Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Elektronicatechniek
| | |-+  Verbeteren geleiding K-rail lasjes
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Verbeteren geleiding K-rail lasjes  (gelezen 1145 keer)

daanknoben

• Gast
Verbeteren geleiding K-rail lasjes
« Gepost op: zaterdag 28 november 2009, 17:07:08 »

Hoi,

Om vooraf problemen te tackelen, ben ik benieuwd hoe jullie er voor zorgen dat de K-rail lasjes goed stroom blijven doorgeven, zonder ze te solderen.

Ik maak wel zoveel mogelijk aansluit punten, maar toch. Better safe than sorry.

ALvast bedankt,

Groeten Daan

lucmj

• Gast
Re:Verbeteren geleiding K-rail lasjes
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 28 november 2009, 17:26:38 »

Toen ik 30 jaar geleden mijn eerste baan bouwde, had ik ook problemen met de raillasjes.
Ik heb dan langst de beide kanten (langst de buitenzijde) van de las een draadje gesoldeerd, een klein gaatje naast de rail geboord, draadje erdoor, en onderaan de plaat de draadjes met elkaar verbonden door middel van stekkers. Dit heeft het voordeel dat, indien je later je sporen anders wenst te leggen, je de solderingen niet meer hoeft los te maken.
Indien er een gaatje is in je stekker, dan kan je nog een extra stekker insteken, die dan rechtstreeks verbonden is met je trafo (extra massa-aansluiting).
Ook heb ik hier en daar een draadje gesoldeerd aan de lipjes voor de middenrail. Hier moet je wel erg zorgvuldig en nauwkeurig te werk gaan, anders smelt de plastiek van je rail.