Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wat is beter: märklin of roco?

Gestart door stefant4 maandag 07 december 2009, 16:56:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wat is beter: märklin of roco?
beste medeforummers!

Ik heb eens goed gekeken naaar de märklin modellen, en als ik die dan vergelijk met dezelfde (vergelijkbare) märklin modellen, dan kom ik tot de conclusie dat(vooral bij oude) de kappen van märklin veel vaker van metaal zijn, en die van roco van plastic.

Wat vinden jullie hiervan?

ook hoor ik vaak dat de kwaliteit van märklin et even iets beter is dan roco, en net even zwaarder enz.

deze vraag stel ik omdat ik eens zat te twijfelen of ik märklin weg moest doen en roco moest kopen.
ik ben nu alweer van deze gedachte afgestapt, want ik kan het niet vergelijken omdat ik geen ervaringen heb met roco, dus ik ben toch wel benieuwd wat nu beter is...
Re:wat is beter: märklin of roco?
Wat zijn je criteria?

Dan kun je voor jezelf kiezen wat beter is. Het is maar net wat je belangrijk vind :wink:

Gr Joost
Re:wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citeerk ben nu alweer van deze gedachte afgestapt, want marklin is gewoon beter, maar ik ben toch wel benieuwd wat nu beter is...

je vraagt ons wat beter is, terwijl je zelf al zegt, dat märklin beter is? Wat verwacht je te horen, van een märklin gericht forum? Dat iedereen zegt dat roco beter is?

Als je het mij vraagt, verschilt het niet veel. Märklin is misschien iets degelijker, roco wellicht wat mooie gedetailleerd? Maar het kan per model verschillen.

Roy
Re:wat is beter: märklin of roco?
Het algemene beeld bij mij is altijd geweest dat Marklin kwalitatief beter was. Maar ... de laatste maanden leveren mijn Roco lokjes minder problemen op dat mijn nieuwste Marklin aanwinsten.

Groet,
Wijnand
Re:wat is beter: märklin of roco?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Dit lijkt mij een gevaarlijk topic, al was het maar omdat er geen eenduidig antwoord op de vraag mogelijk is. Ik kan het weten, want ik heb vroeger een jarenlange keiharde Roco vs. Märklin strijd gevoerd met mijn beste schoolvriend, die nou eenmaal Rocogek was... Beide merken hebben hun sterke en zwakke kanten. Vandaar dat ik nu beide heb rondrijden :-)
Re:wat is beter: märklin of roco?
Blausee-Mitholz
gast

Re:wat is beter: märklin of roco?
Het is inderdaad geen of/of verhaal maar en/en. Beide merken kun je rustig naast elkaar op je modelbaan hebben rijden.
Ik heb hier zelfs een model van de BLS Re 465 in 3 verschillende merken rond tuffen, HAG, Märklin en Roco. Alle hebben sterke en minder sterke kanten.


Mvg, Johan
Re:wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Ik ben het helemaal met de voorgaande sprekers eens.

Vroeger kwam er bij mij uitsluitend Märklin in, maar de laaste jaren "rolt" er ook wel is wat materieel van Roco en Kombimodell binnen.... :D Zowel tractie als wagons in alle soorten.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Kijk,

Als je niets uit probeert, kom je ook niet iets te weten. Je kan dingen bij de dealer uit proberen, dus je kan zien hoe het rijdt enz.
Ik heb meerdere merken, alleen koop ik geen Piko vanwege de details. Ik weet niet, heb er geen goed gevoel bij maar dat is puur persoonlijk :D.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Hallo,

Bij mij rijden evengoed Märklin als Roco, HAG en Fleischmann en Piko rond. Nog geen Liliput, maar dat komt nog een keer. Verder sluit ik mij bij de vorige sprekers aan. Je moet zelf bekijken, wat je belangrijker vind: details aan de kap (bijvoorbeeld). Bij Roco beter dan bij Märklin, die je echter wel wat makkelijker kunt vast pakken.
Ik heb een E 93 van Piko (grijze DRG lok) en ook deze rijdt mooi. Al "schokt" ze een klein beetje op zeer lage snelheid rijdend. Misschien komt hier met de tijd een andere motor in (lees: faulhaber) Vroeger had ik ook alleen Märklin, heb toen een keer een bruine Krokodil van Roco gekocht, en sindsdien rijden er regelmatig andere merken hun rondjes. Meestal tot volle tevredenheid.
Dus, gewoon proberen, evt. al bij je winkelier proefrijden en kijk, wat je ervan vind. Vind je het niks, koop je hem niet.

Keus is geheel aan jou.

Groetjes

Harry
Re:wat is beter: märklin of roco?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Wat dit betreft hebben de decoder en het digitale rijden de modelspoorwereld wel een heel stuk kleiner gemaakt: alle merken rijden door elkaar. Dat was al zo in de gelijkstroomwereld, nu ook op Märklinbanen :-)
Re:wat is beter: märklin of roco?
In 2000 herstart gemaakt met uiteraard 100 % Marklin spul 8), het was vertrouwt van vroeger, doch vind ik de kwaliteit minder dan vroeger.

In 2003 m'n eerste Roco Loc gekocht (vaak in prijs net ietsje gunstiger!), is prima bevallen, en nu rijden er ca. 20 Rocolocs, 1 x Mehano en de rest Marklin.

Vroeger was het simpel!, het was OF Marklin OF Fleischmann, nu is er meer concurrentie 8)

Piko heb ik ook 1 loc van , maar vind het plastic/speelgoed gehalte te groot, maar dat is persoonlijk.

Mvg Gert
Re:wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2009

Het heden is het verleden van de toekomst

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Nadat ik mijn Márklinverzamling verkocht had ben ik op 2 railgelijkstroom overgestapt. En in de loop van de jaren zijn er toch wel weer veel Hamo (=Marklingelijkstroom) en Trix modelen in mijn nieuwe verzameling gekomen :D.
Gewoon omdat soms het Márklinmodel mooier is en soms het Roco model, ik maak dan ook constant een afweging welk model mooier is en wat de beoogde rijeigenschappen zijn.
Mijn conclusie Márklin is niet beter of slechter dan Roco, beide merken zijn wel aan elkaar gewaagd :lol:.
Re:wat is beter: märklin of roco?
als eerste bedankt voor de reactie's

daarnaast vind ik ook dat  märklin beter is, maar dat gelld mijns inziens voor de digitale modellen alleen voor de modellen die beginnen met 37*, en niet die van 39* met mfx enzo, want die zijn veel meer massagevoelig.

daarnaast heeft roco vaak kunststof kappen, en markllin heeft/had meestal metaal, wat ik mooier en degelijker vind.

Maar zo heb je dus ook een v100 van roco dei minder lawaai maakt dan die van marklin.

ten slotte heb ik ook wat probleempjes gehad met marklin, en roco heb ik (nog) niet...

daarom deze topic en ik ga zeker eens naar mijn dealer om 2 dezelfde locs te vergelijken van roco en marklin.

PS. is het ook zo dat roco in startsets minder mooie modellen doet dan wanneer ze gewoon losse locomotieven verkopen of is dat typisch märklin?
Re:wat is beter: märklin of roco?
ik heb op mijn baan lopen ( op dit moment meer stil staan wegens bouwwerkzaamheden )
2 x roco ( v65 achtige )
4 x piko ( 2 G1700 , 1 218 en 1 ER20
1 x mehano G2000.02
1 X Lima V20
en zo 20 marklin's

De slechtste loc : De Lima , rijdt redelijk maar die verlichting is meer voor ICE
De beste loc , marklin uitgesloten : De piko G1700 met geluid , mooi vol geluid goede prijs en een mooi uiterlijk
Re:wat is beter: märklin of roco?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
't Is ook net welk model je zoekt.

Ik ben ÖBB liefhebber. Een aantal modellen zijn alleen van Roco te krijgen. Dus zit je daar vanzelf aan vast, mits je ze wilt kopen natuurlijk.

Groeten

Olav

p.s.

Heel veel Märklin
veel Roco
Beetje Kleinbahn,
Klein beetje Fleischmann
Heel klein beetje Mehano.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: stefant4 op maandag 07 december 2009, 16:56:33
beste medeforummers!

Ik heb eens goed gekeken naaar de märklin modellen, en als ik die dan vergelijk met dezelfde (vergelijkbare) märklin modellen, dan kom ik tot de conclusie dat(vooral bij oude) de kappen van märklin veel vaker van metaal zijn, en die van roco van plastic.

Wat vinden jullie hiervan?

ook hoor ik vaak dat de kwaliteit van märklin et even iets beter is dan roco, en net even zwaarder enz.

deze vraag stel ik omdat ik eens zat te twijfelen of ik märklin weg moest doen en roco moest kopen.
ik ben nu alweer van deze gedachte afgestapt, want marklin is gewoon beter, maar ik ben toch wel benieuwd wat nu beter is...



hahahahahahahahah  ......  dat is toch nog wel de beste grap van dit jaar .....

en nog net voor 31 december.

Deze man verdient een beker !

Re:wat is beter: märklin of roco?
wat een dom gelul in dit topic, allemaal klin klare onzin.
Wat maakt het uit om gewoon verschillende merken op de baan te hebben.
Als jij dat model mooi vind dan neem je dat, dit is puur menings verschil.
Re:wat is beter: märklin of roco?
precies. Dit gaat nergens meer over.
Citeerdaarnaast vind ik ook dat  märklin beter is, maar dat gelld mijns inziens voor de digitale modellen alleen voor de modellen die beginnen met 37*, en niet die van 39* met mfx enzo, want die zijn veel meer massagevoelig.
Je leest niet, want in het topic staat dat ieder merk zijn voor- en nadelen heeft.

Citeerdaarnaast heeft roco vaak kunststof kappen, en markllin heeft/had meestal metaal, wat ik mooier en degelijker vind
klopt, maar roco heeft weer vaker een betere motor en is over het algemeen net iets gedetailleerder.


Citeerten slotte heb ik ook wat probleempjes gehad met marklin, en roco heb ik (nog) niet...
Met roco kun je ook problemen hebben. Hoewel marklin de laatstse tijd inderdaad iets minder betrouwbaar is.

Citeerdaarom deze topic en ik ga zeker eens naar mijn dealer om 2 dezelfde locs te vergelijken /van roco en marklin.

Dus op basis van twee locs ga jij een oordeel vellen tussen deze merken????
Het is trouwens dit topic.

CiteerPS. is het ook zo dat roco in startsets minder mooie modellen doet dan wanneer ze gewoon losse locomotieven verkopen of is dat typisch märklin?
Ligt eraan welke startset je kiest.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Hallo,

Citeer
CiteerCitaat
daarom deze topic en ik ga zeker eens naar mijn dealer om 2 dezelfde locs te vergelijken /van roco en marklin.

Dus op basis van twee locs ga jij een oordeel vellen tussen deze merken????
Het is trouwens dit topic.

Volgens mij bedoelt Stefan dat hij één en hetzelfde model van zowel Märklin als van Roco bij zijn dealer bekijkt en dan besluit welke hij zou willen kopen. Tenminste, zo heb ik het gelezen en geïnterpreteerd.

Of het ene merk beter, mooier of weet ik wat is, weet ik niet. Ik heb hier namelijk maar één merk in huis(op één Trix model na dan natuurlijk, maar dat telt niet echt in de vergelijking bij mij thuis).

Groetjes

willie

P.S.
Als je dan toch op taalfouten wil letten:
CiteerJe leest niet, want in het topic staat dat ieder merk zijn voor- en nadelen hebben.
In plaats van "hebben" moet daar toch echt "heeft" staan.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: Danielrailer op vrijdag 11 december 2009, 16:20:06
CiteerPS. is het ook zo dat roco in startsets minder mooie modellen doet dan wanneer ze gewoon losse locomotieven verkopen of is dat typisch märklin?
Ligt eraan welke startset je kiest.

Nou, wat dat laatste betreft, de traditionele startset met een vereenvoudigd, zeg maar speelgoedlocje vind je bij Roco eigenlijk niet meer. Daar zit tegenwoordig gewoon spul uit het gangbare aanbod in, vaak met een bijzonder kenmerk, een ander nummer ofzo. Heel wat startsets worden door gevorderde hobbyïsten gekocht omdat ze zo aan een specifiek model kunnen komen, de NL BR189 bijvoorbeeld. Overigens is bij Märklin het simpele startsetje volgens mij ook in de minderheid.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Even off-topic:

Dit is allemaal puur mening wat je van modellen vind, waarom zou je het dan percée een nieuw draadje openen. Je hoort een forum schoon te houden, maar niet dat er mensen zijn die denken dat je vanalles wat je denkt meteen een topic kan aanmaken.

Er wordt zoveel onzin of er worden dingen dubbel geplaatst wat nergens voor nodig is, even de zoek functie van het forum gebruiken en je hebt het gevonden.

Dus sommige mensen, ga alsjeblieft iets nuttigs doen, en niet onzin topic aanmaken die dubbel geplaatst zijn of waar onzin in staat.
Re:wat is beter: märklin of roco?
marklin kwaliteit metaal orginaliteit verzamelen
roco plastic wheatheren zelfbouw :D
Re:wat is beter: märklin of roco?
Blausee-Mitholz
gast

Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: BMW-Fan op vrijdag 11 december 2009, 21:55:36
roco plastic wheatheren zelfbouw :D

Oef  :shock: aan mijn Roco's wordt niet geknutseld hoor, denk er om  :o

Mvg, Johan
Re:wat is beter: märklin of roco?
niet iedereen maar marklin word(t) minder aan verboud gemiddeld
Re:wat is beter: märklin of roco?
@wakkie: die fout was ook echt schandalig :lol:
Re:wat is beter: märklin of roco?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: stefant4 op maandag 07 december 2009, 16:56:33
deze vraag stel ik omdat ik eens zat te twijfelen of ik märklin weg moest doen en roco moest kopen.
ik ben nu alweer van deze gedachte afgestapt, want marklin is gewoon beter, maar ik ben toch wel benieuwd wat nu beter is...
Beste Stefan,

Je opent dit draadje om er achter te komen welk modelspoormerk beter is.
Maar jouw logica gaat totaal langs mij heen.
Vooral je laatste zin, waarin je beweert dat Marklin beter zou zijn en direct daarna zeg je benieuwd te zijn welk merk nu beter is.
Ik denk dat je op jouw vraag in dit draadje geen antwoord zal krijgen, omdat er simpelweg geen antwoord is.
Waarin het ene merk zwak is, is het het andere merk weer sterker en vice versa.
En eenzelfde lok van elk merk vergelijken, zegt alleen maar iets over het merkverschil voor dat loktype.
Daar komt ook nog eens de prijs/kwaliteits verhouding bij kijken en de doelgroep etc.
Er zullen altijd hobbyisten zijn die allen maar Marklin of juist alleen maar Roco aanschaffen en anderen interessert het totaal niet werk merk ze kopen, zolang ze maar de lok kunnen kopen die ze graag op hun baan zien.
Dus koop lekker wat je kopen wilt en als het produkt je niet aanstaat, laat je het lekker staan.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: Kappa op zaterdag 12 december 2009, 15:12:02
Citaat van: stefant4 op maandag 07 december 2009, 16:56:33
deze vraag stel ik omdat ik eens zat te twijfelen of ik märklin weg moest doen en roco moest kopen.
ik ben nu alweer van deze gedachte afgestapt, want marklin is gewoon beter, maar ik ben toch wel benieuwd wat nu beter is...
Beste Stefan,

Je opent dit draadje om er achter te komen welk modelspoormerk beter is.
Maar jouw logica gaat totaal langs mij heen.
Vooral je laatste zin, waarin je beweert dat Marklin beter zou zijn en direct daarna zeg je benieuwd te zijn welk merk nu beter is.
Ik denk dat je op jouw vraag in dit draadje geen antwoord zal krijgen, omdat er simpelweg geen antwoord is.
Waarin het ene merk zwak is, is het het andere merk weer sterker en vice versa.
En eenzelfde lok van elk merk vergelijken, zegt alleen maar iets over het merkverschil voor dat loktype.
Daar komt ook nog eens de prijs/kwaliteits verhouding bij kijken en de doelgroep etc.
Er zullen altijd hobbyisten zijn die allen maar Marklin of juist alleen maar Roco aanschaffen en anderen interessert het totaal niet werk merk ze kopen, zolang ze maar de lok kunnen kopen die ze graag op hun baan zien.
Dus koop lekker wat je kopen wilt en als het produkt je niet aanstaat, laat je het lekker staan.

:lol:
toen ik dat terug las moest ik echt even om mezelf lachen..

ik spreek mezelf idd wel erg tegen.


maar ik overweeg toch eigenlijk wel weer een beetje om naar roco over te stappen, want ik heb zo het idee dat ik met roco iets meer mogelijkheden heb wat betreft  locomotieven.

ik bedoel, ik vind de prijs/kwaliteit  verhouding bij märklin eigenlijk een beetje minder worden(verbeter me als ik het fout heb), maar met roco heb ik eigenlijk geen ervaring ervaring, dus ik kan het eigenlijk niet vergelijken.
ik ben dan een beetje zovan: ik koop gewoon roco en zie wel...

of dit verstandig is, weet ik niet,(denk van niet), dus misschien is het handiger om eerst eens een digitaal startsetje te kopen van roco of fleischmann, en eens te expirimenteren wat het lekkerste rijdt..

wat is nu jullie mening hierover?

één van de redenen dat ik erover denk om over te gaan op roco is het feit dat je bij märklin een mobile station krijgt bij een digital startset, en bij roco/fleischmann(is nu één en het zelfde geloof ik)een lokmaus/multimaus, en ik heb een beetje het idee dat een lokmaus iets meer lijkt op een cs qua mogelijkheden dan een ms.

ik heb dus helemaal geen ervaring met roco, dus adviseer mij alstublieft.
en adviseer mij ook gelijk wat vor digital startset ik zou kunnen kopen van roco ALS ik overstap.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Als het alleen om de muis gaat, de Multimaus heeft inderdaad veel meer mogelijkheden dan om het even welke andere instapper. Dat komt omdat Roco het ding bedoeld als instapper en volwassen centrale ineen. De enige serieuze uitbreiding die je nodig zou kunnen hebben is de computer-interface 'Rocomotion'.
Is allemaal wel gebaseerd op tweerail en gebruik van het DCC-protocol. Op een drierailbaan heb je niet veel aan een Multimaus omdat hij nu eenmaal geen Motorola of MFX kletst.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Dag,
interessant topic hoor !
Er zit volgens mij geen verschil tussen beide merken daarom rijden de meesten van ons ALLEEN of bijna ALLEEN Marklin. :lol: :lol:


Erik
Re:wat is beter: märklin of roco?
ik denk dat het moeilijk te zeggen wie beter is.het enige wat ik kan zeggen dat roco aardig vooruitis gegaan.
of marklin of roco beter is hangt af van het model wat je wilt kopen.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: Erik Salden op zondag 27 december 2009, 21:12:24
Dag,
interessant topic hoor !
Er zit volgens mij geen verschil tussen beide merken daarom rijden de meesten van ons ALLEEN of bijna ALLEEN Marklin. :lol: :lol:


Erik

mwah,

vroeger inderdaad wel, maar tegenwoordig is zeker 75% van de locs die ik koop van Roco. Uiteraard met sleper! Schitterende modellen en veelal meer waar voor je geld, alleen al vanwege de kortingsakties van afgelopen tijd....
Kwaliteit heb ik niets op aan te merken. Voordeel vind ik ook de multi-protocol decoder, die meestal > adres 80 kan worden geprogrammeerd. Essentieel met > 80 locs op de baan.

Tenslotte: roco maakt veel unieke NS modellen als de hippel, 2200, 2400, 1100 zonder neuzen etc etc.
Re:wat is beter: märklin of roco?
De leuke aanbiedingen en het vaak mooiere rijgedrag (soepel rijden , met minder bijgeluiden) doet mij steeds meer verschuiven naar roco.

Mvg: Alex
Re:wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: Aliebengalie op maandag 28 december 2009, 13:36:24
De leuke aanbiedingen en het vaak mooiere rijgedrag (soepel rijden , met minder bijgeluiden) doet mij steeds meer verschuiven naar roco.

Alex, helemaal eens. Als verwoed Märklinist zijn er de laatste jaren dan ook een aantal Roco modellen aan mijn verzameling toegevoegd. Ik heb daar nooit een moment spijt van gehad. Rijgedrag is idd prima en met behulp van een setje is vaak nog wat aan de verlichting (zwak punt van Roco?) te perfectioneren, zo men dat al wil.

Overigens geldt dat voor mij ook voor sommige goederenwagens die Roco produceer(t)(de). Wat te zeggen van de Nederlandse H-posten, VAM-herprodukties (Gelukkig voor mij!) en de prachtige serie ertswagens "Faalns".

Dus wat mij betreft: wat heet beter of mooier? Het is allebei goed en mooi!  :lol:
Re:wat is beter: märklin of roco?
Zo is het Hans. Hoe meer merken, hoe beter. En dan valt er wat te kiezen. Wat de één niet heeft vind je wellicht bij de ander.

De hobby wordt steeds leuker op deze manier. :P

Gr, Ben.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Een metalen kap is moeilijker te detaileren als een kunstof kap.
Maar qua aandrijving wint bij mij Roco nog steeds met vlag en wimpel.
Meer zeg ik hier niet over.  :wink:



Jos.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
@ 3rail,

Ga je een Micro Metakit -lok vergelijken met Roco?
Deze lok verdient een eigen topic.

Maar het is bijna hetzelfde als dat je Märklin zou vergelijken met Philotrain.
En idd een slordige ?1000 t/m ?1200 zal deze wel kosten,maar mist elke vergelijking met in deze topic genoemde loks
En dan bedoel ik niet alleen het prijsverschil,maar ook de uitvoering.

Verder hoop ik dat je Code 55 rails hebt want dat kan deze lok wel gebruiken en Radius 6 of groter.
Maar dit neemt niet weg dat foto`s welkom zijn!

Zo nu weer on-topic !

Mvg Hans V200.0
Re:wat is beter: märklin of roco?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re:wat is beter: märklin of roco?
Märklin-materieel rijdt bij mij al 35 jaar probleemloos. Ik heb de indruk dat mijn Roco 2200 en 2400 die leeftijd niet gaan halen, al was het alleen maar vanwege de klikconstructie van de kap (buigbaar, dus thermoplastisch plastic wordt ooit broos --> kaduuk) tegenover de degelijke schroefjes van Märklin, de moeilijke bereikbaarheid van bijvoorbeeld de smeerpunten en de in mijn ogen minder degelijke manier van aandrijven (cardanassen tegenover tandwielen). Bovendien blijkt ook de trekkracht van de Roco-locs duidelijk minder dan die van Märklin, zeker als je probeert een sleep metalen Mä-wagens probeert te verplaatsen. Desondanks is de detaillering van Roco goed, die van Märklin soms wat minder. Bovendien heeft Roco modellen in het assortiment die Märklin gewoon mist (en vv natuurlijk), waardoor je de ene keer voor Roco en de andere keer voor Märklin kiest.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 31 december 2009, 23:35:35
Märklin-materieel rijdt bij mij al 35 jaar probleemloos. Ik heb de indruk dat mijn Roco 2200 en 2400 die leeftijd niet gaan halen, al was het alleen maar vanwege de klikconstructie van de kap (buigbaar, dus thermoplastisch plastic wordt ooit broos --> kaduuk) tegenover de degelijke schroefjes van Märklin, de moeilijke bereikbaarheid van bijvoorbeeld de smeerpunten en de in mijn ogen minder degelijke manier van aandrijven (cardanassen tegenover tandwielen).

Mis. Mijn oudste Roco locs gaan ook al ruim 30 jaar mee. Daaronder een 2200 uit 1977. Geen punt.
Re:wat is beter: märklin of roco?
In de periode2006-2009 5 loks van marklin en 5 loks van ROCO gekocht alle nieuw.
De 5 ROCO loks rijden zonder problemen en functiomneren buitengewoon goed, boven mijn verwachting ( ik dacht aan een mindere kwaliteit ).

Van de 5 marklin loks zijn 2 direct terug naar de winkel gegaan. Van een brand de verlichting maar half, en een andere is na een uur rijden de draad van decoder naar moter afgebroken. Slechts een lok functioneerd nu naar teveredenheid.

De vraag is marklin of roco beter beantwoordt ik uitervaring met,
Roco 100% Marklin 20%

Ik denk dat marklin er goed aan heeft gedaan de kwaliteitsnormen te verhogen.



Met vriendelijke groet Martin
Re:wat is beter: märklin of roco?
Ik was ook altijd alleen marklinfanaat.
Maar via het forum een eerste rocolok gekocht. 69744 (103 140-0, DB)
Was echt aangenaam verrast zo mooi als die loopt.
Inmiddels heb ik er nog 2 Roco loks bijgekocht.
Ben er erg tevreden over.
Vooral de 69026 Schienenbus met loksound.
De 69953 (DBAG 290 193-2) Is ook top.

Maar ook met mijn Marklinloks ben ik erg tevreden.
Ook geen problemen.

Dus voor mij zijn ze alebei top.

Maikel
Re:wat is beter: märklin of roco?
zo, wat een antwoorden weer!!

als ik het zo hoor, dan is roco minder op het gebied van robuustheid(noemt men dit zo?)
maar beter que detaillering en motorgeluid.
omdat de locs van roco vaak vervaardigd zijn uit plastic daarentegen, valt de trekkracht in vergelijking tot m* weer tegen.

maar is dit dan niet op te lossen door roco wagens te kopen?

en nog een vraagje aan een ieder die roco locs heeft, namelijk: spreken de decoders in die roco ac locs motorola of mfx?

en ik wil eigenlijk nog even kwijt dat ik het precies verkeer dom vind:märklin maakt nu weer een mobile station 2 waarmee dcc gesproken kan worden, maar roco heeft geen lokmaus o.i.d. die motorola of mfx spreekt.

Wat zouden jullie er van vinden als er een lokmaus 2 kwam die mfx en motorola sprak?
is dat misschien iets om over naar roco te schrijven?
want wat ik zo begrijp is dat een lokmaus goedkoper is dan een cs, maar wel ongeveer net zo veel kan...

misschien kunnen we samen (da's dus met z'n allen) naar roco schrijven(mailen) dat ze een lokmaus moeten maken die mfx en motorola formaa aanspreken kan.(en ik weet nu dus niet of het het waard is om een brief/mail te sturen, dus val me daar aub niet op aan)
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: stefant4 op maandag 04 januari 2010, 18:37:47en nog een vraagje aan een ieder die roco locs heeft, namelijk: spreken de decoders in die roco ac locs motorola of mfx?

en ik wil eigenlijk nog even kwijt dat ik het precies verkeer dom vind:märklin maakt nu weer een mobile station 2 waarmee dcc gesproken kan worden, maar roco heeft geen lokmaus o.i.d. die motorola of mfx spreekt.

Wat zouden jullie er van vinden als er een lokmaus 2 kwam die mfx en motorola sprak?
is dat misschien iets om over naar roco te schrijven?
want wat ik zo begrijp is dat een lokmaus goedkoper is dan een cs, maar wel ongeveer net zo veel kan...

Dat laatste is overdreven, maar de Multimaus (Roco is alweer een stap verder) is wel veel uitgebreider dan een Mobile en voor de meeste hobbyïsten meer dan genoeg.
Misschien moet je eerder Märklin mailen dat ze hun instapper een beetje opwaarderen?

In Roco drieraillocs zit een Motoroladecoder. Althans, een MFX-decoder heb ik nog niet standaard in een Roco loc gezien.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Correctie, in een Roco ac-loc zit een multi-protocol decoder (meestal oem-Esu of Esu locsound). Prima dingen i.m.o.
Re:wat is beter: märklin of roco?
heerlijk om te lezen hoor ....

al deze reakties.

-)

Re:wat is beter: märklin of roco?
Hallo,

Beide merken heb voor en nadelen. Roco Modellen zijn meestal iets goedkoper en rijden nog beter ook.

MVG Dewey
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: Alves op dinsdag 05 januari 2010, 19:02:44
Roco Modellen zijn meestal iets goedkoper

Die tijd hebben we helaas gehad, prijsstijgingen van 30% over de afgelopen 2 jaren.

Gr JoostEn ze waren zo goed bezig.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: henkv op vrijdag 01 januari 2010, 21:10:52
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 31 december 2009, 23:35:35
Märklin-materieel rijdt bij mij al 35 jaar probleemloos. Ik heb de indruk dat mijn Roco 2200 en 2400 die leeftijd niet gaan halen, al was het alleen maar vanwege de klikconstructie van de kap (buigbaar, dus thermoplastisch plastic wordt ooit broos --> kaduuk) tegenover de degelijke schroefjes van Märklin, de moeilijke bereikbaarheid van bijvoorbeeld de smeerpunten en de in mijn ogen minder degelijke manier van aandrijven (cardanassen tegenover tandwielen).

Mis. Mijn oudste Roco locs gaan ook al ruim 30 jaar mee. Daaronder een 2200 uit 1977. Geen punt.

Andermaal bewonder ik je wetenschappelijke benadering :mrgreen:
Re:wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Hoewel van huis uit een grote aanhanger van Märklin wil dat niet zeggen dat ik niet met andere merken zou gaan rijden. Ik verzamel materieel uit een bepaald tijdperk en de ene keer is het van Märklin, de andere keer Roco.
Geen enkele fabrikant kan het zich veroorloven om "troep" te maken, dus met die gedachte in het achterhoofd ga ik er van uit dat het goed zit met de kwaliteit. Of ik in de praktijk (of hier op het forum) daarvoor gelogenstraft word zal nog blijken.
Re:wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: Kermit65 op maandag 08 februari 2010, 14:56:06
Of ik in de praktijk (of hier op het forum) daarvoor gelogenstraft word zal nog blijken.

Door mij in ieder geval niet. Ik zou het zelfde betoog kunnen houden. Roco maakt inderdaad ook heel mooie dingen en van goede kwaliteit.

Ik ben het dus helemaal met "de spreker" eens.  :D
Re:wat is beter: märklin of roco?
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:wat is beter: märklin of roco?
Citaat van: Alves op dinsdag 05 januari 2010, 19:02:44
Hallo,

Beide merken heb voor en nadelen. Roco Modellen zijn meestal iets goedkoper en rijden nog beter ook.

MVG Dewey

Door de prijsstijging bij met name Roco is het prijsverschil met Marklin wel steeds kleiner aan
het worden.
Een beetje standaard Roco lok (tijdperk V/VI) kost al gauw 220 euro bij Roco...
Maar Roco gaat ook steeds meer over op (warm)witte Led's ect vandaar waarschijnlijk
de prijsstijging...

groet,

Erik