Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Grote problemen bij nieuwe Sprinter

Gestart door Hans Biere vrijdag 04 december 2009, 17:27:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Grote problemen bij nieuwe Sprinter
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Grote problemen bij nieuwe Sprinter
 "De NS heeft grote problemen bij de   
invoering van de nieuwe Sprinter.De   
Sprinter is de eerste trein bij de NS 
die volledig door de computer wordt   
bestuurd,maar door storingen komt de   
trein geregeld tot stilstand.         
                                       
Het duurt dan vijf tot tien minuten   
voordat hij weer kan rijden.Voor de NS
is dat onacceptabel.Er hadden al dertig
nieuwe Sprinters moeten rondrijden,maar
door de technische problemen zijn dat 
er pas zes.Die komen gemiddeld een keer
per week stil te staan.               
                                       
De NS heeft bij elkaar bijna honderd   
nieuwe treinen besteld bij Siemens;een
investering van 650 miljoen euro."

Bron: NOS Teletekst vr 04 dec           
Re:Grote problemen bij nieuwe Sprinter
Dit onderwerp haalde ook het Journaal van 18:00 uur.
Re:Grote problemen bij nieuwe Sprinter
is oud nieuws

er waren eerder al problemen.
deze problemen waren veel eerder aan de orde.
het is zelfs zo geweest dat ze een hele tijd aan de kant stonden
Re:Grote problemen bij nieuwe Sprinter
Dat het oud nieuws is en dat het al een tijdje speelt klopt inderdaad, maar kennelijk heeft NS er nu voor gekozen om de publiciteit te zoeken.

De dingen die jij noemt zijn bij de spoorwegliefhebbers en -kenners al lang bekend, maar of het "grote publiek" dit allemaal al weet? Die had de treinen al lang op het spoor verwacht na de grootscheepse aankondiging van de bestelling en de 'first roll-out'.
Re:Grote problemen bij nieuwe Sprinter
Precies de reden, waarom ik vorige week 3x vertraging heb opgelopen tussen Gouda en Zoetermeer... Wegens een defecte trein voor ons.
Waar zijn er problemen mee dan? De stellen zijn toch "gewoon"  uitgeleverd, er worden toch geen testen meer mee verreden?

Groeten Dennis
Re:Grote problemen bij nieuwe Sprinter
De problemen zitten hem in de software van de on-board computers.

De treinstellen zijn nog lang niet allemaal afgeleverd en er worden nog steeds testritten mee gereden. Om volledig te zijn: elk treinstel dat afgeleverd wordt, wordt eerst aan een aantal testen onderworpen voordat deze ingezet wordt in het reizigersverkeer.
Dat gebeurt trouwens met elk nieuw of gerenoveerd treinstel.

Nu heeft NS dus besloten niets meer af te nemen of te betalen voordat de problemen opgelost zijn.
Re:Grote problemen bij nieuwe Sprinter
Citaat van: d.vanaalst op vrijdag 04 december 2009, 19:36:32
Waar zijn er problemen mee dan?

Groeten Dennis

Elektrische installatie blijkt gevoelig te zijn voor wervelstromen afkomstig van het nabijgelegen HSL die met 25 KV werkt.
Op trajecten ver van de HSL schijnen de problemen niet voor te doen.
Zie ook Spoorforum tweede bijdrage van Emiel mcn bij NSR

Mvg, Johan
Re:Grote problemen bij nieuwe Sprinter
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 04 december 2009, 19:50:32
Citaat van: d.vanaalst op vrijdag 04 december 2009, 19:36:32
Waar zijn er problemen mee dan?

Groeten Dennis

Elektrische installatie blijkt gevoelig te zijn voor wervelstromen afkomstig van het nabijgelegen HSL die met 25 KV werkt.
Op trajecten ver van de HSL schijnen de problemen niet voor te doen.
Zie ook Spoorforum tweede bijdrage van Emiel mcn bij NSR

Mvg, Johan
Dan kan heel goed kloppen, ben drie keer in de buurt van Zoetermeer Oost gestrand. Vlakbij die hsl dus..
Thanx voor de aanvullende info. Wist niet dat ze nog steeds aan het testen waren.

Groeten Dennis
Re:Grote problemen bij nieuwe Sprinter
Ik zag het nu ook op het NOS Journaal. Ik denk ook dat ik weet wat het is. Elke sprinter heeft waarschijnlijk een Windows Vista computer aan boord  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:, die net als mijn laptop om de haverklap ermee stopt.  :(

Groet,
Ronald
Re:Grote problemen bij nieuwe Sprinter
omdat ik 4 dagen van de week met de trein rij van voorburg naar gouda
en dat de nieuwe sprintwers een hele tijd niet gereden hebebn want ik kan zien welke stoptrein er langs komt van me werk.
en ik heb het eerder gehoord ik d8 ook hier op het forum
Re:Grote problemen bij nieuwe Sprinter
Tja, de betweters die medio jaren 90 van buiten bij NS in dienst zijn gekomen, en hun napraters binnen NS beweerden, dat kinderziektes tot het verleden zouden horen als NS voortaan treinen "van de toonbank zou kopen" in plaats van zelf nieuwe treinen te ontwikkelen...
Tja en wat zien we nu? Het is nog nooit zo erg geweest als met de SL(e)T.

Dat van Zoetermeer heb ik zelf overigens ook ervaren. En dan mogen er nu alleen nog maar losse stellen rijden. Bij gekoppelde stellen gaat de software meteen al op tilt.
Re:Grote problemen bij nieuwe Sprinter
Dank U NS, mensen kruipen over elkaar heen in de trein, en wat doet de NS? Heel leuk, materiaal uitfaseren en wanneer komt er nieuw dat als het kan ook rijdt?? Geen moeilijke vragen stellen hè reiziger, zwijg, maar betaal elk jaar .% meer..............tuurlijk het is niet allemaal de schuld van NS, maar dit hadden ze moeten incalculeren, dit kon gebeuren, hoe meer technologie hoe eerder en hoe vaker het mis gaat :?

En nu? Mat 64, ICK enz. verdwijnen of zijn verdwenen de spoeling wordt steeds dunner....
Re:Grote problemen bij nieuwe Sprinter
Citaat van: rorail op vrijdag 04 december 2009, 20:30:59
Ik zag het nu ook op het NOS Journaal. Ik denk ook dat ik weet wat het is. Elke sprinter heeft waarschijnlijk een Windows Vista computer aan boord

Ik denk dat ze MFX decoders aan boord hebben. :wink:

Serieus: op het Nos jounaal zegt men de problemen met een paar weken opgelost te hebben. We zullen zien.

Gr, Ben.