Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Indeling vloeroppervlakte

Gestart door KdeB donderdag 23 juni 2011, 17:06:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Indeling vloeroppervlakte
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Indeling vloeroppervlakte
Hallo lezers

Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn modelbaan(en) en stuit eigenlijk op het volgende probleem
teken je eerst je modelbaan en maak dan de tafels, of maak je eerst je tafels om je ruimte zo
effectief mogelijk te benutten en ontwerp dan je modelbaan.
Ik ben in de gelukkig omstandigheid dat ik een aparte kamer heb, linkerwand 892 cm breed 582 cm
rechterwand 1020 cm. ik wil op 0 niveau hoogte 75 cm schaduwstations en een rangeertafel hebben
op niveau 1 hoogte 110cm komt dan het sporenplan voor stad, dorp polderlandschap met autowegen
voor faller car system.
Bijgaand 2 jpg bestanden van indelingen graag jullie commentaar cq advies.
Re:Indeling vloeroppervlakte
Hallo Koos,

Ik zou eerst met een ontwerp programma (bijv. Wintrack) uit tekenen wat ik wil en of dit mogelijk is. Door vooraf in het programma de modelbaan maten in te voeren weet je altijd zeker of het ontwerp past. Als je gelijk gaat bouwen en je komt met je rail plan tegen praktische problemen aan, moet je weer het één en ander overhoop halen.

Bovendien kunnen leden van het forum je tips en/of adviezen geven tijdens je ontwerp. Zodat je met een goede start aan de bouw begint.

Succes, en wat een fantastische ruimte zeg! :O

Mvg,

Jeroen
Re:Indeling vloeroppervlakte
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Indeling vloeroppervlakte
Hoi Koos,

Een tafel maken en indelen is altijd lastig, maar ik vind dat jij het mooi gemaakt hem.
Als ik zou was zou ik voor optie 2 gaan. Je krijgt dan 1 brede plaat waar je je station en stad op kan leggen, bij 2 losse krijg je ook scherpe bochten om weer terug te kunnen rijden.

Als ik zo'n ruimte had zou ik voor grote en lange afstanden gaan, en in het midden een groot station.

Succes!
Re:Indeling vloeroppervlakte
Hallo Koos,

Zelf zou ik het zo doen:

1 ) Eisen en wensen op papier zetten dus: Minimaal boogstraal, minimale opstellengte, minimale perronlengte, Tijdperk, land, enkelspoor / dubbelspoor, enz..
2 ) op papier je kamer tekenen of via de computer een lege kamer tekenen.
3 ) Een model tekenen: met blokken en pijlen dus bijvoorbeeld: Schaduwstation >> Paradebaanvak >> zichtbaar station >> Schaduwstation >> Rangeerterrein >> Lokdepot >> fabrieksaansluitingen met alle lijnen die elkaar moeten kunnen bereiken.

4 ) Dan de locaties in de kamer aan geven dus waar wil je wat hebben.
5 ) De locaties dan met elkaar verbinden, dus dat zijn de eerste lijnen en dus de eerste trajecten van je ontwerp.
6 ) Dan locaties zelf veder gaan uitwerken
7 ) Kijken welke benodigde breedte je dan nodig hebt. En niet breder gaan dan 60 - 80cm bij enkelzijdig bereikbaar en 120 - 150cm bij tweezijdig bereikbaar. Zorg ervoor dat je overal goed bij kan! Je hebt een mooie grote ruimte maak daar gebruik van. Niet te kleine gangen want je zal niet alleen in deze grote ruimte zijn.... Als je bezoek hebt dan wil je ook nog een beetje kunnen lopen. Dus houdt gangbreedtes van 60 - 100cm aan

8 ) Ontwerp blijven tweaken tot het gewenste ontwerp.

Succes!

Groeten Ronald.
Re:Indeling vloeroppervlakte
Lid sinds: 2007

offline
Re:Indeling vloeroppervlakte
Hoi Koos,

Ronald heeft je hier al de nodige goede adviezen gegeven :thumbup:

Mijn voorkeur gaat uit naar jouw tweede tekening maar ik zou het wel zo maken dat je ook linksboven een spiraal of keerlus kwijt kunt in R5.

Groetjes, John
Re:Indeling vloeroppervlakte
Citaat van: ronaldk op donderdag 23 juni 2011, 20:11:54
Hallo Koos,

Zelf zou ik het zo doen:

1 ) Eisen en wensen op papier zetten dus: Minimaal boogstraal, minimale opstellengte, minimale perronlengte, Tijdperk, land, enkelspoor / dubbelspoor, enz..
2 ) op papier je kamer tekenen of via de computer een lege kamer tekenen.
3 ) Een model tekenen: met blokken en pijlen dus bijvoorbeeld: Schaduwstation >> Paradebaanvak >> zichtbaar station >> Schaduwstation >> Rangeerterrein >> Lokdepot >> fabrieksaansluitingen met alle lijnen die elkaar moeten kunnen bereiken.

4 ) Dan de locaties in de kamer aan geven dus waar wil je wat hebben.
5 ) De locaties dan met elkaar verbinden, dus dat zijn de eerste lijnen en dus de eerste trajecten van je ontwerp.
6 ) Dan locaties zelf veder gaan uitwerken
7 ) Kijken welke benodigde breedte je dan nodig hebt. En niet breder gaan dan 60 - 80cm bij enkelzijdig bereikbaar en 120 - 150cm bij tweezijdig bereikbaar. Zorg ervoor dat je overal goed bij kan! Je hebt een mooie grote ruimte maak daar gebruik van. Niet te kleine gangen want je zal niet alleen in deze grote ruimte zijn.... Als je bezoek hebt dan wil je ook nog een beetje kunnen lopen. Dus houdt gangbreedtes van 60 - 100cm aan

8 ) Ontwerp blijven tweaken tot het gewenste ontwerp.

Succes!

Groeten Ronald.
Re:Indeling vloeroppervlakte
Hoi Koos

Als eerste, wat een geweldige ruimte heb jij tot je beschikking!

Ronals heeft al veel goede adviezen gegeven. Als aanvulling zou ik je willen aanraden om minimaal met de R2 (diameter circa 85 cm) te werken. Als je in het schaduwstation in het midden een keerlus wil maken is 85 cm breedte dan erg aan de krappe kant.
De breedte van je platen is ook afhankelijk van de lengte van jouw armen. Je moet, bij een plaat tegen de wand, in ieder geval tot achter aan kunnen komen, tenzij je onderhoudsluiken gaat inplannen.
Veel succes met de verdere uitwerking.
Re:Indeling vloeroppervlakte
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re:Indeling vloeroppervlakte
Hoi allemaal

Dank voor jullie reacties en tips, ik ga verder met ontwerpen wanneer ik wat resultaten heb plaats ik het weer op het forum