Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Reedcontacten en M-wissels
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Reedcontacten en M-wissels  (gelezen 2198 keer)

1200Blauw

• Stamgast
Reedcontacten en M-wissels
« Gepost op: donderdag 26 november 2009, 22:32:33 »

Ik heb nogal problemen met de betrouwbaarheid van M-schakelrails en onderzoek dus alternatieven. Eentje ervan is het gebruik van reedcontacten.

Kan iemand wat vertellen over het gemagnetiseerd raken van wisseltongen van M-rails doordat er regelmatig magneten overheen komen? Ik hoorde dat dat storingen in de werking van de wissel tot gevolg kan hebben. Graag geen speculaties, maar eigen ervaringen als je de combinatie van reedcontacten met M-rails gebruikt (hebt) dus.

woutje

• Gast
Re:Reedcontacten en M-wissels
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 26 november 2009, 22:39:33 »

Lang, heeeeel erg lang geleden heb ik met magneten en reedcontacten gewerkt maar herken het probleem niet.

Gr, Ben.

guyremgabdel

• Vaste Gast
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 26 november 2009, 22:53:18 »

Niets van. Ikzelf gebruik ook de reedcontacten en magneten van Viessmann om signalen en wissels te schakelen. Gaat bij mij perfekt, zowel op mijn c-rails als op mijn m-rails.
Doen dus.
Wel zien dat de magneten goed bevestigd zijn onderaan de loks. Met al die plastic is dat soms wel eens zoeken naar metalen gedeelte onderaan elke lok.

mvg.

Guy

1200Blauw

• Stamgast
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 27 november 2009, 20:12:23 »

Hoe bevestig je die magneten, met lijm, dubbelklevende tape, of op een andere manier (magnetisme misschien)?

guyremgabdel

• Vaste Gast
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 27 november 2009, 23:13:25 »

Bij die magneten van Viessmann zit er dubbelklevende kleefband bij. Die bevestig je aan de magneet, dan op de onderkant van de lok, enkele seconden (30) goed aandrukken en dan nog een uurtje wachten en klaar is kees.

Guy