Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

3790 Probleem

Gestart door Wesleyk donderdag 26 november 2009, 21:21:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3790 Probleem
Wesleyk
gast

3790 Probleem
Hallo,

Ik heb van iemand een Marklin 3790 lok overgenomen. Alleen zou daar een 6090 chip inzitten met dip switchtjes.
Maar dit is niet het geval. En als ik hem op m'n baan zet. Dan begint hij meteen te rijden.
Het lijkt er dus op dat ie analoog is.

Er hangt een ecos aan m'n baan.

Nu heb ik de lok geopent, en heb ik de volgende foto gemaakt. kan iemand mij vertellen welke chip dit is, enof die digitaal is.



Groet,
Wesleu

Edit Johan: foto zichtbaar gemaakt
Re:3790 Probleem
Blausee-Mitholz
gast

Re:3790 Probleem
Zelfde verhaal als laatst bij iemand anders, betreft een analoge 5***** motor. Is dus niets digitaals aan.

Mvg, Johan
Re:3790 Probleem
Wesleyk
gast

Re:3790 Probleem
Johan,

Bedankt, is wel jammer dat ie niet digitaal is, want dan is ie namelijk terug gebouwd. want op de doos staat dat hij digitaal is.

Als ik deze chip er uithaal, en een nieuwe 6090 er in soldeer. dan ben ik toch eigenlijk klaar.

Wesley
Re:3790 Probleem
Blausee-Mitholz
gast

Re:3790 Probleem
Hangt er van af of de goede motor er nog inzit.

Mvg, Johan
Re:3790 Probleem
Wesleyk
gast

Re:3790 Probleem
Sorry voor al deze N00b vragen, maar ben nog echt een beginner.

Maar ik heb een foto van de motor gemaakt.



Edit Johan: foto zichtbaar gemaakt
Re:3790 Probleem
Wesleyk
gast

Re:3790 Probleem
Hallo,

Nou heb ik volgens mij de orginale decoder gevonden van de loc.
De Marklin 6080. Kan ik deze zo terug er inzetten? of meot ik nog meer aanpassen.

Nou heb ik ook een UH 75320 gevonden. Is deze beter dan de Marklin 6080?
Re:3790 Probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:3790 Probleem
Van origine heeft de 3790 een 6090 decoder en geen 6080.
De 6080 is wel digitaal maar geregelde hoogvermogens decoder en is al lang niet meer verkrijgbaar en ook nog eens hopeloos verouderd.
Je kunt het beste die ESU set, die peter adviseert, inbouwen.

Re:3790 Probleem
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:3790 Probleem
Hallo,

deze lok (Br 011 056-9) is op de markt gebracht als:

3390 met electronische omschakeling (relais op print)
3690 met C80 dec. (6080 met 3-polige motor en electromagneet)
3790 met C90 dec. (6090 met 5-polige motor en permanente magneet)
8390 (voor gelijkstroombanen, zonder middengeleider)

De electronica, welke in de lok zit heeft nooit in dit type gezeten.
De motor is wel orgineel in combinatie met de C80 decoder; echter dan klopt het doosnr. 3790 niet voor deze lok.

voor de beste rij-eigenschappen kan je het beste een permanente magneet nemen i.c.m. een C90 dec. of ander gelijkwaardig type.

Succes ermee.
Re:3790 Probleem
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:3790 Probleem
Hallo Wesley,

Wel jammer dat je niet bij de verkoop er op gewezen werd.
Als iemand je een lok uit de 37xx serie verkoopt mag je aannemen dat deze aankoop er ook daadwerkelijk over beschikt.

Bij deze aandrijving(7180) heb je wel het voordeel dat het anker van de motor al vijfpolig is,maar check het ook voor de zekerheid.
Dit kun je doen door de zwarte draad los te solderen,en de borstels eruit te halen,de paarse draad kun je laten zitten(lengte genoeg).
Daarna de twee boutjes,en dan zie je het anker.

Esu is een goede optie voor deze lok zoals Peter idd al adviseerde,de 6080 zou ik naar de archieven verwijzen.

De UH 75320 kun je niet gebruiken,zonder een permanent magneet,daar de decoder geschikt is voor een gelijkstroommotor(permanente magneet) geschikt is.

Ik hoop dat deze lok,de z.g. 3790 weer rijvaardig op je baan te zien zal zijn :)

Mvg Hans V200.0


Re:3790 Probleem
Wesleyk
gast

Re:3790 Probleem
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 03 december 2009, 23:20:06
Hallo Wesley,

Wel jammer dat je niet bij de verkoop er op gewezen werd.
Als iemand je een lok uit de 37xx serie verkoopt mag je aannemen dat deze aankoop er ook daadwerkelijk over beschikt.

Bij deze aandrijving(7180) heb je wel het voordeel dat het anker van de motor al vijfpolig is,maar check het ook voor de zekerheid.
Dit kun je doen door de zwarte draad los te solderen,en de borstels eruit te halen,de paarse draad kun je laten zitten(lengte genoeg).
Daarna de twee boutjes,en dan zie je het anker.

Esu is een goede optie voor deze lok zoals Peter idd al adviseerde,de 6080 zou ik naar de archieven verwijzen.

De UH 75320 kun je niet gebruiken,zonder een permanent magneet,daar de decoder geschikt is voor een gelijkstroommotor(permanente magneet) geschikt is.

Ik hoop dat deze lok,de z.g. 3790 weer rijvaardig op je baan te zien zal zijn :)

Mvg Hans V200.0




Hans,

bedankt voor deze uitleg, ik heb hem niet gekocht. Ik heb deze van een erfenis gekregen. Dus het is gelukkig niet het groteste probleem dat hij niet meer orginaal is. Dan ga ik hem maar gewoon ombouwen met een ESU setje.

Als de motor nog orginale is, dan of ik toch alleen maar een decoder halen en geen magneet?

Gr,
Wesley
Re:3790 Probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:3790 Probleem
Wesley,

De keuze is aan jouw.
Maar als je een ESU in wilt bouwen moet op z'n minst de veldmagneet door een permanentmangneet worden vervangen.
Maar zoals hier al een paar keer is gezegd: de ESU set 52632 bestaat uit decoder en magneet.
Wil je betere rijeigenschappen, dan moet je de complete motor vervangen, door een 5 polige motor.
Re:3790 Probleem
Wesleyk
gast

Re:3790 Probleem
Bedankt voor jullie hulp.

Dan ga ik zaterdag kijken voor zo'n zetje in Houten.

Wesley
Re:3790 Probleem
Lid sinds: 2006

offline
Re:3790 Probleem
Beste Wesley,

Normaal moet er al een 5 polige rotor inzitten.
Ook is deze iets groter dan de normale 5 polige rotor welke wordt gebruikt bij
de zgn 5 sterren motor van Marklin met permanente magneet.
Dus best op voorhand de motor opendoen dan weet je welke onderdelen er nodig zijn.
Een 5 polige rotor is wel aan te raden, loopt veel soepelder.

Mvg

Olivier 
Re:3790 Probleem
Wesleyk
gast

Re:3790 Probleem
Citaat van: Olivier77 op zaterdag 05 december 2009, 18:31:17
Beste Wesley,

Normaal moet er al een 5 polige rotor inzitten.
Ook is deze iets groter dan de normale 5 polige rotor welke wordt gebruikt bij
de zgn 5 sterren motor van Marklin met permanente magneet.
Dus best op voorhand de motor opendoen dan weet je welke onderdelen er nodig zijn.
Een 5 polige rotor is wel aan te raden, loopt veel soepelder.

Mvg

Olivier 


Olivier,


Ik ga ,morgen meten even kijken welke rotor er in zit. Hoe kan ik zien of een magneet permanet is?

Gr,
Wesley
Re:3790 Probleem
Lid sinds: 2006

offline
Re:3790 Probleem
Citaat van: Wesleyk op zaterdag 05 december 2009, 21:34:05
Ik ga ,morgen meten even kijken welke rotor er in zit. Hoe kan ik zien of een magneet permanet is?

Gr,
Wesley

Kijken of ie aan de koelkast blijft plakken :) en anders zit er een mooie veldspoel aan die een magnetisch veld moet gaan verzorgen als er spanning op gezet wordt. Die laatste is dus in stroom/spanningsloze toestand geen magneet.
Re:3790 Probleem
Wesleyk
gast

Re:3790 Probleem
Hoi Vince,

Zo de lok net open gemaakt, en de magneet blijft inderdaad plakken. En er zit zo'n rotor achter ding in. Die heeft 5 kanten.
Volgens mij de dus een 5 polige motor.

Dus nu ik dit dus weet hoef ik alleen maar een ESU 52610 te halen, daar moet ik toch genoeg aan hebben? Of is er toch nog meer nodig.
Re:3790 Probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:3790 Probleem
Hallo heren, op de foto in #5 zie je toch duidelijk dat er een veldmagneet in zit, te herkennen aan de wikkelingen.
Dus heb je altijd nog een permanentmagneet nodig.
Als er een 5 polige rotor in zit heb je, samen met een permanentmagneet, een 5 polige motor.
Ik weet alleen niet of deze combinatie goed rijd, want de ESU magneet is afgestemd op de 3 polige motoren en niet op de 5 polige rotors van de 35xx serie.
De 5 polige rotors uit de 35xx familie hebben namelijk veel meer wikkelingen dan de 5 polige rotors uit de 37xx/37xxx familie.
Het blijft dus een kwestie van uitproberen.
Stuur anders een emaiil naar ESU en vraag of hun magneten geschikt zijn voor ombouw voor motoren uit de 35xx familie.
Re:3790 Probleem
Wesleyk
gast

Re:3790 Probleem
Dan ben ik weer, Ik heb op houten laast een ombouwsetje gekocht.
En gisteren heb ik hem eindelijk omgebouwt, en hij rijdt prachtig. Ben en harstikke blij mee.

Had nog even contact gezocht met ESU over de 5 pollige motor, en dit was volgens hun geen enkel probleem.