Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Kurk voor geluidsdemping

Gestart door Roy donderdag 14 januari 2010, 12:04:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kurk voor geluidsdemping
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Kurk voor geluidsdemping
Hallo,

ik wil binnenkort kurk gaan bestellen voor de geluidsdemping van mijn k-rails. Maar welke dikte adviseren jullie? 2 of 3mm? En is kurk in de bochten buigbaar? Maw kun je gewoon stroken snijden, en dan buigen en vastplakken op de ondergrond? Of moet je echt bogen uitsnijden?

En daarna. Hoe maken jullie de rails vast op de kurk. Niet met schroeven of nagels, dat weet ik al. Maar met lijm, of dubbelzijdige tape ofzo? En als je flexrails wilt leggen. Die wil uit zichzelf weer recht worden. Hoe hou je deze op de plaats?

Groetjes

Roy (RoWi)
Re:Kurk voor geluidsdemping
Hoi Roy,

Het hangt er een beetje vanaf of je de kurk ook meteen als immitatie balastbed wilt gebruiken. Het lijkt me, aangezien je K-rail rijdt, dat je waarde hecht aan een bepaalde mate van natuurgetrouwheid. Dan denk ik dat je richting de 3-4 mm moet denken.

Let wel op dat je FLEXIBELE hobby kurk neemt en niet de harde vloeren-variant, die werkt minder prettig(stug)  en dempt ook een stuk minder !

succes met de bouw.

Mazzel,

Blackbird
Re:Kurk voor geluidsdemping
Roy,

Om die weerbarstige gebogen flexrails in hun fatsoen te houden doe ik drie dingen. Ten eerste buig ik de rails voor en houd ze dan op hun plek met zg Krause Klammer: KLIK (jij kan vast wel zoiets maken, je hebt er minstens 4 nodig om lekker te kunnen werken). Vervolgens zorg ik voor een paar centimeter versprongen railverbindingen voor de linker en de rechter rail, het verspringen zit er automatisch al een stukje in als je de rail buigt, de binnenste is per definitie langer dan de buitenste, maar indien nodig pas ik dat aan tot 5 - 10 cm. Vervolgens lijm ik de rails met pattex of bison tix, over de hele lengte. Waar nodig gebruik ik naalden om de rails tijdens het drogen van de lijm op z'n plaats te houden. Ik zag pas geleden ergens iemand die tijdelijk een schroefjes met een ringetje gebruikt en die tussen de bielzen plaatst met het ringetje over twee bielzen heen, is waarschijnlijk een nog mooiere manier. Nadeel van lijmen is dat het moeilijk is te verwijderen zonder veel te beschadigen, voordeel is dat deze lijm redelijk flexibel blijft en er dus een zo klein mogelijke geluidsbrug ontstaat.

Walter
Re:Kurk voor geluidsdemping
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kurk voor geluidsdemping
CiteerVervolgens zorg ik voor een paar centimeter versprongen railverbindingen voor de linker en de rechter rail, het verspringen zit er automatisch al een stukje in als je de rail buigt, de binnenste is per definitie langer dan de buitenste, maar indien nodig pas ik dat aan tot 5 - 10 cm

Waarom snap ik dit stukje niet? Je zaagt ze gewoon ruwweg af, of hoe bedoel je die 5-10cm? het hangt toch helemaal van de vorm af, hoeveel de ene langer moet zijn als de andere?

En wat doen die klemmen precies? Alleen de rails op afstand van elkaar houden?

Roy
Re:Kurk voor geluidsdemping
Beste Roy,

Door het gebruik van die klemmen blijft de flexrail in de vorm welke je hem gegeven heb.
Je maakt nml. een vaste verbinding tussen de 2 rails
Dan maak je op een of ander manier de rail vast en dan kan je de klemmen verwijderen.
Het zijn echt handige dingens hoor, best per 3 of 4 stuks te gebruiken.

Mvg

Olivier

Re:Kurk voor geluidsdemping
Blausee-Mitholz
gast

Re:Kurk voor geluidsdemping
Roy,

Met die klemmen kun je de flexrail in gebogen vorm klemmen zodat de vorm blijft staan als je loslaat.
Ik heb ze nog nooit gebruikt maar lijkt mij wel wat. Ik heb wel eens plannen gehad om ze zelf te maken. Misschien komt het er nog wel eens van.

Mvg, Johan
Re:Kurk voor geluidsdemping
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kurk voor geluidsdemping
haha, ik voel een volgende groepsaankoop aankomen bij rowi-metaal. hahaha.

Roy
Re:Kurk voor geluidsdemping
Lid sinds: 2008

offline
Re:Kurk voor geluidsdemping
             ROWI
Modell Railway Shop
Re:Kurk voor geluidsdemping
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:Kurk voor geluidsdemping
Gaat dit nu over flex rails of kurk?
Ik heb 2 rollen kurk 8m*0,5m*4mm gekocht bij kurkonline.be.
Nadeel waren de forse verzendkosten, maar de Ikea placemat optie was ineens erg duur want het nieuwe type had een leuk motiefje erop gedrukt.
Voordeel van de rol is dat je veel uit 1 stuk kunt doen. Bochten moet je wel gewoon uitsnijden. Rondbuigen lukt niet want dan scheurt het.
Ik lijm het met Bison Tix op de ondergrond.
Bevalt goed tot nu toe.

Groet,
Hugy
Re:Kurk voor geluidsdemping
Mijn methode: snij de kurk voor de bogen in halve breedte. Het is dan smal genoeg om te buigen. Tevens kun je dan langs een hartlijn secuur werken.

Gr, Ben.
Re:Kurk voor geluidsdemping
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kurk voor geluidsdemping
Goede tip woutje. Maar welke dikte kurk nemen jullie?

Roy
Re:Kurk voor geluidsdemping
Ik gebruik 3 mm. Hiermee maak ik het ballastbed. Maar daaronder ligt een vaste laag van nog eens 3 mm. Probleem is nl dat als je de smalle stroken lijmt rechtstreeks op je harde ondergrond en daarna gaat ballasten de geluidsisolatie geheel teniet wordt gedaan.

Gr, Ben.
Re:Kurk voor geluidsdemping
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Kurk voor geluidsdemping
De laatste serie platen die ik heb gekocht was 3-4 mm dik. Dit was uit een partij overtollig kurkparket.
Er zit een vellingkant aan en de platen zijn aan een kant soms gekleurd in een white-wash.

Op maat snijden doe ik in rechte stroken van ca. 5 cm breedte. In de bochten kies ik soms voor gebogen stroken. Op andere momenten snijdt ik de stroken wat breder (ca. 6-7 cm) en snijdt ik ze schuin door en maak ik een veelhoek.

Kosten weet ik niet meer, maar omdat het een restpartij was een paar euro.

John
Re:Kurk voor geluidsdemping
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kurk voor geluidsdemping
Dus jullie gebruiken 2 lagen op elkaar? 1 zo breed als de spoordijk, en dan 1 net zo breed als de rails?

Roy
Re:Kurk voor geluidsdemping
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Kurk voor geluidsdemping
Hallo Roy,

Dit is mijn optie is een zelfklevende band op rollen van 15 meter met breedte van 5 cm en een dikte van 3 mm. Werkt heel eenvoudig geeft een goede demping heeft meteen een goede kleur en is goed te ballasten.



Voorbeeld onder de K rails



Rollen van 15 meter



Eenvoudig op maat te snijden dus ook onder de wissels etc.

Groet

Ronald

Re:Kurk voor geluidsdemping
dat lijkt me prachtig spul, zelfklevend, goeie dikte, goeie kleur, geluiddempend..... zijn er nadelen???? En ehhhh, waar is het te koop??

Roy, terugkomend op je vraag over versprongen raillassen: bij bochten met flexrails probeer ik de raillassen van de beide spoorstaven niet bij dezelfde biels te plaatsen, maar met ca 5-10 cm verschil. Hiermee voorkom je dat er ondanks nauwkeurig werken het geheel na verloop van tijd toch een lichte knik gaat vertonen.

Walter
Re:Kurk voor geluidsdemping
Citaat van: M.user op donderdag 14 januari 2010, 22:37:02


Bovenstaand ziet er prima uit. Maar toch wordt hier de klassieke fout gemaakt: als je gaat ballasten zal uiteindelijk de rail via de ballast in contact komen met de ondergrond. Het effect van de isolatie gaat geheel verloren. Ik spreek helaas uit ervaring.

Gr, Ben.
Re:Kurk voor geluidsdemping
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kurk voor geluidsdemping
Maar je schrijft hier toch, dat je 2 lagen gebruikt? Dat zie ik op de foto niet terug.

CiteerIk gebruik 3 mm. Hiermee maak ik het ballastbed. Maar daaronder ligt een vaste laag van nog eens 3 mm

Roy
Re:Kurk voor geluidsdemping
goede dag
waar kan ik die kurk bestellen of kopen en wat kost da zo een rol van 15 meter

dank u

groeten jos
Re:Kurk voor geluidsdemping
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kurk voor geluidsdemping
Jos,

ik wil het gaan bestellen bij de firma thole in lelystad. Maar er adverteerd ook iemand op marktplaats tussen de modeltreinen met rollen kurk.

Groetend

Roy
Re:Kurk voor geluidsdemping
Citaat van: RoWi op vrijdag 15 januari 2010, 07:23:35
Maar je schrijft hier toch, dat je 2 lagen gebruikt? Dat zie ik op de foto niet terug.

CiteerIk gebruik 3 mm. Hiermee maak ik het ballastbed. Maar daaronder ligt een vaste laag van nog eens 3 mm

Roy

Foto is niet van mijn baan maar die van Ronald. 8)
Re:Kurk voor geluidsdemping
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kurk voor geluidsdemping
Oke, ik snap ´em.

CiteerRoy, terugkomend op je vraag over versprongen raillassen: bij bochten met flexrails probeer ik de raillassen van de beide spoorstaven niet bij dezelfde biels te plaatsen, maar met ca 5-10 cm verschil. Hiermee voorkom je dat er ondanks nauwkeurig werken het geheel na verloop van tijd toch een lichte knik gaat vertonen.

Dit begrijp ik ook. Maar als er na de flexrail een bijvoorbeeld rechte rail komt. slijp je dan de spoorstaaf van die rechte rail iets korter?


Roy
Re:Kurk voor geluidsdemping
Ik denk dat diene Jos die grijze rollen bedoelt . Van welk merk zijn die en waar zijn die te koop?
Re:Kurk voor geluidsdemping
Citaat van: RoWi op vrijdag 15 januari 2010, 08:07:56
Oke, ik snap ´em.

CiteerRoy, terugkomend op je vraag over versprongen raillassen: bij bochten met flexrails probeer ik de raillassen van de beide spoorstaven niet bij dezelfde biels te plaatsen, maar met ca 5-10 cm verschil. Hiermee voorkom je dat er ondanks nauwkeurig werken het geheel na verloop van tijd toch een lichte knik gaat vertonen.

Dit begrijp ik ook. Maar als er na de flexrail een bijvoorbeeld rechte rail komt. slijp je dan de spoorstaaf van die rechte rail iets korter?


Roy

Roy,

bij een aansluitende rechte doe ik dat niet, die railstaven zitten goed vast in de bedding, en heb ik tot nu toe geen problemen mee gehad.

Walter
Re:Kurk voor geluidsdemping
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Kurk voor geluidsdemping
Hallo Roy,

Deze rollen verkoop ik zelf. Ik heb er goede ervaring mee en ben op het idee gebracht voor dit materiaal door een collega die eerst een enorme H0 baan had (was op dit materiaal super geballast dus dat werkt ook) en nu gebruikt hij het ook maar in een bredere uitvoering voor spoor 1.

Als er iemand interesse voor heeft stuur dan even een pb naar mij.

Groet

Ronald