Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Regeltrafo Märklin met Servobesturing?

Gestart door Nieuwenhuis donderdag 19 november 2009, 21:30:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Regeltrafo Märklin met Servobesturing?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Regeltrafo Märklin met Servobesturing?
Beste 3-railers,

ik ben van plan om mijn (in aanbouw zijnde) modelbaan in te delen in meerdere stroomsecties m.b.v. meerdere regelbare M* trafo's.
Echter ik wil niet al deze trafo's bij het schakelbord hebben staan.
Op het schakelbord wil ik met potmeters de regeltrafo's kunnen instellen.
Zelf dacht ik aan een servobesturing of een spindelmotor als bediening aan de welbekende rode draaiknop van de regeltrafo.

Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja welke?

Groeten

Erik
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Oei, dat kon wel eens een dure grap worden... Is het niet slimmer om het elektronisch te regelen ? Ik stel me voor dat er iets met een triac 1 te doen is, of anders een eenvoudig versterktrapje met een stel darlingtons in klasse B ?

1: Een triac-regeling kan alleen als je met ouderwetse analoge locs rijdt.
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Dag naamgenoot,

ik rijd inderdaad met ouderwetse analoge logs  :D
Zijn er op het forum voorbeelden van zo'n triac-regeling te vinden?
Wat bedoel je trouwens met
Citeereen eenvoudig versterktrapje met een stel darlingtons in klasse B
?
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Ik hoop(te) op reacties van anderen die hier mogelijk meer ervaring mee hebben: het is een simpele schakeling die in geluidsversterkers veel wordt toegepast, maar of het bij modelspoor ooit gedaan is weet ik niet. Voor de duidelijkheid: een concrete oplossig heb ik dus niet voor je, dit was meer een brainstormpje... ;)
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Is dit niet te doen met een flinke analoge potmeter achter de vaste 16v~ (geel) van je trafo?
Of een fader... ook leuk (dus niet draaien maar schuiven, als op een mengpaneel) ;-)

N.B. Je zult, wat je ook gebruikt, wel iets moeten bedenken voor het wijzigen van de rijrichting... Een drukknoppie of zo.
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Het gaat mij er juist om geen grote componenten in het bedienpaneel te hebben. Dus met een klein potmeterje de rijspanning in kunnen stellen.

Wanneer je met een potmeter rechtstreeks de rijspanning wil regelen, dan mag dat wel een draadgewonden exemplaar zijn gezien het vermogen.  Draadgewonden potmeters zijn tevens te groot qua afmeting.
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Op een grote potmeter zou je een klein knopje kunnen zetten. De potmeter zelf zit immers onder het tableau... ;-)
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Met een klein(er) knopje wordt het component (de potmeter) niet kleiner!
Deze zit welliswaar onder het tableau, maar deze ontwikkelen best wat warmte (vermogen) onder het bedienpaneel - gaat niet goed komen.

Trouwens, stel je voor dat iedere sectie op het paneel zo'n janus van een potmeter (min. 5cm doorsnede) ingebouwd krijgt. Er blijft dan niet genoeg ruimte over voor tuimelschakelaars, drukknoppen en LED's.
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Je had er niet bij gezegd dat je de spanning voor iedere sectie apart wilt regelen; ik dacht aan een regelaar per stroomkring.

Misschien dat één van onze electronica-goeroes kan inschatten hoe 'lomp' de potmeter moet zijn voor dit gebruik? Peter?
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Misschien is een bouwpakket van een regelbare voeding een oplossing.
Dit mag een gelijkspanningsvoeding zijn, want analoge Marklin locs rijden ook op gelijkspanning (0-16Vac of 16Vdc).
De potmeter plaats je dan niet op de print, maar met verlengkabels in je paneel.
Het vermogen wordt bepaald door het aantal treinen dat in een sectie kan rijden.

Richting Omschakelen met een drukschakelaar die een wisselspanning (+/-20Vac) op de baan zet ipv de gelijkspanning.

groetjes
Henk
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Kijk, dat wist ik dus niet! Daar kan ik wel wat mee:
regelbare gelijkstroomvoedingen zijn plenty verkrijgbaar t.o.v. regelbare wisselstroomvoedingen.

Dus: meten wat het grootste voorkomende vermogen van een complete trein is -> met de waarde hiervan, vermogen enigsinds ruim erboven als uitgangspunt voor de regelbare geluikstroomvoeding.

En de drukschakelaar voor de rijrichting moet dus een maakcontact voor ongeveer 20 Vac en een verbreekcontact voor de 0-16Vdc bevatten.

Dit gaan we eens uitproberen, bedankt voor de tip!  :D
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 20 november 2009, 11:51:49
Wanneer je met een potmeter rechtstreeks de rijspanning wil regelen, dan mag dat wel een draadgewonden exemplaar zijn gezien het vermogen.  Draadgewonden potmeters zijn tevens te groot qua afmeting.

Daarom dacht ik juist aan een soort van versterkertje, dan kun je met een simpele koolpotmeter de spanning regelen...
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 20 november 2009, 11:51:49
Wanneer je met een potmeter rechtstreeks de rijspanning wil regelen, dan mag dat wel een draadgewonden exemplaar zijn gezien het vermogen. 
Je kunt een trein niet rechtstreeks regelen met een potmeter, dat geeft een zeer gammel rijgedrag.
Dus gewoon een gelijkstroom transistorregelaar gebruiken.
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Hallo Erik,

Je bouwt gewoon een regelaar rondom een LM317.
Er zijn er ook voor wisselspanning.

Mvg,
Peter
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Aan zowel KlaasZ als Peter:

mijn kennis van electronica reikt niet zo ver dat ik jullie enigsinds begrijp,
kortom: hebben jullie hiervan voorbeelden in de vorm van bouwpakketten bij een welbekende www-elektronica-boer of moet hier echt een wiel gemaakt worden?   :lol: :lol: :lol:

Kijk solderen dat moet nog wel lukken en het herkennen van de diverse onderdelen ook wel, maar wat ze nu precies doen, daarvan bezit ik te weinig kennis . . .   :( :( :(
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Dag Erik,

Het lijkt mij het beste, dat je een regelbare voeding gebruikt.
Kijk bij Velleman.be en dan kits.
Daar staat een regelbare voeding K1823.

http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id=8904

Op dit printje zag ik in de rechter bovenhoek, achter de condensator, een regelbare potmeter zitten. Als je deze vervangt door 3 draden en dan met een "echte" potmeter (met dezelfde waarde)verbindt op je schakelbord, moet het lukken.

Dil Elektronica in Rotterdam kan dit leveren.

De wisselspanning van 24 volt, geen 20, voor het omschakelen moet je afnemen  van een aparte trafo. De uitgang van de regelaar en de wisselspanning naar een relais (minimaal dubbelpolig om) en van dit relais naar de baan. Dit relais is dan met een drukknop te bedienen, dat naast/boven de potmeter wordt gemonteerd.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Beste Wil,

enorm bedankt voor je tip betreffende de bouwsteen van Velleman.
Hiermee kan ik prima 'uit de voeten'. Wanneer dit goed blijkt te werken voor mij (ik ga het e.e.a. eerst uitgebreid testen natuurlijk :P) is het de oplossing waar ik naar zocht: met een compacte potmeter en een kleine drukknop de rijstroom en de rijrichting kunnen instellen. Per baandeel heb ik dus één print en één relais benodigd.

Ik heb gelijk een schema ervan getekend (Trafo = 230/24V), waarvan ik hoop dat het goed gaat werken :



Citaat van: Wil Tweeendrie op zondag 22 november 2009, 19:04:55
De wisselspanning van 24 volt, geen 20, voor het omschakelen moet je afnemen  van een aparte trafo.

Maar waarom zou ik niet van dezelfde trafo gebruik kunnen maken
(Zie schema) ?
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Je kunt op de getekende manier heel goed dezelfde trafo gebruiken.
Je kan zelfs nog een stap verder gaan. De omschakelpuls hoeft niet perse wisselspanning te zijn, dat kan ook heel goed met gelijkspanning. Die neem je dan af aan de plus-kant van de gelijkrichter. Dan kun je met 1 wisselcontact volstaan in de aansluiting naar de middenrail.
Je moet dan wel de min op de rijrails zetten en de plus op de middenrail. Ik zie dat het in jouw plaatje net andersom zit.
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Maar KlaasZ,

besef je dat hiermee de 'heilige' Marklintrein dan volledig op gelijkstroom rijdt?

Op die manier kan ik het relais ook wegbezuinigen en kan ik volstaan met een drukknop met één verbreekcontact (NC).

De middengeleider is natuurlijk ten aller tijde de plus c.q. de fase; dat was gewoon een domme tekenfout!  :shock:

Bedankt voor de inbreng !
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Ik weet niet of alle AC-modellen correct omschakelen op een puls van gelijkspanning. Bij mijn pendelautomaat schakelen niet alle locs om.
Deze automaat geeft een gelijkspanningspuls om om te schakelen. Wisselspanningspuls lijkt me beter.

groetjes
Henk
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
De K1823 kan max 1 Ampere leveren, dat is bij een analoge lok met verlichte wagons wel wat aan de krappe kant.

Je kunt ook het relais eruit slopen en de veldmagneten vervangen door permanentmagneten en een gelijkspanningstrafo gebruiken, met ompoling gebruiken, zoals alle 2rail systemen werken.
Je moet dan wel alle sectieovergangen dubbel isoleren en dat gaat met M-rail niet zo makkelijk.
Maar dit schiet volgens mij z'n doel voorbij.
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Dag Erik,

Ik ging er vanuit, dat je gebruik zou maken van een M*-trafo. Deze geeft immers max. 16 volt wisselspanning. De 24 v omschakelpuls zou dan van een aparte 24 v trafo afkomen.

Zoals jij het getekend hebt, werkt het prima. De omschakelpuls op gelijkstroom wil bij sommige pulsrelais problemen geven is mijn ervaring. Vandaar mijn advies voor wisselspanning. (De piek van de wisselspanning ligt ongeveer op 40 volt.)

Bij mijn eigen elektronische regelaar (met rem) pulsde ik eerst met een gestabiliseerde 24 volt gelijkspanning.
Zelfs met 10.000 microFarad als buffer wilden 3 van mijn lok's niet omschakelen. Nadat ik het omgebouwd had naar wisselspanning, zoals in jouw schema, ging dat weer perfect. Ik denk dat dit ook het probleem was bij Henk.

Als de K1823 gaat voeden uit 24 volt wordt ook de warmteontwikkeling in LM317 veel hoger en moet je een fikse koelvin gebruiken. Er moet immers 6 volt extra weggewerkt worden in warmte. De 1 A is redelijk toereikend, probeer dat eerst uit. Dan kan de schakeling altijd nog omgebouwd worden naar een groter vermogen.

M.vr.gr.
Wil

Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Citaat van: Kappa op maandag 23 november 2009, 19:20:43
Je kunt ook het relais eruit slopen en de veldmagneten vervangen door permanentmagneten en een gelijkspanningstrafo gebruiken, met ompoling gebruiken, zoals alle 2rail systemen werken.
Je moet dan wel alle sectieovergangen dubbel isoleren en dat gaat met M-rail niet zo makkelijk.
Maar dit schiet volgens mij z'n doel voorbij.
dubbel isoleren ? waarom? :shock:
/off topic]
Ik heb vroeger met gelijkspanning gereden op Marrklin M-rails. Relais vervangen door 2 diodes. Achter de Marklintrafo een gelijkrichter-brugcel met ompoolschakelaar. Alle railmassa aan elkaar geknoopt. Dit werkt.
Echter dit is geen antwoord op de vraag van topic-opener en gaat veel te ver.
/on topic]

groetjes
Henk
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Elektrische bediening regeltrafo's
Allemaal erg bedankt voor de inbreng, maar nog even terug naar het begin : zijn er oplossingen bekend voor het elektrisch / mechanisch (elektromechanisch) bedienen van een regeltrafo van M*?
Dus middels een servomotor of een spindelmotor, maar dat hoeft niet natuurlijk.  :)
Ik heb al wel eens gezien dat iemand met verlengde assen dit soort trafo's bediende, maar weet echt niet meer waar dat op internet was.