Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

bouw ringloods en E-loods

Gestart door Populier maandag 07 december 2009, 00:30:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bouw ringloods en E-loods
Ga zeer binnenkort beide bouwdozen ( resp. Märklin en Faller) in elkaar zetten. Zijn er nog dingen waar je op moet letten. bv. i.v.m. naderhand in te bouwen  verlichting of iets dergelijks?? Gaarne advies.

groet Hennie Al
Re:bouw ringloods en E-loods
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:bouw ringloods en E-loods
Ja,

Zorg dat je de inbouw meteen uitvoert. Zo kan je beter plannen wat je waar wilt hebben voordat je bepaalde elementen vastlijmt.

En als je het dak los laat liggen, wat ik sterk aanraad, zorg dan ervoor dat door de "kier" geen licht kan schijnen. Ziet er nogal raar uit......

Groeten

olav
Re:bouw ringloods en E-loods
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:bouw ringloods en E-loods
Hennie

Rails in een locloods worden relatief weinig bereden,moeten dus regelmatig schoongemaakt worden.
Advies is om de locloods "omgekeerd" te bouwen.
Dus niet muren vast aan bodemplaat en dak los,maar net andersom.
Dus muren en dak vast aanelkaar en bodemplaat los hier van.
Zie het als een omgekeerde schoenendoos die je over de rails zet.
Voordeel is dat je overal nog makkelijk bij kan als de loods klaar is.

                                                                  Succes

                                                                              Kees
Re:bouw ringloods en E-loods
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:bouw ringloods en E-loods
Ben ik mee eens Kees, probleem is echter wel dat bedrading e.d. tbv verlichting in de "weg" gaat zitten.

Het blijft dus kiezen uit "twee kwaden".

Groeten

Olav
Re:bouw ringloods en E-loods
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:bouw ringloods en E-loods
Bedrading verlichting hoeft geen probleem te zijn.In een hoek van de loods lijm je een pijpje (Een rietje of iets dergelijks)Hier door trekje een gele  en een bruine draad.Dit is de voeding voor de verlichting.De rest van de bedrading en verlichting plak je tegen het plafond.Even een likje grijze verf er over heen en klaar is Kees2.
Op de plaats waar het pijpje de bodemplaat raakt boor je een gaatje.Hier gaan de voedingsdraadjes door.Geef deze draadjes een "lus"van +/- 50 centimeter.Als je nu de loods optilt trek je die draadjes uit het gaatje.
Zet je de loods terug stop je de draadjes weer terug in het gaatje.
Helaas kan ik het niet met foto's verduidelijken,ik heb zelf de Volmer Ringloods gebouwd maar helaas niet op deze manier.Het dak kan er af maar lekker bij de rails komen is een ander verhaal.
Soms denk ik er wel eens over om hem te slopen en dan weer optebouwen volgens bovenstaande manier maar ik ben bang dat ik bij het demonteren onderdelen beschadig.
Ik heb ook nog een E loods en die ga ik zeker volgens bovenstaande manier bouwen.
Let ook op het interieur .Door de grote ramen  en deuren is dit goed zichtbaar dus besteed hier extra aandacht aan.

Groetjes Kees
Re:bouw ringloods en E-loods
Alvast bedankt voor de opmerkingen en de slimme oplossingen. Vreemd dat er voor de verlichting niet bij voorbaat rekening is gehouden. Misschien een leken opmerking: is het niet makkelijker om de railsen te verwijderen bij een grote schoonmaak? Is de rails ook niet schoon te maken via een verlengde wattip of zoiets? Of, eenmaal gebouwd,  zijn deze plaatsen niet meer goed bereikbaar, ook niet voor een reinigingswagen? Mag het rietje ook een messing pijpje zijn? Heb ik toch liggen en misstaat ws. niet in een loods als werktuig of zo iets?

groet hennie
Re:bouw ringloods en E-loods
Citaat van: Populier op maandag 07 december 2009, 11:24:19
Mag het rietje ook een messing pijpje zijn? Heb ik toch liggen en misstaat ws. niet in een loods als werktuig of zo iets?

Dat is nu juist het mooie van deze hobby. Als jij het mooi vind gewoon doen.
Re:bouw ringloods en E-loods
Zie nu bij het openmaken van de M-ringloods dat er ledjes met bedrading bijzitten. Bij Faller ben ik dat inderdaad niet tegen gekomen.
@Kees
Als je lang genoeg wacht laat de lijm vanzelf los. Volgens mijn leverancier had dat te maken met veroudering en UV invloeden en heeft ieder lijmsoort hier last van.  :?

groet hennie
Re:bouw ringloods en E-loods
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:bouw ringloods en E-loods
Ik gebruik UHU plast,en volgens mij lost die de contactvlakken op,dus dat zit muurvast.
Losse rails in een locomotieven loods is een optie maar ik heb mijn rails ingebed in een planken vloer dus uitnemen is niet meer mogelijk.
Messing/plastic maakt niet uit voor het buisje,als je het in een hoek plakt zie je het nauwelijks.
                                           groetjes Kees
Re:bouw ringloods en E-loods
Hallo Kees
Ik heb het over een faller lijm "expert" waarmee ik pakweg in 1990 de huisjes heb gelijmd. Dit jaar opnieuw uit de kast gehaald waarbij sommige delen spontaan los lieten. Heb ook revell liggen maar nog niet gebruikt. Misschien moet ik ook eens  UHU gaan proberen.
Heb zelf een kleine loods van Volmer (2 kleine loks) maar gebruik M rails die voorlopig los liggen dus heb dat probleem niet. Zal er wel op letten bij mijn definitieve bouw. Bedankt voor de tip.

groet Hennie
Re:bouw ringloods en E-loods
nog een tip, zorg ervoor dat de wanden van de loods bekleed zijn met zwart papier, of iets dergelijks. of nog mooier een print van bakstenen of zo zodat als de verlichting brandt het licht niet doorschijnt door de wandjes. ( heb ik niet gedaan en heb er nu spijt van , zo erg zelfs dat ik ga proberen of hij uit elkaar te halen is )

succes en wel een foto,tje plaatsen he  :D

gr . rene
Re:bouw ringloods en E-loods
@ rene
ben even geschrokken.een oude volmer loods stond weliswaar op de baan maar zonder licht.. aangesloten, maar er komt alleen licht uit de ramen. Is de kwaliteit van het materiaal tegenwoordig zo dat er licht doorheen schijnt?? Overigens is de tip van het bakstenen papier wel leuk, maar bij deze oude loods is de binnenkant met baksteen afgewerkt. Zal wel zien wat er bij de nieuwe loodsen zit

groet hennie
Re:bouw ringloods en E-loods
nee hoor de kwaliteit is niet slecht. gewoon de marklin loods . alleen met rode wanden in baksteen vorm. dus dat wil wel doorschijnen. ( ben trouwens nog op zoek naar nog een exemplaar om bij te voegen zodat ik er 9 locs in kwijt kan)
gr. rene
Re:bouw ringloods en E-loods
Citaat van: Kees2
In een hoek van de loods lijm je een pijpje (Een rietje of iets dergelijks)Hier door trekje een gele  en een bruine draad. Op de plaats waar het pijpje de bodemplaat raakt boor je een gaatje.Hier gaan de voedingsdraadjes door.Geef deze draadjes een "lus"van +/- 50 centimeter.Als je nu de loods optilt trek je die draadjes uit het gaatje.

Of, je zet er een stekkertje tussen.
Kun je de loods neer zetten waar je wil.

Mvg,

Romar


Re:bouw ringloods en E-loods
hallo Romar
Gelijk heb je maar het is denk ik niet de bedoeling om de loods regelmatig te verplaatsen. Ik denk dat Kees ook gewoon de aansluiting op een kroonsteentje heeft voor eventuele verplaatsing. bedankt voor het meedenken.

groet hennie
Re:bouw ringloods en E-loods
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:bouw ringloods en E-loods
Zo even ter inspiratie een interieur foto van mijn Vollmer ringloods.



                                                               Groetjes Kees
Re:bouw ringloods en E-loods
Ko ..  U leeft op stand!! Over ruimte geen gebrek....maar hoort er niet iets in te staan? Mijn ring loods is van Märklin. Ben nu met de Faller E-loods bezig; moet bij sommige deeltjes een vergrootglas gebruiken.

groet Hennie