Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

aansluiting ivm meerdere stroomkringen

Gestart door jurgenk dinsdag 24 november 2009, 14:41:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiting ivm meerdere stroomkringen
Hallo,
Ik heb enkele vraagjes ivm de aansluitingen van trafo, booster, k83 en k84 en dat in verband met meerdere stroomkringen. Mijn huidige baan telt een 7tal K83 wisseldecoders die samen een 25tal wissels aansturen. Ik heb nog geen seinen dus ook geen K84 decoders.

Op dit moment heb ik het op deze manier aangesloten:


De zwarte trafo is een Marklin 6002 en de trafo met draaiknop een Marklin 6647. Als centrale gebruik ik de RAPTOR en als booster heb ik een LDT DB-2. De K83 wisseldecoders zijn de MAD4 van de firma IEK (http://www.iek.de). De K83?s krijgen hun instructies van de DB-2 maar worden gevoed door de Marklin 6002 trafo.

Eerste vraag  :lol:: stel ik ga beginnen met hobby seinen te plaatsen ism K84 decoders van IEK (ik denk dat de ?SIG-DEC Hobby? decoders goed zijn?). Hoe sluit ik deze dan aan in de huidige opstelling? Ik vermoed zoals dit:


Klopt dat?

Tweede vraag   :): Stel binnen x-aantal jaar verdubbel ik mijn baan  :lol:. Dubbel zoveel treinen en dubbel zoveel wissels en seinen. Ik ga dan meerdere stroomkringen willen maken. ?Kopieer? ik dan de huidge opstelling per stroomkring?
Zoiets:


Dwz de K83 en K84 krijgen hun instructies van de booster van de stroomkring waar ze deel uit van maken, maar nog steeds gevoed door aparte trafo?s. Eventueel kan zoiets ook misschien?:


Of kan ik dan beter ook de besturing van alle K83 en K84 in zijn geheel op een aparte booster zetten? Zoiets:


Indien dit laatste ook werkt zijn dan nog die twee trafo?s nodig of is eentje voldoende? Maw kan dit ook?:




Alvast bedankt voor jullie wijze raad! :D

Groetje
Jurgen
Re:aansluiting ivm meerdere stroomkringen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:aansluiting ivm meerdere stroomkringen
Beste Jurgen,

Omdat je de "grote plotselinge" stroomvraag  voor de decoders toch van een aparte trafo haalt kun je de de K83/K84 gewoon op willekeurige plaatsen op je digitale baancircuit aansluiten.

Dit betekent dat je de decoders zo dicht en zo centraal mogelijk bij de te schakelen zaken kunt hangen.

Wellicht is het wel verstandig de spanning voor de seinlampen weer van een andere trafo te halen, anders zie je mogelijk het schakelen van de wissels.

Groet, Anne W
Re:aansluiting ivm meerdere stroomkringen
Citaat van: Anne W op dinsdag 24 november 2009, 23:12:47
Beste Jurgen,

Omdat je de "grote plotselinge" stroomvraag  voor de decoders toch van een aparte trafo haalt kun je de de K83/K84 gewoon op willekeurige plaatsen op je digitale baancircuit aansluiten.

Dit betekent dat je de decoders zo dicht en zo centraal mogelijk bij de te schakelen zaken kunt hangen.

Wellicht is het wel verstandig de spanning voor de seinlampen weer van een andere trafo te halen, anders zie je mogelijk het schakelen van de wissels.

Groet, Anne W

Hoi Anne,

Thanks voor de reply! Volgens mij bedoel je dus dit  :):



Nu heb ik nog een vraagje. Het is mij opgevallen dat bij de aansluiting van de K84 de bruine draad in verbinding staat met zowel de extra trafo als met de bruine draad die van de sporen/booster komt. Betekent dit dat alle bruine draden sowieso met elkaar verbonden kunnen? Maw een ringleiding met maar drie draden (rood / bruin gezamelijk / geel) is mogelijk?

Groetje
Jurgen

Re:aansluiting ivm meerdere stroomkringen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:aansluiting ivm meerdere stroomkringen
Beste Jurgen,

Als je bedoelt K83 en K84 op willekeurige plaatsen aan het digitale circuit dan is het antwoord: ja.

De andere vraag over de draden is mij te specifiek, wellicht dat er een andere "forummer"is die je kan helpen.

Groet, Anne W
Re:aansluiting ivm meerdere stroomkringen
Citaat van: Anne W op woensdag 25 november 2009, 22:19:39
Als je bedoelt K83 en K84 op willekeurige plaatsen aan het digitale circuit dan is het antwoord: ja.
Groet, Anne W

Hoi Anne,

Ja ik bedoel op willekeurige plaatsen en ook binnen willekeurige stroomkringen.

Thanks!
Jurgen
Re:aansluiting ivm meerdere stroomkringen
De twee trafo's zijn niet nodig, één volstaat. Wissels schakel je nooit meerdere tegelijk dus er is geen grote stroomvraag. En lichtseinen hebben tegenwoordig allemaal leds dus daar hoef je ook geen vermogen aan te leveren via je IEK SIG DEC.

Gr, Ben.