Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin 39420 decoderstappen

Gestart door Colman donderdag 16 september 2010, 18:26:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 39420 decoderstappen
Hallo treinliefhebbers

Ik heb een probleem met deze loc : het is een compacte sinusaandrijving met mfx decoder.  De decoderstappen zijn heel ongelijk verdeeld : tot decoderstap 5 gaat de snelheid héél langzaam omhoog, maar vanaf dan gaat het héél snel : elke volgende stap is het verschil in snelheid veel te groot.  De registers herprogrameren haalt niks uit : de optrek- en afremvertraging zijn heel goed te regelen maar die hebben slechts betrekking op de lage decoderstappen.  Ook de maximumsnelheid bijstellen verandert niets aan het verschil in de stappen maar enkel de hoogste snelheid.  Een andere regeling is er niet in de handleiding.   Gevolg is bv. dat in Koploper de trein komende van een vertraagd traject naar een normaal traject op dat ogenblik een plotse snelheidssprong maakt en omgekeerd.   Heeft iemand daarvoor een mogelijke oplossing ?

Bedankt alvast voor jullie advies

William Colman
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Marklin 39420 decoderstappen
stel je vraag mss eens in het koploperforum.Tussen haakjes kan je gewoon je optrekvertraging aanpassen in koploper.Of de loc ijken en CV's aanpassen.
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Hallo William,

je kan vragen of iemand voor je met behulp van een Central Station of Ecos de snelheidscurve van deze locomotief met mfx decoder veranderd, deze verandering blijft vervolgens in het geheugen van de decoder staan, zodat je met je IB ook met een rechte oplopende curve de loc kan besturen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Dank Walter,

Het is mogelijk om via IB of 6021 de CV's te wijzigen.  Kan het niet op deze manier en zo ja, welke CV's moeten worden aangepast ?

Groeten

William
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Hallo William,

Ik heb geen idee wat de CV hiervoor zou kunnen zijn, terwijl het met de eerder door mij genoemde centrales wel simpel in te stellen is,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Kan je de middensnelheid ook niet inregelen bij deze decoder?
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin 39420 decoderstappen
MFX decoders hebben volgens mij een progressieve (holle) snelheidscurve, reden waarom ik aan Ra* gevraagd heb om een keuze mogelijheid, hol of vlak of bol.

Er hangt me bij dat de Märklin MFX decoders zich niet (of niet eenvoudig) laten programmeren op dit vlak.

Groet, Anne W
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Hallo Anne,

Heel simpel mits je de juiste centrale hebt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Lijkt me voor een CS of ECoS niet zo'n probleem.

Mvg,
Peter
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Beste Peter,

Ook of de optrek- en afremcurve hol, rechtlijnig of bol verlopen?, (ik weet dat het kan met een ESU MFX decoder en een Lokprogrammer).

Groet, Anne W
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Bedankt voor de reacties, maar jammer genoeg ken ik niemand in de buurt die een CS of Ecos bezit.  Mocht er iemand in de niet al te verre buurt van Schilde (Antwerpen) zijn die me hierbij kan helpen, graag een seintje of mailtje (williamcolman@telenet.be).

Ik vond wel nog iets op de Uhlenbrock Electronik startsite onder het eerste item : programmieren der zweiten lokadresse und weitere parameter bei Marklin mfs.
http://www.uhlenbrock.de/germany/Service/FAQ/IB/I96EF52C-001.htm!ArcEntryInfo=0207.29.I96EF52C&NewServerName=GAMMA
Daar staan nog CV's (53,54,55) vermeld die de lastregeling bepalen door middel van parameters 1,2 en 3.  Is hier soms iets mee te doen ?

Groeten

William
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Citaat van: Anne W op donderdag 16 september 2010, 23:50:25
Ook of de optrek- en afremcurve hol, rechtlijnig of bol verlopen?, (ik weet dat het kan met een ESU MFX decoder en een Lokprogrammer).
Anne, met de CS/ECOS kan je in het menu "lok wijzigen" oa kiezen uit 5 verschillende snelheids curves.
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin 39420 decoderstappen
Beste Ad,

Heel geweldig, dus als ik in plaats van mijn MS1 een gebruikte CS1 koop, krijg ik een uitgebreider "wijzig lok" scherm als met de MS1 en kan dan ook de instellingen wijzigen die bepalen of de lok volgens een holle, bolle of proportionele curve optrekt/afremt.

Voor mijn goede begrip: dat is een andere instelling als de massa simulatie die in het MS1 zit.

Alast bedankt voor de info, groet, Anne W