraf moeten betalen...

Groetjes,

J.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Ben den Hollander
gast

Re: wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: J.v.H. op donderdag 22 november 2018, 18:28:23

Het verstandigste dat je mijns inzien het best doet is van meerdere merken die lok naar jou laten opsturen en tegelijkertijd de aankopen beoordelen en een keuze maken naar criteria die voor jou belangrijk zijn.


Doe je dat ook met een koffiemachine, strijkijzer of bladblazer: meerdere bestellen en eentje terugsturen? Of alleen met treintjes? :D
Re: wat is beter: märklin of roco?
 @citaat Alleen met treintjes en Trijntjes (vrouwen)   :D
Re: wat is beter: märklin of roco?
Hallo allemaal :)

...Deugnieten! ( :))

Maar ja, voor ik een redelijk kostbare of kostbare aankoop doe vergelijk ik ontzettend veel.
Zodoende heb ik dan ook niet vaak spijt van een aankoop.

Zo heb ik van de zomer een nieuwe keukenkraan aangekocht...en er zijn er 3 (!) hier geweest waarvan ik er eentje heb gehouden die met kop en schouders boven de andere uitstak.
...Een vergelijking die je achteraf pas goed kon maken door ze echt alle 3 op het zelfde moment naast elkaar te leggen.
Echt een super aankoop en de goedkoopte ook nog van het trio!
...Toe aan een nieuwe keukenkraan? ( :))

Groetjes,

Jos
Re: wat is beter: märklin of roco?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 22 november 2018, 18:48:38
Doe je dat ook met een koffiemachine, strijkijzer of bladblazer: meerdere bestellen en eentje terugsturen? Of alleen met treintjes? :D
Vraag Wehkamp of Zalando eens...
Re: wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
UGG proest, zo je hebt even een draadje uit een gigantische laag stof tevoorschijn getoverd   :?

Tjee welkom terug. :help:
En wat een comeback  :warning:
Is het een roco,marklin of piko kraan geworden?
Of ben je helemaal los gegaan op een artitec of misschien zelfs een zelfbouw koperen kraan  :thumbup:

Re: wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
Oh ja,

De conclusie was/is trouwens, niets is beter het is allemaal best  :-*
Re: wat is beter: märklin of roco?
De visjes bijten goed vandaag :)
Re: wat is beter: märklin of roco?
Helemaal off topic, maar wel leuk: hier in Zweden is dat "kopen en weer terugsturen" gedrag heel normaal. Mede door de grote afstanden is het ter plaatse vergelijken van producten niet altijd even makkelijk en daarom geldt hier in veel gevallen het "öppet köp" principe, waarbij een voorwerp zonder opgaaf van redenen binnen een vooraf vastgestelde tijd weer kan worden teruggegeven. De kortstondig gebruikte artikelen - er zijn natuurlijk wel voorwaarden verbonden aan dit testgebruik - worden weer verkocht, soms met een opmerking over de verpakking en/of met een kleine korting. Een bekende meubelfirma maakt hier ook echt geen enkel probleem van. Dat je het risico loopt om een "nieuwe" laptop te kopen waarop bij thuiskomst al een (onbekend) wachtwoord blijkt te staan is natuurlijk minder prettig. Eigenlijk geen goed voorbeeld, omdat genoemd geval zich in NL heeft voorgedaan.....
Met modelspoormateriaal kan dit dus ook: bestellen, even testen en weer terugsturen.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Ben den Hollander
gast

Re: wat is beter: märklin of roco?
 @citaat Da's hier in NL niet anders, er is een wet "Kopen op afstand": https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/kopen-op-afstand-wat-is-belangrijk-om-te-weten En die geldt ook voor treintjes.

Er zijn hier specifieke bedrijven die voor de grote jongens de retouren afhandelen, controleren, herpakken en weer naar de leverancier sturen.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
Die prijs van retourzendingen, product controle en eventueel herverpakken wordt natuurlijk weer doorgerekend in de verkoopprijs.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Dat compenseert weer mooi de eigen brandstofkosten en tijd O:-D
Re: wat is beter: märklin of roco?
Ben den Hollander
gast

Re: wat is beter: märklin of roco?
Re: wat is beter: märklin of roco?
Grote jongens betalen echt geen 10 tot 15 euro per retour dat betalen wij als consument denk dat het bedrag voor een grote jongen meer in de marge 2 a 3 euro zit.
Maar meestal ben je gemiddeld goedkoper uit als je meerdere dingen besteld om voor eentje te kiezen die verzendkosten vraagt dat is mijn ervaring.
Bvb ik betaal 655,- euro voor een CS3+ plus 8,60 verzendkosten of 799,- incl gratis verzenden zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
Het is niet alleen verzendkosten Mark. Ook verpakking, handeling op het distributiecenter van de verkoper, etc.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Ben den Hollander
gast

Re: wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 14 december 2018, 18:47:12

Grote jongens betalen echt geen 10 tot 15 euro per retour dat betalen wij als consument denk dat het bedrag voor een grote jongen meer in de marge 2 a 3 euro zit.


Niet dus, ?12,50 kost het hele feest: https://app.nos.nl/op3/pakjes/index.html
Re: wat is beter: märklin of roco?
Märklin is beter  :important:

Re: wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
Het is maar wat je in 1 van de merken zoekt :D
Re: wat is beter: märklin of roco?
Nee joh  :D

Vorige week een mooie nieuwe roco V200 gekocht, zet hem op mijn marklinbaan en... hij doet niks.
Terug naar de winkel, zegg de verkoper dat ik roco rails moet hebben.
Roco rail gekocht, V200 erop, marklin trafo aangesloten, en weer niks. Ja, beetje brommen en stinken. :O

Weer terug naar de winkel. "Nee meneer. U moet er ook een roco trafo bij hebben".

Trafo gekocht, mijn 3 blikken marklin silberlinge aangekoppeld en hoppa!  Doet nog steeds niks 8o
Zelfs geen brommetje meer.

Rommel dat roco.. heb het zo in de kliko gegooid. :D :D :D

Bart
Re: wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
Tjonge Bart toch,

Had je zeker een Dijk van een kortsluiting of niet? >:-D

Man man ze leren het ook nooit :-)

Hans
Re: wat is beter: märklin of roco?
Ik heb het (oude) draadje even doorgelezen, maar kom nergens Brawa tegen. Heeft dit een reden, is dit slechter dan de rest wat wel wordt opgenoemd?
Re: wat is beter: märklin of roco?
 @citaat Brawa is prima. Kwaliteit. Wél iets duurder.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
Als ik de berichtjes lees op het Stummi-Forum van de afgelopen jaren, dan heeft ook Brawa zo zijn kwaliteitsproblemen (afwerking, elektronica, rijeigenschappen... etc). Ik denk dat er wat dat betreft misschien geen al te grote verschillen meer zijn tussen deze drie (Märklin, Roco en Brawa). Het hangt een beetje van het model af - en soms zelfs van het specifieke exemplaar - of je een goede loc krijgt of niet.
Zelf vind ik de metalen kap van Märklin nog steeds een pluspunt, over de middenmotoren die ze de laatste tijd gebruiken ben ik een stuk minder enthousiast: het ene exemplaar loopt heel netjes en stil, de ander is een complete ramp (herrie, stroef lopen). Normaal zou ik hier nu een lofzang houden op de SDS-motoren van Märklin, locs met deze motoren rijden over het algemeen echt heel soepel en stil, maar daar heb ik inmiddels ook een slecht exemplaar van in bezit. :(
De afgelopen tijd heb ik ook twee nieuwe Fleischmann-locs gekocht en twee Roco's (een nieuw, de andere uit 2005). De drie nieuwe locs lopen allemaal prachtig en heerlijk stil, de oude Roco rijdt echter matig. De trekkracht van alle vier deze locs houdt niet over, dat kan Märklin weer beter.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
Voor mij geen brawa loc?s meer.
De ludmilla die ik had gaf een maand na de garantie al de geest.

De wagentjes die ze maken zijn dan wel weer altijd zeer fraai  :thumbup:
Re: wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
Heb 2 x een Ludmilla gerepareerd, kunstoftandwielen tanden foetsie, Besteld bij Brawa, eerste levering foutief, kan gebeuren, tweede ok, maand later weer afgebroken, toen weer met foto,s erbij besteld en kreeg messing tandwielset opgestuurd, gratis levering. Ik moet zeggen dat Brawa een prima service geeft op onderdelen, en niet moeilijk doen.

Gr. Jan
Re: wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: Barry1972 op woensdag 09 januari 2019, 17:56:18De wagentjes die ze maken zijn dan wel weer altijd zeer fraai  :thumbup:
Voor 2019 heeft Brawa oa. een paar coupérijtuigen aangekondigd die er erg goed uitzien. Mooier dan Fleischmann (waar ik al van onder de indruk was), en veeeel mooier dan Märklin. Maar ja, de Fl. kost ?45, de Brawa ?75....
Re: wat is beter: märklin of roco?
Ik heb vooral Märklin modellen en maar 1 Roco model. Met Märklin heb 1 locomotief die niet goed door de wissel gaat en de enige Roco die ik heb ontspoort ook steevast in een wissel (M-Track). Het Roco model is wel gedetailleerder maar daardoor ook fragieler. Het nadeel van de Roco is ook dat deze bij analoog bedrijf bij een spanningswegval in 1x stilstaat, dit door de wormwielen in de aandrijving.

Het is alleen het rijgedrag van die ene Roco die ik heb die mij weerhoud om meer Roco locomotieven te kopen.

Ook heb ik vooral Märklin rijtuigen en 2 Roco rijtuigen. Waarbij de Roco rijtuigen ook weer gedetailleerder zijn, het nadeel van 2 afwijkende rijtuigen is dat deze aanzienlijk langer zijn dan de Märklin rijtuigen (andere, correcte, lengteschaal). Dat vraag duidelijk meer vrij profiel bij het aanleggen van de baan.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: LordSinclair op donderdag 10 januari 2019, 08:44:09
ontspoort ook steevast in een wissel (M-Track).
Op één wissel?
Zo ja: Zoek de oorzaak in dat wissel.
Heel langzaam rijden en kijken wat er precies gebeurt.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: 10103 op woensdag 09 januari 2019, 17:48:16
Zelf vind ik de metalen kap van Märklin nog steeds een pluspunt
De meeste Brawa locomotieven bezitten óók een metalen kap.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: nobody op donderdag 10 januari 2019, 08:57:07
Op één wissel?
Zo ja: Zoek de oorzaak in dat wissel.
Heel langzaam rijden en kijken wat er precies gebeurt.
Ja, ik ben nog steeds in onderzoek. Het vervelende is dat het alleen gebeurd op een wat hogere snelheid. Wat er lijkt te gebeuren is dat het voorste wiel van het achterste draaistel zichzelf omhoog rijdt op het puntstuk van de wissel. Ik ben al aan het experimenteren met de flensbegeleider verlengen. Wellicht moet ik de flensbegeleider ook nog wat dikker maken (minder ruimte tussen begeleider en spoorstaaf). Maar ik blijf van mening dat het in theorie gewoon out of the box moet werken. 

Het is wel de enige wissel die op die manier ligt en gebruikt wordt.
Re: wat is beter: märklin of roco?
 @citaat Heb je de afstand tussen de flenzen van dat bewuste wielstel gecontroleerd?
Meestal is dat 14 mm. Maar omdat de flensdikte bij Roco wat geringer is dan bij Märklin,
wil het nogal eens helpen de afstand op 14,1 of 14,2 (testen) te zetten.
Succes. :important:
Re: wat is beter: märklin of roco?
Ik denk dat roco meer concurrentie van piko gaat ervaren verder heb ik diverse merken en modellen van dicht bij en in de hand gehad maar ik vind ze allemaal erg fragiel worden leuk details die je pas ziet van 20 cm afstand maar wat daar het nut van is.
Ben trouwens laatst in mini word geweest maar de staat van alles gaat al de zelfde richting op als madurodam veel achterstallig onderhoud.
Re: wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
Roco - Piko- Marklin - Brawa - Esu - fleischmann - artitec - lsmodels , bmodels, ree models...

Maak zelf maar een volgorde wat je interesse is, de een maakt diezelfde loc beter dan die andere, sommige maken mooiere wagens, wil je detail, wil je metaal , wil je ... zeg het maar  O:-D

Budget en functie ...
Re: wat is beter: märklin of roco?
 @citaat Je bent nog wat vergeten (voordelig modelletje...)
Bron afbeelding ===> klik
Re: wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
 @citaat  :thumbup:
Re: wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: wat is beter: märklin of roco?
Van speelgoedtreintjes in de jaren 30 tot 50  (sommige moest je nog opwinden) , tot (semi) realistische loks.
Het is geen speelgoed meer ?.maar een dure hobby, zo duur als je het zelf toe laat.
De een koopt eenvoudige loks en de andere juist weer niet.
Zoals alles , is er ergens vraag naar ?dan is er een markt en de een vind die mooi in zijn prijsklasse en de andere juist weer niet.
Ergo het is en blijft een persoonlijke smaak.

groet,

Ruud