Citaat van: KippenlijntjeHoe duur kost de olie die je in een stoomtrein doet voor de rook?
Nou moet ik natuurlijk wel vertellen dat de rook uit een stoomtrein niet voor de sier is.

De rook van een stoomtrein is afkomstig uit de vuurkist waar een laaiend vuur brandt. De hitte van dat vuur warmt de pijpen en buizen op waardoor het water in de ketel na verloop van tijd (het best na een uurtje of 8/9) gaat koken waardoor er stoom ontstaat. De rookgassen verlaten de lok via de schoorsteen en dat is de rook.
Jij zegt olie, dus dan gaat het om een oliegestookte stoomtrein. Tjah, hoeveelk er in zo'n tender gaat verschilt per Baureihe. Als we de SSN 41 105 nemen dan kan daar zo'n 12 kub ruwe stookolie in. En wat dat kost, best wel veel geld.
Ik hoop je hie voldoende mee geinformeerd te hebben

Ik zou SR24 Modellbahnöl gebruiken. Inhoud is 120cc en volgens mij kost het 5/6 euro? Vind het zelf prettige olie. Laat het alleen niet uit de schoorsteen lopen over de lok heen, want als het is opgedroogt laat het een wit spoor achter. Met een stoffertje is dat wel weer makkelijk weg te halen hoor.