Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wie help mij deze E-Loc te identificeren

Gestart door MrSanderson vrijdag 27 november 2009, 11:55:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Beste Forumleden,

Al enige tijd ben ik lid van het forum alleen een beetje passief d.w.z. meer lezen dan participeren. Ik heb me voorgenomen om hier verandering in te brengen en wat actiever te worden, zeker gezien het feit dat de baanplannen steeds definitievere vorm gaan aannemen, de zolder steeds leger raakt en de verzameling steeds groter wordt.

Afgelopen zomer heb ik via de bekende verkoopkanalen wat spullen gekocht. Bij een van de partijen die ik van een kennis heb overgenomen zat naast heel veel rails ook een SBB E-Loc waarvan ik het artikelnummer niet kan achterhalen. Ik ben ermee naar een Märklin Shop-in-Store geweest maar daar konden ze de loc geen artikelnummer geven. Daarom wil ik graag een beroep doen op jullie. Wie helpt mij deze loc te identificeren...



Wat details van de loc:
Opschrift SBB CFF FFS Cargo,
Bedrijfsnummer Re 481 003-2,
Digitaal adres 24,
ID (sticker aan de onderkant van de loc) H6255382 CE,
4 assen aangedreven,
Normale kopelingen,
Geen gedetaileerde dakopbouw.

Weet iemand wat het artikelnummer is van deze loc of uit welke startset deze komt?

Alvast bedankt,

Sander
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
hallo,

Wat ik gevonden heb is dit:Märklin 29135 Startset "Europa"



Voorbeeld: Serie 482 van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB/CFF/FFS). 1 open goederenwagen Eaos (DB) en 1 ketelwagen voor minerale olie (ondergebracht bij de DB). Treinlengte is 49,3 cm.

Model: Electrische locomotief met Digital-decoder en speciale motor met 1 open goederenwagen Eaos (DB) en 1 ketelwagen voor minerale olie (ondergebracht bij de DB).

Inhoud: 12 gebogen rails 24130, 2 rechte rails 24172, 2 rechte rails 24188, aansluitgarnituur, transformer 230 V/32 VA met traploze snelheidsregeling en aansluiting voor elektrische accessoires. Uitbreidingsmogelijkheden met de C-rail-uitbreidingssets en het gehele C-rail-programma.


ik hoop je hiermee geholpen te hebben

mvg
edwin
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Beste Edwin,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik had deze optie ook al gevonden echter de loc die in deze startset zit is een serie 482 terwijl op mijn loc 481 staat. Verder heeft de loc in de startset 4 stroomafnemers met veel details op het dak en die van mij maar 2 zonder details.

Groet,

Sander
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Wat Bram aangeeft is correct.

Het betreft geen fantasie model, deze variant heeft echt bestaan.
Even een stukje geschiedenis.
Het waren van oorsprong witte BR 145 lokomotieven die in Zwitserland ingezet zijn onder de naam Lokoop van de MThB. Fotootje Het bedrijf heeft de lokomotieven afgestoten en kwamen bij de SBB Cargo terecht. Daar zijn ze ontdaan van de Zwitserse apparatuur en ingezet allen in Duitsland onder serienummer Re 481. Dat heeft niet lang geduurd en zijn overgegaan naar een lease maatschappij.
Ik heb zo'n lok deels herkenbaar wel eens te Emmerich aangetroffen ik zal nog wel in mijn archief duiken voor een fotootje

Nog even over de startset, ik meen dat die speciaal uitgebracht was voor een winkelketen (Aldi of Lidle of zo) Daar het voorkinderen bedoeld is hebben ze de dakopbouw niet toegepast om de kwetsbaarheid te verminderen.

Nummer is correct dus als je zelf de dakopbouw bij maakt het je een goed model  8)

Mvg, Johan

Edit hier is al een foto te vinden van een Re 481
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Hallo,

Ik heb nog een foto van de 481 003 toen zij al niet meer voor SBB Cargo reed. Ze was op dat moment verhuurd aan HGK. Hier onder een 2-tal foto´s, je kan nog steeds het woord Cargo zien op de zijkant.





Groeten,

Leon
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Beste Bram, Leon en Johan,

Bedankt voor de info. Weer een mysterie opgelost. Is me nu ook duidelijk waarom de Märklin Shop-in-Store medewerkers het model niet kenden als het waarschijnlijk uit een Lidl/Aldi/Praxis startset afkomstig is.

Nu alleen nog iemand vinden die de loc een mooi plaatsje op zijn baan gunt (en mij wat eurootjes) want bij mij komt ie waarschijnlijk niet aan rijden toe gezien mijn NL thema.

Groet en nogmaals bedankt,

Sander
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
@Leon interessante datum, mijn onderstaande foto is van 8-4-2006 dus is de Re 481 serie van 4 stuks opgesplitst naar verschillende vervoerders.


Emmerich 8-4-2006 lok 145 001 van TCS onderdeel van OHE, Als je recht onder het TCS logo kijkt op de onderste zwarte balk zie je duidelijk nog een stukje van de G behorende bij het woord "Cargo"
Het is dus duidelijk dat dit één van de ex Re 481 loks betreft.

Mvg, Johan
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
@Johan,Sander en alle anderen,

Hier volgt een klein overzicht van de Re 481.

De 481 001-6 is in mei 2006 verkocht aan de PRESS en rijdt nu met nummer 145 023-6 in geheel blauw.

De 481 002-4 is op 1-7-2005 verkocht aan MRCE en sinds maart 2007 verhuurd aan ITL Duitsland.

De 481 003-2 is op 31-12-2007 verkocht aan de PRESS en rijdt nu met nummer 145 030-7 in geheel blauw.

De 481 004-0 is op 1-7-2005 verkocht aan MRCE. En sinds 30-3-2007 verhuurd aan de NIAG en rijdt nu als 14.

De 481 005-7 is op 1-7-2005 verkocht aan MRCE. En sinds april 2008 verhuurd aan de NE.

De 481 006-5 is op 1-7-2005 verkocht aan MRCE. En sinds april 2008 verhuurd aan de NE.

Voor foto´s van deze loks en de gehele levenslopen verwijs ik iedereen naar de onderstaande link.

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405313&lang=1

Groeten,

Leon
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
O?

De 005 op 24 juli 2006...

Maakt het lekker duidelijk met nog steeds dit jasje..





groet, Bram
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
@Leon, waar is de 145 001 dan te plaatsen? Toch overduidelijk dat het een ex Re 481 betreft.

Mvg, Johan
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
@Johan,

Dat klopt de 145 001 was/is zeker een 481. En wel de 481 004. Zie hieronder de levensloop van deze locomotief.

__.__.2000   delivered to MThB - Mittelthurgaubahn AG, Weinfelden [CH] "486 654-7"   
20.06.2000   in service [sub type CH] 
19.09.2002   sold to SBB Cargo AG, Basel [CH] "481 004-0"   
__.__.2002   Umbau [sub type D] 
01.07.2005   sold to MRCE - Mitsui Rail Capital Europe B.V., Amsterdam [NL] "481 004-0"   
01.01.2005  -  31.12.2005  hired to RBH - RAG Bahn and Hafen GmbH, Gladbeck [D] "481 004-0"   
16.01.2006  -  15.02.2007  hired to OHE - Osthannoversche Eisenbahnen AG, Celle [D] "481 004-0" [zeitweise beschriftet als 145 001] 
30.03.2007   hired to Niederrheinische Verkehrsbetriebe Aktiengesellschaft NIAG, Moers [D] "14" [NVR-Nummer: 91 80 6145 086-5 D-NIAG]   

Ik heb de periode dat zij rondreed als 145 001 in het rood weergegeven.

Groeten,

Leon
Re:Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Hi Leon,

Het spul lijdt duidelijk een rommelig bestaan, dank voor de info!

Mvg, Johan
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Je had beter gelijk de goede kunnen kopen.
Setje dakleidingen ed €16,-
Pantografen ca 15-20/st.
En eigenlijk zou je de dakinzet moeten uitwisslen voor één voor 4 pantografen.
Mis je nog steeds de handgrepen als die gewenst zijn.

Mvg. Marcel
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Als je jezelf wat meer verdiept in de Trax-familie zie je steeds meer verschillen.
Zo heb jij een 145 variant. Hier zijn ook nog 185 uitvoeringen van.
Daarnaast heb je de 146.0 146.1 185.1 enz. Ik heb er een stuk of 15 en ik zie steeds weer meer..
Wil je echt de details en een toploc, dan moet je eens bij Trix kijken. Hoewel Marklin nu ok enkele modellen voert met dezelfde specificaties. Zoals de IC2 loc, de Br146.2

Mvg. Marcel
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Een 145 is geen traxx B)

Bart
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Citaat van: RobertoetGrunn op dinsdag 14 april 2020, 18:39:47
En als ik het alleen met de 2 pantografen doe?

Complete dak is anders en loopt door boven de cabine.
Bovendien moet je gaten in het cabinedak boren om de pantos vast te kunnen schroeven.

Bart
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Simpelste optie koop een andere kap soms vind je ze voor weining ik heb al regelmatig complete kappen gekocht voor een 40/45 euro compleet dus met panto's erop raampjes en lenzen erin.

Maar waarom moeten er meer panto's op dat heeft die in het echt ook niet het model mist alleen maar de hoorn en beide zijden handgrepen en een paar pinnentjes.
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Citaat van: Bajn-AG op woensdag 15 april 2020, 13:01:30
Een 145 is geen traxx B)

Bart

Wat is dan de definitie van een Traxx?

Mvg, Johan
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Volgens de Wiki :
Citeerlokomotive fo Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility

pas van af de Br 146.0 heet alles Traxx , de 145 is een Ur Traxx ( voorloper )
de private 145 heten Traxx P140 AC ( 23 stuks )
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Traxx is een model lok gebouwd door Bombardier, is de lok niet gebouwd door Bombardier, dan is het ook geen Traxx.

De bouwserie 145 is gebouwd door ADtrans en daarom geen traxx.

De Eurosprinters (189, taurus) zijn gebouwd door Siemens.
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
ADtrans is opgegaan in Bombardier. De 12X was het proefkonijn waaruit de 145 en later de 185 is ontwikkeld
Bij mijn weten heeft de naam Bombardier ook nog op de 12X gestaan.

Mvg Johan
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Wie help mij deze E-Loc te identificeren
 @citaat