Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?

Gestart door Alves vrijdag 20 november 2009, 16:57:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Hallo,

Weet iemand hoeveel procent stijging Marklin locomotieven ongeveer aan kunnen. Ik wil dit weten voor mijn baan.

Alves
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Max een procentje of 25, denk ik, maar of je dat wilt....
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
3% is de regel dus 3 centimeter stijgen op één meter.
5% schijnt nog te kunnen al wordt het niet aangeraden.
Maar ehu Alves je hebt toch ruimte genoeg voor je mooie baan?

Mvg, Johan
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
@Johan:

Ik heb inderdaad genoeg ruimte, maar ik moest het weten voor een flyover.

Alves
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
als je wil weten hoe je het beste kan stijgen staat er in de marklin catolugus daar een overzicht over


zie marklin catolugus 2009/2010 blz 282/283

misschien heb je er wat aan

gr marklinfan
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Hallo Alves,

Het mooiste stijgingspercentage is 3%.   Mijn ervaring is dat (zware) locs met veel wagons die stijging nog goed aankunnen.   Zeker als je deze stijgingen in je hoofdbaan moet verwerken.   Overigens heb ik op mijn baan een nevenspoor met stijgingen van 5%.   Aangezien ik dat spoor alleen in gebruik heb als bergbaantje (loc + 1 of 2 wagons) is dat nog goed te doen.   

Ik hoop dat je met dit antwoord weer verder kunt.

Met groeten,
Jan.
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Citaat van: jeweve op vrijdag 20 november 2009, 17:05:28
Max een procentje of 25, denk ik, maar of je dat wilt....

Mijn BR151 kwam tot een graadje of 30 (dat is bijna 58%); daarna draaiden de antislipbandjes eraf  :shock:
En als je de loc stopte reed ie vanzelf weer achteruit. Moet je wel goed opletten als je met 1 hand de rails omhoog houdt... 8)

Maar dat was natuurlijk alleen maar even voor de leuk.
Op mijn baanplan houd ik 3% als streefgetal aan en dat wordt dan vaak max 4%.

In oude Marklin baanplanboeken schrikken ze trouwens ook niet terug voor hellingen van tussen de 5 en 10%, als je ze maar geleidelijk laat verlopen. Maar dat zou ik alleen met hele korte treintjes op een speelbaantje doen.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Bedankt voor de hulp.

Alves
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Hallo,

Ik heb twee stijgingen van 8 cm per 160 cm. Dus 5 cm stijging per 100 cm lengte.
Dat gaat prima.

Gr.
Antoine
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
1ste meter 3% , daarna mag tot 5 %.Dat halen alle locs makkelijk.Ik probeer zoveel mogelijk gelijk die 3 % aan te houden.Dat komt nog natuurlijk over op een modelbaan.Ook als je er muren (arcades) gaat achterzetten.
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Citaat van: bellejt op zondag 22 november 2009, 01:00:45
daarna mag tot 5 %.Dat halen alle locs makkelijk.

Nou... De locs wel, maar ze moeten ook nog een trein mee kunnen nemen... :-P

Zeker als je met lange en/of zware treinen rijdt moet je oppassen met percentages boven de 3. Mijn 1600 (die toch een behoorlijke trekkracht heeft), heeft grote moeite met m'n zware 4MFOR-trein op een 4% helling.

Verder kan het per loc fors verschillen wat deze de helling op kan slepen, zo bleek bij testritten met een Roco 2200 en 6 Märklin ICR: boven 3% no go.

Ook van invloed is of het spoor in de helling recht ligt of dat er bogen in zitten. Bogen geven meer weerstand (plus het risico je trein op zijn kant te trekken).

Tot slot speelt de lengte van de helling een rol, waarbij het er om gaat welk deel van een lange trein zich op de helling bevindt. Hoe meer wagens zich op het hellende deel bevinden, hoe harder de loc moet trekken. De belasting is het grootst als de complete trein zich op de helling bevindt. Is de helling korter dan de trein, dan zal de trein er makkelijk overheen komen.

Kortom: Voordat je een hellingspercentage van 5 gaat gebruiken, moet je even bedenken wat voor locs en treinen je eroverheen wilt laten rijden. Voor een railbus is het geen enkel probleem, maar voor lange/zware treinen wel.
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Vervang de antislipbandjes na en paar jaar eens, die worden namelijk glad en dan slippen de wielen door.
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Lid sinds: 2009

Het heden is het verleden van de toekomst

offline
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Ik zou niet meer dan 2,5 % aanraden willen de treinen nog behoorlijk blijven rijden. Bij een hoger percentage slijten de antislipbanden veel sneller.
In bochten zelfs niet meer dan 1,5%, dan kan de loc nog een redelijke trein trekken.

Groet,

Ron
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Mijn langste en zwaarste trein wordt waarschijnlijk een 4MFOR leger trein van ongeveer 8 - 10 wagons getrokken door een Ludmilla of twee MaK locomotieven. Waarom moet ik in bochten niet meer dan 1,5%?

Alves
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Lid sinds: 2009

Het heden is het verleden van de toekomst

offline
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Omdat de wrijving in de bochten sowieso al hoger is (lees meer weerstand) wat een nadelige invloed kan hebben op de lengte van de trein. Vandaar dat je de helling in de bochten moet beperken, Márklin loc zullen het zeker kunnen trekken tot zo'n 2 % maar dat gaat dan wel tekosten van de antislipbanden die slijten dan veel sneller.
Groet,

Ron
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Citaat van: V60 1009 op zondag 22 november 2009, 18:29:41
Omdat de wrijving in de bochten sowieso al hoger is (lees meer weerstand) wat een nadelige invloed kan hebben op de lengte van de trein. Vandaar dat je de helling in de bochten moet beperken, Márklin loc zullen het zeker kunnen trekken tot zo'n 2 % maar dat gaat dan wel tekosten van de antislipbanden die slijten dan veel sneller.
Groet,

Ron

Heb hier bogen R2 in 3% liggen met zelfs boogwissels er in. IS allemaal geen probleem. Met bogen moet je juist niet varieren met stijgingspercentages omdat je dan grotere kans op ontsporingen heb.
Voor de zwaardere treien komen hier zo wie zo dubbeltractie voor volgens voorbeeld slijtage valt binnen normale proporsies.


Boog met wissels in 3% helling.

Mvg, Johan
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Hoi allemaal ik heb hier en daar een stijging van 7,5 cm op een meter rails .
Locs kunnen dit goed aan type E103/E151/E60/ E1200/v60/ enz ,  en diverse  stoomloks.
Allex van piko wel 4 antie slipwielen ondergezet.
Mat 54 van piko geen probleem.
Er is er geen een die me teleur steld.

mvgr  ger.
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Ik vind 3 tot 4% wel genoeg.

@Johan:

Wat bedoel jij met zware treinen?

Alves
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Citaat van: Alves op zondag 22 november 2009, 20:20:15
@Johan:

Wat bedoel jij met zware treinen?

Alves

4 meter lang met metalen wagons zoals b.v. de Rollende Lanstrasse wagons of de Kombimodell Hupac T4 wagons. 4 meter trein is een wagon of 20 .........

Mvg, Johan
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Johan, is 4 meter niet erg lang tov de grootte van je baan?
Of heb je een baan van 20 meter? :D
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Aangezien één 4MFOR Leopard2 tank maar liefst 190 gram weegt (zonder wagen!) hoeft een zware trein niet lang te zijn; de lengte zegt erg weinig over het gewicht.
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Citaat van: Kappa op zondag 22 november 2009, 20:47:00
Johan, is 4 meter niet erg lang tov de grootte van je baan?
Of heb je een baan van 20 meter? :D


Ad, zijn doorgaande treinen naar Italië, Transit verkehr  :mrgreen:
Stopt dus niet te Mitholz en kan net in het schaduwstation verborgen worden  :wink:
Heb wel 20 meter rijlenge dus kan makkelijk met twee van die lange jongens achter elkaar aan  :P

@Martijn idd lange en gewicht is relatief maar één ding is zeker wordt de trein langer dan wordt is ook zwaarder  :wink: :mrgreen:

Mvg, Johan
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 23 november 2009, 11:50:22
Ad, zijn doorgaande treinen naar Italië, Transit verkehr  :mrgreen:
Dan heb jij idd een heeeeeeele grote baan Johan. :mrgreen:
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Hoeveel gram kan een Marklin 36836 ongeveer trekken, want het is de bedoeling dat die locomotief de 4MFOR trein trekt.

Alves
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Zoals Henk ooit zei:

de beste helling is geen helling...

de ene loko is de andere niet,
ze moeten allemaal genoeg rijgewicht hebben!
groetjes
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Lid sinds: 2009

Het heden is het verleden van de toekomst

offline
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?


Heb hier bogen R2 in 3% liggen met zelfs boogwissels er in. IS allemaal geen probleem. Met bogen moet je juist niet varieren met stijgingspercentages omdat je dan grotere kans op ontsporingen heb.
Voor de zwaardere treien komen hier zo wie zo dubbeltractie voor volgens voorbeeld slijtage valt binnen normale proporsies.


Mvg, Johan

[/quote]

Oké Johan, dat is een pittige stijging ook nog in een R2 boog.
Zelf heb ik daar slechte ervaringen mee, maar dat was wel een 2-railbaan, kostte me een motor (Roco Br 568 stoomloc) en veel antilsipbanden (Roco Br E41 / E50) Vandaar dat ik als regel aan houd dat je niet meer dan 2% moet stijgen en minder in de bogen. Márklin locs zijn waarschijnlijk een stuk sterker dan de andere merken.

Groet,

Ron
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Klopt deze berekening nu of zie ik iets over het hoofd?

Aan 3cm/meter stijgen duurt het dus ong 4,5 meter vooraleer de vereiste 13cm van de hoogspanningsleiding bereikt is  :shock:    Ik heb geen 4,5 meter dus kan volgens deze berekening mijn spoor nooit onder een ander spoor doorlopen. :? 
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
bij K-rails heb je slechts 9,5 cm doorgang nodig (met open panto).Anders gewoon een geleide koperdraad spannen.Ik heb stijgingen in mijn spiraal R4/R5 van gemiddeld 3,5 %.Geen probleem met lange treinen.Ze mogen zelfs stoppen en vertrekken.Kijk eens in mijn topic naar het filmpje .Je ziet de Roco NMBS 2024 klimmen met 12 wagons NMBS colli.Wel voldoende voedingspunten voorzien in je spiraal.Bij mij om de meter ongeveer.
ik stel ook de steigende treinen in op max rijsnelheid.De dalende op gemiddelde.

SVW : als er 1 cm is tussen dak v/d loc en bovenleidingsdraad ,dan is dat toch voldoende.Wel in de niet zichtbare delen dan hé.
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
als het voor een viaduct is kan de weg toch ook omlaag :?: :idea:
Re:Hoeveel procent stijging kunnen Marklin locomotieven maximaal aan?
Ik loste inderdaad een tekort aan ruimte om tot een voldoende grote hoogteverschil te komen ook wel op door het ene spoor te laten dalen, en het andere spoor waarmee gekruist moest worden te laten stijgen. Dat geeft meer mogelijkheden op een beperkt oppervlak  :D.

Ad