Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Soldeer vraagje

Gestart door daanknoben zondag 29 november 2009, 17:37:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Soldeer vraagje
daanknoben
gast

Soldeer vraagje
Even een klein soldeer vraagje.

Heb vorige week een simpele goedkope soldeerbout gekocht, en ben driftig aan aansluitdraden aan mijn k-rails aant solderen.

Het valt me op dat de punt van de bout razend snel afslijt. Is dat normaal?
Kan dit door de s39 komen? Of is het gewoon een el-cheapo soldeer stift.

Groeten Daan
Re:Soldeer vraagje
Blausee-Mitholz
gast

Re:Soldeer vraagje
Daan  :shock: het wordt te sterkste afgeraden S39 te gebruiken  :shock:
Gewoon solderen met harskernsoldeer.
Aan railstaven van K-rail valt niet te solderen, die zijn van roestvrijstaal en dat is normaal gesproken niet soldeerbaar.
Aal de raillas van K-rail is normaal met harskernsoldeer te solderen.

Mvg, Johan
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Soldeer vraagje
el cheapo soldeerstift.Ik heb als hoofdsoldeerstation de Velleman van 70 euro met keramische soldeerpunt en temperatuurregeling.Voor andere dingen (en als BU) heb ik een gewoon regelbaar stationnetje  van 18 euro.Is zelfs evengoed als de dure velleman maar op de eerste heb ik temperatuuraanduiding.Dat is dan interessant voor SMD solderen.Was de gewone soldeerbout beu want geeft altijd problemen en zo'n ding kost ook snel 20 euro.
En ik gebruik soldeer Sn60Pb40.Misschien wat duurder maar perfekt voor alle werk.
Nog een linkje voor het soldeer :klik hier
Re:Soldeer vraagje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Soldeer vraagje
S39 bevat zoutzuur om roestige oppervlakken soldeerbaar te maken.
Dit is funest voor je rail.
Als je S39 hebt gebruikt, dan raad ik je aan om je rail grondig met water te spoelen en goed te laten drogen.
Doe je dit niet, dan hebt binnen de kortse keren de bonken roest aan je rail zitten.
Re:Soldeer vraagje
Blausee-Mitholz
gast

Re:Soldeer vraagje
Citaat van: Kappa op zondag 29 november 2009, 19:41:57
S39 bevat zoutzuur om roestige oppervlakken soldeerbaar te maken.
Dit is funest voor je rail.
Als je S39 hebt gebruikt, dan raad ik je aan om je rail grondig met water te spoelen en goed te laten drogen.
Doe je dit niet, dan hebt binnen de kortse keren de bonken roest aan je rail zitten.

Niet alleen funest voor je rail maar ook voor je bout.

Mvg, Johan
Re:Soldeer vraagje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Soldeer vraagje
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 29 november 2009, 19:44:51
Niet alleen funest voor je rail maar ook voor je bout.
Dat ook nog. :lol:
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Soldeer vraagje
Citaat van: Freak op zondag 29 november 2009, 19:52:33
Zie een foto van Johan, je kun ook de draad aan de metalen raillas solderen.

Johan / Peter,

da's een een hele goeie. Ik zat / zit ook nog wel is met dit vraagstuk maar dat is nu plotsklaps opgelost. Tot nu altijd maar met massa-aansluitingen zitten "hannesen". Geniaal dit, nooit bij stil gestaan.
Re:Soldeer vraagje
Blausee-Mitholz
gast

Re:Soldeer vraagje
Hans hoogte tijd dat hier komt buurten  8) stel via PB maar eens een datum voor  :P :wink:

Mvg, Johan
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Soldeer vraagje
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 29 november 2009, 21:03:08
Hans hoogte tijd dat hier komt buurten  8) stel via PB maar eens een datum voor  :P :wink:

Johan, komt eraan.
Re:Soldeer vraagje
woutje
gast

Re:Soldeer vraagje
Spoorvrienden,

Zoals vele weten soldeer ik al jaren aan de K-rail railstaaf met S39 RVS. Inderdaad aggressief spul maar met beleid gaat het prima. Daardoor kan ik met nagenoeg uitsluitend flexrail werken.

Maak je railstaaf goed schoon, vetvrij en ruw deze een beetje op met een scherpe punt. Doe een speldepuntje S39 RVS aan de railstaaf en vertin dit. Het draadje kun je vertinnen zonder S39. Stook de bout (met inderdaad een oude platte punt) goed heet en maak snel een las. Maak daarna de las goed schoon met alcohol, wasbenzine kan ook, met een oude tandenborstel.

Werk zo al een jaren zonder schade of corrosie.

Gr, Ben.
Re:Soldeer vraagje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Soldeer vraagje
S39 RVS is ook een ander product.
Zie: http://www.nproject.org/nl/solderen/soldeer-en-vloeimiddel.html
Maar grondig naspoelen blijft wel nodig.
Solderen aan de raillas is dan veel eenvoudiger.
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Soldeer vraagje
Ik vraag me af, waarom je met s39 aan je bout komt? Oke, je doet een beetje op de te solderen delen, maar ik mag hopen, dat je geen s39 op je bout doet?

Roy
Re:Soldeer vraagje
Joost B.
gast

Re:Soldeer vraagje
Ik werk hetzelfde als ben, potje van Sommerfeldt. 1 keer vergeten schoon te maken :|

Oppervlakte moet je wel goed opruwen.

Gr Joost
Re:Soldeer vraagje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Soldeer vraagje
Roy, je moet het te solderen onderdeel toch verhitten?
Dan moet je de bout er tegen houden en dan komt de S39 ook op de bout.
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Soldeer vraagje
Ja, een beetje ja. Maar juist daarom neemt men harskernsoldeer.

Roy
Re:Soldeer vraagje
KlaasZ
gast

Re:Soldeer vraagje
Maar met alleen harskern kun je niet aan RVS solderen. Vandaar die S-39 RVS.
En zoals Ben zegt, je hebt er echt maar een speldepuntje van nodig.
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Soldeer vraagje
Citaat van: KlaasZ op zondag 29 november 2009, 22:10:48Vandaar die S-39 RVS.

Ik wil wat dit betreft niet de wijsheid in pacht hebben (ik heb mij niet voor niets voor één der elektronica-dagen opgegeven) in alles wat ik er tot nu toe over gelezen heb ontstaat een eerste vuistregel:

S39 of dergelijke stuf en solderen in de elektronica wereld gaan NIET samen. Daar komt vroeg of laat gedonder (lees roestvorming) van.
Re:Soldeer vraagje
Blausee-Mitholz
gast

Re:Soldeer vraagje
Citaat van: Hans Biere op zondag 29 november 2009, 22:53:40
S39 of dergelijke stuf en solderen in de elektronica wereld gaan NIET samen. Daar komt vroeg of laat gedonder (lees roestvorming) van.

RVS roest niet Hans, we spreken van corrosie  :wink:

Als je heel goed schoon maakt dan kan het maar ik houdt niet van die rotzooi dus komt het hier er gewoon niet in.
Solderen aan de raillas gaat prima. Voor flexrail heb ik nog wel een truukje achter de hand, laat ik je wel zien Hans.

Mvg, Johan
Re:Soldeer vraagje
KlaasZ
gast

Re:Soldeer vraagje
Citaat van: Hans Biere op zondag 29 november 2009, 22:53:40
S39 of dergelijke stuf en solderen in de elektronica wereld gaan NIET samen.
Om te beginnen: het solderen van een draad aan een spoorstaaf heeft strikt genomen niet zo veel met elektronica te maken.
Verder is S-39 RVS ander spul dan S-39.
Maar overeenstemming hierover zal niet makkelijk tot stand komen. Je hebt enerzijds de notoire afwijzers, die beslist geen ander vloeimiddel willen zien dan hars. Anderzijds heb je degenen die de kwaliteiten, maar ook de beperkingen, van andere vloeimiddelen onderkennen en er dankbaar gebruik van maken.
Ik ben toch wel wat soldeerklusjes tegengekomen die ik zonder S-39 RVS niet had kunnen uitvoeren.
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Soldeer vraagje
Nou, idd, normale S39 is troep. Het bijt heel erg uit, mits je het niet mooi verwijderd na het solderen. (wij doen het altijd met warm water en een borstel afwassen.). S39 rvs ken ik niet, maar lijkt me idd minder agressief.

Roy
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2009

offline
Re:Soldeer vraagje
misschien een kleine toevoeging.

Zorg voor een soldeerbout met voldoende vermogen. Met een soldeerboutje voor electronica krijg je geen aambeeld verwarmt!

S39 is en blijft troep goed voor de loodgieter maar niet voor gevoelige electronica. Harskernsoldeer dus. Wanneer je tin kunt gebruiken met een klein beetje zilver er in(2%) dan vloeit je tin als een tierelier.

Als het even kan een soldeerbout gebruiken die ook ESD veilig is. Moderne electronica is zo gevoelig voor statische electriciteit dat aanraken al schadelijk kan zijn.

De werkwijze is: Goed verwarmen, klein beetje tin toevoeren, blijven verwarmen tot dat de tin goed doorgevloeid is (hol, glad, glansend), wegwezen met de bout!

Joan,
Re:Soldeer vraagje
woutje
gast

Re:Soldeer vraagje
Citaat van: Joan123 op maandag 30 november 2009, 21:31:00

S39 is en blijft troep goed voor de loodgieter maar niet voor gevoelige electronica.


Lezen valt niet mee.

We hebben het niet over S-39 maar S39 RVS en het wordt niet gebruikt om gevoelige electronica te solderen maar een draadje aan een spoorstaaf van een K-rail. Dit naar aanleiding van het solderen aan de raillas: er is nog een alternatief.

Gebruik het of gebruik het niet, maakt mij niet uit. Het is een tip, take it or leave it.

Gr, Ben.
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2008

Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen

offline
Re:Soldeer vraagje
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 29 november 2009, 18:01:51
Daan  :shock: het wordt te sterkste afgeraden S39 te gebruiken  :shock:
Gewoon solderen met harskernsoldeer.
Aan railstaven van K-rail valt niet te solderen, die zijn van roestvrijstaal en dat is normaal gesproken niet soldeerbaar.
Aal de raillas van K-rail is normaal met harskernsoldeer te solderen.

Mvg, Johan

Ik ben mee met wat hierboven besproken is, maar ik detecteer op de massa. Normaal isoleer ik aan beide zijden van de railstaaf dmv het Fleischmann isolatieraillas. Hoe bevestig ik de draad dan?
Zijn er mensen met voorbeelden? Want ik heb totaal geen idee hoe deze dan daaraan te monteren.

Dave
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Soldeer vraagje
Dave,

als je S39 RVS gebruikt, schijnt het wel te kunnen. (dat solderen aan de railstaven)

Roy
Re:Soldeer vraagje
Blausee-Mitholz
gast

Re:Soldeer vraagje
Isoleer je dan door te solderen  :roll:

Ik denk dat hier het e.a door elkaar gehaald wordt.

Mvg, Johan
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Soldeer vraagje
Zoals ik het lees, isoleerd hij de rails met de Fl* raillassen, en vraagt hij nu, hoe hij draden aan de rails kan solderen?

Roy
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2008

Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen

offline
Re:Soldeer vraagje
Roy heeft hem door,

Stel het einde van een blok, ik heb daar een sectie.
Ik isoleer mijn rail (+/- 20 cm) met twee plastic raillassen.
Dan zou alsnog de draad voor de massa detectie op de rails moeten worden gesoldeerd.
Toch?
Of aan één zijde een stalen raillas en dan 2 cm verderop op de nieuwe rails met de dremel een uitsparring maken?
Of zijn er andere manieren voor?

grt dave
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:Soldeer vraagje
Ik isoleer 2 rails = 36cm
Draadje solderen aan de raillas tussen de 2 rails.....

Groet,
Hugo
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2008

offline
Re:Soldeer vraagje
Er is soldeertin waarmee je direct op de rail kan solderen. Ik heb zo'n rolletje bij Miniatur Wunderland in Hamburg gekocht.

Normaal soldeer ik met gewoon soldeertin op een raillas, maar als er een relatief kort stuk geïsoleerd is, bijv. een stuk flexrail, dan soldeer ik op de rails.

Siko
Re:Soldeer vraagje
Lid sinds: 2008

Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen

offline
Re:Soldeer vraagje
beste,

staat er iets op van merk of type?

grt Dave

Re:Soldeer vraagje
sbbmarklin
gast

Re:Soldeer vraagje
Wat is dat dan voor trucje johan???

Lijkt mij ook wel interesant.

Gr Arnout.