Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

zelfgebouwede seinmodule

Gestart door Janvis zondag 22 november 2009, 21:00:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zelfgebouwede seinmodule
Lid sinds: 2009

offline
zelfgebouwede seinmodule
Hallo allemaal,

Bij deze mijn eerste topic (op het voorstellen na dan)

Nadat ik mrdirect had geïnstallerd en mijn eerste trein digitaal reed wou ik meer, toen heb ik een wisseldecoder in elkaar geknutseld (a.d.v. het schema van de viessmann 5211) en na wat geknutsel werkte dat ook.
Toen ik de handleiding aan het lezen was zag ik dat je ook seinen kon aansturen met het SFD principe, helaas kreeg ik dat niet werkend.
Toen ben ik het decoder ic MC145027 van de wisseldecoder eens gaan onderzoeken, en na wat meet werk was ik er achter hoe het ic werkt en hoe hij de acht uitgangen van wisselmodule aanstuurd .
Daarna ben ik gaan denken of ik iets met een PIC microcontroler ic kon  i.c.m het decoder ic, ik heb de 3 uitgangen van de mc145027 (pootje 13, 14, 15) aan de ingangen van een PIC16F628 gehangen. Na de nodige uren programmeren en testen heeft dat gersulteerd in een sein die alle nederlandsche seinbeelden kan tonen en de led's netjes laat nagloeien en ze netje aan laat gaan (het zijn net gloeilampen zeg maar)
Het heeft wat uurtjes gekost maar ik ben zeer trots op het resultaat.

Helaas weet ik nog niet hoe ik plaatjes en filmpjes moet posten, maar die gaan nog wel komen.

Groeten Jan Willem

Re:zelfgebouwede seinmodule
Hoi Jan Willem,

Laat ik de eerste zijn, ik ben benieuwd naar je foto's/filmpjes. Klinkt goed.

Gr. René
Re:zelfgebouwede seinmodule
Ik ben met iets soortgelijks bezig, maar dan op basis van de seindekoders van Sven Brandt.

Je vindt de hardware en de sourcecode hier : http://www.digital-bahn.de/bau_weiche/wz_signal1.htm
De complete decodering wordt door de PIC gedaan, wat resulteert in hele lappen assembler code.
Voor mij nu de uitdaging om hieruit een Nederlands seinbeeld te krijgen...
Ik ben een beginner met het programmeren van Microchip PIC's en heb er een flinke kluif aan!

De bedoeling is om de decoders in SMD op te bouwen, zodat ze in een C-Rails bedding passen.
Re:zelfgebouwede seinmodule
Voor de M-wissels in het schaduwstation gebruik ik ook de wisseldecoders van Sven Brandt (13 stuks) maar voor de nederlandse seinen gebruik ik liever die van Robert Evers: NS seinen

Mvg, Jos
Re:zelfgebouwede seinmodule
Hoi Brenner,

Als je nog een beginner bent met pic mu-controlers dan is de volgende site een aanrader (daar heb ik het meeste ook geleerd)

www.picbasic.nl

Inmiddels is de proefbaan afgebroken, ik weet nu dat mijn schakelingen allemaal werken.
Ik ga nu de zolder vertimmeren en over een week of 2 hoop ik met het echte werk te gaan beginnen

tot  zo ver bedankt voor jullie reactie's