Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Afvoer/sloop NS 1600/1800

Gestart door Kappa zaterdag 21 november 2009, 11:30:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afvoer/sloop NS 1600/1800
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Afvoer/sloop NS 1600/1800
Beste forummers,

Ik zat in de RM van Novemer te bladeren en zag op blz. 7 een foto van het casco van de 1841 op een trailer/dieplader, voor vervoer naar Rotterdam.
Er zit werkelijk niets meer aan, dak, neus, roosters, deuren; alles eraf.
Voer voor de snijbranders neem ik aan.
Ik weet dat bij NSR de loks steeds meer en meer langs de kant staan, oa door ivoer van de VIRM.
Weet iemand of er al meer loks uit deze serie zijn afgevoerd/gesloopt?
En waar worden de loks gestript en de casco's gesloopt?
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2006

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
ik denk maastricht , aangezien de 1841 daar van kwam . MT is ook de WP voor Eloc binnen nedtrain .
MT = maastricht
WP = werkplaats
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Blausee-Mitholz
gast

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Kappa op zaterdag 21 november 2009, 11:30:43
Weet iemand of er al meer loks uit deze serie zijn afgevoerd/gesloopt?

Sterker nog het is niet alleen de lok 16/1800 die op de tocht staat maar ook de DDM-1 wordt met terzijde stelling bedreigd.
Nu DDM-2 wordt opgewaardeerd tot IC materieel worden ook een groot deel van de 1700 overtollig. Lijkt er steeds meer op dat NSR van lokomotieven en getrokken materieel af wil. Nederland wordt een treinstelland  :( :( :(

Mvg, Johan
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
In de nieuwste Op de Rails valt te lezen dat op 30 september de volgende locs officieel terzijde zijn gegaan: 1830, 1831, 1834, 1839, 1847 en 1851. Deze zijn op de Dijksgracht geplaatst.

Op 15 oktober zijn de 1839 en 1847 teruggehaald naar de Watergraafsmeer, nagezien en weer in dienst gesteld. In hun plaats gaan twee 1700-en aan de kant. Dit heeft te maken met het feit dat deze 1700-en geleased zijn en de 1800-en in eigendom.

Van de eerder terzijde gestelde 1800-en kwamen de 1828, 1829 en 1837 op 9 oktober van Maastricht naar de Watergraafsmeer, op 13 oktober gevolgd door de 1823, allemaal om te worden opgeborgen op de Dijksgracht.

De 1841 wordt in het nieuws echter niet genoemd, komt denk ik in het decembernummer, als-ie inderdaad naar de sloper is gegaan.

Overigens loopt bij de buren hier een uitgebreid topic over, zag ik net: klik.


Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 21 november 2009, 11:46:41Sterker nog het is niet alleen de lok 16/1800 die op de tocht staat maar ook de DDM-1 wordt met terzijde stelling bedreigd.

Beste Allen,

zie ook hier.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 21 november 2009, 11:46:41
Sterker nog het is niet alleen de lok 16/1800 die op de tocht staat maar ook de DDM-1 wordt met terzijde stelling bedreigd.

Sterker nog Johan, in hetzelfde artikel in de RM staat dat er is besloten dat de DDM-1 stammen daadwerkelijk aan de kant gaan.

@Hans: ben je aan het schilderen geslagen? EC Rembrandt  :lol:
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Blausee-Mitholz
gast

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Kappa op zaterdag 21 november 2009, 12:32:06
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 21 november 2009, 11:46:41
Sterker nog het is niet alleen de lok 16/1800 die op de tocht staat maar ook de DDM-1 wordt met terzijde stelling bedreigd.

Sterker nog Johan, in hetzelfde artikel in de RM staat dat er is besloten dat de DDM-1 stammen daadwerkelijk aan de kant gaan.

Ad, het is nog sterker .........
Alle DDM-1 staan op dit moment aan de kant .........
DDM-1 rijden in het week-end nl niet  :wink: :lol:

Maar goed das tijdelijk, maandag rijden ze weer.
Het is wel treurig dat zoveel modern materieel al terzijde gaat.
Ik vint het toch ergens kapitaalvernietiging. dat zijn we wel gewend van NS neem als voorbeeld de SM'90

Mvg, Johan
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
De NS 1826 staat momenteel al helemaal geplukt buiten op Tilburg.  :(
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 21 november 2009, 12:40:45maandag rijden ze weer.

Inderdaad. En als de omloop weer niet is verandert per dit weekend, rijden ze in hoofdzaak op de Flevolijn van / naar Schiphol (Hoofddorp) hetzij via Amsterdam CS (als InterCity), hetzij via Duivendrecht (als Stoptrein).

DDM-1 plus 1800 in hun nadagen...... :( :( :( :( :(
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
jammer :(

treinstellen mogen dan praktischer zijn, ik vind een lok met wagons toch wat leuker ;)
gelukkig hebben we het goederenvervoer nog :)

Dennis
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: minirailz op zaterdag 21 november 2009, 18:49:26ik vind een lok met wagons toch wat leuker ;)
gelukkig hebben we het goederenvervoer nog :)

Hoi Dennis,

ik ook! Heel erg jammer dat het lokomotieven-tijdperk in Nederland zo langzamerhand aan het uitsterven is. Gelukkig bestaan er nog enkele treinen waarbij het gebruik van een (e)lok noodzakelijk is. Het is bij lange na niet meer wat het vroeger (jaren 80-90 vorige eeuw) was. Heel erg jammer doch helaas.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Geachte NS,

Ik koop regelmatig een dagkaartje om lekker kris-kras door Nederland te crossen met de trein, ik heb hier zelfs ook een voordeelkaart voor gekocht dus ben een aardige vast klant...
Bij dit kris-kras-crossen is het de sport om om na een half uurtje Koploper of VRIM weer eens in een andere trientje te stappen, bij voorkeur een met een echte lokomotief ervoor. Nu is het in Nederland bijna altijd al een 1600 familielid maar daar dreigt ook al een eind aan te komen. Alleen bij de regionaal vervoerders is het straks nog leuk voor de treinliefhebber, en van deze liefhebbers zijn er toch een hele boel!

Al we straks alleen nog maar in een VRIM kunnen zitten om vervolgens op het station hard te moeten lopen om de volgende VRIM te halen, dan weet ik zeker dat ik voor dit reizen bedank! Dan neem ik voortaan de auto, eerst een uurtje die van mezelf dan die van mijn vrouw, de laatste is zelfs een echte 1100, weten jullie moderne managers nog wat een 1100 is?

groet, Bram
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: 111 op zaterdag 21 november 2009, 21:02:42
Geachte NS,

Ik koop regelmatig een dagkaartje om lekker kris-kras door Nederland te crossen met de trein, ik heb hier zelfs ook een voordeelkaart voor gekocht dus ben een aardige vast klant...
Bij dit kris-kras-crossen is het de sport om om na een half uurtje Koploper of VRIM weer eens in een andere trientje te stappen, bij voorkeur een met een echte lokomotief ervoor. Nu is het in Nederland bijna altijd al een 1600 familielid maar daar dreigt ook al een eind aan te komen. Alleen bij de regionaal vervoerders is het straks nog leuk voor de treinliefhebber, en van deze liefhebbers zijn er toch een hele boel!

Al we straks alleen nog maar in een VRIM kunnen zitten om vervolgens op het station hard te moeten lopen om de volgende VRIM te halen, dan weet ik zeker dat ik voor dit reizen bedank! Dan neem ik voortaan de auto, eerst een uurtje die van mezelf dan die van mijn vrouw, de laatste is zelfs een echte 1100, weten jullie moderne managers nog wat een 1100 is?

groet, Bram

Simca 1100?
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Ja zo'n reactie zou je verwachten van de managers....
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2008

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 21 november 2009, 12:40:45
Citaat van: Kappa op zaterdag 21 november 2009, 12:32:06
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 21 november 2009, 11:46:41
Sterker nog het is niet alleen de lok 16/1800 die op de tocht staat maar ook de DDM-1 wordt met terzijde stelling bedreigd.

Sterker nog Johan, in hetzelfde artikel in de RM staat dat er is besloten dat de DDM-1 stammen daadwerkelijk aan de kant gaan.

Ad, het is nog sterker .........
Alle DDM-1 staan op dit moment aan de kant .........
DDM-1 rijden in het week-end nl niet  :wink: :lol:

Maar goed das tijdelijk, maandag rijden ze weer.
Het is wel treurig dat zoveel modern materieel al terzijde gaat.
Ik vint het toch ergens kapitaalvernietiging. dat zijn we wel gewend van NS neem als voorbeeld de SM'90

Mvg, Johan

NS heeft veel te veel VIRM gekocht....
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
dat idee heb ik ook. Is allemaal erg treurig.
groeten,
Willem
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
idd, en aan de mooie oude '64jes komt ook al een einde...

reed hier een tijdje geleden nog veel (en bijna geen VIRM) nu omgekeert...
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Raar beleid in vergelijking met andere landen.
Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk hebben volop trekduwtreinen.
Dan denk ik dat is toch allemaal veel flexibeler: loc aan onderhoud toe.. andere ervoor.

Gaat het nu die kant op dat er geen binnenlandse getrokken/geduwde treinen meer zijn waar te nemen in de nabije toekomst?
Het blijft vreemd dat de relatief jonge locs nu al overbodig worden.
Vreemde beleidskeuzes eind jaren '80/begin jaren '90....??
Noot NSR is niet helemaal schuldig: van de politiek moest het bedrijf zonodig gesplitst zodat de eigen goederenpoot NS-Cargo > Railion > DB Schenker nu een soort van concurrent is.
Wie had dat toen kunnen voorzien?

Over de loc 1600/1800 weer:
Goederenvervoerders zitten er ook niet op te wachten: er is veel modern multisysteemmaterieel te verkrijgen.
Enne in Frankrijk zal de vervoersmarkt ook wel gekrompen zijn als gevolg van de crisis dus daar zitten ze er ook niet op te wachten.
Daadwerkelijk 3 1600-en gesloopt
Blausee-Mitholz
gast

Daadwerkelijk 3 1600-en gesloopt
Ik zat te surfen op internet en tot mijn onsteltenis lees ik dat de 1605, 1622 en 1625 al daadwerkelijk gesloopt zijn  :o :cry: :cry: :cry:

Met treurige groeten, Johan
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Wordt het niet tijd om er 2 of 3 te selecteren voor het spoorwegmuseum? Nu rijden er nog excemplaren in goede toestand. Straks moet er weer een bijna onhaalbaar plan komen om totaal versleten roestende en van graffitty voorziene loks op te knappen voor het museum aangezien ze na lang terzijde gestaan te hebben opeens toch museum waardig blijken.

Ik zag in Den Bosch 2 blauwe ACTS 1200 loks terzijde staan. Rijdt de ACTS nog steeds met de 1800 loks als vervanging?

Is het niet zo dat de 1700/1800 serie blijft bestaan in de getrokken intercity's met stuurstand?
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Geen paniek!

Dit waren drie locs die al sinds 2002 met botsschade aan de kant stonden (en waarschijnlijk flink geplukt zijn in de loop van de tijd).
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: ucsdcom op zondag 29 november 2009, 16:18:06Is het niet zo dat de 1700/1800 serie blijft bestaan in de getrokken intercity's met stuurstand?

In de huidige situatie is dat "recht" uitsluitend aan 1700-en voorbehouden. Loks serie 1800 zijn hiervoor niet geschikt en ik persoonlijk verwacht niet dat bij aanhouden van het huidige beleid deze er ook ooit voor geschikt gemaakt zullen worden.  :(

Uiteindelijk is NSR erop uit om in ieder geval van de serie 1800 af te willen (en Railion van de 1600) en vervolgens een flink deel van de 1700.

Een lokloos tijdperk bij NSR is aanstaande. Bereid u daar (helaas) op voor...
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2008

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Niet alleen zal NS een van de eerste bedrijven zijn waar de locomotief niet of nauwelijks meer een rol van betekenis speelt. NS was in 1948 ook een van de laatste waar met de serie 1000 de electrische locomotief zijn intrede deed. In landen als Duitsland en Zwitserland reden al tientallen jaren eerder elocs. Sterker nog in deze landen begon de electrische tractie (hoofdzakelijk) met locomotieven.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
 :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :wink: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Blausee-Mitholz
gast

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
1826 is de volgende voor de sloper.

Mvg, Johan
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2006

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
dat de 1000en pas in 1948 kwam , is mede door iets wat tussen 1939 en 1945 gebeurden . ze waren gepland voor 1938 . De 1200en zijn er ook maar gekomen vanwege de marshallhulp . anders hadden we alleen maar franse loc's gehad .
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Blausee-Mitholz
gast

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Dropje op woensdag 02 december 2009, 22:36:05
http://www.mkmodelbouwstudio.nl/em1.htm

Wat heeft dit met afvoer en sloop van de 16/1899 te maken als ik vragen mag  :roll:

Mvg, Johan
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Op station Zutphen rijden normaal bijna uitsluitend treinstellen (vooral VIRM, LINT en Plan V) terwijl de 1600's en 1800's vrijwel uit het stationsbeeld zijn verdwenen. De laatste tijd is er echter een toename van 1700 loks met trekduwtreinen en ook de Vlavlip behoort inmiddels tot de stamgasten.

Dit kan trouwens ook negatief zijn omdat alle oude meuk waar ze op termijn vanaf willen meestal naar het oosten en andere periferieke gebieden wordt gestuurd zodat het daar kan worden "opgereden". Daarom rijden hier ook nog Plan V's rond terwijl je die elders bijna niet meer aantreft.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Knarf op donderdag 03 december 2009, 13:44:48Daarom rijden hier ook nog Plan V's rond terwijl je die elders bijna niet meer aantreft.

Op de Flevolijn van / naar Utrecht nog steeds een regelmatige verschijning. Ook op Utrecht-Leiden (via Weesp - Schiphol) idem.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Bij ons (Traject Sittard - Maastricht) rijdt voornamelijk de VIRM als intercity, en nog steeds enkel en alleen de plan-V als stoptrein.. Uiteraard zien we hier wel de nodige 1600/1800 langskomen ivm aan/afvoer werkplaats MST.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Utrecht-Gouda-Den Haag is nog wel degelijk werkterrein voor plan V.
Met daar tussendoor de oude en nieuwe sprinters.
Maar de hoofdmoot is plan V en gisteren spotte ik plan T nog eens die zie ik nu wel stukken minder op deze lijn.
In weekend vaak dubbeldekkers meestal zonder loc.

De trekduwcombinaties bestaande uit 16/17/1800 met IC-rijtuigen en bijbehorend koprijtuig zie ik sinds de herfst niet meer.
Elders nog wel in het land?
Ik ben niet zo iemand die in allerlei omloopsites duikt....

100% B.o.topic:
Tsja treinen uitelkaar trekken op diverse stations is waarschijnlijk voor NSR niet zo interessant (wel voor spoorliefhebbers maar da's andere koek..)
Blijft het vreemd dat de locs al afgevoerd worden. Materieeltekort is dus opgelost?
Enne ik raaskal nog even door: zijn de locs met relatief kleine ingrepen niet om te bouwen voor een andere spanningssoort?
Maar blijkbaar kunnen ze ze aan de straatstenen niet kwijt!

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
ik wil er wel een hebben :lol:
ruimte zat 8)

N'S proberen.

GEZOCHT: WIE O WIE HEEFT ER EEN OUDE 16/17/1800 STAAN. SCHAAL 1:1. RESERVE ONDERDELEN OOK GEZOCHT!  :wink: :lol: :lol: :lol: :lol:

een cta is in aantochtgeen grap. een trein kan er wel bij. 8)

best k*t dat ze gesloopt worden. ik vind ze stoere imposante loks. die treinstellen zijn maar "doetjes" bij een ladende e-loc of brullende diesel. snik snik pink een traantje weg

Fijne pakjesavond en hoop dat er een e-loc in de zak zit. (en niet u :-p)

genoeg gel*ld.

julian
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Ik vind de PrimaII wel een leuk nieuw lokje voor de NS...doen ze weer een beetje mee...

groet, Bram
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Baanloos op vrijdag 04 december 2009, 14:50:21
Utrecht-Gouda-Den Haag is nog wel degelijk werkterrein voor plan V.
Met daar tussendoor de oude en nieuwe sprinters.
Maar de hoofdmoot is plan V en gisteren spotte ik plan T nog eens die zie ik nu wel stukken minder op deze lijn.
In weekend vaak dubbeldekkers meestal zonder loc.

De trekduwcombinaties bestaande uit 16/17/1800 met IC-rijtuigen en bijbehorend koprijtuig zie ik sinds de herfst niet meer.
Elders nog wel in het land?
Ik ben niet zo iemand die in allerlei omloopsites duikt....

100% B.o.topic:
Tsja treinen uitelkaar trekken op diverse stations is waarschijnlijk voor NSR niet zo interessant (wel voor spoorliefhebbers maar da's andere koek..)
Blijft het vreemd dat de locs al afgevoerd worden. Materieeltekort is dus opgelost?
Enne ik raaskal nog even door: zijn de locs met relatief kleine ingrepen niet om te bouwen voor een andere spanningssoort?
Maar blijkbaar kunnen ze ze aan de straatstenen niet kwijt!
Amsterdam-venlo wordt regelmatig door 1700-1800 +ic of stam dubbeldekkers gereden. Zat vandaad nog in een getrokken ic.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
*POEAAAAAP*

-snirf-

Heeft er nog iemand zakdoekjes?
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
CiteerDit komt meestal door de leiding gevende die aleen maar het woord WINST en
OMZET willen zien.


Dat zal bij de NS niet anders zijn, dan bij veel/alle andere bedrijven. De hele wereld draait immers om geld.

Erg jammer dit. Het was ooit toch het "renpaard" van het nederlandsche spoor.

Roy
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Big-Roy op zaterdag 05 december 2009, 15:31:29
Dat zal bij de NS niet anders zijn, dan bij veel/alle andere bedrijven. De hele wereld draait immers om geld.

Erg jammer dit. Het was ooit toch het "renpaard" van het nederlandsche spoor.

Wat moeten ze anders? Alles wat overcompleet raakt maar bewaren in een toestand waar niemand er wat aan heeft? Of alles wat aan de kant staat voor veel geld opknappen en vervolgens alsnog laten wegkwijnen op een opstelspoortje omdat er geen inzet voor is?

Als het in dit topic nou over de laatste locs van dit type ging... Maar nee, van de gebouwde 131 stuks 1600-en en 1700-en rijdt 90% nog gewoon rond en zal dat voorlopig ook echt wel blijven doen. Er wordt wat gesnoeid in overcomplete locs die vaak al lang aan de kant staan, al dan niet met schade.
Laten we daar nou alsjeblieft niet te sentimenteel over worden. Nog even en er wordt een stille tocht voor ze georganiseerd... :roll: ;-)
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Dat is ook overdreven. Maar er is door de ns veel te vaak totaal niet nagedacht bij sloop van locs. Hoeveel nc-stoomlocs zijn er nog over? Puur omdat het niemand "boeit". Waarom wordt er in duitsland wel beter over nagedacht, dan hier?

Ik denk als het aan de NS ligt, wordt alles maar gesloopt, zonder dat iemand gevraagd wordt, of ze interesse hebben. (zoals museumlijnen e.d.)

Roy
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Big-Roy op zaterdag 05 december 2009, 16:48:26Ik denk als het aan de NS ligt, wordt alles maar gesloopt, zonder dat iemand gevraagd wordt, of ze interesse hebben. (zoals museumlijnen e.d.)

Nou... er is echt wel het één en ander veranderd op dat gebied. Die verandering is in gang gezet door de STIBANS. Anderen volgden en ook de instelling van het museum is veranderd.

Het resultaat is dat van de na-oorlogse locomotieven veel bewaard is gebleven: Van de series 1000, 1100, 1200, 1300 én 1500 zijn allemaal één of meerdere exemplaren bewaard gebleven, vaak zelfs rijvaardig. Ook Sikken, Bakkies, 2200-en en 2400-en zijn er nog. Het enige wat we 'missen' zijn wat exoten of kleine series, zoals de serie 2600, de 2801 en de serie 2900. Andere éénlingen, zoals de Kameel en de 2530, zijn nog wel aanwezig. En dan heb je ook nog al de treinstellen... Er zijn maar weinig na-oorlogse materieelseries die geen vertegenwoordiger hebben in het museumbestand. Ja, SM'90... :-P

Kortom: Het valt best wel mee met het zomaar alles slopen ;-)
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Pardon, 2400´en? als een stel particulieren ze niet heel snel begin dit jaar uit frankrijk terughaalde, waren er haast geen meer geweest.

Roy
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
You miss the point, dude.

Bovendien is dat niet de enige 2400 in Nederland, er zijn er nog drie.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Knarf op donderdag 03 december 2009, 13:44:48
Dit kan trouwens ook negatief zijn omdat alle oude meuk waar ze op termijn vanaf willen meestal naar het oosten en andere periferieke gebieden wordt gestuurd zodat het daar kan worden "opgereden". Daarom rijden hier ook nog Plan V's rond terwijl je die elders bijna niet meer aantreft.
Agossie, de zogenaamd achtergestelden in het Oosten voelen zich weer aangesproken. Wees verdorie blij dat je fatsoenlijk spul hebt (zoals 1700 met ICR-trek/duw) in plaats van die kille dubbeldekkers. En Sprinters zijn ook niet echt comfortabeler dan mat'64, dat overigens nog overal rondrijdt en echt niet alleen in het oosten.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Ik denk het niet. Het is een commercieel bedrijf. Die zitten er niet voor de liefdadigheid of sentimentele zaken. Het is doodnormaal: een bedrijf moet winst maken, anders heeft het geen bestaansrecht. Dat is helemaal niet erg, dat hoort zo.
Oude locs voor veel geld in stand houden is leuk, maar is zeker geen eerste behoefte. Het is onmogelijk te verdedigen dat geld wordt uitgegeven aan bedrijfsmatig nutteloze zaken, terwijl aan de andere kant gesneden moet worden in van alles en nog wat.
Bovendien: jij vindt dat de locs moeten blijven. Ik vind dat ook de stations moeten blijven. En trouwens ook de rails. Bruggen ook.
Zou een mooie boel worden.
Laat onverlet dat het prachtig is dat er zaken worden behouden, begrijp me niet verkeerd, maar verlang het niet van een commercieel bedrijf.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Blausee-Mitholz
gast

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: jeweve op zaterdag 05 december 2009, 19:05:21
Ik vind dat ook de stations moeten blijven. En trouwens ook de rails. Bruggen ook.

Dat is een zaak van de infra beheerder, de staat, Prorail dus, heeft NSR niet meer van doen.

Mvg, Johan
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Prorail heeft ook een jaarbudget, dus die kunnen ook niet gewoon doen wat ze leuk vinden
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Ik denk dat ieders standpunt wel duidelijk is. Back ontopic nu maar weer.

Roy
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

offline
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: timtrein op zaterdag 05 december 2009, 18:25:16
Citaat van: Knarf op donderdag 03 december 2009, 13:44:48
Dit kan trouwens ook negatief zijn omdat alle oude meuk waar ze op termijn vanaf willen meestal naar het oosten en andere periferieke gebieden wordt gestuurd zodat het daar kan worden "opgereden". Daarom rijden hier ook nog Plan V's rond terwijl je die elders bijna niet meer aantreft.
Agossie, de zogenaamd achtergestelden in het Oosten voelen zich weer aangesproken.
Hoe origineel, je maakte in een ander topic ook al zo'n opmerking over Limburgers:

Citaat van: timtrein op vrijdag 20 november 2009, 00:02:37
Ach, voelen de Limburgers zich weer achtergesteld? Agossie...
Net een hele vloot nagelnieuwe GTW's, en de IC's zijn ook al (vrij) nieuwe dubbeldekkers, en dan komen er een keer een paar bakken ouwe meuk voor een paar maandjes en dan is 't gelijk weer klagen natuurlijk.

Jij bent zeker zo'n pubertje dat alleen stoere praat heeft als er een UTP-kabel tussen zit?
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Voor dat het echt uit de hand gaat lopen: back to topic.
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
VincentKloeg
gast

Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Big-RoyDat is ook overdreven. Maar er is door de ns veel te vaak totaal niet nagedacht bij sloop van locs. Hoeveel nc-stoomlocs zijn er nog over? Puur omdat het niemand "boeit". Waarom wordt er in duitsland wel beter over nagedacht, dan hier?

Ik denk als het aan de NS ligt, wordt alles maar gesloopt, zonder dat iemand gevraagd wordt, of ze interesse hebben. (zoals museumlijnen e.d.)

Roy

Het museumbeleid van onze buurlanden hangt anders ook maar aan elkaar van toevalligheden en geluk. Dat er in Duitsland meer stoomlocomotieven bewaard zijn gebleven dan in Nederland is niet zo moeilijk te begrijpen, deze imposante locomotieven hielden het tot ver in de jaren '80 vol. De tijdsgeest was in die tijd anders dan in Nederland toen in 1958 de laatste stoomtrein van de NS reed. Mensen waren niet welvarend genoeg om als particulier een stoomlocomotief aan te schaffen, iets dat na de ontstoming van de DB in Duitsland wel gebeurde. Veel locomotieven zijn in Duitsland van de sloop gered door particulier initiatief. Het aantal Oost-Duitse stoomlocomotieven in museumland is op het moment ook zó groot dat je je bijna afvraagt of zo'n DDR locomotief nog een bijzondere verschijning is (dan doel ik voornamelijk op de 52.80's en 50.35's etc).....  :roll:

De 'behoudende-Brit' mag zijn of haar handjes ook wel dichtknijpen met hun vloot aan stoomlocomotieven. Al had Engeland wel een beleid op het gebied van af te voeren locomotieven. Sommige locomotieven werden sowieso voor het nageslacht bewaard in de 'National Collection', ondergebracht in het National Railway Museum. Dat zijn dan locomotieven met een bepaalde historie of sterstatus. De doorsnee locomotief hoefde niet te rekenen op een museumleven.

Dus ook in Engeland zijn de locomotieven, net als in Nederland, massaal naar de sloper gestuurd. Nu hebben alleen de Engelsen het geluk gehad dat sloperij 'Woordham Brothers' in Bury, Wales,  hadden besloten om de locomotieven niet direct te slopen door de lage schrootprijs. Ze bewaarden de 213 locomotieven als investering in de nabije toekomst als de metaalprijs weer zou bijtrekken. Jaren daarna pas begonnen de Engelsen zich te realiseren dat de locomotieven niet gesloopt mochten worden. Door puur geluk beschikken de Engelsen daarom over een rijke uitgebreide tastbare spoorweghistorie. Voor hetzelfde geld werden ook de locomotieven op Woodham Brothers direct gesloopt en had ook Engeland een mager museumbestand gehad.

Dus ja, wat ik hiermee wil zeggen is dat je de geschiedenis niet voor je uit moet willen schrijven. Op die manier haal je de hele charme van het 'behouden van locomotieven' weg. Dingen gaan zoals ze gaan,. Hoe meer moeite je moet steken om een bepaald 'iets' te bereiken, hoe meer voldoening, waardering en erkenning je ervoor krijgt.

Tot zover mijn betoog.

PS. geniet voornamelijk ook van datgene dat wél bewaard is en denk niet alleen in de uitbreidende-zin. Museumclubs heden ten dagen kunnen nauwelijks rondkomen om hun museumstukken te onderhouden, laat staan dat het uitgebreid wordt met nóg meer voertuigen. Puntje bij paaltje: "de Nederlander" is van nature niet zo behoudend. Men kan heel  goed vertellen 'hoe het allemaal wel niet zou moeten zijn', maar als het erop aankomt hebben ze opeens hele andere dingen te doen... :(
Re:Afvoer/sloop NS 1600/1800
Citaat van: Knarf op zaterdag 05 december 2009, 20:19:13
Jij bent zeker zo'n pubertje dat alleen stoere praat heeft als er een UTP-kabel tussen zit?
Haha, veel verder bezijden de waarheid kun je niet zitten...  :lol: (en ik zal eerst eens op gaan zoeken wat een UTP-kabel is)
Nee hoor, ik kan alleen niet zo goed tegen mensen die zich "benadeeld" voelen omdat ze denken dat "NS" (of bijvoorbeeld "De overheid") expres oude treinen naar een bepaalde regio sturen om mensen te pesten ofzo. Ik heb het idee dat veel mensen niet helemaal snappen hoe de wereld in elkaar zit.
In dit topic klagen allerlei mensen dat het belachelijk is dat die locs worden afgevoerd enzo, maar dat slaat natuurlijk nergens op. NS maakt haar afwegingen op economische gronden, en dat veranderen ze echt niet omdat een paar hobbyïsten fan zijn van 1800'en of ICK-rijtuigen. Treinstellen zijn gewoon goedkoper, of je nou wil of niet.