Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Opknapbeurt BR52 (M* 3393)

Gestart door Roy zondag 22 november 2009, 18:39:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Hoi,

zoals jullie wellicht gelezen hebben in het topic "show je nieuwste aanwinsten", heb ik gisteren een BR52 in het bekende oorloggrijs gekocht.

Nou heeft deze loc wel wat werk wat gedaan moet worden. (maar daar was de prijs ook naar). Het betreft goed onderhoud (1 koolborstel is nog maar ca 2mm lang!), en het opknappen van diverse schades. De meeste zijn kleine schades (afgebroken trap, afgebroken baanruimer etc). Het meeste werk is het aanbrengen van een nieuwe generator. De vorige eigenaar heeft deze proberen te lijmen, en is erg gulzig geweest met de lijm. (zie foto). helaas mist de hele generator nu.

Helaas is dit geen onderdeel wat los te bestellen is bij M*. Dus ik moet iets anders verzinnen.

Nu heb ik wel een generator uit een bouwpakket van een BR41. Maar die ziet er anders uit.

Wat ik nu dus zoek, is een duidelijke foto van deze generator. Wellicht kan ik die van de BR41 wat aanpassen. Ik heb diverse foto´s van de BR52 van de VSM, maar helaas allemaal van de voorzijde. De generator is dus amper te zien.

Ik ben bang, dat ik de hele kap moet gaan overspuiten. De lijm zal ik waarschijnlijk niet schadeloos kunnen verwijderen. Daarnaast mist op een paar puntje al wat verf. De voedingspomp ziet er wat raar uit. De kleur is heel anders, als van de rest van de loc. En ook het kruishoofd (kruispunt tussen drijfstang en cilinderstang) is een hele rare kleur wit.

Als iemand van jullie een oude kap heeft liggen, waar zo´n generator op zit, zou ik daar heel blij mee zijn.

Roy

Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Roy,

Ik heb hier een 3416, een BR52 met cabinetender. Daar zit helemaal geen generator op. :o

Kan wel even foto's maken van de bovenkant morgen bij daglicht.

Gr, Ben.


Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Hey,

die van jou heeft de generator liggen op de treeplank, tussen het 2e en 3e drijfwiel. Ik zag dat de machine van de vsm dat ook heeft zo?

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Citaat van: Big-Roy op zondag 22 november 2009, 18:39:51
Helaas is dit geen onderdeel wat los te bestellen is bij M*. Dus ik moet iets anders verzinnen.

Als je een email naar M stuurt met foto's en wat je nodig hebt, is de kans groot dat ze je de nummers voor die losse onderdelen geven, ondanks dat deze nummers niet in de standaard onderdelenlijst voorkomen.
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
AnalogDriver
gast

Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Generator:

Inderdaad, omschrijving en foto sturen naar Keutelman, krijg je nummer retour. Kun je bij hen rechtstreeks bestellen of om porto te sparen via je winkelier.

Ik heb zo ook ontbrekende kap-onderdelen verkregen.

Baanruimer wellicht ook.


Hajo

Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Ben, die grijze Br52 op jouw foto, heeft net zo'n rare plek op de ketel als die van Roy.
Of is dat de 52'er van Roy?
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Dat is de foto van mijn loc.

Ik heb M* gemaild hierover. Helaas is dat onderdeel nietmeer leverbaar. Ik heb gereageerd met de vraag, of ze geen vergelijkbare hebben in een andere kleur evt.

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Ook niet dus.  :|

Bij deze dan de vraag aan jullie allemaal. Is er niemand die een sloopstoomloc heeft liggen, met een mooie generator erop? dan hou ik me aanbevolen.

het onderstel van de loc is zojuist in de ultrasoonreiniger geweest. Ook het anker, en de assen van de tender. Het water was goed smerig! De vorige eigenaar was goed scheutig geweest met olie.

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Hoi Roy,
Ik heb even gezocht en er zit inderdaad een generator,waar nu het vierkante gaatje zit.
Ik heb hier de bouw tekening liggen de generator staat hier niet los op vermeld.

Groeten Michiel
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Roy,

Kijk eens bij Roco naar onderstaande BR52 lok.



Je kunt hier de partslist downloaden. Index 24 is een generator met een bestelcode, misschien heb je daar iets aan.

Gr, Ben.
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)

Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Welk model is dat?

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
AnalogDriver
gast

Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Ziet er uit als een schaal 1 of 0
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Hoi,

op deze site staat de loc. Is volgens mij spoor 1 met live steam.

Erg gaaf om te zien allemaal  :o.

Lijkt mij erg gaaf om dit ook ooit eens in de tuin te hebben 8). Maar dat zal nog wel wat jaartjes duren.

Groetjes Sander
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Ik heb er maar 1 woord voor! VET!

Ze hebben gewoon 3 modellen als bouwpakket. lopend op 3.5bar stoomdruk.

Maar ik zie dat hun modellen de generator ook op de linker treeplank hebben. Waarom heeft het model van m* hem dan bovenop de ketel?

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Roy,

Van de Br 52 zijn er meer dan 7000 exemplaren gebouwd.
En tijdens de bouw zal er wel eens iets gewijzigd zijn in de opbouw van de loks.
Dat gebeurde bij zulke grote productie aantallen regelmatig.
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 24 november 2009, 13:38:55Waarom heeft het model van m* hem dan bovenop de ketel?


M* is goed in fantasie modellen?  :wink:

Ik zou de bovenkant netjes plamuren en spuiten en iets van een generator op de zijkant monteren. Is in ieder geval historisch verantwoord.

Gr, Ben.
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Wellicht dat ik dat ook doe. Maar ik moet eerst eens een generator zien te vinden.
Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
AnalogDriver
gast

Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)

Beetje off-topic hier, maar even die Aster Spoor 1 BR 52: hier een zwarte variant in actie




Best wel aardige sleep. Real Steam power.
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Bedankt voor het plaatsen. Is toch best sterk hè!

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Even een update. Inmiddels heeft keuterman een vervangende generator voor me gevonden, en deze is besteld. Daarnaast zit ik op nog wat meer onderdelen te wachten voor deze loc. (cilinder links, baanruimer)

Verder is de loc helemaal gedemonteerd. Onderstel is met tandwielen en al in de ultrasoonreiniger geweest. Ook het anker heeft daarin gezeten Er kwam heel wat zooi vanaf zeg.

Nu dus wachten op onderdelen, en dan weer in elkaar zetten.

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
AnalogDriver
gast

Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Hee wat aardig dat ze een vervangend onderdeel gevonden hebben!

En leuk even een kleine update.

Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
O ja, en de kogellagertjes zijn ook binnen. Deze ga ik er gouw genoeg inzetten. Niet dat dat echt nodig was bij deze loc, maar nu heb ik toch alles uit elkaar liggen.

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
De kogellagers zitten erin, en de loc is weer geheel gemonteerd. Ook loopt hij al.

Alleen 2 puntjes helaas. De rookgenerator die in de loc zit weigerd dienst. Ik heb er een andere in gestoken, en die werkt wel. Ik heb het buisje even schoongemaakt van binnen. Verder ziet hij er goed uit. Ook als ik hem los op de rails contact laat maken, gebeurd er niets.

maar punt 2 is veel erger. De loc wagelt een beetje (alá donald duck) bij het rijden door een bocht. Tijdens het monteren van de stangen had ik wel perongeluk 1 wiel verdraait op de as. Maar deze heb ik teruggezet. Ik heb al wat proefjes gedaan met het wiel iets verder gedraait, of iets terug, maar niets helpt helaas. In het rijden door de bocht wringt hij telkens heel even, waardoor hij iets naar binnen drukt.

Ik heb de loc ook al los op tafel gelegt, met z´n pootjes wielen in de lucht. Daarna draadjes eraan, en laten draaien. Je voelt dan (als je met je vingers het gelede onderstel "buigt", dat hij op 1 punt wringt. Maar ik kan niet ontdekken, hoe het komt. Bij rechtdoorrijden nergens last van.

Dus ik dacht dat het te maken had met dat ene wiel. De korte stukken drijfstangen hebben immers meer ruimte, zodat ze in bochten kunnen meewerken. Maar als deze ruimte te kort is, gaat het wringen

Iemand een idee?

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Roy,

Heb eenzelfde probleem gehad ooit. Even de wielen kwarteren, zie dit topic:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8414.msg126157#msg126157

Gr, Ben.
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Nou, heb alles al geprobeerd. Maar krijg het er niet uit. Ik weet het even nietmeer. Ga er wel een andere keer aan verder.

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
AnalogDriver
gast

Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Roy,

Hoe zeker ben je dat deze lok dat voor je opknappen niet had? Wellicht niet zo opgevallen?

Maak en plaats zelfde zijaanzicht detailfoto's van beide kanten van de 5 aangedreven assen.
Even kijken of iemand hier ziet of er een wiel verkeerd zit, of een drijfstang.

Hajo
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Roy kijk of je drijfstangen niet gewisseld hebt er zit naamelijk eentje waar het gat ovaal is zodat die door een bocht gaat. ik heb het probleem zelf ook gehaad drijfstang zat verkeerd om dus ook een hobbelende loc  8)
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Die met de slobgaten (langere gaten) moeten tussen de 2e en 3e as van achteren. (tussen deze 2 assen zit ook het knikmechanisme tussen de beide frame´s)

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
AnalogDriver
gast

Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Op verzoek van Roy.
Roy: kijk en vergelijk
























En eerder was er ergens iemand die oom foto van echte bekoling vroeg van deze lok,
bij deze. Vind alleen wel dat er eigenlijk nog een bultje op hoort.



En ja, er liggen kolen naast de bak gemorst. Moet eigenlijk nog wat voorzichtige deukjes maken in de rand van de kolenbak.

Dit is van een zakje kolen dat bij een Liliput tenderlok zat. Genoeg voor 3 loks :)
Is al 2e lok van Liliput waar dit bij zat. Top!




Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Hajo,

bedankt. Ik heb mijn stangen dus verkeerd zitten. Dat wordt weer sleutelen.

Hoe heb je de originele kolen uit de bak gekregen?

Ik zie nu ook, dat mijn loc een luchttank mist. Ik heb er tussen ketel en frame maar 1 zitten.

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Ik heb de stangen verzet,maar nog steeds wiebelen. Toen zag ik, dat ik aan de linkerzijde van de loc, bij het voorste drijfwiel, een langer boutje had zitten, om de koppelstang te bevestigen. Ik heb deze gewisseld met een kortere, en nu is het stukken beter. Dit lange boutje kwam dus tegen het kruishoofd aan. Vandaar het wiebelen. Hij rijd nog niet super soepel, maar wel stukken beter.

Nu moet ik op zoek naar een luchtketel. Ik zag bij hajo, dat er 2 op moeten zitten. Die van mij heeft er maar 1.

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
AnalogDriver
gast

Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Fijn dat de foto's geholpen hebben dhet drijfwerk weer op volgorde en goed te krijgen.

De kolen: is gewoon met verdunde houtlijm op bestaande kunststof kolen gesmeerd. Eerst met kwast verdunde houtlijm smeren, dan kolen er overheen strooien. Deze kolen waren wel vrij fijn, sommige H0 kolen imitatie of 'echt kolen' zijn grover, maar dat verschil zie ik bij echte kolen op foto's ook.


Mooier is nog een bergje beetje achterop te maken. Doe inspiratie op uit oude foto's van kolenbunkers en stoomloks uit normale diensttijd, <1970 of 1990(DDR)

Voor je luchtcilinder: kan van sloer komen, of Revell bouwdoos (weet er nog een paar voor 9,50 te koop), of even zelf maken uit stukje rond ijzer van juiste dikte. Kijk eens goed in rommelbakjes of in bouwmarkt naar schroef / bout met een glad deel (gedeeltelijk geen schroefdraad) van juiste dikte. Lekker ronde koppen slijpen op slijpmachiene. Tja, da's wel echte modelbouw dan natuurlijk.
Verven/spuiten moet je toch al voor je ketelbovenkant.

Hajo


Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Hajo,

kolenimmitatie is al klaar. Had het ook al gedaan zoals jij het zei, alleen dan met revell lijm uit een potje met borstel. Luchtketel is besteld bij keutermann.

roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
AnalogDriver
gast

Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)

Mooi. Ik bedacht mij later nog dat zo'n Revell bouwdoos ook een oplossing voor je ontbrekende Dynamo kon zijn: het zijn tenslotte einheidsloks met veel uitwisselbare onderdelen.
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Ik heb zo´n bouwset, maar die generator leek er niet echt op. Er staat er 1 bij keuterman in bestelling, maar dat duurt nog even.

Roy
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
mooi topic dit!

ik ben van plan om hem te blijven volgen, lijkt me leerzaam voor mij als leek,dus misschien steek ik er wat van op en leer ik nog wat zelfverklarende vaktermen (als ik iets niet weet vraag ik het wel)

ik hoop dat je binnen kort nog wat foto's plaatst van je gerestaureerde loc..

super!!!! :wink:
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Opknapbeurt BR52 (M* 3393)
Nou, het project zit eigenlijk terug in de doos, omdat ik toch wel er graag met de baan wou gaan beginnen. (eindelijk). En er liggen nog zoveel projectjes op me te wachten, dat ik veel te weinig tijd heb.

Wat ik wel al gedaan heb, is het vervangen van enkele defecte onderdelen. Daarnaast zijn alle onderdelen van keuterman inmiddels binnen. De lijmresten zijn weggeschuurd, en het originele gat voor de generator is dicht geplamuurd.

Roy