Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs

Gestart door KNed dinsdag 17 november 2009, 22:32:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Zoals hier te lezen heb ik vorige week een setje Gbs wagons gescoord. Dit is Märklin set 47313
Deze zijn eenmalig in 2001 uitgebracht.
Volgens mij kostte het setje toen rond de 80 gulden. Kan iemand dat bevestigen (of corrigeren :D )?
En kan iemand me vertellen wat het setje nu waard is (volgens Koll ofzo).

Alvast bedankt!

Koen
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Koen,

Koll's 2009 blz 1215   47313 Sonderserie 2001 waarde ?30,-

Grts

Johan
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Bedankt voor het kijken!

En 30 euro  :shock: Dat is niet veel vind ik.
Ik heb er iets meer voor betaald maar ik dacht dat deze toch meer opleverden.
Ik ben nog benieuwd naar de originele verkoopprijs. Is die nog te achterhalen?

Koen
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Ik heb er zelf toentertijd iets van 85 euro voor betaald. De Koll zegt inderdaad dat die set nog maar 30 euro waard is maar op Ebay zag ik er laatst eentje voorbij komen voor 67,50. Momenteel heb ik de set zelf te koop staan voor 65 euro (zie verkoophoekje wagons). Geen idee of dat een redelijke prijs is (PB mij gerust met een tegenbod :wink:) maar als ik hem voor 30 euro zou verkopen levert mij dat 55 euro verlies op dus dat vind ik ook weer wat te gek worden.

De Koll zit er ook best vaak naast met de prijs als je het mij vraagt; op Ebay gaan sommige dingen weg voor de helft van de Koll prijs en andere leveren zo het dubbele op. Ik heb vorig jaar eens een wagon verkocht voor 30 euro meer dan meneer Koll dacht dat hij waard is... Ik had het zelf ook niet verwacht maar mensen boden al meteen in het begin hoger dan de Koll prijs. Het ligt er dus maar net aan hoe graag iemand iets wil hebben.
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Ik heb deze set ooit (zal in 2002 geweest zijn) nieuw gekocht  bij een M-store/shop voor 45,50 euro.
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Zoiets is ook wel een leuke prijs; 15 euro per wagen.

En nee, geen interesse :)
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Ik had dus al zo'n set en die heb ik volgens mijn in het gulden tijdperk gekocht voor 80 a 85 gulden.
Ik weet dat echter niet meer zeker  :(

Komt wel aardig overeen met de prijs van Pjotr.

De set die ik vorige week kocht kostte me 40 euro incl. verzenden. Geen gekke prijs vind ik zelf. Zeker gezien de vraag en verkoopprijzen op Marktplaats en Ebay (zoals Frank ook al zei).

Koen
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Nog een grappig weetje rond deze wagons: op de doos staan twee van de drie wagons mét een remmersbordes.
Geen van de wagons heeft dit echter...

Ik heb van de winkelier waar ik mijn eerste set kocht gehoord dat dit een fout van Märklin was. Ze zouden deze naleveren en dan kon je ze eraan klikken ofzo.
Aangezien de leverancier waar ik het set gekocht heb korte tijd later gestopt is heb ik ze nooit meer gekregen. Ik heb er ook weleens naar zitten zoeken op internet maar niet echt veel info over gevonden.
De enige foto van een nageleverd bordes vond ik op bordertrain.net:

http://www.bordertrain.net/model/nl/setmodel-nl.htm



Eerlijk gezegd vind ik het er niet uitzien, met name door het kleurverschil...

Koen
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Hallo Koen,

Punt was dat er sets zijn uitgeleverd mét en zonder de bordesjes.
Verder was het zo dat als er geen bordesjes bij waren, er ook geen uitsparingen in de piepschuim doos zaten !
Märklin Oosterhout heeft er destijds melding van gemaakt met de mededeling dat je deze kon nabestellen in Oosterhout direkt, middels een briefje waarin je vermeldde waar je de set gekocht had ! Na de montage zou je dan zelf maar ff in je verpakking moeten snijden om ruimte te scheppen   :? Mijn bordesjes heb ik derhalve maar even voor de foto gemonteerd en weer in het zakje opgeborgen.......eigenlijk ook omdat remmersbordessen niet zo gebruikelijk zijn bij de NS sinds vooroorlogse tijden (en dan bedoel ik niet de Golfoorlog  :lol: )

Montage : je haalt de buffers eruit, steekt het bordesje in die gaatjes en steekt de buffers weer in het bordesje ! Een kind kan de was doen  :D

Groet, Henk Vos

PS. Gerucht gaat dat deze wagentjes niet in Göppingen, niet in China zijn geproduceerd, maar bij de Firma Klein in Oostenrijk !
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Kijk eens, blijkbaar heb ik een foto op jouw site gevonden, ik wist niet dat je ook actief bent hier!

Leuk deze achtergrond info. Hadden de Gbs-en in het echt nu deze bordessen of niet?
En wie weet heeft Märklin ze nog? Ik kan er eens een email aan wagen.

Koen
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Ja, Gbs'en hadden in het echt ook bordessen!
Ben de preciese aantallen even kwijt, maar er was een grote serie met bordessen en een serie zonder bordessen. Die laatste zijn in de jaren '80 (?) allemaal aan Denemarken verkocht.
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Op de website van de STAR is een stukje te vinden over de Gbs:
http://www.stadskanaalrail.nl/star/star.php?menc=stc8&menr=str2

Volgens dat stukje gingen ze rond jaren 80/90 terzijde...

Koen
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Op de website van Nico Spilt zie ik nu een foto van een Gbs met bordes:
http://www.nicospilt.com/Wagons.htm



Koen
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Citaat van: KNed op donderdag 19 november 2009, 21:35:00
Kijk eens, blijkbaar heb ik een foto op jouw site gevonden, ik wist niet dat je ook actief bent hier!

Leuk deze achtergrond info. Hadden de Gbs-en in het echt nu deze bordessen of niet?
En wie weet heeft Märklin ze nog? Ik kan er eens een email aan wagen.

Koen

Koen,

Ik kom toevallig nog even op dit topic uit, omdat ik aan het zoeken was naar info over deze wagenset.
Heb ook gevonden dat Märklin de remmersbordessen nog altijd levert. Het bestelnummer voor de bordessen is 220723. Ik heb indertijd bij de aankoop van de set ook de remmersbordessen direct daarna besteld. Werd toen als setje geleverd met 2 langere koppelingsdissels. Die heb je ook nodig, omdat de wagon wat langer wordt en de kortkoppeling dan niet meer goed past. Die dissel heb ik in mijn computer staan met bestelnummer 369570. Ik weet alleen niet meer zeker of dat de 'standaard lengte' dissel is of die iets langere. Maar voor ?0,79 is het altijd het proberen waard; ook de dit nummer is nog steeds leverbaar.

Gr,
Daan
Re: Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Bedankt voor de info Daan! Ik herinner me een foto op internet waar de bordessen best wel wat kleurverschil hadden ten opzichte van de wagons, is dat bij jou ook zo?

Koen
Re: Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Hoi Koen,

Sorry voor de late reactie, maar ik ben effe weggeweest...
Tja, kleurverschil... De 3 wagens zijn 'geweatherd', terwijl de bordessen 'net nieuw uit de fabriek komen'. Dus ja, de wagens zijn daardoor iets donkerder. Maar de basiskleur is naar mijn idee identiek. Heb dat zojuist nog even gecontroleerd. Kwam er toen ook achter dat bij de koppelingsdissels ook nog 2 veertjes zaten. Die had ik nog niet eens gezien...
Gr,
Daan
Re: Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Bedankt voor je antwoord.
Ik ga de bordessen maar niet bestellen. Mijn (toekomstige) baan is niet zo heel groot. Ik heb drie van deze sets, bij elkaar is dat zonder deze bordessen al lang genoeg  :)
Wel gaaf, 9 van die wagons achter elkaar... Ik zag pas bij de "buren" nog oude plaatjes van station Geldermalsen oid. Hele rijen van deze Gbs-en, prachtig!

Koen
Re: Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Afgelopen zaterdag heb ik in Utrecht het betreffende setje van drie Gbssen gescoord voor net boven de 30,-. Volgens de handelaar waren ze tweedehands. Ze zagen er werkelijk ononderscheidbaar als nieuw uit. Nieuw kostte deze set in 2002 in de winkel ?39,95, dus ik vond het een schappelijke prijs. Tegenwoordig is het een beetje wat een gek ervoor geeft. Kennelijk zijn die er genoeg, waardoor handelaren er rustig tussen de 60,- en 80,- voor durven vragen (en vaak nog krijgen ook). Deze gek betaalt dat dus niet en met een beetje zoeken en geduld, vaak laten liggen en doorlopen, is dat dus goed te doen. Mijn "score" staat inmiddels op twaalf wagens, dus vier (onberispelijke) setjes in dito OVP. Dat is een mooie lengte: incl. 1100 loc bijna 2 meter. Misschien blijft het wel zo, misschien ook niet - als er weer iemand ze voor een normale prijs aanbiedt  ;)
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Citaat van: ModelspoorKelder op maandag 01 september 2014, 12:56:43


Koen,

Ik kom toevallig nog even op dit topic uit, omdat ik aan het zoeken was naar info over deze wagenset.
Heb ook gevonden dat Märklin de remmersbordessen nog altijd levert. Het bestelnummer voor de bordessen is 220723. Ik heb indertijd bij de aankoop van de set ook de remmersbordessen direct daarna besteld. Werd toen als setje geleverd met 2 langere koppelingsdissels. Die heb je ook nodig, omdat de wagon wat langer wordt en de kortkoppeling dan niet meer goed past. Die dissel heb ik in mijn computer staan met bestelnummer 369570. Ik weet alleen niet meer zeker of dat de 'standaard lengte' dissel is of die iets langere. Maar voor ?0,79 is het altijd het proberen waard; ook de dit nummer is nog steeds leverbaar.

Gr,
Daan

Ik kom deze bijdrage stomtoevallig tegen. En misschien passen die remmersbordessen op een lok die ik wil ombouwen. Maar als ik het artikel nummer invoer op märklin.de wordt dit niet herkent. Waar kan ik een foto vinden en eventueel bestellen..

vr.gr.
Jurrien
Re: Waarde Märklin 47313 - Set van 3 wagons type Gbs
Type "marklin 47313" in op google images, de tweede afbeelding is van een wagon met bordes...

Koen