Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?

Gestart door julian246810 maandag 23 november 2009, 21:43:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
Hallo,

Kan iemand mij vertellen waar
ik blokken moet maken?
Moeten er bij het station meerdere?
(voor beter resultaat?)



M.v.g,

Julian :P
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Met wat voor systeem ga je rijden?

Groet, Anne W
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Dag Julian,

Het is altijd het beste je baan op te delen in zgn blokken...baanvakken, dat geld voor elk rail systeem.  In elke baanvak kan en mag zich maar EEN trein bevinden. Zo kun je later als je dat wilt alles beveiligen met seinen en kunnen meerdere treinen automatisch danwel handmatig bestuurt worden.
Je station heeft zo te zien drie sporen dus dat zijn al drie blokken. In feite kun je op jouw baan beter ook tussen de wissels de blokken (baanvakken) aanleggen. Een wissel is nooit opgenomen in een blok in principe (tenzij het een railstraat is maar dit gaat nu te ver). In het vrije baangedeelte, bij die bruggen, kun je ook nog eens tussen die wissels twee baavakken er van maken. Ook kun je de hele baan verdelen in aparte stroomkringen werken zodat je meerdere treinen apart kunt besturen. Ook digitaal kun je later alle kanten op als je bij de aanleg wat voorbereidingen treft.

Laat, zoals Anne ook vraagt, maar eens weten wat voor railsysteem je rijd. Dat kan men je meer gericht helpen met details.

Groet Seb
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Dag Julian.
Zoals Anne en Seb al aangeven is het belangrijk om te weten in welk systeem deze blokken toegepast gaan worden.
Om blokken van wissel tot wissel te maken, kom je op 7 blokken, maar al naar gelang het toe te passen systeem, kunnen dit er ook zomaar 10 of 11 worden. 

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Hoi,

Bedankt voor de reacties.
Ik gebruik MRDirect. Het is me gelukt om die computer te
verbinden met een andere computer met Koploper.
Ik ga dus het programma koploper gebruiken.
De modelbaan is Marklin C-rails.

M.v.g,

Julian :P
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Hallo,

Ik heb nog een vraag.
Welke rijrichting is aan te raden?

Met de klok mee wordt over het algemeen vaker
toegepast of niet?

M.v.g,

Julian :P
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Met de klok mee maakt het zeker eenvoudiger. Anders rijden treinen in twee richtingen over een spoor en dan wordt de beveiliging en de treinenloop, zeker voor een beginner, er ook niet makkelijker op. Maar dat geld ook voor gevorderden hoor, ik bedoel daar niks mee.
Hoewel, je hebt twee kopsporen en die moeten twee kanten op worden bereden. Maar met Koploper kun je dit allemaal schitterend laten werken. Je bent er, net als ik, wel een tijdje zoet mee om alle data goed in je sporenplan in te voeren maar dan heb je ook wat...een geweldige soepelverlopende treinenloop. Een beetje aanmoediging mag hè?

Groet Seb
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Gelukkig maakt het bij Koploper niet uit, of je nu 1 richting op rijdt of twee ricihingen, de beveiliging is hetzelfde, dat doet koploper namelijk voor je.
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Beste Julian,

Het beste advies is om eerst eens een ovaal te leggen, te verdelen in 3 blokken, melders leggen en aansluiten, de boel in Koploper invoeren en eerst één trein laten rijden.

Daarna: twee treinen>inhaalspoor met wissels>drie treinen>twee richtingen verkeer, als je dat allemaal doorhebt dan kun je beginnen om je baan te automatiseren.

Groet, Anne W
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Beste Julian en Anne,

Ik heb twee PDF bestanden van twee koplopergebruikers, die in hele eenvoudige bewoording en stap voor stap uitleggen wat je moet invoeren en waarom. Ik heb juist hierdoor veel geleerd.
Paul Haagsma, de geestelijke vader van Koploper, is daarvan ook op de hoogte en heeft er destijds zijn goedkeuring voor gegeven.
ik kan het alleen hier niet in een bijlage verzenden, wel via de mail als je me die even stuurt naar 

basbakermans@live.nl

dan stuur ik je die PDF bestandjes even op. Echt, daar heb je zo enorm veel aan.
Er zitten baanvoorbeelden bij waarvan uit je je eigen ontwerp kunt maken of in jouw geval...toepassen op jouw reeds bestaande ontwerp.

groet Seb
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Hey,

Bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,

Julian :P
Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
Hallo,



Is het mogelijk om koploper zo in te stellen dat het
stuk rails links-boven ook gebruikt wordt?
Moet daar dan een blok gemaakt worden?

Nog een vraag:
Op drie plekken heb ik tussen 2 wissels
maar 1,2 of 3 stukjes rails.
Hoe moet ik dit aanpakken.
Of moet ik die stukjes niet als blok maken?
Maar dan rijden de treinen wel tegen elkaar als er eentje
net op zoon stuk stil komt te staan.

M.v.g,

Julian
Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
Citaat van: julian246810 op woensdag 25 november 2009, 21:37:13

Is het mogelijk om koploper zo in te stellen dat het
stuk rails links-boven ook gebruikt wordt?
Moet daar dan een blok gemaakt worden?


Ja, het moet gewoon een blok worden. Het is net als een gewoon doorgaand blok maar de lok krijg voor vertrek een keeropdacht. Is allemaal in te stellen in Koploper bij eigenschappen van het blok.

Citaat van: julian246810 op woensdag 25 november 2009, 21:37:13Op drie plekken heb ik tussen 2 wissels
maar 1,2 of 3 stukjes rails.
Hoe moet ik dit aanpakken.

Dat wordt geen blok. Die stukjes worden onderdeel van de wisselstraat. Gaat altijd goed.

Gr, Ben.
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Hoe blokken toewijzen in dit baanontwerp?
Geen dank, succes, Anne W
Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
Draadjes samengevoegd, en verplaatst naar juiste rubriek,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
Beste Julian,

Neem een goede raad van me aan  :) :)!
ik denk dat je je eerst eens moet verdiepen in wat blokken en baanvakken doen. Je moet bij het begin beginnen en eerst begrijpen wat het allemaal inhoud voordat je uberhaupt aan een baan wil gaan opzetten of zelfs maar aan programmeren denkt. Zover ben je nog niet getuige je vragen, je begrijpt de achterliggende gedachte in beveiliging niet.
Er is zoveel informatie op internet en boeken waarin uit wordt gelegd hoe het treinenverkeer in elkaar zit en waar je allemaal op moet letten. Eerst moet je dat begrijpen en kun je gerichter vragen stellen. Zo blijf je met vragen zitten en de problemen stapelen zich dalijk alleen maar op en kun je alles weer afbreken.

Groetjes Seb
Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
Citaat van: Seb op woensdag 25 november 2009, 23:34:12
Beste Julian,

Neem een goede raad van me aan  :) :)!
ik denk dat je je eerst eens moet verdiepen in wat blokken en baanvakken doen. Je moet bij het begin beginnen en eerst begrijpen wat het allemaal inhoud voordat je uberhaupt aan een baan wil gaan opzetten of zelfs maar aan programmeren denkt. Zover ben je nog niet getuige je vragen, je begrijpt de achterliggende gedachte in beveiliging niet.

Zei de ene beginner tegen de andere beginner.  :lol:
Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
@off topic....toch begrijp ik de laatste opmerking niet helemaal. Ik ben zeker geen beginner wat betreft de vraagstelling van Julian.  En wat moet Julian met deze opmerking hoe vriendelijk die ook bedoeld mag zijn.

Ook heeft Julian op dit moment niks aan de tegengestelde antwoorden die er worden gegeven. En daarom heb ik gereageerd met mijn goed bedoelde advies. Je kunt op het forum ook niet pasklaar en  123 uitleggen precies wat een baanvak, blok, beveiliging enz enz inhoud. Want dit is opnieuw het wiel uitvinden. Er is veel informatie waarin je je een paar weken kunt verdiepen om inzicht in iets te krijgen. Natuurlijk, daar is OOK het forum voor maar ik krijg de indruk dat Julian zich eerst iets eigen moet maken in wat ik al zei, dan is het voor hem veel fijner en eenvoudiger om de vragen te stellen waar hij wat mee kan. Nu duizelt het hem waarschijnlijk nog helemaal.

Greetz Seb


Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
En daar sluit ik mij als inmiddels redelijk ingewerkte koplopergebruiker helemaal bij aan. Ovaaltje met inhaalspoor aanleggen, koploper voor beginners en soortgelijke publicaties doorlezen en daarmee kennis opdoen. Als je de basis doorgrond kom je later veel sneller uit de voeten met de echte baan. Koploper kan zeer veel zo niet bijna alles, maar is daarom inclusief het handboek nogal complex. Zoals gebruikelijk is ook hier de weg der geleidelijkheid weer de meest efficiente.

Succes!
Douwe de Boer

PS. Vergeet ook het Koploperforum niet!


Märklin HO, Digisys centrale/booster, Koploper, P3 500Mhz
Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
grappig ......

volgens mij als je niet kunt rekenen is het handig te beginnen met tafeltjes oefenen ...

maar als je al kan optellen , aftrekken en worteltrekken .....   heb je het tijdperk van tafeltjes al lang gehad.

ik denk niet dat als je zelf moeite met de digitale materie hebt en helemaal bij het begin bent begonnen ...  dus een testovaaltje met alles erop en eraan ... dat dat voor elke digitale rijder nodig is ....

wel denk ik dat je aan de hand van de vragen die sommige mensen stellen, een goede inschatting kunt maken op welk niveau iemand zit ....

maar om meteen iedereen maar in dezelfde categorie te stoppen ....


Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
Ik weet het: eigen roem stinkt. Maar ... ik zou mij zelf niet bepaald als digibeet willen kwalificeren. De laatste jaren heb ik in de electronica business (o.a. medische electronica) gewerkt en alle electronica op mijn baan is zelf gebouwd en geprogrammeerd. En het mooie is, het werkt ook nog allemaal.
Helaas leert het Koploperforum, dat mensen soms te grote stappen ineens willen maken en vandaar het goedbedoelde advies van Paul Haagsma en andere ervaren gebruikers vooral klein te beginnen. En ... als een advies mij baat heeft gebracht, geef ik dat graag door, vandaar ...

Groeten,
Douwe de Boer
Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
gaat me teveel off topic ... zoals die skieers dat hier noemen ....

begin bij het begin en je moet gewoon een stappenplan maken , heel veel beginnen er gewoon aan zonder een duidelijke tekening , plan of plan van aanpak ...

je moet gewoon vanaf het eerste schroefje alles dokumenteren ,dan heb je iets waar je op kan terug vallen ... ook al weet je alles, er zal altijd een moment komen dat je even een stapje terug moet doen.

heb je een goed sporenplan, met hierin alle bezetmeldingen, aansluitingen , leidingen en ringleidingen en .... begrijp je de werking van je besturing(software)  valt het allemaal reuze mee en hoef je niet met een ovaaltje te piemelen.

lees anders eens het laatste tijdschrift van MIBA over DIGITAAL. daar doen enkele ervaren bouwers en spoorders een zeer goed en uitgebreid verslag van wat ze wilden en hoe ze dit gedaan hebben.

Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
Citaat van: Seb op donderdag 26 november 2009, 11:18:02
@off topic....toch begrijp ik de laatste opmerking niet helemaal. Ik ben zeker geen beginner wat betreft de vraagstelling van Julian.  En wat moet Julian met deze opmerking hoe vriendelijk die ook bedoeld mag zijn.

Seb, kwam op het koploperforum een vraag van je tegen, en een database. Die heb ik eens bekeken, en gedacht wat the f...
is hier aan de hand.
Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
Hey,

Ik heb al enige tijd een klein baantje gehad
met MRDirect als besturing. Later heb ik ook
iets geoefend met Koploper en dit lukte.
Een beetje het programma verkennen en
handmatig rijden, want bij mijn oude baan
had ik geen bezetmelding. (wel electrische wissels)
Ik ben dus niet helemaal een leek op dit gebied.

De vragen die ik stelde waren bedoeld om een bevestiging
te krijgen, want nu kan ik nog alle kanten op, aangezien
de baan nog niet is opgebouwd.

Bedankt voor de reacties. Vooral Ben met de handleiding.
Ik weet nu in ieder geval hoe ik het aan ga pakken.

Groetjes,

Julian

ps. Of Seb nou wel of niet een beginner is interesseert me niet.
Als hij maar een leuke hobby van zijn modelbaan kan maken.
Mijn reden om dit forum te doorzoeken is om vragen beantwoord te
krijgen en dat ik daardoor verder kan komen met mijn modelbaan.
Ik bezoek dit forum niet om te gaan discussieren of iemand wel of niet
een beginner, hetzij gevorderde is.

Succes iedereen en alvast een fijn weekend.
Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper mogelijk een doodlopend spoor als blok?
Citaat van: dbotop op donderdag 26 november 2009, 11:38:29

Douwe de Boer

PS. Vergeet ook het Koploperforum niet!


Hallo Allen,

Douwe heeft hier een goed punt, specifieke vragen over het gebruik van het programma koploper worden door mij dan ook in principe niet hier op het forum beantwoord, zie ook

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19248.0

met vriendelijke groet,

Walter