Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.

Gestart door Jurrien maandag 27 november 2006, 11:18:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Met setje 60760 zou dat dus zonder problemen moeten lukken lees ik hier en daar.
Het begin is veel belovend. Motor slopen, magneet er in, vijfpolig anker er in, ankerschild er op en vastschroeven. Koolborstels plaatsen.
Vervolgens solderen. De grijze aan de verlichting aan de voorkant. Geel wordt niet aangesloten want achter heb ik geen verlichting. Oranje wordt ook niet aangesloten want het lampje is al verbonden met de massa.
De groene en de blauwe worden aan het motorschild gesoldeerd met daar tussen nog aan elke draad een smoorspoel.
Tenslotte gaat rood aan de sleper en bruin aan de massa.
Victorie! De handleiding was duidelijk, de inbouw gemakkelijk en het solderen eenvoudig!
Mijn MS even ingesteld op adres 78 (ingesteld vanaf fabriek).
Loc op de rails (C-rails) en rijden maar!
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Waarom brandt er alleen maar een lampje, een beetje knipperend en geeft de motor een wat zoemend geluid?
Waarom blijft het lampje branden als ik van rijrichting verander?
De massa heb ik vastgezet op de oude plek in de tender.
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
uuh, voor de hand liggend antwoord kijk of je andere lampje nu ook wel aangesloten is. Anders moet je hem nogmaals doorverbinden. Dat knipperen komt door de slechtere stroomafname. Dat kan zowel bij de loc liggen (vuil) als bij de decoder. Hiervoor is op dit forum de anti-altzheimer-techniek toegepast. Heb iik zelf ook gedaan en werkt uitstekend. Een zoemend geluid hoeft niet persé iets slechts te betekenen. Zelf heb ik ook een loc die er vrolijk op los zoemt, maar dat wordt na verloop van tijd minder. Probeer is te achterhalen waar de loc zoemt (decoder, motor etc.) Waarom je lampje blijft branden als je van rijrichting veranderd weet ik niet. Lijkt er toch op dat je iets verkeerd hebt aangesloten.

Groeten en succes,
Herman
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Citaat van: Herman05 op maandag 27 november 2006, 11:25:12
uuh, voor de hand liggend antwoord kijk of je andere lampje nu ook wel aangesloten is. Anders moet je hem nogmaals doorverbinden.
Ik heb maar één lampje! Aan de voorkant en dat knippert.
CiteerDat knipperen komt door de slechtere stroomafname. Dat kan zowel bij de loc liggen (vuil) als bij de decoder. Hiervoor is op dit forum de anti-altzheimer-techniek toegepast. Heb iik zelf ook gedaan en werkt uitstekend.
Gezocht op dit forum op "altzheimer" helaas geen resultaat. Gaarne een verduidelijking.
CiteerEen zoemend geluid hoeft niet persé iets slechts te betekenen. Zelf heb ik ook een loc die er vrolijk op los zoemt, maar dat wordt na verloop van tijd minder. Probeer is te achterhalen waar de loc zoemt (decoder, motor etc.)
Dat is dus de motor. En tegen zoemen of elk ander geluid zou ik weinig of geen bezwaren hebben, als dat ding dan ook maar in beweging kwam!
CiteerWaarom je lampje blijft branden als je van rijrichting veranderd weet ik niet. Lijkt er toch op dat je iets verkeerd hebt aangesloten.
Dat denk ik dus niet. Alles zit waar het moet zitten volgens de handleiding. En ik denk van mezelf dat ik (nog) niet kleurenblind ben.
CiteerGroeten en succes,
Herman
Dank je wel en de groeten terug.
Jurrien.
ps. Succes is nog ver weg.
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Sorry hoor, maar ik dacht dat je meer lampjes had, dat heb ik dus in je vraagstelling begrepen. Ik snap uit je 2de reactie dat het ding nog niet eens vooruit komt. Dan heeft de anti-altzheimer techniek geen zin. Eerst moet dat ding in beweging komen om te constateren dat de stroomafname niet goed is. Dan kun je er wat aan doen, van tevoren wat aan veranderen zou ik niet doen aangezien sommige locs wel probleemloos met deze decoder uit de voete kunnen.

Overigens staat me iets bij dat sommige decoders de lampen laten knipperen wanneer hij in de programmeermode staat. Of dat bij deze ook het geval is valt wel in de handleiding terug te vinden denk ik.

Aangezien je zelf aangeeft niet kleurenblind te zijn en alles goed te hebben aangesloten en de lampen blijven branden. (uitgaande dat programmeermode niet standaard gebruikt wordt als hij op de baan komt) Blijft er één optie over, decoder is stuk. Meet het voor de grap is even door af er idd wanneer je omschakeld er echt spanning op die draadjes staan en dat er niet toevallig ergens anders toch nog een kabel loopt die je bent vergeten weg  te halen (ik weet is onmogelijk aangezien alles goed zit maar iets beters weet ik echt niet)

Gegroet,
Herman
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Je geeft aan dat de motor niet draait, en dat het lampje knippert.

Dat kan twee dingen betekenen:

1: je hebt je toch niet goed aangesloten.
2: de motor zit vast, waarschijnlijk de twee schroefjes waar het motorschild mee vast zit te strak aangedraait. Iets losser en kijken of je de motor met de hand kunt verdraaien, zonder al teveel kracht.

Het knipperen van het lampje zal een gevolg zijn van een overbelasting van de decoder. Een indicator dus dat er iets mis is.
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Citaat van: Jurrien op maandag 27 november 2006, 11:18:02
Met setje 60760 zou dat dus zonder problemen moeten lukken lees ik hier en daar.
Het begin is veel belovend. Motor slopen, magneet er in, vijfpolig anker er in, ankerschild er op en vastschroeven. Koolborstels plaatsen.
Vervolgens solderen. De grijze aan de verlichting aan de voorkant. Geel wordt niet aangesloten want achter heb ik geen verlichting. Oranje wordt ook niet aangesloten want het lampje is al verbonden met de massa.
De groene en de blauwe worden aan het motorschild gesoldeerd met daar tussen nog aan elke draad een smoorspoel.
Tenslotte gaat rood aan de sleper en bruin aan de massa.
Victorie! De handleiding was duidelijk, de inbouw gemakkelijk en het solderen eenvoudig!
Mijn MS even ingesteld op adres 78 (ingesteld vanaf fabriek).
Loc op de rails (C-rails) en rijden maar!
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Waarom brandt er alleen maar een lampje, een beetje knipperend en geeft de motor een wat zoemend geluid?
Waarom blijft het lampje branden als ik van rijrichting verander?
De massa heb ik vastgezet op de oude plek in de tender.

Als je echt niet weet wat je doet. Doe dan dan niet een moeilijke loc als de br41.
Maar ja ik heb makkelijk praten. Ik laat mijn locs gewoon ombouwen voor 20 of 25 euro per loc en dan heb ik nog garantie ook.
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Citaat van: Davy op maandag 27 november 2006, 18:56:35

Als je echt niet weet wat je doet. Doe dan dan niet een moeilijke loc als de br41.
Maar ja ik heb makkelijk praten. Ik laat mijn locs gewoon ombouwen voor 20 of 25 euro per loc en dan heb ik nog garantie ook.


Uw opbouwende woorden zijn als balsem voor mijn gekwelde ziel :(

vr.gr. Jurrien
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Citaat van: Davy op maandag 27 november 2006, 18:56:35
Als je echt niet weet wat je doet. Doe dan dan niet een moeilijke loc als de br41.

davy,
Waarom is de br41 een moeilijke loc?
In principe is elke loc gelijk. Motor ombouwen en decoder erin solderen.
Niets meer niets minder.
Dus verklaar je nader als je wil.

Mvrgr.  Charlie
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Nu ik dit zo lees denk ik dat ik die ombouwset in dit huis niet nóg een kans geef. Heb in juni zo'n setje gekocht, beviel me ook niet. Maarja, ik wilde er ook voornamelijk analoog mee rijden. Nu ik digitaal heb zat ik eraan te denken het setje een nieuwe kans te geven, maar euhm... Doe het toch maar niet.

Was het trouwens niet zo dat het lampje via de decoder geaard moest worden en niet via het frame?
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Wegwerken draden. De decoder zit in de tender en de draden lopen van de tender naar de motor in het machinistenhuis / ketel.

Dit netjes wegwerken kost je gewoon veel tijd. Daarom is het niet echt een lok om voor de eerste keer een digitale ombouw te doen. Maar dat geldt ook voor andere type locs.


Bovendien voor veel mensen is het te moeilijk om zo'n setje in te bouwen zelf.
Ik doe er niet moeilijk om ik zou het misschien wel kunnen leren maar ik heb er gewoon geen zin in. Ik laat mijn locs gewoon ombouwen en tot nu toe rijden mijn omgebouwde loks perfect.
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Dat de decoder in de tender zit hoeft het niet moeilijker te maken. Is juist makkelijker. In de tender heb je zeeën van ruimte! Je hoeft alleen maar rekening te houden met de lengte van de draden. Nouja, neem het een beetje fors en het komt helemaal goed.
Het wegwerken van draden neemt tijd in beslag, maar heeft geen invloed op het juist aansluiten van de decoder. Dus ga er even voor zitten en in mum van tijd liggen de draden prachtig in de lok en is het een net bosje draden geworden tussen lok en tender.

Wist je trouwens dat je bij de ombouw 7 euro kan uitsparen op het motorschild? Je kan het oude schild gewoon gebruiken, je hoeft er alleen maar een paar millimeter van de randjes af te halen door het hele schild over een fors stuk fijn schuurpapier te halen. Daarna netjes ontdoen van het stof en je hebt een geschikt motorschild voor een 5 pilige motor met permanente magneet. (zo'n 60901 motor bedoel ik dan)
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Citaat van: Davy op maandag 27 november 2006, 19:28:18
Wegwerken draden. De decoder zit in de tender en de draden lopen van de tender naar de motor in het machinistenhuis / ketel.

Dit netjes wegwerken kost je gewoon veel tijd. Daarom is het niet echt een lok om voor de eerste keer een digitale ombouw te doen. Maar dat geldt ook voor andere type locs.


Bovendien voor veel mensen is het te moeilijk om zo'n setje in te bouwen zelf.
Ik doe er niet moeilijk om ik zou het misschien wel kunnen leren maar ik heb er gewoon geen zin in. Ik laat mijn locs gewoon ombouwen en tot nu toe rijden mijn omgebouwde loks perfect.


Nou voorlopig heb ik nog niks weggewerkt. Sterker nog de decoder "sleept" nog over de grond. Alleen de draden zitten op hun plek gesoldeerd en over afwerken heb ik verder nog niet nagedacht. Eerst rijden!
Motorschild weer losgehaald. Magneet er uit, anker er uit, alles er weer in en ankerschild weer vast. Losjes!
Lampje mag volgens de handleiding via de massa van de loc lopen, maar dan mag ik de oranje draad niet gebruiken, Die zit dan ook netjes afgeplakt, samen met geel op de decoder getaped.
Dat het lampje brandt wil nog niet zeggen dat de massa van de decoder goed zit. Dus misschien zit daar het euvel.
Ik zal die bruine draad eens gewoon op het chassis van de loc zetten i.p.v. de tender.

En ja ik zou ze ook wel om kunnen laten bouwen, maar ik vind het een uitdaging om het zelf te doen. En ik hoop met jullie hulp daarin te kunnen slagen.

vr.gr. Jurrien
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Ja de draadjes zelf zijn geïsoleerd. En wanneer ik de koolborstels er uit laat kan ik de loc soepel over de rails duwen.
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Ook dan kan ik de loc voortbewegen. En het is inderdaad een flikkering wat dat lampje doet.
Ik ga nu eens de massa op een andere plek aansluiten.

vr.gr. Jurrien
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
 :D :D :D De loc loopt! Hij reageert in ieder geval op mijn MS.
Met één streepje loopt hij heel langzaam. Het optrekken vindt ik wat schokkerig. Dat zou volgens mij nog wat vloeiender mogen.
Wat ik storend vind is dat flikkerende lampje.
Wellicht als de kap er overheen is zie je dat minder, maar toch zou ik dat nog wel anders willen.
Het in regelen van de optrek en afremsnelheid zal ik wel een andere keer gaan doen. Voorlopig kan ik met deze loc digitaal rijden.

Zeer veel dank aan iedereen voor al het mee denken.

vr.gr. Jurrien
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Citaat van: Freak op maandag 27 november 2006, 22:13:45
Mooi dat je voor elkaar gekregen hebt.
Het flikkeren komt omdat deze aan een zijde aan de locmassa ligt.

Mvg,
Peter

Dus dat zou over zijn wanneer ik de verbinding tussen het lampje en de locmassa verbreek en daarvoor in de plaats de oranje draad ga gebruiken?

vr.gr. Jurrien
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Klopt lampjes moeten met oranje draad zijn aangesloten!!! Mag niet meer via de massa.

Maar volgens mij zitten er oude soort lampjes in en die moet je dan ook vervangen!
Je moet ze vervangen door nieuw lampje + nieuwe kunststofhoudertje waar je die lampjes met 2 pootjes in steekt.
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Citaat van: Brigitte op dinsdag 28 november 2006, 12:13:41
Klopt lampjes moeten met oranje draad zijn aangesloten!!! Mag niet meer via de massa.

Maar volgens mij zitten er oude soort lampjes in en die moet je dan ook vervangen!
Je moet ze vervangen door nieuw lampje + nieuwe kunststofhoudertje waar je die lampjes met 2 pootjes in steekt.

Dan zit er zeker een handleiding bij uit het jaar 0! Staat duidelijk dat wanneer het lampje is verbonden met de massa van het chasis, het oranje draadje niet nodig is. Laat staan dat er sprake is van vervanging van lampjes!!!!
Iets anders is dat ik merk dat de loc af en toe denkt dat hij analoog is en ook nog een ICE. Dit soort zelfstandigheid mishaagt mij ten zeerste!
Valt dit onder het Altzheimer syndroom van de decoder? Ik meen ergens gelezen te hebben dat deze nieuwe serie decoders dit soort problemen niet meer hadden.

vr.gr. Jurrien
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Jur, geen idee wat je zit te doen allemaal  :shock: Je handleiding moet het zelfde zijn als de mijne als je zeker weet dat je een 60760 setje gebruikt  8)

Het is inderdaad niet noodzakelijik om de lampjes te vervangen, maar het is bekend dat ze gaan flikkeren en om dat te verhelpen heb je wel nieuwe lampjes + voetjes nodig (die totaal geisoleerd zijn via oranje draad). Zoals Peter ook al opmerkte.

Het alzheimer effect hebben ze bij mij alleen als de baan beetje vuil is waardoor ze een keer slecht contact maken. Dan stopt ie en begint op nieuw op te trekken.

Ongecontroleerd gedrag zoals je beschrijft heb ik nog niet meegemaakt en wij hebben hier al een stuk of 6 loks naar volle tevredenheid omgebouwd.
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Dat Alzheimer probleem schijnt ook opgelost te zijn?

http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=4435
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
Voor het knipperen van de lichten kun je een zener 1n4407 toepassen de lichtsterkte neemt iets af maar het knipperen is weg in serie zetten op de gele en grijze draad

Mvrg
Janus
Re: Een BR 41 ombouwen van analoog naar digitaal.
waar kan k die zener  1n4407 krijgen?
heb vanmiddag loc omgebouwd na digitaal en lampje flikkert dus ook . :(