Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin Central station 2 of Esu ECOS?

Gestart door stefant4 donderdag 03 december 2009, 10:51:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
de titel zegt het al, ik rij nu met een marklin ms, moet ik voor mijn volgende baan of gewoon als ik een ander besturingssysteem wil een cs kopen, of een ecos?
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Ter info: CS-II wordt niet door Koploper ondersteunt, ECoS wel.

Mvg, Johan
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Of een raptor

Teunis
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Niet te vergelijken Teunis

Mvg, Johan
wat voor systeem?
stefant4
gast

wat voor systeem?
Zoals de titel verklaart, waar moet ik voor kiezen en waarom?
Re:wat voor systeem?
IJsVogel
gast

Re:wat voor systeem?
Waarom maak je overal zoveel topics voor aan en in het verkeerde subforum?

CS2 lijkt me een logische upgrade voor je ms.
Re:wat voor systeem?
stefant4
gast

Re:wat voor systeem?
Citaat van: IJsVogel op donderdag 03 december 2009, 11:02:01
Waarom maak je overal zoveel topics voor aan en in het verkeerde subforum?

CS2 lijkt me een logische upgrade voor je ms.


Ik had hem al geplaatst en toen dacht ik dat ik hem hier maar moest plaatsen...
die andere wordt wel verwijdert...
Re:wat voor systeem?
Lid sinds: 2018

offline
Re:wat voor systeem?
In principe is je vraag: "wat zouden jullie kiezen", want iedereen heeft er zijn eigen redenen voor.
Je moet bij jezelf kijken hoeveel ruimte je hebt en hoeveel loc'je daarop leuk vrij kan.
Afhankelijk daarvan kan je besluiten of je een 6021, Ms, CS, etc wilt aanschaffen.

Financieel is ook nogal belangrijk.
Dromen is leuk maar het moet wel kunnen, financieel en met de ruimte etc.

Denk er eens over na wat je wilt, zoals wil je rangeren, draaischijf of rolbrug, of wil je veel rijden incl. het aansturen van (veel) wissels, etc.

Laat maar eens horen hoe het eruit gaat zien  :wink:
Re:wat voor systeem?
stefant4
gast

Re:wat voor systeem?
Citaat van: Onyx op donderdag 03 december 2009, 11:11:25
In principe is je vraag: "wat zouden jullie kiezen", want iedereen heeft er zijn eigen redenen voor.
Je moet bij jezelf kijken hoeveel ruimte je hebt en hoeveel loc'je daarop leuk vrij kan.
Afhankelijk daarvan kan je besluiten of je een 6021, Ms, CS, etc wilt aanschaffen.

Financieel is ook nogal belangrijk.
Dromen is leuk maar het moet wel kunnen, financieel en met de ruimte etc.

Denk er eens over na wat je wilt, zoals wil je rangeren, draaischijf of rolbrug, of wil je veel rijden incl. het aansturen van (veel) wissels, etc.

Laat maar eens horen hoe het eruit gaat zien  :wink:

dat is inderdaad in principe de vraag, maar als er bij verteld wordt waarom, dan kan ik uitmaken of ik daar in mee ga of niet.

Het is ook niet zo dat ik morgen naar de winkel ga en een central station koop, want ik ben 10 maanden geleden begonnen met treinen, en een ms kan nog wel met 5 locs.

de vraag is dus gewoon zo van: waar zou ik het beste voor kunne gaan in de toekomst.

maar ik denk dat het óf de cs2 wordt, óf de ecos 2(volgens mij is die er nog niet, weet het niet zeker) , en misschien dat ik er ook  nog wel een 2e ms bij koop voor de beturing van meer toekomstige treinen.

Het handigste lijkt me met mijn budget op dit moment om als er al iets komt een ecos te kopen, aangezien die van marklin op z'n zachtst gezegd ''duur'' is.
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Citaat van: teunstreinen op donderdag 03 december 2009, 10:53:23
Of een raptor

Teunis
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 03 december 2009, 10:55:08
Niet te vergelijken Teunis

Mvg, Johan

Nee dacht ik ook al die raptor lijkt een beetje op zo'n control unit van marklin, zo een met 4 functies en de mogelijkheid boosters aan te sluiten...
Re:wat voor systeem?
MärklinKoen
gast

Re:wat voor systeem?
wat bedoel je?
of je analoog gaat rijden, of digitaal.
of welke software het beste is?
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Twee topic's over het zelfde onderwerp samengevoegd.

Mvg, Johan
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
oke  :)
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Ik zou zeggen lees je gewoon in de komende weken aangezien je toch niet snel gaat beslissen.

Op dit forum en andere sites is veel te lezen.
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Citaat van: MärklinKoen op donderdag 03 december 2009, 11:53:24
wat bedoel je?
of je analoog gaat rijden, of digitaal.
of welke software het beste is?

ik rij al digitaal, ben van plan dat zo te houden.
maar als er dan iets komt dan wordt dat denk ik een ecos. (ondanks dat ik het cs 2 erg mooi vind qua uiterlijk)
maar dat heeft natuurlijk helemaal iets te maken met functionaliteit, en het is best wel... hoe zeg je dat? nou ja laten we het erop houden dat het iets(lees: veeeeel) buiten mijn budget ligt.

bedankt voor de tips.
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Ik moet zeggen dat mijn ervaringen met CS2 echt goed zijn, eigenlijk nog boven verwachting.
Daarbij heb ik nog lang niet alle mogelijkheden gebruikt zoals pendeltreinen en rijstraten maar dat zit er wel aan te komen.
De bediening is goed, zou misschien iets sneller kunnen alleen. Menu's helder en zeker sinds de laatste update prima te gebruiken voor DCC.

De vraag is natuurlijk of dat ook in jouw geval de juiste oplossing is. Wil je volautomatisch rijden of niet? Welke functies ga je missen als de ESU-variant kiest of de CS2?
Het blijft een kwestie van smaak en keuze, maar ik ben het zeker met je eens dat de vormgeving van de CS2 er absoluut mag zijn.  :lol:
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Ik gebruik zelf een ECoS en heb geen problemen ondervonden met hem.

Omdat er binnenkort een versie uitkomt met kleurenscherm zou het best eens kunnen dat er een aantal overstappen op deze nieuwe uitvoering.

De standaard ECoS zal dan voor een klein prijsje te koop zijn.

Voordeel t.o.v. de CS2 de Ecos kan met koploper overweg voor mij was dit doorslaggevend.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Hoi,in januari worden er in diverse Marklin-store's seminairs gehouden over de CSII. Mijn baan bestuur ik met de 6021 control-unit+6017 booster + 6002 Trafo + 6051 interface en een PC met Koploper,overigens zeer tevreden hiermee.Maar wat als mijn interface 6051 de geest geeft,hiervoor is er geen directe vervanger van Marklin.En wat voor mij meespeelt is ook een PC met een voeding van 350watt die mee staat te brullen.Al met al een hele vragenlijst voor de heren van Marklin Nederland(gelukkig gekozen voor de tweede seminair die avond)  :D .Zeker de moeite waard voor jou om de seminair bij te wonen.Wat voor systeem je ook kiest,Ecos,Marklin,PC met koploper...enz.het kost bakken met ?...(niet meer omrekenen naar de Gulden) 8). Probeer jezelf goed te informeren wat je wil voor je baan en ook voor de toekomst met eventuele uitbreidingen.Veel succes en veel rijplezier gewenst.

groetjes Huib.
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Citaat van: Huib op donderdag 03 december 2009, 18:36:49En wat voor mij meespeelt is ook een PC met een voeding van 350watt die mee staat te brullen.

Een vette PC is voor Koploper niet nodig. Ga voor een goedkoop 2e hands laptopje met een compoort. Werkt prima.

Heb er nog een liggen, als daar belangstelling voor is laat maar weten.

Gr, Ben.
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Beste Stephant4,

Als je toch aan het "studeren" gaat, investeer dan zaterdag 12 december in een bezoek aan de beurs in Houten, er zijn daar een demobanen van in ieder geval twee merken en dingen zijn niet zo "eenvoudig" als ze hier soms omschreven worden (2e serie van 4 geluiden oproepbaar met F5-F8 mits adres veranderd wordt)

Verder zorg er voor dat als je iets "duurs" koopt je ook afvraagt of dat ook voldoet aan je wensen in de verdere toekomst.

Groet, Anne W
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Beste................

De raptor is meer dan wat hieronder wordt verondersteld. Een marklin besturing hetzij een CS, een MS, MS1 of MS2 is in feite een "dood" ding, hij doet alleen maar wat jij via de "knoppen" invoert. Een koppeling aan een PC met bijvoorbeeld "koploper" maakt de marklin besturing een klein beetje intelligenter.
Bij de raptor zit alles in 1 apparaat.

Teunis



Citaat van: stefant4 op donderdag 03 december 2009, 11:40:33
Citaat van: teunstreinen op donderdag 03 december 2009, 10:53:23
Of een raptor

Teunis
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 03 december 2009, 10:55:08
Niet te vergelijken Teunis

Mvg, Johan

Nee dacht ik ook al die raptor lijkt een beetje op zo'n control unit van marklin, zo een met 4 functies en de mogelijkheid boosters aan te sluiten...

Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Citaat van: teunstreinen op vrijdag 04 december 2009, 07:24:13
Beste................

De raptor is meer dan wat hieronder wordt verondersteld. Een marklin besturing hetzij een CS, een MS, MS1 of MS2 is in feite een "dood" ding, hij doet alleen maar wat jij via de "knoppen" invoert. Een koppeling aan een PC met bijvoorbeeld "koploper" maakt de marklin besturing een klein beetje intelligenter.
Bij de raptor zit alles in 1 apparaat.

Teunis



Citaat van: stefant4 op donderdag 03 december 2009, 11:40:33
Citaat van: teunstreinen op donderdag 03 december 2009, 10:53:23
Of een raptor

Teunis
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 03 december 2009, 10:55:08
Niet te vergelijken Teunis

Mvg, Johan

Nee dacht ik ook al die raptor lijkt een beetje op zo'n control unit van marklin, zo een met 4 functies en de mogelijkheid boosters aan te sluiten...


Met een display waar je zonder bril niet veel op ziet.

Er werd ook gevraag naar het verschil tussen de CS2 en een ECoS.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Zelf ontdekken wat en hoe de apparen zijn en werken is de enige goed methode om te komen tot een goede beslissing.

Groet, Anne W
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Tsja om ze eerst allemaal te kopen om uit te proberen is een beetje duur.............

Mvg, Johan
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Daarom zijn demobanen zo nuttig....., volgens mij biedt Albert Jan ook demomogelijkheden....... en in elke winkel kun je wel wat met MS en CS en IB........

Groet, Anne W
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Mag je bij R* op Houten dan ook aan de knopjes zitten dan  :roll:

Mvg, Johan
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Als je het netjes vraagt, mag ook bij mij thuis (heb ik al een paar keer gedaan), daarnaast gaat de mogelijkheid ontstaan om mij uit te nodigen bij de vrager op bezoek te komen om samen eens naar e.e.a. te kijken, mag ook niet Ra zijn natuurlijk, zoals waar en hoe leg ik mijn terugmelders.

Ik mag dan wel vroeg met pensioen kunnen gaan, maar dat betekent niet dat ik geld over de balk mag gooien, dus breng ik wel brandstofkosten in rekening (en t.z.t. de kilometerbeprijzing)

Groet, Anne W
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
O.K. dan maar back to topic,  natuurlijk kun je in elk antwoord wel iets negatief zeggen, voor mij gesloten dit topic.

Groet, Anne W
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Als je puur vermogen in ogenschouw neemt, kan je dus beter de Ecos nemen 8)

Mvg Gert
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
even een paar dagen niet geweest en al weer een hoop reactie's zie ik wel...

maar nu:het blijkt nu dus dat m* misschien toch de ms2 uit gaat brengen, en voor 65 euro in duitsland(hier dus ongeveer 10/15 euro meer).

als het echt zo'n veelbelovend apparaat is als ze beweren, dan denk ik dat ik omwille van de kleine prijs daarvoor ga...

maar ik weet nog niets zeker, eerst nog even flink lezen hier en daar, en dan als ik genoeg pegels heb maar eens een keuze maken, en zoals al gezegd is eerder in dit topic, de ecos 1 zal ook wel goedkoper worden...
dat is dan natuurlijk ook wel iets moois..........
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Hallo

Even voor mij wat is ms2?

Teunis
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Teunis

Mobile Station twee, is nog niet uitgebracht.

Mvg, Johan
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
De MS2 is uit en tekoop voor ? 99,- + een aansluit garnituur voor ? 59,-
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Stefan,
Ik zit met precies dezelfde vraag, ben na 35 jaar weer begonnen, nieuwe baan gemaakt van mijn oude M en nieuwe K-rails... en nu een ecos of een CS2...?
Ik kan echt niet kiezen....
is er iemand die alle verschillen op een rijtje kan zetten?
Rob
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Citaat van: RobGood op woensdag 03 februari 2010, 22:58:04
Stefan,
Ik zit met precies dezelfde vraag, ben na 35 jaar weer begonnen, nieuwe baan gemaakt van mijn oude M en nieuwe K-rails... en nu een ecos of een CS2...?
Ik kan echt niet kiezen....
is er iemand die alle verschillen op een rijtje kan zetten?
Rob

Rob,

Daar lopen al vele draadjes over op dit forum.

Ik ben voor de ECoS gegaan en heb er nog geen dag spijt van gehad.
De ECoS kan ook met koploper werken, de CS2 niet.

Succes met kiezen,


Peter / degeluidsman.
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
heb ondertussen een cs 1, wellicht koop ik de update van esu nog eens dan heb ik ong. een ecos


PS. een ecos heeft toch een motortje in de rijregelaar?
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Ja dat klopt
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Overigens afgelopen week een ECoS open gehad.
Dat stelt ook niet echt veel voor wat er in zo'n ding zit.
Ben vergeten er een foto van te maken. ( sorry )
Het touch screen was uit zijn vergrendeling geschoten en weer op zijn plaats gezet. ( niet bij die van mij overigens ).
Maar bij het open maken dien je heel goed op te letten want voor je het weet heb je de flatcables van je touch screen los getrokken.
Weet iemand waar die 2de insteekmodule voor gebruikt kan worden aan de onderkant?
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
s88n decoders? of iets als een ms maar dan van esu?(ik zeg maar wat) trouwens,ik heb nu een cs1,in de zomer maar een esu update kopen,maar als je een jaar met een ms rijdt,dan is central station de hemel! echt super wat je ermee kunt(nu gaan alle ecos gebruikers opscheppen wat zij wel niet kunnen met hun ecos)  :mrgreen:
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Citeernu gaan alle ecos gebruikers opscheppen wat zij wel niet kunnen met hun ecos)   

jep............ :mrgreen:

alhoewel ik een cs1 reloaded heb, dus wel met de esu update
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Citaat van: stefant4 op donderdag 11 februari 2010, 22:57:11
(nu gaan alle ecos gebruikers opscheppen wat zij wel niet kunnen met hun ecos)  :mrgreen:

Ach dat is al weer zo gewoon dat het niet iets bijzonders meer is   :lol:

Mvg, Johan die erg snel aan zijn ECoS gewend is geraakt  8)
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Citaat van: Rieske op donderdag 11 februari 2010, 07:54:01
Overigens afgelopen week een ECoS open gehad.
Dat stelt ook niet echt veel voor wat er in zo'n ding zit.
Ben vergeten er een foto van te maken. ( sorry )
Het touch screen was uit zijn vergrendeling geschoten en weer op zijn plaats gezet. ( niet bij die van mij overigens ).
Maar bij het open maken dien je heel goed op te letten want voor je het weet heb je de flatcables van je touch screen los getrokken.
Weet iemand waar die 2de insteekmodule voor gebruikt kan worden aan de onderkant?

Ja , ik, voor de Ecos Radio Control 8)

Mvg Gert
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
De ecos is dan wel een hele investering maar dat is ie meer dan waard :D
Ik heb de Ecos 50200 (ecos2).
Even wennen aan de menu structuur gaat vrij snel.
Grootste voordeel van de ecos vindt ik dat deze alle digitale protocollen kent waardoor ik bij mijn zelf (om)gebouwde geluids locs 20 geluiden/functies kan aansturen.
Tevens heb ik mijn MS er ook op aangesloten en dat werkt geweldig  8)
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
dus een ecos heeft een motortje in de rijregelaar. kun je dan met een cs1R ook net als bij een ecos via het scherm 'gas' geven? of kun je alleen stoppen door op het tellertje te tikken? ps. ik ben helemaal verslaafd aan mijn cs, geen schokkende locs meer door 1.2 amp. uitgangsspanning... kan ik trouwens met een netwerk kabel met de pc verbinden? ja toch? en dan ip van cs intikken. alvast dank! :D
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Er zit een plastic stift bij de upgrade van ESU waarmee je precies kan mikken op de snelheidsklokken om de snelheid van je trein te veranderen.

Dit is toch wat je weten wil hoop ik ?


Buiten de gemotoriseerde knoppen is de CS1R gelijk aan de ECOS dacht ik.
Dat lees ik tenminste regelmatig op het forum....

grv Huub (CS1R-bezitter)
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
beslissing genomen... ga ook voor de ecos2, besteld bij H... hoop dat tie er snel is... zijn er al meerdere treiners die hem al hebben?
Rob
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
@huub: jah bedankt. maar ik denk dat ik liever een cs1R heb,want de rijregelaars van de ecos kun je niet doordraaien (360 graden) en ik zit altijd constant te draaien(een soort tic denk ik) maar een ecos heeft wel een joystick,waar je bij een cs de rijregelaar moet gebruiken. en ten slotte de kleur van het scherm.
ps. je krijgt bij de esu update toch garantie? ook als je via mp hebt gekocht? of nemen ze alleen die van m* over?
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Citaat van: RobGood op vrijdag 12 februari 2010, 23:22:19
beslissing genomen... ga ook voor de ecos2, besteld bij H... hoop dat tie er snel is... zijn er al meerdere treiners die hem al hebben?
Rob

Daar ga je geen spijt van krijgen  :D :D

Welkom bij de ECoS familie  8) 8)


Gr,

Peter / degeluidsman.
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
klopt het dat het cs1 sist? die van mij doet dit wel en ik vroeg me af of dit kwaad kan,of is dat het beeldscherm?
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin Central station 2 of Esu ECOS?
Dat sissen hoor ik ook bij mijn CS1 en is afkomstig van resonantie van bepaalde komponenten.