Citaat van: bellejt op zondag 22 november 2009, 01:00:45
daarna mag tot 5 %.Dat halen alle locs makkelijk.
Nou... De
locs wel, maar ze moeten ook nog een trein mee kunnen nemen...
Zeker als je met lange en/of zware treinen rijdt moet je oppassen met percentages boven de 3. Mijn 1600 (die toch een behoorlijke trekkracht heeft), heeft grote moeite met m'n zware 4MFOR-trein op een 4% helling.
Verder kan het per loc fors verschillen wat deze de helling op kan slepen, zo bleek bij testritten met een Roco 2200 en 6 Märklin ICR: boven 3%
no go.
Ook van invloed is of het spoor in de helling recht ligt of dat er bogen in zitten. Bogen geven meer weerstand (plus het risico je trein op zijn kant te trekken).
Tot slot speelt de lengte van de helling een rol, waarbij het er om gaat welk deel van een lange trein zich op de helling bevindt. Hoe meer wagens zich op het hellende deel bevinden, hoe harder de loc moet trekken. De belasting is het grootst als de complete trein zich op de helling bevindt. Is de helling korter dan de trein, dan zal de trein er makkelijk overheen komen.
Kortom: Voordat je een hellingspercentage van 5 gaat gebruiken, moet je even bedenken wat voor locs en treinen je eroverheen wilt laten rijden. Voor een railbus is het geen enkel probleem, maar voor lange/zware treinen wel.