Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Afvoer/sloop NS 1600/1800

Gestart door Kappa zaterdag 21 november 2009, 11:30:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
tsja, hehe, dat snappen wij ook wel, dat het vervangen wordt, puur omdat het minder kost/meer opleverd. Het is ook niet de taak van de ns, om materieel te bewaren. maar ze zouden wel zo "aardig" kunnen zijn, om er 1 aan het spoorwegmuseum te geven, of verkopen voor een prikkie.

Roy
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Misschien is dat achter de schermen al(lang) geregeld.

We hebben pas recht van spreken als de laatste 1600/1700/1800 naar de sloop is gereden en er niet één in het museumbestand opgenomen is.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
En dan zijn we zo maar weer minstens 10 jaar verder.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Blausee-Mitholz
gast

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Kappa op zondag 06 december 2009, 22:32:17
En dan zijn we zo maar weer minstens 10 jaar verder.

Geeft je niet meer dan 3........................

Mvg, Johan
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 06 december 2009, 22:55:42
Citaat van: Kappa op zondag 06 december 2009, 22:32:17
En dan zijn we zo maar weer minstens 10 jaar verder.

Geeft je niet meer dan 3........................

Mvg, Johan

Johan, hou nou eens op met onrust stoken onder de 1600-liefhebbers hier :-P :mrgreen:
De oudste 1600 is 28 jaar oud, de jongste 1700 slechts 15. Daar zijn we écht niet binnen drie jaar van af hoor :-P

Bovendien, ICR heeft nét een mid-life revisie gehad, daar heb je toch ook locs voor nodig... Als het effe kan locs waar de stuurstanden op passen. Voor een commercieel bedrijf zou het niet heel slim zijn om locs die nog niet eens op de helft van hun levensduur zitten om te ruilen voor nieuwe.

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Hoi allemaal!

Jongens & meiden: laat de emoties niet te hoog oplopen: Vrede op aarde enz... :D
Nee niet de hele 16/17/1800 wordt nu in één maal naar de schroothoop verwezen, gelukkig maar.

Natuurlijk kijkt NSR terecht naar bedrijfseconomische reden en laat men geen treinen rondkarren uit louter nostalgische of gevoelsredenen.
Kun je toch je vraagtekens blijven zetten hoor:
Al meerdere decennia heeft NS noodgedwongen getrokken materieel in het buitenland moeten huren bij SNCF, DB en enkele jaren geleden van de Belgische spoorwegen omdat het reizigersvervoer harder groeide dan men had berekend.
Hadden wij het enkele dagen geleden over dat er nog veel plan V rijdt: wel het antwoord is dit weekend gegeven: de aflevering van de nieuwe sprinter stokt.
OK aan dat laatste kan NS niets doen; al is het niet de 1e maal dat dit ze overkomt.
Dan wordt er nog gesteld dat de 1e locs van deze serie "al 28 jaar oud zijn"
Dat is niet echt stokoud. De 1100en 1200en en 1300en hebben het toch gemiddeld 20 jaar langer uitgehouden.
Er worden heden nog steeds locs uit de voormalige DDR gereviseerd en die beginnen aan hun 2e leven.
Ik ben geen bedrijfseconooom bij de NS, maar dit zijn mijn bescheiden kanttekeningen. Misschien dan mensen "uit het werkveld"  er wat zinnigs over kunnen zeggen.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Kappa op zaterdag 21 november 2009, 11:30:43Ik zat in de RM van Novemer te bladeren en zag op blz. 7 een foto van het casco van de 1841 op een trailer/dieplader, voor vervoer naar Rotterdam.
Weet iemand of er al meer loks uit deze serie zijn afgevoerd/gesloopt?
En waar worden de loks gestript en de casco's gesloopt?

NSR 1841 ging op 23-9 naar EMR European Metal Recycling in de Botlek, en op 19-11 gingen (686),1605,1622 en 1625 naar sloperij Hoeben Hasselt zie
http://www.flickr.com/photos/rob46/4127513671/ ook in komende RM.
Een uitgebreid verslag van al het sloopgebeuren 2009 in het boek Spoor 21, (ex.Spoor & Tram) uitgave De Alk BV., verschijnt mei 2010.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Ter vervanging van de getrokken IC's zijn er extra VIRM's afgeleverd, en als ze het gedoe met de nieuwe Sprinters onder de knie hebben dan kan ook het mat'64 verdwijnen. En inderdaad, de 1800'en zijn nog zeker niet stokoud maar de economische afschrijving is na een jaar of 30 wel klaar. Omdat treinstelexploitatie goedkoper en flexibeler is, investeert men daar dus in.

En de 1700'en gaan echt nog wel een jaar of 10 mee, samen met ICR. Alleen de 1600/1800 ruimt langzamerhand het veld (al is DDM-1 nog lang niet definitief verdwenen hoor, eerst zien dan geloven, best kans dat dat alsnog de revisie ingaat)
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Komt ook nog bij dat de locs 1600/1800 "de tijdgeest" tegen hebben.
DB Schenker vindt het flexibeler om 189-ers in te zetten dan hun 1600en.
Enne ook voor grensoverschrijdend reiziger en goederenverkeer zijn er heden ten dage zat alternatieven voorhanden. 
Waarom bv. de Taurus nog niet voor de reizigerstrein Schiphol-Hannover/Berlin staat...spoorpolitieke onwil??
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Er is ook niet zo vreselijk veel binnenlands goederenvervoer meer onder de draad... je moet al gauw ergens dieselen, dan is een dieselloc ervoor hebben toch makkelijker.
De Taurus is nog niet toegelaten, er is niemand die daar het initiatief voor neemt. DB heeft ze alleen bij het goederenvervoer, en de 'privaten' zullen het wel te duur vinden voor de opbrengst.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Blausee-Mitholz
gast

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: timtrein op maandag 07 december 2009, 18:31:17
De Taurus is nog niet toegelaten,

Eigenlijk vreemd want het is de zelfde lok als een 189-er, alleen een ander uiterlijk.

Mvg, Johan
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Mja, net niet. Ze zijn wel sterk verwant natuurlijk, maar technisch zit er nog wel wat verschil tussen de types, in elk geval v.w.b. de toelating. Zoveel Tauri voor 1500V= zijn er trouwens ook weer niet.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Zou je denken? Sowiso rijden de 50 1216's op gelijkstroom, daar zowel Italië als Slovenië (subseries 1216.0 "A" en 1216.2 "C") 3000 V gelijkstroom op de baan staat. In Tsjechië en Slowakije staat op een gedeelte van de lijnen 3000 V gelijkstroom en op de rest 25.000 V Wisselstroom, hierbij horen de 1216.1 "B" locs. De 50 ÖBB Tauri zijn dus sowiso geschikt voor gelijkstroom, echter is de 1500 V gelijkstroom functie softwarematig uitgeschakeld.

Ook de Sloveense spoorwegen bezitten reeds 32 locomotieven, waarvan 22 volgens het ES 64 U4-B princiepe, de laatste 10 volgens het F princiepe (en wat die F precies inhoudt ben ik nog niet helemaal achter). Zo schijnt ook 541 101 van de Sloveense Spoorwegen op Nederlandse bodem geweest te zijn.

Verder hobbelen er bij RTS nog 2 rond volgens het B princiepe, bij Arriva/Alex Duitsland nog 5 volgens het G princiepe (met alleen wisselstroom-stroomafmemers), heeft LTE 1 B loc, Adria 3 B locs, MGW 1 B loc, LogSERV 2 B locs (genummerd 1216 930 en 931), heeft SLB er 1 volgens het G principe (Arriva/Alex), heeft de WLB er 1 (1216 950) volgens G princiepe (komt wel eens in Venlo!) en last but not least, PKP heeft er 10 besteld in Juni 2008, volgens het D princiepe*.

Zoals je kan zien, rijden er dus genoeg rond in Europa. Ook Siemens is vast niet te beroerd om extra te bouwen :lol:

*hoopt dat de Berlijntrein niet verICE'ed wordt, maar dan maar met deze gaat rijden! :D
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: timtrein op maandag 07 december 2009, 18:31:17
Er is ook niet zo vreselijk veel binnenlands goederenvervoer meer onder de draad... je moet al gauw ergens dieselen, dan is een dieselloc ervoor hebben toch makkelijker.
De Taurus is nog niet toegelaten, er is niemand die daar het initiatief voor neemt. DB heeft ze alleen bij het goederenvervoer, en de 'privaten' zullen het wel te duur vinden voor de opbrengst.

Tim zie o.a: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19557.0
Bovendien zijn er al diverse toelatingen van andere private maatschappijen en deze zijn ook zeer regelmatig te spotten.

Okay Back on Topic maar weer: Herinner me als de dag van gisteren de eerste 1600-locs. Iets daarvoor werden de nieuwe ICR-en in dienst gesteld. Zo rond 1980
Eigenlijk herinner ik me dit nog veel beter dan mijn toenmalige vriendinnetjes (Ik was toen 18 jaar oud) Misschien had ik destijds niet zulke bijzondere vriendinnen :mrgreen:
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Zal de vervroegde sloop van de 1600/1800 loks niet iets te maken hebben met de verkoopbaarheid?
Ik bedoel, 1500 Volt wordt maar zelden toegepast, die wie wil die loks tegenwoordig nog overnemen?
En aanpassen naar een andere spanning is te duur of zelfs onmogelijk.
Dan is sloop de enige oplossing.

Wat me wel opviel op de foto's van rob46, is dat de 1841(Foto RM) geheel gestript naar de sloop ging en de 1600'en niet.
Heeft dat iets met aangescherpte milieueisen te maken?
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
De 1841 is door NS geplukt voor onderdelen, daar NS nog een grote familie 1700 en 1800 heeft. Railion daarentegen heeft er nog maar weinig, bovendien waren het schadelocs die weggingen. Zullen ook wel geplukt zijn, maar lang niet zo erg.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Baanloos op dinsdag 08 december 2009, 09:46:15
Citaat van: timtrein op maandag 07 december 2009, 18:31:17
Er is ook niet zo vreselijk veel binnenlands goederenvervoer meer onder de draad... je moet al gauw ergens dieselen, dan is een dieselloc ervoor hebben toch makkelijker.
De Taurus is nog niet toegelaten, er is niemand die daar het initiatief voor neemt. DB heeft ze alleen bij het goederenvervoer, en de 'privaten' zullen het wel te duur vinden voor de opbrengst.
Tim zie o.a: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19557.0
Bovendien zijn er al diverse toelatingen van andere private maatschappijen en deze zijn ook zeer regelmatig te spotten.
We hebben het hier over de Taurus (ES64U2), niet over de BR189 (ES64F4).
Oostenrijkse, Slowaakse of Poolse locs van dito maatschappijen zie ik hier niet direct verschijnen, aangezien dat geen locs zijn die beschikbaar zijn voor de leasemarkt of de private vervoerders. Inderdaad zijn er wel wat locs in private handen, maar zolang er geen in Nederland toegelaten vervoerder de moeite neemt om de loc het toelatingscircus in te gooien schiet het allemaal niet zo op. Afwachten wat de toekomst brengt.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Kappa op dinsdag 08 december 2009, 11:02:45
Zal de vervroegde sloop van de 1600/1800 loks niet iets te maken hebben met de verkoopbaarheid?
Ik bedoel, 1500 Volt wordt maar zelden toegepast, die wie wil die loks tegenwoordig nog overnemen?
En aanpassen naar een andere spanning is te duur of zelfs onmogelijk.
Dan is sloop de enige oplossing.

Wat me wel opviel op de foto's van rob46, is dat de 1841(Foto RM) geheel gestript naar de sloop ging en de 1600'en niet.
Heeft dat iets met aangescherpte milieueisen te maken?

1500 volt wordt weinig toegepast, ik vraag me af, is dat in moderne locs dat niet makkelijk aan te passen?(software aanpassen, etc)
Wat is er trouwens voor nodig om het Nederlandse spoorwegnet aan te passen? De spanning op het net is ooit toch verhoogd?

Groeten Dennis
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Kappa op dinsdag 08 december 2009, 11:02:45Wat me wel opviel op de foto's van rob46, is dat de 1841(Foto RM) geheel gestript naar de sloop ging en de 1600'en niet.
Heeft dat iets met aangescherpte milieueisen te maken?
Nee, dat heeft te maken met de verkoper. NSR stripte de 1841 en 1852 (Rb Tb) tbv hun andere 1800-en en DBSRN heeft ze slechts geplukt, na herstel van botsschade aan de 1605 heeft Hlm destijds de loc wel helemaal uitgeruimd, in Tb de 1622 deels en 1625 niet.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
In de nieuwe railmagazine staat, dat de 1686,1605,1622 en 1625 zijn afgevoerd naar Houben in hasselt. Op pag.12 staat een trieste foto van de 1605, die in verregaande staat van onbinding is........

Roy
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Blausee-Mitholz
gast

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 08 december 2009, 22:20:43
Op pag.12 staat een trieste foto van de 1605, die in verregaande staat van onbinding is........

Roy

De fotograaf staat wss een berich boven jou  8)

Mvg, Johan
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: d.vanaalst op dinsdag 08 december 2009, 14:05:49
Citaat van: Kappa op dinsdag 08 december 2009, 11:02:45
Zal de vervroegde sloop van de 1600/1800 loks niet iets te maken hebben met de verkoopbaarheid?
Ik bedoel, 1500 Volt wordt maar zelden toegepast, die wie wil die loks tegenwoordig nog overnemen?
En aanpassen naar een andere spanning is te duur of zelfs onmogelijk.
Dan is sloop de enige oplossing.

Wat me wel opviel op de foto's van rob46, is dat de 1841(Foto RM) geheel gestript naar de sloop ging en de 1600'en niet.
Heeft dat iets met aangescherpte milieueisen te maken?

1500 volt wordt weinig toegepast, ik vraag me af, is dat in moderne locs dat niet makkelijk aan te passen?(software aanpassen, etc)
Wat is er trouwens voor nodig om het Nederlandse spoorwegnet aan te passen? De spanning op het net is ooit toch verhoogd?

Groeten Dennis

Weerstandje er tussen, zou je zeggen, even halen bij Conrad ;-) Zonder dollen, zo moeilijk moet dat toch ook niet zijn?
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Kappa op dinsdag 08 december 2009, 11:02:45
Zal de vervroegde sloop van de 1600/1800 loks niet iets te maken hebben met de verkoopbaarheid?
Ik bedoel, 1500 Volt wordt maar zelden toegepast, die wie wil die loks tegenwoordig nog overnemen?
En aanpassen naar een andere spanning is te duur of zelfs onmogelijk.

Hoi Ad,

Goed punt! Daar schiet mij weer iets te binnen...

Ik meen mij te herinneren dat NS jaren geleden bijna een deal had met een Italiaans spoorwegbedrijf. Daar zouden enkele 1600-en aan verkocht worden.

Om redenen die jij hier aanhaalt is de verkoop ten laatste dan toch niet doorgegaan. Het werd technisch allemaal te complex.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: jeweve op dinsdag 08 december 2009, 22:57:03
Citaat van: d.vanaalst op dinsdag 08 december 2009, 14:05:49
Citaat van: Kappa op dinsdag 08 december 2009, 11:02:45
Zal de vervroegde sloop van de 1600/1800 loks niet iets te maken hebben met de verkoopbaarheid?
Ik bedoel, 1500 Volt wordt maar zelden toegepast, die wie wil die loks tegenwoordig nog overnemen?
En aanpassen naar een andere spanning is te duur of zelfs onmogelijk.
Dan is sloop de enige oplossing.

Wat me wel opviel op de foto's van rob46, is dat de 1841(Foto RM) geheel gestript naar de sloop ging en de 1600'en niet.
Heeft dat iets met aangescherpte milieueisen te maken?

1500 volt wordt weinig toegepast, ik vraag me af, is dat in moderne locs dat niet makkelijk aan te passen?(software aanpassen, etc)
Wat is er trouwens voor nodig om het Nederlandse spoorwegnet aan te passen? De spanning op het net is ooit toch verhoogd?

Groeten Dennis

Weerstandje er tussen, zou je zeggen, even halen bij Conrad ;-) Zonder dollen, zo moeilijk moet dat toch ook niet zijn?

Ik kan wel navragen wat er ooit met de 1841 is gebeurd. Ik weet wel dat die al maanden zo bij de werkplaats in Maastricht heeft gestaan. Niks milleu-eisen. De onderdelen zijn gewoon geplukt voor andere loks. Ik vraag het wel na voor je.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Gewoon even naar boven scrollen en dan krijg je van mij het antwoord.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2006

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
ooit het gerucht gehoord dat er 1600en naar Italie . De Installatie zou omgebouwd worden naar 3kv . Maar de bedrijven hebben nu allemaal of Traxx MS/DC of Vossloh G2000 . De leeftijd van de 1600en speelde mee .

Over de Taurus : Dit is geen merkmaan van Siemens/Krauss maffei , Maar van de OBB ( naast hector Br 2070 en hercules Br 2016 ) Voor Siemens?Krauss maffei gaat het om een Euro Sprinter 2 , 6400 kw , Universal , 4 spanningen . Het Euro Sprinter 2 platfrom is buiten productie , huidig model is de Euro Sprinter 3 ( zie NMBS 1800II )
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: timtrein op maandag 07 december 2009, 17:37:18

En de 1700'en gaan echt nog wel een jaar of 10 mee, samen met ICR. Alleen de 1600/1800 ruimt langzamerhand het veld (al is DDM-1 nog lang niet definitief verdwenen hoor, eerst zien dan geloven, best kans dat dat alsnog de revisie ingaat)

alleen: dat zijn er dik 80. Waarvoor worden ze ingezet?
ca 30 stuks voor DD-AR, maar dat gaat verdwijnen bij de ombouw en inzet in langere stammen met mDDM als trakie,
ca 30 stuks met ICR
ca 20 stuks voor internationaal verkeer: de berlijn-trein, maar dat zijn er niet zo heel veel.

ben dus benieuwd wat de plannen zijn met de 1700.

groet,
Willem
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: timtrein op maandag 07 december 2009, 17:37:18
al is DDM-1 nog lang niet definitief verdwenen hoor, eerst zien dan geloven, best kans dat dat alsnog de revisie ingaat

... nog overheen gelezen:
ja dat hoop ik en zou ik wensen, dat DDM1 keurig netjes een revisie ("half live overhaul") krijgt en nog een hele tijd blijft rijden. Het zijn - ook - relatief jonge wagens. Op zich zou het heel normaal zijn dat materieel een grote revisie krijgt (complete ombouw niet nodig). Ik houd niet zo van weggooien en nieuw kopen als dat niet nodig is.

groeten,
Willem
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Tsja, het blijft even afwachten wat er met het restant DD-AR en met DDM-1 gebeurt. Dat zal ook bepalen of er nog wat extra 1700'en nodig zijn, want inderdaad zijn die niet alle 80 meer nodig straks. Al keren de 12 stammen van de HSL/Benelux wel t.z.t. in de binnenlandse dienst terug natuurlijk.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
En daarbij zou ik niet verbaasd zijn als de Bs'n alsnog worden omgebouwd zodat ze met de 1700 overweg kunnen. Andere optie zou zijn dat de overige DD AR stuurstanden voor de ICR gezet worden, zoals in het verleden ook al is gedaan. De zogenaamde IJssellijncombinaties.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Blausee-Mitholz
gast

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: timtrein op donderdag 10 december 2009, 23:26:52
Al keren de 12 stammen van de HSL/Benelux wel t.z.t. in de binnenlandse dienst terug natuurlijk.

Is dat zo natuurlijk NS kennende  :roll:
Zal mij niets verbazen dat die ook rechtstreeks naar de sloop gaan t.z.t.

Mvg, Johan
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
De stuurstandrijtuigen wel ja, dat zijn de enigen die nog geen mid-life revisie hebben gehad. Ze zijn daar bewust buiten gehouden en ondertussen behoorlijk uitgewoond. Ombouwen voor gebruik met 1700-en lijkt me geen optie (dan moet je ze ook reviseren) dus denk ik dat er hooguit wat koppen bewaard blijven voor schadegevalletjes bij de 'binnenlandse' stuurstanden.

De rest van de rijtuigen heeft pas kort geleden een zeer grote revisie gehad, dus of die zomaar naar de sloop gaan... ik bewtijfel het. Overigens is de HiSpeed-beschildering voor zover ik weet gestickerd en dus relatief makkelijk te verwijderen.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: aleva000 op donderdag 10 december 2009, 18:36:09
ben dus benieuwd wat de plannen zijn met de 1700.

Het bestand langzaam afbouwen; volgens de meest actuele OdR (dec 2009) is daar inmiddels een start mee gemaakt.

1748 en 1771 zijn als eerste 1700-en terzijde gesteld.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Er staat mij bij dat ik ergens 'n keer 'n foto heb gezien van 'n 1600/1800 met her opschrift Harderwijk.
Omdat ik in Harderwijk ben geboren en wel tegenover het station, lijkt het me wel aardig leuk om deze uityvoering op mijn baan te gaan zetten. Maar ik kan die foto nergens meer vinden.

Wie is hem wel eens tegen gekomen?
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Da's de 1606. Dat is nu een Railion-loc, dus hij zal geen wapen meer hebben maar alleen nog de tekst "Harderwijk".
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Is bij de 1600/1800 de afloop van de revisietermijn een criteria om een lok ter zijde te stellen?



Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Ik weet niet of de 1600 als loc nog wel een revisietermijn heeft... Dat is allmaal LTO (Lange-Termijn Onderhoud) wat plaatsvindt op het componentniveau (motoren, draaistellen, compressoren etc). Volgens mij heeft nog geen enkele 1600 een échte grote revisie gekregen zoals we die kennen van de oudere locseries, zonder dat er sprake was van zware schade. Het is niet meer zo helder als vroeger...
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Rieske op vrijdag 11 december 2009, 10:33:36Maar ik kan die foto nergens meer vinden. Wie is hem wel eens tegen gekomen?

Even "googelen" op NS 1606 en er gaat een wereld voor je open. Er zijn aardig wat foto's van de 1606 te zien, wellicht is er ook wat van jouw gading bij. Succes!
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Hans Biere op vrijdag 11 december 2009, 12:02:55
Citaat van: Rieske op vrijdag 11 december 2009, 10:33:36Maar ik kan die foto nergens meer vinden. Wie is hem wel eens tegen gekomen?

Even "googelen" op NS 1606 en er gaat een wereld voor je open. Er zijn aardig wat foto's van de 1606 te zien, wellicht is er ook wat van jouw gading bij. Succes!
Laat ik dat nou net gedaan hebben.
Ben hem ook al tegen gekomen.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Hans Biere op vrijdag 11 december 2009, 10:15:13
Citaat van: aleva000 op donderdag 10 december 2009, 18:36:09
ben dus benieuwd wat de plannen zijn met de 1700.

Het bestand langzaam afbouwen; volgens de meest actuele OdR (dec 2009) is daar inmiddels een start mee gemaakt.

1748 en 1771 zijn als eerste 1700-en terzijde gesteld.
Volgens mij was dat juist omdat deze geleased waren, terwijl 2 1800's in eigendom aan de kant gezet waren. Dit leek de NS uit kostentechnisch oogpunt even slimmer.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Laurent op vrijdag 11 december 2009, 18:09:31Volgens mij was dat juist omdat deze geleased waren, terwijl 2 1800's in eigendom aan de kant gezet waren. Dit leek de NS uit kostentechnisch oogpunt even slimmer.

Dat zou allemaal best kunnen. Feit blijft dat er nu twee 1700-en terzijde staan. Geleased of wat dan ook...
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Blausee-Mitholz
gast

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Leasen zegt niet veel meer, de SM'90 waren ook geleasd. NS wilde van die dingen af omdat instand houden zgn te duur was. Via interne informatie weet ik dat het afkopen en sloop net zo duur was als instand houden. Kosten overweging was dus geen echte reden voor sloop, toch heeft NSR sloop doorgedrukt.

Mvg, Johan
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Er is vooralsnog geen sprake van sloop van 1700-en, de 2 Tz-loks 1748 & 1771 op de Dgr zijn "koude reserve".
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Ik zou die 1606 in de huidige staat zeker niet op de baan willen....
Ook al ben ik ook een Harderwijker...

groet, Bram
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citeer1748 en 1771 zijn als eerste 1700-en terzijde gesteld.

Bijzonder :) Beroepshalve kijk maar even doe ik een project met de 1700 loc's en beide exemplaren zijn volgens mijn gegevens nog in rijdende toestand. Sterker nog, er zijn recentelijke nieuwe sim kaarten ingegaan.

Van de serie 1729 t/m 1781 is alleen de 1735 gesloopt.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: 111 op vrijdag 11 december 2009, 19:30:16
Ik zou die 1606 in de huidige staat zeker niet op de baan willen....
Ook al ben ik ook een Harderwijker...

groet, Bram

Ik ben benieuwd wie van de weatheraars onder ons zo schandalig ver durft te gaan als Railion met haar 1600-en... :-P Want die brandschone 1601 is natuurlijk verre van realistisch :mrgreen:
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Waarom is juist de 1841 gesloopt?
Had die al schade dan?
Ik kan er niet veel over vinden.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: wilbertb op vrijdag 11 december 2009, 20:57:23Van de serie 1729 t/m 1781 is alleen de 1735 gesloopt.

Even goed lezen: we hebben het dan ook niet over slopen maar over TERZIJDESTELLEN!!!!

Twee totaal verschillende dingen...
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Kappa op zaterdag 12 december 2009, 11:17:17
Waarom is juist de 1841 gesloopt?
Had die al schade dan?
Ik kan er niet veel over vinden.

Hoi Ad,

Je zal daar inderdaad niet veel over vinden denk ik, want de 1841 "Almere" is min of meer willekeurig terzijde gesteld om in eerste instantie als pluklok te gaan fungeren. Volgens berichten in HOV destijds was ze al snel (één van) haar botsneuzen kwijt. Vlak voor haar terzijdestelling te Maastricht draaide ze nog fier haar rondjes met DDM-1. Ze was tot het laatst met dit materieel een veelvuldige verschijning op de Flevolijn, rondom Amsterdam en kwam daardoor ook veelvuldig in Schiphol. In deze hoedanigheid heb ik haar dus zo'n beetje tot het laatst zelf waargenomen.

Dat zij vanwege (ernstige)schade terzijde zou zijn gesteld is mij niet bekend. Ik denk dus van niet...
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: wilbertb op vrijdag 11 december 2009, 20:57:23
Citeer1748 en 1771 zijn als eerste 1700-en terzijde gesteld.

Bijzonder :) Beroepshalve kijk maar even doe ik een project met de 1700 loc's en beide exemplaren zijn volgens mijn gegevens nog in rijdende toestand. Sterker nog, er zijn recentelijke nieuwe sim kaarten ingegaan.
Dat klopt, vandaar mijn opmerking dat ze op "koude reserve" staan ivm de huidige overcapaciteit.