Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Werking stoomverdeling.

Gestart door Roy vrijdag 27 november 2009, 23:53:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Werking stoomverdeling.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Werking stoomverdeling.
Hallo,

in http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17508.0 dit topic werd al gesproken over de onderdelen van de stoomverdeling. Ik schreef, dat ik als ik tijd had, eens wat uit zou gaan leggen, over de werking van de stoomverdeling. Bij deze dus. Maar ik zal het uibreiden. Ik zal de hele werking van de stoomloc (nog enigsinds beknopt) gaan uitleggen. Pak een kop koffie/fles bier (nagelang het tijdstip van de dag), zet de stoel in de "chill" stand en begin met lezen.

Zoals iedereen wel weet, werkt een stoomloc op stoom. Stoom krijg je, door water te verwarmen tot het kookpunt. (bij standaard luchtdrukken, ergens rond de 100°C). het water begint te koken, en stoom te vormen.

Laat men deze stoom nu ontsnappen, dan wordt van 1 liter water, ca 1700 (!) liter stoom gemaakt. Mits de stoom in de vrije-lucht kan ontsnappen. Duw je echter het kokende water in een afgesloten vat, dan gaat het druk opbouwen. Het ontstaan van stoom zorgt immers voor volume-toename. Is dit niet mogelijk, dan gaat de druk omhoog.

oké. In een stoomloc wordt dus water aan de kook gehouden, om zo stoom te vormen, en daarmee druk op te bouwen. De brandstof voor het verwarmen van het water is in de meeste gevallen steenkool. De reden hiervan is de zeer schone verbranding die kolen met zich meebrengen, en de verbrandingswarmte van steenkool is erg hoog. (simpel gezegd, met 1kg steenkool, kun je veel meer stoom maken, dan met 1kg hout). Daarnaast was steenkool vroeger veel makkelijker te verkrijgen, als bijvoorbeeld olie oid. De stoker gooit de steenkolen in de vuurkist. Hier worden ze verbrand. De vuurkist is omringt met metalen plaat, waar het water achter zit.

Vanuit de vuurkist gaat de verbrande, gloeiend hete lucht, door een stel vlampijpen. Deze pijpen transporteren dus hete lucht. Rondom deze pijpen bevind zich ook weer water. Immers, hoe meer water "gekookt" kan worden, hoe meer stoom er gevormd wordt en des te meer vermogen kan er ontwikkeld gaan worden.

Dus, we hebben stoom, op druk, in een ketel. Die stoom kan, omdat hij immers druk levert, arbeid gaan verrichten. Dus we gaan de stoom naar een machine sturen. We tappen de stoom af, zo hoog mogelijk in de ketel. Hoe hoger boven het wateroppervlak, hoe "droger" de stoom. Je wilt immers in je machine alleen maar stoom, geen water. Daarom staat er bovenop de ketel meestal een stoomdom. Zo creëerd men het hoogste punt.

In de stoomdom bevind zich de regulateur. Dit is eenvoudigweg een klep, die regelt hoeveel stoom er richting de machine moet. Deze regulateur wordt door de machinst bedient. (meestal een grote handel, waar ze aan "schudden", om deze iets te verplaatsen.

Bij sommige locomotieven gaat de stoom eerst nog door een oververhitter (OVO). Dit is niets meer als de leiding met stoom, die nogmaals door de gloeiend hete lucht gestuurd wordt. Daardoor wordt de stoom nog heter, en tevens droger.

Dan zijn we aangeland bij de machine. Daar waar alles om "draait". Het hele systeem van stangen en assen ziet er natuurlijk indrukwekkend uit. Maar hoe werkt het nou?

Ik "leen" even 2 foto´s van wikipedia. De tekst zuig ik zelf uit mijn duim.



De machinist plaatst de "ganghandel" in de stand vooruit. De ganghandel is meestal een handwiel, in de cabine. Door deze in "vooruit" te zetten, verschuift stang (3) naar rechts, en verdraaid (5) en (6) naar links. Hierdoor zakt de schuifstang (8) naar beneden. Aan de schuifstang zit een nok, die kan schuiven in de schaar (7). Bij het pijltje van (7) zie je in lichtgrijs een rondje. Daar zitten de beiden dus verbonden. De schuifstang kan dus door de schaar heen schuiven.

Als de schuifstang helemaal onderin of helemaal bovenin de schaar staat, dan is de slag van de stoomschuif (14) het grootst. (hij krijgt immerst de meeste "swing" mee van de schaar). Hierdoor krijgt de cilinder straks over het grootst mogelijke deel van zijn slag, stoom aangevoerd. Men spreekt dan over bijvoorbeeld 85% vulling. Dit betekend, dat over 85% van de lengte van de zuigerslag, stoom wordt toegevoerd. Daarna stopt de toevoer. Maar omdat de stoom onder grote druk staat (meestal tussen de 15 en 20 bar, dus 15-20 kg "kracht" op 1 cm²), kan deze nog uitzetten. De overige 20% van de slag noemt met dan expansie(=uitzetting)

Het bewegen van de stoomschuif is een samenstelling van de beweging van de schaarstang in de schaar, en de beweging van de kruiskop (9). Via enkele stangen zijn deze bewegingen immers met elkaar verbonden.

Bij een stilstaande loc, staat altijd ergens een stoomschuif open. Zou dit niet zijn, dan zou de loc nooit kunnen gaan rijden. Er kan immers nergens stoom een cilinder ingevoerd worden.

De openstaande schuif laat stoom door naar de voorzijde van de cilinder. In deze cilinder komt dus de druk van de stoom. Omdat druk wil uitzetten (en dat kan maar 1 kant op, in een cilinder) begint de zuiger en zuigerstang naar achteren te bewegen. De stoom wil immers meer plaats innemen. De loc begint te rijden.

De druk zorgt ervoor dat de slag verder afgemaakt wordt. Omdat echter de stoomschuif door het het bewegen van de kruiskop en het bewegen van de schaarstang ook beweegt, sluit deze op een bepaald moment de stoomtoevoer af. (in de uiterste stand van de schaar, na ca 85% van de slag dus, zoals ik al eerder schreef).

De zuiger komt aan op het achterste einde van de cilinder (dode punt). Omdat de "kruk" (1) echter niet precies 90° verdraait staat, maar iets méér, is de schuif alweer begonnen met bewegen in omgekeerde richting. Daardoor opent hij de poort aan de andere zijde van de cilinder. Hierdoor komt nu de stoomdruk aan de Achterzijde van de zuiger te staan. De stoomschuif zorgt er tevens voor, dan de voorzijde van de cilinder met de buitenlucht verbonden wordt. De machine moet immers de verbruikte stoom kwijt kunnen. (de hele werking van de machine berust op drukverschil tussen de linkerzijde en de rechterzijde van de cilinder). Door het vrijlaten van de verbruikte stoom naar de buitenlucht, onstaat het mooie "plof" geluid, waar wij allen zo dol op zijn.

Doordat nu dus druk aan de achterzijde van de zuiger staat, en de voorzijde is "drukloos", begint de zuiger naar voren te bewegen.

Op 85% van de slag, wordt de stoomtoevoer weer gesloten, en loopt de zuiger door naar zijn voorste dode-punt. De schuif opent dan weer de stoomtoevoer naar de voorzijde van de cilinder, en daardoor begint de zuiger weer naar achteren te bewegen.

De stoom die uit de machine komt staat (bij een hoge vulling (85% in ons geval) nog onder een flinke druk. Het is erg jammer om dit nietmeer te gebruiken. Vandaar dat men de stoom door een zgn "nozzle" de schoorsteen in stuurt. Door de vorm van deze "nozzle", creeerd deze rondom zich heen een onderdruk. Hierdoor "zuigt" de stoom, lucht door de vuurkist en de vlampijpen. Hierdoor krijg je een geforceerd vuur. (hetzelfde, als dat je tegen een brandend stuk hout blaast. meer zuurstof=meer vuur.

Als de loc een beetje snelheid heeft opgebouwd, begint hij steeds meer stoom te vragen. Maar dat is in principe niet nodig. De machinist zet daarom de ganghandel hoger in de schaar, zodat de vulling van de cilinders lager wordt. Nu krijgt de cilinder bijvoorbeeld nog maar over 50% van de afstand, stoom toegevoerd. Daarna doet de expansie van de stoom weer de rest. Dus van 0-50% van de afstand, staat de volle 16bar druk op de zuiger. Daarna stopt de toevoer, en doet de expansie de rest. Op het eind van de slag is de stoomdruk dan nog maar 8 bar.

Men bespaard hiermee ca 41% stoom, terwijl het vermogen niet zo heel veel minder wordt. En minder stoom=minder kolenverbruik en minder waterverbruik.

Wil de machinist de loc uit stilstand echter achteruit laten rijden, dan verplaatst hij de schuifstang niet naar beneden in de schaar, maar juist naar boven. Hierdoor gaat de stoomschuif precies andersom werken, waardoor wat straks aanvoer was, nu afvoer is, en andersom. Nu wordt dus aan de andere zijde stoom toegevoerd, en begint de loc de andere kant op te rijden.

Dan nog wat kleinigheden. Jullie is vast weleens opgevallen, dat bij het vertrekken van een stoomloc, veel stoom direct uit de cilinders spuit. (vooral mooi voor foto´s!). Dit doet de machinist, om condens af te laten. Als een loc even stilgestaan heeft, zijn de cilinders en schuiven koud. Stuur je hier dan stoom tegenaan, dan koelt deze stoom af, en condenseerd. je hebt water in je cilinders. Water kan men echter niet samendrukken, en water kan in een cilinder zware schades aanrichten. Dit water moet dus meteen uit de cilinder, voordat men gaat rijden. Vandaar dat bij het wegrijden deze kranen even opengezet worden.

Hieronder staat nog even dezelfde tekening, maar dan als animatie van de werking. Hopelijk kunnen jullie het na het lezen van mijn verhaal, een beetje volgen. Rood=verse stoom uit de ketel (18 Bar dus) en blauw is afgewerkte stoom, die naar de buitenlucht kan.



Dit was mijn uitleg over de "walschaerts" stoomverdeling. Dit type komen we erg veel tegen.

Ik hoop dat het zover duidelijk is. Zo niet, dan vraag het gerust! Ook andere vragen over stoomlocs wil ik graag beantwoorden. (mits ik het antwoord weet)

Roy (die nu bijna pijn aan zijn vingers heeft)


Edit Gerard: volgens forumregel 14 zijn animated GIF's in o.a. afbeeldingen niet toegestaan. Voor de duidelijkheid van dit verhaal maken we hier een uitzondering.
Re:Werking stoomverdeling.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Werking stoomverdeling.
allereerst goed gewerkt, geef je alvast een compliment. En dan nu even lezen.

Edit,
Weer wat geleerd zo vroeg op de dag.
Nog bedankt neem nu zelf ook een biertje, heb je verdient
Re:Werking stoomverdeling.
Roy, hartstikke bedankt.
Een aantal dingen wist ik al, maar een nog groter aantal dingen is me nu ineens veel en veel duidelijker geworden.

Ik heb het topic maar uit het café gehaald en hier neergezet. Daar is het n.m.m. beter op zijn plaats.
Re:Werking stoomverdeling.
Blausee-Mitholz
gast

Re:Werking stoomverdeling.
Opgemerkt dat bij een lok met oververhitter de stoom na de eerste slag vaak nog een keer gebruikt wordt. Dan heb je een 4 cilinder, de oververhitte stoom komt eerst in de kleine cilinder en vervolgens wordt de stoom door een grotere cilinder geleid.
Na de eerste slag in de kleinere cilinder heeft de stoom al wel energie verloren maar er is genoeg over om nog een keer gebruikt te worden. Omdat de energie inhoud van de stoom dan al wel minder is moet de cilinder groter zijn om de zelfde arbeid te verrichten als de kleinere cilinder. Een 4 cilinder heeft twee buiten liggende en twee binnen liggende cilinders. vanwege de ruimte ligt het voor de hand dat de kleine binnen liggen en de grote buiten
Oververhitte stoom probeert men dus zo nuttig mogelijk te gebruiken. Natte stoom moet worden vermeden daar waterdruppes grote schade aanrichten in een stoommachine. Bij oververhitte stoom neemt de energie inhoud toe met het stijgen van de temperatuur. Met heeft het dan over oververhitte stoom van een aantal honderd graden.

Dit is maar één van de varianten, er zijn ook nog 3 cilinder machines.

Note, ik heb vroeger op de MTS examen gedaan in calorische werktuigen. Onderdeel daar van is stoomturbines. Heb destijds berekeningen moeten maken van oververhitte stoom ect. Weet nu de details er niet meer van maar in grote lijnen komt het hier wel op neer.

Mvg, Johan
Re:Werking stoomverdeling.
AnalogDriver
gast

Re:Werking stoomverdeling.

Roy, fantastishe uitleg. Dat van dat water (condens) met stoom uit de cylinders blazen bij vertrek wist ik nog niet. Was wel opgevallen dat het soms meer dan anders gedaan wordt, maar begrijp nu dus hoe en waarom.
Naar mijn idee wordt dit -tegenwoordige museumbedrijf- soms ook voor het effect (foto/film) technisch gezien onnodig extra gedaan. Gewoon door de kranen even langer en verder open te zetten. Krijg je imposante stoomwolken rond de lok bij vertrek.
Of het is een slordige machinist die gewoon even lekker de boel openzet en het extra stoomverbruik niet uitmaakt.

Hajo
Re:Werking stoomverdeling.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Werking stoomverdeling.
Hajo,

natuurlijk spelen ze ermee, om wat extra show te maken. Deze kranen open kost gigantisch veel power, en dus doen ze het in het "echte" bedrijf, zo min mogelijk. Juist met aanzetten, heb je immers de meerste kracht nodig.

CiteerOpgemerkt dat bij een lok met oververhitter de stoom na de eerste slag vaak nog een keer gebruikt wordt. Dan heb je een 4 cilinder, de oververhitte stoom komt eerst in de kleine cilinder en vervolgens wordt de stoom door een grotere cilinder geleid.
Na de eerste slag in de kleinere cilinder heeft de stoom al wel energie verloren maar er is genoeg over om nog een keer gebruikt te worden. Omdat de energie inhoud van de stoom dan al wel minder is moet de cilinder groter zijn om de zelfde arbeid te verrichten als de kleinere cilinder. Een 4 cilinder heeft twee buiten liggende en twee binnen liggende cilinders. vanwege de ruimte ligt het voor de hand dat de kleine binnen liggen en de grote buiten
Oververhitte stoom probeert men dus zo nuttig mogelijk te gebruiken. Natte stoom moet worden vermeden daar waterdruppes grote schade aanrichten in een stoommachine. Bij oververhitte stoom neemt de energie inhoud toe met het stijgen van de temperatuur. Met heeft het dan over oververhitte stoom van een aantal honderd graden.

Dit is maar één van de varianten, er zijn ook nog 3 cilinder machines.

Note, ik heb vroeger op de MTS examen gedaan in calorische werktuigen. Onderdeel daar van is stoomturbines. Heb destijds berekeningen moeten maken van oververhitte stoom ect. Weet nu de details er niet meer van maar in grote lijnen komt het hier wel op neer.

Mvg, Johan

Johan. Je haalt hier 2 dingen door elkaar. Oververhitte stoom heeft niets met 4 cilinders ofzo te doen. Stoom wordt puur oververhit, om hem droger te maken.

het andere deel waar je het over hebt, heet compound machines. Als men meer als 2 cilinders wil toepassen, wordt vaak van compound gebruik gemaakt. Dit doet men, omdat het volledig met stoom vullen van all4 de cilinders, een hele grote ketel zou vereisen. Vandaar dat ze op het idee kwamen, om de stoom die uit de eerste cilinders komt (en nog steeds bijvoorbeeld 10 bar heeft), door een set grotere cilinders te leiden. Hierdoor gebruik je dezelfde hoeveelheid stoom efficiënter.

En inderdaad plaatst men deze cilinders tussen het frame, om ruimte te besparen. Maar deze cilinders zijn wel moeilijker te bereiken bij onderhoud.

Maar dit systeem is niet zo heel veel toegepast. Zo is de BR44 bijvoorbeeld een 3-cilinder, met gewoon op alle 3 de cilinders de volle stoomdruk.

Roy
Re:Werking stoomverdeling.
Hallo Roy,

Mooie heldere en duidelijke uitleg  :D

Bedankt voor het plaatsen vond het leuk en leerzaam om te lezen  8)

Groetjes Fulco
Re:Werking stoomverdeling.
Lid sinds: 2008

offline
Re:Werking stoomverdeling.
Roy,

heel duidelijke uitleg!
bedankt voor het delen met ons,

mvg,

Bart
Re:Werking stoomverdeling.
Citaat van: Big-Roy op zaterdag 28 november 2009, 09:11:26
Johan. Je haalt hier 2 dingen door elkaar. Oververhitte stoom heeft niets met 4 cilinders ofzo te doen. Stoom wordt puur oververhit, om hem droger te maken.

het andere deel waar je het over hebt, heet compound machines. Als men meer als 2 cilinders wil toepassen, wordt vaak van compound gebruik gemaakt. Dit doet men, omdat het volledig met stoom vullen van all4 de cilinders, een hele grote ketel zou vereisen. Vandaar dat ze op het idee kwamen, om de stoom die uit de eerste cilinders komt (en nog steeds bijvoorbeeld 10 bar heeft), door een set grotere cilinders te leiden. Hierdoor gebruik je dezelfde hoeveelheid stoom efficiënter.
Gaat de stoom van de kleine cilinders altijd direct naar de grote cilinders?
Bij stationaire machines en ook bij scheepsmachines liep de stoom vaak door een herverhitter. Werd dat bij stoomlocs ook gedaan?
Re:Werking stoomverdeling.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Werking stoomverdeling.
Volgens mij niet. Dit is een directe aansluiting. Maar compound werd bij locs weinig toegepast.

ROy
Re:Werking stoomverdeling.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Werking stoomverdeling.
Hoi Roy,

Geweldige uitleg die is voorzien van bewegende animaties
die incombinatie met de tekst alles duidelijk maakt.

Hajo,
Het uitblazen van de cilinders geeft bij vertrek het het speciale geluid van ontsnappende stoom. De BR39 heeft achter de schoorsteen een ventiel met het zelfde doel.
De BR52 had op de ciliders ook nog eens een soort van drukveiligheden
(plaatjes staal) die de cilinders beschermde tegen overdruk.


Roy als ik het goed heb heb je toch ook hogedruk en lagedruk cilinders?

Groetjes Bert
Re:Werking stoomverdeling.
Lid sinds: 2009

offline
Re:Werking stoomverdeling.
Hallo Roy
bedankt voor de heldere uitleg.

grt Hank
Re:Werking stoomverdeling.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Werking stoomverdeling.
Bert,

ja, bij een compoundmachine spreken ze van hogedruk en lagedruk cilinders. Maar bij de meeste machines, heb je dus 2 gelijke cilinders. (of 3, of 4)

De plaatjes op de cilinders zijn knalveiligheden. Bij waterslag in de cilinders, worden die plaatjes weggeblazen. Op die mannier sloop je iig niet je machine, maar alleen die plaatjes.

Roy
Re:Werking stoomverdeling.
Breekplaatjes op cilinders werken alleen niet altijd. Er zijn ook andere, iets geavanceerdere oplossingen, die werken ook niet altijd.
Water is niet samendrukbaar, dus als het meer dan een heel klein beetje is dan leidt het tot grote problemen. De kracht komt namelijk altijd ergens terecht: of de tapeinden van het cilinderdeksel breken af (en je deksel springt weg), of het cilindergietstuk breekt of scheurt, of je stangen verbuigen... kortom, dure schades. En ze komen af en toe helaas voor :(
Re:Werking stoomverdeling.
Ik ben als kunsthistoricus onder de indruk van deze technische (beta) uitleg, zelfs ik kan het begrijpen.

Aad K.
Re:Werking stoomverdeling.
Hartstikke mooie beschrijving!

Maar nog een vraag (van een technisch analfabeet):
Hoe wordt geregeld dat de linker- en rechtercilinder synchroon lopen? Ik bedoel dat beide cilinders evenveel stoom krijgen?

groet, Bram
Re:Werking stoomverdeling.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Werking stoomverdeling.
Bram,

iedere cilinder heeft zijn eigen stoomverdeling volgens onderstaand verhaal. En de schaarstang van de linkerzijde en rechterzijde van de loc zijn met elkaar verbonden. Dus als de machinist hem instelt op 60% vulling, dat is dat automatisch voor beide zijden gelijk.

Roy
Re:Werking stoomverdeling.
Lid sinds: 2008

offline
Re:Werking stoomverdeling.
Roy,

Geweldige uitleg! Dankjewel.

ik zal nooit meer hetzelfde naar al die stangen kijken
Re:Werking stoomverdeling.
OK Roy,

Dank je wel, zeer leerzaam allemaal.

groet, Bram