Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

NS splitst herrie en stilte in de trein.

Gestart door vriend donderdag 03 december 2009, 11:36:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS splitst herrie en stilte in de trein.
Net gelezen op nu.nl.
Wat zal het gezellg worden beneden in de trein... :)

AMSTERDAM - In dubbeldekkers van de NS moeten mensen voor een rustige plek binnenkort boven zijn en voor gezelligheid beneden. De NS gaat de treinen zo inrichten dat het onderscheid tussen stiltecoupés en plekken voor gesprekken en ontmoetingen duidelijk zichtbaar wordt.
Dat zegt een NS-woordvoerder donderdag in het AD. Het interieur van de dubbeldekkers wordt flink aangepast. In de 'praatcoupés' beneden komen loungebanken en meer vierzitters.

De langwerpige loungebanken die dwars in de cabine worden geplaatst moeten ontmoetingen en gesprekken bevorderen, is het idee. Bovendeks staan de stoelen achter elkaar voor privacy.
De NS heeft nu ook al stiltecoupés, maar die zijn minder duidelijk herkenbaar. Niet iedereen houdt zich aan het stiltegebod dat op stickers op ramen en deuren wordt aangehouden.

Zones:
Wanneer de aanpassingen in de treinen worden gedaan is nog niet bekend. De details van de plannen voor de 'zone voor ontmoeten en gezelligheid' en de 'zone werken en rust' moeten nog worden uitgewerkt.
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
hm.. ik weet niet of dit een goede oplossing is. want kleine kinderen (rond de 4/5 jaar) willen vaak bovenin zitten, en praten ook heel veel.
als ze naar beneden moeten zullen ze misschien minder vaak in de trein willen.

mvg koen
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
Ik denk dat ze het beter om kunnen draaien en boven gezellig maken, en beneden stilte...
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
dat bedoel ik :D
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
Hallo,

De laatste twee keren dat ik met de trein op pad ben geweest(kruidvat en blokkerkaartjes) heb ik samen met een groot aantal medereizigers op de gang moeten staan. Er was zelfs geen doorkomen aan voor de conducteur!
Zijn reactie:"we doen wat we beloven. U wordt vervoerd. Als service bieden we zitplaatsen".

Ik zit als incidentele treinreiziger niet te wachten op stilte-gebieden in de trein, maar eerder op voldoende zitplaatsen.

Groetjes

willie
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
zucht....
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
hardere zucht....

Onderbouw je mening. Hebben medeforumgebruikers er ook nog wat aan.
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
Wat mij betreft is NS het spoor helemaal bijster.

Tegenwoordig meent NS stilte compartimenten te moeten aangeven door een enorme sticker over de bovenzijde van de ramen te plakken. Dus je mag niet praten. Wat is dan een van de meest voor de hand liggende activiteiten behalve lezen en werken? Juist naar buiten kijken!!! En dat kan dan weer niet doordat je tegen zo een enorme sticker zit aan te kijken. Vooral op het bovendek in IRM kan je nauwelijks nog de horizon zien, laat staan een stukje (blauwe) lucht. En omdat reizigers terecht deze stickers eraf begonnen te pulken gaat NS ze nu in de ruiten graveren. Dus daar zitten we tot einde levendsduur aan vast.

In V-IRM zijn bovendeks de stoelen vis-á-vis geplaatst, zodat bagage tussen de rugleuningen kan worden geplaatst.  Er is daar immers geen ruimte voor een bagagerek. Benedendeks de stoelen in coach geplaatst omdat daar wel ruimte is voor een bagagerek. Dat gaan ze nu dus weer omdraaien????!!!!!!!!!!
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
Ik zie twee opvallende overeenkomsten met dit topic, namelijk:

a) het gaat over hetzelfde ombouwproject: DD-AR
b) de reacties hier op deze voorstudies zijn bijzonder negatief

Wees nou eens blij dat er aan de reizigers gedacht wordt! Dat is iets wat ze destijds bij de huidige inrichting van DD-AR duidelijk niet gedaan hebben... Lawaai en bellende mensen vormen één van de grootste ergernissen in de trein en er wordt in ieder geval geprobeerd daar wat mee te doen.

CiteerIk zit als incidentele treinreiziger niet te wachten op stilte-gebieden in de trein, maar eerder op voldoende zitplaatsen.
Je kunt stiltegebieden niet inruilen voor meer zitplaatsen. Dat is geen keuze in dit project. Als je in dezelfde trein echt meer zitplaatsen wilt, krijg je zoiets als het mislukte interieur van Plan T, waarin je opgevouwen zit in te dicht op elkaar geplaatste stoeltjes. En dan nog levert dat maar een handjevol extra zitplaatsen op.
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
Dit is natuurlijk niet de plaats, maar ook ik pleit voor andersom:

boven lounge
onder stilte.

De reden: onderin wiebel je veel minder op en neer. Echt waar.

Een ervaringsdeskundige.
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:NS splitst herrie en stilte in de trein.
Als ik een eind moet reizen in de trein en dat is vaak van Amsterdam c.s. naar Maastricht dan wil ik wel rustig zitten in de 1e klasse, wat lezen, werken op de laptop of gewoon lekker pitten. En ja hoor, ik tref het altijd dat er dan iemand voor of achter me gaat zitten en de hele reis luidkeels zit te telefoneren.
Dan is de stiltezone een uitkomst. Wat dat betreft ziet NS dat er een behoefte is.
Helaas zie ik in de stilte zone vaak dat mensen zich er niet aan houden vaak zelfs politici die zich schuldig maken aan het bellen in een stiltezone.
En als men zich niet houdt aan de beperkingen in de stilte zone dan is dat weer een grotere ergenis dan in de conventionele coupe zitten.