Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ontkoppelen

Gestart door R & R zondag 05 maart 2006, 16:13:24

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Ontkoppelen
R & R
gast

Ontkoppelen
Hallo,

Weten jullie hoe je de kort-koppelingen van de normale personenwagons snel en makkelijk los kunt koppelen? Ik ben bang dat ik ze sloop, want ze willen soms helemaal niet loslaten  :cry:

Romana
Ontkoppelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Ontkoppelen
Zorgen dat je een dun schroevendraaiertje of pennetje bij de hand hebt.

Als je goed kijkt zie aan de kortkoppelingen een haakje die naar beneden wijst, ook als ze aan elkaar zitten, zie je die haakjes zitten.

Een van de haakjes duw je zachtjes met het pennetje of schroevedraaiertje naar links of rechts dan wipt de koppeling omhoog en komen ze los van elkaar.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

Groetjes,
Brigitte
Ontkoppelen
Jurgen
gast

Ontkoppelen
Een nagelvijltje of een plat stokje kan ook helpen. Je houdt het stokje dan horizontaal onder de koppelingen en zo til je die op. Je wagens zijn meteen ontkoppeld.
In de nieuwe startsets zit volgens mij zo'n lepeltje (of hoe moet je't noemen  :wink: ), dat is ook iets makkelijk.
Ontkoppelen
R & R
gast

Ontkoppelen
Ronnie deed het inderdaad met dat "lepeltje". Blijkbaar is dat dus inderdaad de manier dan.
Bedankt voor jullie antwoorden  :)
Ontkoppelen
Lid sinds: 2006

offline
Ontkoppelen
Eet eens een ijsje :D

Het ijsstokje is ideaal bruikbaar.
Ontkoppelen
R & R
gast

Ontkoppelen
Moet ik wel even wachten tot het zomer is. Nu is er ijs genoeg buiten :lol:
Ontkoppelen
Gerard
gast

Ontkoppelen
Een paar maanden geleden kocht ik een setje 7203. Daarin zitten 50 kortkoppelingen. Dat heeft 2 voordelen: ik kan de rest van mijn leven vooruit met koppelingen en er zat zo'n ook lepeltje (tja, ik weet ook geen ander woord  :oops: ) in.
Ontkoppelen
Patrick
gast

Ontkoppelen
Probeer de Fleischmann profi kortkoppelingen eens, die hebben minder speling en grijpen beter.
Da's handig bij trek/duw treinen die lopen dan bij hogesnelheid niet uit de rails in een bocht of wissel, en ze zijn er ook in stroomdoorvoerende uitvoering, kopplbaar met de gewone profi.
koppeling
Saeske
gast

koppeling
Buiten het al genoemde "Lepeltje". De wagons licht naar elkaar toe bewegen, lepeltje eronder en koppeling springt vanzelf open.

Kijk ook eens naar de afstelling van de koppeling. Vooral nuttig bij het "goed" aankoppelen.

Bij loskoppelbare stroomvoerende koppelingen is dit sowieso aan te raden. Gaan anders moeilijk los.

Henry
Ontkoppelen
Patrick
gast

Ontkoppelen
Ik heb hier Viesmann (dacht ik, ik heb de verpakking niet meer) koppelingen (2 polig) stroomdoorvoerend en die kan je gewoon tussen de stam uit tillen zonder lepel of wat dan ook.
Alleen recht omhoog tillen van je rails zo tussen de andere wagons uit.
Er zijn in de "Koppeling handel" legio bedrijven en leveranciers die alle mogelijke soorten koppelingen hebben (sommige heb je nog nooit van gehoord)
Ontkoppelen
Saeske
gast

Ontkoppelen
Patrick,

Zijn inderdaad andere als die ik bedoel. Inderdaad een probleemloze koppeling. Ik bedoel echter RTS koppelingen, soortgelijk als Marklin nu in het assortiment gaat voeren. Zie een eerder draadje hierover

Henry.