Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Alpen, de bocht voor de brug

Gestart door wilbertb zondag 22 november 2009, 21:26:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Alpen, de bocht voor de brug
Hoi allemaal,

Mijn baan is opgebouwd uit een aantal module, en met één module heb ik nog bijzonder weinig gedaan.







Functioneel is het allemaal prima in orde, maar het oog wil natuurlijk ook wat :)

Het idee.
Het banenplan blijft zoals het is. Op het bovenste gedeelte lopen de sporen van rechtsachter naar linksvoor en onder zit de wisselstraat om de volgende module goed in te komen. Omdat ik voor het merendeel Zwitsers materieel heb wordt er links gereden.

Om het bovenste deel op de vullen had ik twee keuzes, een stenen viaduct of de metalen brug. Omdat ik een dal wil maken is mijn keus gevallen op de Bietschtalbrücke van Faller



Ik het dal moet straks een riviertje komen dus ook de onderste sporen moet met een brug naar de overkant. Om het allemaal niet te moeilijk de maken heb ik gekozen voor een andere stalen brug van faller namelijk deze:



Hiervan moet ik er nog een bij kopen omdat de brug slechts enkelsporig is :(

De afgelopen weken, als ik tijd had, ben ik druk geweest met het maken van de houten bak. Bij de Karwei was de multiplex in de aanbieding en in combinatie met een 10% sticker kon ik voor een schappelijk prijs een plaat meenemen. Ik heb hem daar gelijk op maat laten zagen.

Thuis nog wel met de decoupeerzaag de juiste gaten gemaakt met het onderstaande resultaat.


Na wat lijm en schroefwerk ben ik tot het volgende resultaat gekomen:




Bij de volgende update zal ik wat uitleg geven over de opvulling en het resultaat van afgelopen week.

Groet

Wilbert
Re:Alpen, het begin
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpen, het begin
Hallo Wilbert,

dit ga ik eens even volgen, vind het wel kick zo'n brug :D
Succes met de bouw.

Mvg Gert
Re:Alpen, het begin
Twentefan
gast

Re:Alpen, het begin
Goedenavond Wilbert,

Ik ga dit ook zeker volgen, hou wel van een baan in de Alpen!
Wat een rot werk zeg om die brug in elkaar te bouwen. Heb je eventueel nog foto's van de module waar als scenery op staat, ben namelijk er benieuwd hoe dit eruit ziet!

Succes.

Re:Alpen, het begin
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpen, het begin
Ga ik ook zeker volgen.
Heb zelf ook een berglandschap.
Dus is interresant voor mij.

Maikel
Re:Alpen, het begin
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpen, het begin
Mooie brug Wilbert.
Ben benieuwd naar het resultaat. De voorbereidingen zien er gedegen uit.
Re:Alpen, het begin
PeterBrz
gast

Re:Alpen, het begin
Je bent alvast goed van start gegaan :D het ziet er veelbelovend uit!

Groeten, Peter
Re:Alpen, het begin
Hansje
gast

Re:Alpen, het begin
Goed begin is het halve werk....dus dat komt wel goed lijkt me :)

Succes !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Alpen, het eerste landschap
Het banenplan voor "de alpen" is in de eerste foto al te zien. Twee dubbele sporen, boven zonder wissels, onder van een enkelspoor naar vijf sporen voor het schaduwstation.

Dus links en rechts bergen en in het midden een dal. Eigenlijk wilde ik nog wachten met de brug te maken, maar om de berg te maken moet ik weten waar de pilaren komen, de hoogte en de afstand van brughoofd naar brughoofd.

De tekening achter op de Fallar doos vond ik wat te beperkt, dus dan de brug maar in elkaar lijmen.
Als je wilt weten hoe de brug in elkaar zit moet je maar eens kijken naar de handleiding op de  Faller website
Ik heb de brug minimaal inelkaar gezet, de afwerking zal ik later uitvoeren.

De linker hout constructie


De rechter hout constructie


En het totaal overzicht


En nu met de brug


Uitdaging nummer 1 dient zich aan.
Links zien jullie dat ik met een R1/R2 klim spiraal naar boven kom. De breedte van het totale spoor is dan 11,8 cm ongeveer. Op de brug heb ik echter maar 8,6 cm ter beschikking. Gelukkig passen er wel twee sporen op 8,6cm maar wanneer er twee treinen passeren zal er niet meer als één cm tussenruimte zijn :)
Wellicht moet ik op de brug maar k-rails leggen i.p.v. c-rail. Hier kan ik de komende dagen eens over na gaan denken.

Verder wilde ik graag nog iets uit mijn jeugd erbij hebben, ja als je ouder wordt, worden dat soort dingen belangrijk :) Ergens in 1979 of daar in de buurt kwam Faller voor het eerst uit met de tunnel ingangen van de "Loreley". Nu 30 jaar later zitten deze natuurlijk niet mee in het programma. Maar door vanaf augustus alle "malle pietje" winkels die ik tegen kwam binnen te gaan zou ik ze toch moeten vinden. Bij de spoorbrug in Wagenberg stonden maar liefst vier nieuwe dozen van deze tunnel portalen.



Uitdaging nummer 2
Kun je van deze enkelsporige tunnel portalen, dubbelsporige maken?

Donderdag ben ik weer een dagje vrij dus dan kan ik verder met de volgende stap.

Groet

Wilbert
Re:Alpen, het begin
erasion
gast

Re:Alpen, het begin
hoi wilbert,

wat is je brug mooi geworden, en je houtconstructie is mooi strak,

misschien kun je het beste met wat flexrails over die brug gaan, dat lijkt me het makkelijkst want dan zit je niet met allerlei rare bochten te klooien.

nog 1 vraagje, hoe lang is die brug eigenlijk, want ik wil ook iets dergelijks gaan maken maar ik heb maar een beperkte ruimte.

iig, veel succes met de verdere bouw.

gr, Ron
Re:Alpen, het begin
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:Alpen, het begin
@ Ron;
  Flexrails??
Heeft C-rails ook flexrails?
Volgens mij maakt Märklin dat niet.

Dirk-Jan
Re:Alpen, het begin
erasion
gast

Re:Alpen, het begin
ik bedoelde eigenlijk K rails, daarvan heb je wel flexrails. (toch??)
dan heb je wel een overgangsrails nodig maar zoals ik al zei kun je met die flexrails makkelijk die flauwe bocht maken, anders moet je met c rail een wel heel flauwe bocht maken en ik betwijfel of dat wel lukt om maar 3cm op te schuiven.

gr, Ron
Re:Alpen, het begin
Lid sinds: 2018

offline
Re:Alpen, het begin
Hi WIlbert,

Dat ziet er allemaal mooi uit zeg... Die Loreley is ook heel fraai. Waren er nog meer exemplaren of heb je alles opgekocht?

Groet,
leendert
Re:Alpen, het begin
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpen, het begin
@Ron

De brug heeft een totale lengte van 110cm
De k-flex rails lijkt de oplossing omdat ik de de c-rail wat rare bochten moet maken

@Leendert

Toen ik het pand verliet waren er nog drie dozen over :)
Re:Alpen, het begin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Alpen, het begin
Hoi Wilbert,

Wat ben je opgeschoten zeg, het gaat wel erg hard bij jou :D

De brug is super leuk en staat erg goed op de module.

Succes met de verdere bouw.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Alpen, het begin
Lokkie
gast

Re:Alpen, het begin
Dit ziet er al super uit. 8)
Ben heel benieuwd hoe de alpen gaan worden.

Gr.
René
Re:Alpen, het begin
PeterBrz
gast

Re:Alpen, het begin
Ziet er super uit :D kijk uit naar je vorderingen!

Groeten, Peter
Re:Alpen, het begin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpen, het begin
Dag Wilbert.
Bijzonder leuk om nu ook jouw baan eens te mogen bewonderen.
De keuzes voor deze 2 bruggen vind ik perfect, de manier van inbouw ziet er zeker spectaculair uit.
Zelf heb (had) ik deze mooie Bietschtalbrücke ook maar tegen het gewicht van een koffer is deze helaas niet bestand! :shock:

Succes met de bouw van deze prachtige "overbrugging".
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Alpen, het begin
kenny1647
gast

Re:Alpen, het begin
Woow , dit ziet der al zo goed uit!
Ben benieuwd naar meer van je ander stuk baan ;-) mooi materiaal ook!
Gr kenny
Re:Alpen, het begin
Wim N
gast

Re:Alpen, het begin
Hallo Wilbert,

Een groot compliment hoe je te werk gaat heel netjes en met een goed plan gata leuk worden dat weet ik zeker, wens je daarbij heel veel succes.

Maar heb even een vraag je tunnelportalen zijn mooi maar geef je deze nog wel een mooi kleurtje als het zover is want het geeft zo'n plastic aanzicht en dat zal zonde zijn dus vandaar de tip.

Groet Wim.
Re:Alpen, het begin
BMW-Fan
gast

Re:Alpen, het begin
Het ziet er goed uit 8) vooral die brug
Re:Alpen, het begin
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpen, het begin
Door alle positieve omstandigheden, bezoek Marklin, Sinterklaas en Kerstborrels heb ik al lang geen update kunnen doen van de Alpen in aanbouw.

Als eerste ben ik begonnen met de achtergond blauw te kleuren, dat geeft straks een wat leuker zicht.


Aan de noordzijde heb ik met tempex en gips een stukje berg gemaakt waar een weg over komt te lopen, verder wat ondersteunende houtconstructies gemaakt voor de berg en de brug.


Met het stenen brugdeel moet dat er als volgt uitgaan zien.


Hier zal ik later deze week gaas over spannen en dan bekleden.

Om de tunnel aan de binnenzijde wat meer aanzien te geven heb ik een soort opvulstuk gemaakt van 15cm lang waar een binnenwand van een tunnel ingeplakt is. Als de rails helemaal goed ligt en de omgeving voorzien is van de juiste kleuren kan ik de constructie vast zetten.


Ondanks dat ik een redelijk nieuw huis heb kan ik jullie uit ervaring vertellen dat het wat fris is op zolder, een graad of 14. Nu had ik vorig jaar al een paar kacheltje gekocht maar nog steeds met een verlengsnoer aangesloten.


De standaard thermostaat in de kachels is slecht te regelen dus heb ik deze week m.b.v. een CV thermostaat, die ik nog over had, en een (auto)relais een verwarmings systeem gemaakt.  :)

Re:Alpen, de noordwand
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Alpen, de noordwand
Dat is weer een mooie update van je baan.

Die blauwe achtergrond kleur is goed gekozen, hier uit kun je alle kanten op.

Relais uit de auto ??? mogen die wel op 230v schakelen.
Kijk ook even naar het aantal ampere wat hij aan kan.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Alpen, de noordwand
peterke33
gast

Re:Alpen, de noordwand
hallo wilberth,

ik zie voor het eerst jou baan :oops:,ziet er heel mooi uit.knappe brug heb je gemaakt,ik vind die heel mooi blijf je volgen hier en hopelijk kan ik bij jou ook wat leren.



groeten peter
Re:Alpen, de noordwand
hoi wilberth.

mooi man om te zien dat je ook besmet bent met het CH 1,87 virus :lol:
en leuk om te zien dat je ook het bietschtalbrucke heeft aangeschaft.
verder vind ik het mooi hoe je je module bouw doet.

complimenten van bas de colega module bouwer.

Re:Alpen, de noordwand
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Alpen, de noordwand
Hoi Wilberth,

Je bent goed bezig, altijd leuk modelbouwers die wat Zwitsers willen bouwen.
Ga je draad zeker volgen .

grt Johan
Re:Alpen, de noordwand
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpen, de noordwand
Ziet er weer goed uit.
En je komt de winter wel door zo.
Hoop alleen dat je geen sneeuw in je bergtoppen wilt.
Smelt nu weg met je verwarming.

s6 verder.

Maikel
Re:Alpen, de noordwand
Hallo Wilbert,

Kwam toevallig jouw draadje tegen en heb met veel plezier zitten lezen hoe jij je modelbaan aan het maken bent, ik moet toegeven dat het geweldig uit ziet vooral je brug vind ik goed tot zijn recht komen op deze plaats.

Veel succes met verder bouwen.

Gr.
Piwie.
Re:Alpen, de noordwand
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpen, de noordwand
Deze week ben ik verder gegaan met het afmaken van de noordwand. Ik heb er voor gekozen om dit op de klassieke manier te doen, krantenpapier en behangplak.

Ik ben begonnen met gaas van Noch te spannen. Daarna bekleden met een aantal lagen papier en plak om vervolgens geduldig te wachten tot het droog is. Hier heb ik helaas geen foto's van gemaakt.

Na het drogen heb ik er grijze verf op gedaan. Persoonlijk vindt ik het nog te donker en zal deze dus in de volgende fase wat lichter grijs maken.



De bovenkant heb ik aardbruin gemaakt, hier komt later een stukje bos op.


Om het bovenop allemaal wat op te leuken heb ik van Faller een modern "sein" huisje gekocht.
E.e.a. zou er als volgt uit moeten gaan zien.



Maar dan met een rechte mast natuurlijk :)

De afgelopen drie kerstdagen, tussen alle verplichtigen door. heb ik aan het landschap kunnen werken.

Helaas geen foto's van de tussen resultaten, maar wel van het voorlopige eindresultaat.

(De jager heb ik ondertussen wat rechter gezet  :D )

Verder was de weg nog maar net open, en daar waren de eerste wandelaars met prikstokken alweer.



In dit geval de dames voorop en de heren achteraan. Het hekje op de voorgrond heeft nog wat aandacht nodig.

Ook een boer die het hooi ophaalt heeft de nieuwe weg gevonden.


Een doorkijkje door de brug.


Het achterste deel van de weg moet nog wat opgeleukt worden met wat Preisers, misschien iets met wielrenners.


Tussen kerst en oud en nieuw moet er weer gewerkt worden, dus waarschijnlijk tot 2010.

Wilbert
Re:Alpen, de noordwand
kenny1647
gast

Re:Alpen, de noordwand
Wilbert!

Je heb stevig doorgewerkt  Het resultaat is  GEWELDIGE ! mooi mooi  , Zeer leuk hoekje al klaar!!
Gr kenny
Re:Alpen, de noordwand
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Alpen, de noordwand
man man man !

Ik zie vandaag voor het eerst dit draadje, en moet zeggen dat ik met veel respect en bewondering je foto's heb bekeken !
gewoonweg zéér mooi ! Doe zo voort zou ik zeggen :-)
't begint bij mij te kriebelen als ik dit alles zo zie. M'n nieuwe baanplan ligt klaar, en 28 januari mag ik eindelijk gaan "tekenen" voor m'n nieuwe hobbyruimte. (aanpalend pandje gekocht)
Daarna kan ik muren slopen enz ... en kan ik eindelijk ook terug van start :-)

Keep up the good work !

groeten,
Kris
Re:Alpen, de noordwand
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpen, de noordwand
Hoi Wilbert,

Je hebt je eigen niet verveeld de laatste dagen zie ik.
Resultaat mag er wezen.
Ik heb zelf mijn bergen met gips gemaakt.
Heb hier iets zwarte kleurstof doorgedaan zodat het lichtgrijs opkleurt.

S6 met het vervolg.
Blijf je in het nieuwe jaar zeker volgen.

Maikel
Re:Alpen, de noordwand
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Alpen, de noordwand
Hoi Wilbert,

gaaf die bouw van de brug en omgeving te zien. Was al benieuwd hoe je die brug in een landschap moest inpassen. Geweldige details. Ga zo door!
Re:Alpen, de noordwand
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Alpen, de noordwand
Complimenten Wilbert.

Hier kan ik alleen nog maar van dromen  :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Alpen, de noordwand
peterke33
gast

Re:Alpen, de noordwand
hallo wilbert,

zeer knap gemaakt segnziet er heel mooi uit allemaal.ga zo door en veel succes met de rest van je baan.


groeten peter
Re:Alpen, de noordwand
knap resultaat man, ik blijf dit volgen :wink:
Re:Alpen, de noordwand
Wat een tempo inderdaad zeg...ziet er geweldig mooi uit, groot compliment !!!!

Leuke details, zoals de wandelaars..of is het Nordic Walking  :)
En die kar met paarden, erg sfeervol hoor !!

Succes !!

Groeten,

Hans.
Re:Alpen, de noordwand
Frankie.7
gast

Re:Alpen, de noordwand
Wilbert,

Je baan ziet er mooi afgewerkt uit. Deze brug is natuurlijk een pronkstuk, maar vraagt extra creativiteit van de bouwer om hem goed in te passen in het landschap. Dat lijkt prima te gaan lukken bij jou.

Ik zie dat je de beperkte railafstand op de brug hebt opgelost door de rails een stukje schuin naar elkaar toe te laten lopen, zoals op deze foto te zien is.

Citaat van: wilbertb op zondag 27 december 2009, 18:28:06

Volgens mij kun je dat mooier oplossen door de buitenbocht die ná je brug ligt iets verder weg te leggen dan de binnenbocht. De rails buigen dan in de bocht naar elkaar toe en de treinen zullen er vloeiender overheen rijden.

Groeten,
Frank
Re:Alpen, de noordwand
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re:Alpen, de noordwand
Hi Wilbert,

Kerstreces betekent bij jou werk aan de winkel, zo te zien. Mooi werk. Succes. Hou je foto's bij de hand of werk je volgens je fantasie?

Groeten, Paul
Re:Alpen, de noordwand
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpen, de noordwand
Hartelijk dank voor jullie reacties

Citeer. Hou je foto's bij de hand of werk je volgens je fantasie?

Ik heb het volgende gedaan. Ik heb uit allerlei treinboekjes, folders enz. alle afbeeldingen geknipt die ik bij dit onderwerp vindt passen. Die heb ik vervolgens op de muur geplakt, een stuk of 50.

Door dit zogenaamde 'moodboard' komen de ideeën bovendrijven. Bij mij dan toch :)

Ik zal er vanavond eens een foto van maken.

CiteerVolgens mij kun je dat mooier oplossen door de buitenbocht die ná je brug ligt iets verder weg te leggen dan de binnenbocht. De rails buigen dan in de bocht naar elkaar toe en de treinen zullen er vloeiender overheen rijden.

Ik heb die truk wel toegepast maar nog niet voldoende  :( , ik twijfel of ik beter een stuk k-rails over de brug kan laten lopen.
Re:Alpen, de noordwand
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpen, de noordwand


CiteerVolgens mij kun je dat mooier oplossen door de buitenbocht die ná je brug ligt iets verder weg te leggen dan de binnenbocht. De rails buigen dan in de bocht naar elkaar toe en de treinen zullen er vloeiender overheen rijden.

Wilbert,


CiteerIk heb die truk wel toegepast maar nog niet voldoende  :( , ik twijfel of ik beter een stuk k-rails over de brug kan laten lopen.

K rail of K-Flexrail lijkt me inderdaad een betere oplossing. Is ook in overeenstemming met de werkelijkheid. Grindbedding op een staal constructiebrug zie je zelden.

Veel plezier verder met je baan. Thema past me wel.

Groeten,

Jaap
Re:Alpen, de noordwand
Frankie.7
gast

Re:Alpen, de noordwand
Wilbert,

Ik denk dat je het rechte stuk na de bocht nog ongeveer een 1/2 rail moet inkorten om het gewenste effect te krijgen, dus ben niet te voorzichtig met experimenteren.

In het grote voorbeeld hebben de rails op een brug geen railbedding en in dat beeld dan passen de K rails natuurlijk perfect. Met K rails moet je echter nog steeds bovenstaande truc uithalen, want ook dan is de standaard railafstand te groot voor de brug.

Goeten,
Frank
Re:Alpen, de noordwand
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpen, de noordwand
wilbert

Leuk om mee te kijken naar een baan in wording.

Zo te zien waren het weer productieve dagen.

groet

Erik


Re:Alpen, de noordwand
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpen, de noordwand
Na 2 weken weer eens een kleine update.

Ik heb de afgelopen nog wat aan het prutsen geweest met de bocht die nodig is om op de brug te komen.

De gewenste situatie is deze:

De groene rails kan ik niet veranderen!
Echter de brug is niet zo breed, dus de rails moet meer naar elkaar toe

Daarom had ik deze constructie bedacht.


*Frank en Jaap jullie hebben het over een 1/2 rails extra en de bochten meer naar elkaar toeleggen. Ik denk dat jullie zo iets bedoelen.


Probleem is bij deze constructie is het volgende. Wanneer een wat langer rijtuig door de bocht gaat dan raakt hij de trein op het andere spoor, ondermeer omdat de andere trein ook al wat naar binnen gaat draaien.


Mochten jullie wat anders bedoelen dan hoor ik graag.

Groet,

Wilbert
Re:Alpen, de bocht voor de brug
is een overgang naar een flexrail k rail geen optie dan kan die vanaf de bocht de groene zo gelijdelijk naar de brug toe gewerkt worden.

gr bas
Re:Alpen, de bocht voor de brug
Ik dacht dat er alleen rechte stukken waren om van K naar C te gaan!?
Re:Alpen, de bocht voor de brug
ja in het recht wel maar ze geven toch gewoon de plus en min door
goed uitlijnen en de voeding bij de c rail aan sluiten.
ik heb zelf geen c rail maar zal best mogelijk zijn acido martijn soldeert er ook op los dus moet kunnen
er zal best hier wel iemand zijn die het weet
ik zal net als twee module,s de railsen met een vlake kant dus geen lipjes voor de rails door te verbinden ze tegen elkaar aan legen en de hoogte met karton of zo opvullen.
al staat mij bij dat de c rail al geen uitstekende delen heeft dus in dit geval hoef je alleen nog de flex rail op maat te maken en de voeding er op solderen.

groetjes bas
Re:Alpen, de bocht voor de brug
Wilbert,

Ik rijd zelf met M rails, dus voor mij wordt het nu een beetje gokken.

In dit geval denk ik aan een oplossing waarbij je de grijze 24230 en 215 vervangt door een 24130 en 115. Dan buigt de buitenbaan wat sterker naar de binnenbaan toe.

Je kan ook het omgekeerde proberen, dus de grijze 24130 en 115 vervangen door een 24230 en 215, zodat de binnenbaan uitloopt naar de buitenbaan.

Als dat niet helemaal klopt, kun je nog combinaties proberen, zoals het uitwisselen van de 115 en 215. Je kan verder experimenteren met rechte stukjes.

Het is wel slim van je om het uit te testen met lange wagons, want we willen natuurlijk geen botsingen krijgen.

Succes met de proeven,
Frank
Re:Alpen, de bocht voor de brug
hoi Wilbert
Gaat het mischien op deze manier


groetManus
Re:Alpen, de bocht voor de brug
Hallo Manus,

Als je in het onderste spoor de derde 2430 vervangt door een 24130 en de rest aanvuld als boven moet je volgens mij op het zelfde punt uitkomen.

Gr.
Piwie.