Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Brigitte's Compacte baan

Gestart door Brigitte vrijdag 20 november 2009, 15:05:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brigitte's Compacte baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Brigitte's Compacte baan
Hoi,

Aangezien ik in appartement woon zal het er niet snel van komen dat er een treinenkamer vrij komt. Ook is er geen zolder beschikbaar, dus weinig mogelijkheden voor een vaste treinbaan  :?

Zeker in de herfst/wintermaanden begint het telkens weer te kriebelen dat er gereden moet worden met de treinen en wagons. Gaat ie weer, poosje puzzelen, maar er is weer een baantje op de eettafel om te rijden. Helaas na een paar dagen weer opruimen. Wat een gezannik elke keer  :? Tja een nieuwe aanwinst moet toch ff kunnen inrijden en hop daar gaan we dan maar weer...

Vorige week mijn echtgenoot nog maar eens lief aangesproken... is er nu echt nix te bedenken om een klein vast baantje te realiseren? Nou misschien kan ik een soort bak maken van licht hout die op de tafel kan liggen en wat daarna makkelijk achter de kast is weg te zetten. Yes gaaf  :D De enige kleine wens die ik had zijn 2 rijsporen en wat opstelsporen. Het testbaantje als beginpunt genomen. De maat van de bak kon 1 meter breed en 2 meter lang worden  :D Daar moet toch wel een leuk baantje op uit te leggen zijn.

Dus de grote en kleine meneer togen vorige week naar de bouwmarkt om hout te halen, hele dag in de garage aan de gang geweest en 's avonds was de 'bak' klaar.

Alvast wat rails klaar leggen



Dit is wel een aardig 2 sporen rondje  :D



Na een paar avonden puzzelen zijn we er uit  8) en kan de zaak worden vastgelegd.


Baantje wordt digitaal bestuurd door een Central Station 1. De wissels zijn allemaal digitaal en er worden straks nog een paar digitale seintjes geplaatst. Omdat ik voornamelijk veel verschillend goederenvervoer materiaal heb zijn er 5 opstelspoortjes. Daarnaast 2 rijsporen om 2 treinen te kunnen rijden. Tussen de 2 rijsporen is ruimte open gelaten waar een station geplaatst kan worden.

De eerste stap is gezet en over de verdere aankleding moet ik nog nadenken.

Wordt vervolgt  :D
Re:Brigitte's Compacte baan
LEUK :D :D :D :D
Re:Brigitte's Compacte baan
Zeker leuk!
Wat dacht je van een glasplaat er overheen en als tafel gebruiken? ;)

(zelf wil ik zoiets nog eens doen met m'n salontafel, iets van een N-spoortje erin of zo..)
Re:Brigitte's Compacte baan
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Heey Brigitte,

Da's eenvoudig en geniaal tegelijk! Wat een goed idee! Ome Laurus had ook een goeie tip (de glasplaat) dus kan het een "permanente tentoonstelling" worden.

Dat ziet er heel goed uit. Mijn complimenten en heel veel plezier en succes met dit project.

Ik blijf de ontwikkelingen met belangstelling volgen!
Re:Brigitte's Compacte baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Hoi Brigitte,

Ik heb wel eens gelezen over een z-spoorbaan die in een salontafel verwerkt was, maar dit is ook een goed idee.

Poten onder de "oude" tafel zagen en onder je bak monteren. Glasplaat erop en gaan met die banaan.

Super idee.

Groetjes

willie
Re:Brigitte's Compacte baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Heey mijn eettafel is nog niet zo oud  :shock: en op zon- en feestdagen wordt er nog wel eens aan gedineerd  :lol: Het zal dus een 'baan' blijven die achter de kast verscholen kan worden  :wink:
Re:Brigitte's Compacte baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Hoi Brigitte.
Heel erg goed idee, leuk om altijd zo'n baan even tevoorschijn te kunnen "toveren"! 8)

Citaat van: Hans Biere op vrijdag 20 november 2009, 16:58:03
Da's eenvoudig en geniaal tegelijk! Wat een goed idee! Ome Laurus had ook een goeie tip (de glasplaat) dus kan het een "permanente tentoonstelling" worden.

Jaaa, en dan de eettafel eruit, treintafel in de plaats en je kunt eten en ondertussen van je prachtige materieel genieten! :idea:
Geluid en rook er in, en het "spektakel" kan beginnen.

Veel succes en plezier met de bouw van deze bijzondere baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Brigitte's Compacte baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Wat een schattig baantje :-)

Ga je ook nog scenery maken, of wordt het een pure rij-baan?
Re:Brigitte's Compacte baan
Aliebengalie
gast

Re:Brigitte's Compacte baan
Zeker een leuk idee,alleen jammer dat je niet alle materiaal er op kwijt kunt Brigitte,want volgens mij heb je een schitterende bonte verzameling ... :lol:
Maar nu lekker inrijden die nw loks...echt toppie.

Mvg: Alex
Re:Brigitte's Compacte baan
Ziet er leuk uit !Als je toch alleen op zondag aan tafel eet 8), zou ik de optie van de glasplaat zeker nog eens goed in overweging nemen 8)

Ga dit eens even volgen  :D

Mvg Gert
Re:Brigitte's Compacte baan
Hallo Brigitte,

Toch wel heel leuk, dat het hele gezin plezier beleeft aan dezelfde hobby. Mijn zoon van bijna 9 vindt mijn treinen wel leuk om mee te spelen, maar enkele modelspoorbanen die ik met hem bekeken heb, konden hem slechts kort boeien. Mijn vrouw (die overigens als meisje 35 of meer jaar geleden i.p.v. poppen auto's en een M* treinsetje had met M rails) interesseert zich er helemaal niet voor, die ziet het verschil zelfs niet in alle modellen van locs en treinstellen, hetgeen me steeds op commentaar komt te staan (heb je alweer wat gekocht, daar heb je al zoveel van).

Dus .... succes met de verdere bouw!

Groet,
Ronald
Re:Brigitte's Compacte baan
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Wordt echt een leuk "bakkie"



                                              Arie
Re:Brigitte's Compacte baan
swiss train
gast

Re:Brigitte's Compacte baan
tja meer zit er met mij ook nog niet in,te weinig materiaal en nog maar pas beginner !

ziet er goed uit  :D

swiss train
edwin
Re:Brigitte's Compacte baan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Hallo Brigitte,

geweldig idee, met een plexiglas plaat er bovenop kan je ook nog van je treinen genieten tijdens het kerstdiner ................. , oei soms heb ik het idee dat ik doordraaf,

Ooit heb ik foto's gezien van een camper met een trein (schaal Z) in de camper tafel. Tja een mens moet maar een Hobby hebben toch.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Brigitte's Compacte baan
Lid sinds: 2006

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Gourmetten boven een Beneluxtrein..................... :mrgreen:

Ik vind het een schitterende oplossing.

Succes ermee.

André
Re:Brigitte's Compacte baan
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Heel leuke baan en nog een voordeel je treinen kunnnen niet van de tafel af rijden.

Mvg Frans
Re:Brigitte's Compacte baan
Lid sinds: 2009

De laatste Trein stopt niet aan het perron......

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Brigitte,
Jij hebt mij nu ook op een idee gebracht.
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem,

Jou oplossing is ook erg praktisch,
door die opstaande rand kan er ook niks van tafel vallen,
en kun je ook er iets overheen doen als dat nodig mocht zijn.

Ik hou dit in de gaten,mischien kan ik er ook wat mee.  :D

Mvg Tino
Re:Brigitte's Compacte baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Ik sluit me bij de vorige meldingen aan:

Heel erg leuk !

Nu kan je tenminste treinen laten rijden zonder eerst de hele boel te moeten opbouwen en later weer afbreken.

We zijn zeer benieuwd (nieuwsgierig eigenlijk) naar het vervolg.
Succes en veel bouwplezier !

grv Huub
Re:Brigitte's Compacte baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Inderdaad een leuk idee als je weinig ruimte hebt. De suggesties van de glasplaat erover brachten mijn fantasie (die heb ik nogal, zonder dat er veel van in praktijk wordt gebracht ;) ) weer in beweging. Je ziet nu de baan alleen van boven. Mocht je toch verder gaan aankleden, dan is het misschien wel aardig gaten in de zijwanden te zagen waardoor je aardige doorkijkjes kunt maken - een soort kijkdoos bedoel ik. Nou ja, het is maar een ideetje.
Re:Brigitte's Compacte baan
hallo Brigitte,

Geweldig dat je toch je echtgenoot even aan het werk heb gezet, dat mag gezien worden want het houtwerk ziet er goed en stevig uit, nog netjes gedaan ook. :wink:

En zo kun je eindelijk je mooi materiaal eens uit het vet gaan halen en laten gaan rijden, kwa ruimte heb ik wel een tip voor je.

Die tip van Omelaurus over een glasplaat is ook top, daarbij kun je het gewoon laten liggen en elke dag naar kijken.

Maar wat denk je van een grote vitrine kast waar in je alle kleine stukjes diorama'tjes die je dan van je plaat af haalt er in te kunnen zetten, zo als alles van de plaat is afgehaald de plaat dan recht overeind achter de vitrine kast kunt zetten.

En zo als de plaat is opgeruimt je toch van je dio'tje kunt genieten die dan in de vitrinekast staan en waar dan ook geen stof op kan komen.

En op deze manier kan je ook met de scenry aan de gang en dan kun je van de zomer ook op de camping met je hobby verder kun je diorama'tjes maken dus genoeg kansen voor deze modelbaan.

En nu je echtgenoot lief aankijken om een grote vitrnekast te gaan maken.

Groet Wimmie.   
Re:Brigitte's Compacte baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Kleine update. Foto's zijn een aantal weken geleden al genomen, had ze nog niet geplaatst. De baan gevuld met wat modern goederenvervoer materiaal ziet er dan zo uit  :D

Als kerstcadeau krijg ik de Tilly Models Stukgoederenloods, daarvoor heb ik bedacht om deze 'ooit' aan het laatste opstelspoor te plaatsen. Dat wordt het volgende projectje. Vermoedelijk zijn er dan weer wat aanpassingen nodig.







Re:Brigitte's Compacte baan
Ziet er erg leuk uit die 4 diesels.

MVG Dewey
Re:Brigitte's Compacte baan
hallo,

zeer knap gevonden,persoonlijk is het heel mooi gemaakt.ik hoop dat ik hier verhuis ook weer een baan kan maken,anders word het zoals bij jou een bak met spooren in voor de locs eens te laten rijden zodat ze niet vast lopen.maar ziet er echt heeel moooi uit,knap gevonden en toch met treinen kunnen spelen zo.

groeten peter
Re:Brigitte's Compacte baan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Brigitte's Compacte baan
Hallo Brigitte,

Erg leuk bedacht,en zeker compact,maar waar heb je de decoders verstopt?

Zit de opstaande rand ook zo dat hij deze beschermd in geval van opberging?
Of zitten ze al in de wissels?

Mvg Hans V200.0